Veronpalautusta Uudesta-Seelannista

(Luettu 1750 kertaa)

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
Veronpalautusta Uudesta-Seelannista
« : 14.05.2012, 17:40:07 »
Veronpalautus tuli oikein mukavana yllätyksenä kun kuitenkin reissulta palasin jo 2009 vuoden alkupuolella. Muistan että ennen maasta poistumista täytin jossain supermarketissa My Refund -firman (https://www.myrefund.co.nz/) paperin, jossa valtuutin heidät hoitamaan veronpalautusasiani.

Sain kaksi ja puoli kuukautta aiemmin sähköpostia jossa onniteltiin veronpalautuksesta ja kyseltiin maksuohjeita. Olin täyttänyt lappuun postiosoitteen jossa asuin Hamiltonissa ollessani. Veronpalautusta on todennäköisesti yritetty tarjota sinne useampaan kertaan ja siksi asia on kestänyt. Rahojen saaminen Suomalaiselle pankkitilille vaati noin 15 sähköpostia joissa kerroin nimeni, osoitteeni, IRD numeroni, puhelinnumeroni, pankkitilini, pankkini osoitteen, pankin haarakonttorin nimen, IBAN, SWIFT-numero, syntymäaikani, jne. Lopulta tietoa oli kuitenkin tarpeeksi byrokratian rattaisiin. Tuloksena tilille ilmestyi 341 euroa.

Joulu tuli tänä vuonna aikaiseen  ;D
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 - 01/12/2015

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Veronpalautusta Uudesta-Seelannista
« Vastaus #1 : 15.05.2012, 11:58:27 »
^ Kiva kuulla, etta rahat tulivat. Mutta....miksi kayttaa jotain firmaa? Oma veronpalautus oli maailman yksinkertaisin homma hoitaa. Vahan saatamista tuli pankin kanssa, mutta se ei ollut verottajan vaan pankin syy. Suosittelisin hoitaan nuo asiat itse, turha maksaa jollekin firmalle valia.
She rides rollercoasters but never screams

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.05.2012, 22:59:05 »
Täytyy sanoa että en tullut ajatelleeksikaan että homman voisi hoitaa itse. Firman käyttäminen sopi kuitenkin minulle loistavasti kun olen niin laiska.

Kun sinulla on kokemusta asiasta niin voisit kirjoitella pienen oppaan jälkipolvia varten ihan perusasioista joista lähteä liikkeelle veronpalautusta hakiessaan.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 - 01/12/2015

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.05.2012, 13:22:42 »
^ Siita on jo viitisen vuotta, mutta hyvin yksinkertaista oli seka Australiassa etta Uudessa-Seelannissa. Olin molemmissa toissa rekryfirman kautta, ja tyokauden lopussa kysyin tyonantajalta kuinka veronpalautus seka superannuation anotaan takaisin, ja he antoivat minulle nettilinkin, jota en kylla enaa muista. Mielestani siina piti tayttaa tyyliin sivu-kaksi infoa, ja lahettaa viimeinen tilinauha. Hoidin kaiken elektronisesti, skannasin tilinauhan (jota kai sitakaan ei olisi tarvittu, kun verottajalla kuitenkin oli kaikki teidot ajantasalla). Aikaa meni noin 20 minuuttia, joista siitakin skannarin kanssa tappeluun noin kymmenen. Tyonantajasi osaa vinkata kuinka asia hoituu, mutta helppoa kuin heinanteko.
She rides rollercoasters but never screams