Tallinna

(Luettu 146988 kertaa)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #20 : 23.05.2007, 15:33:08 »
Ehdottomasti kannattaa välttää vaihtopisteitä nimeltä Monex!

Valitettavasti niitä näyttää olevan ympäri kaupunkia. Tallinnan kuluttajansuojaviranomaiset ovat juuri tutkineet vaihtopisteiden toimintaa ja Monexin toimintaa voi kuvailla laillistetuksi ryöstöksi. Eurosta saa 12,50 kruunua ja päälle läväytetään vielä vaihdetun summan mukaan kohoava vaihtopalkkio. Monex ei ilmoita ostokurssiaan ulkopuolella, joten hyväuskoinen turisti luulee myyntikurssia (n. 15,70) ostokurssiksi ja hämmästyy vasta laskiessaan saatuja rahoja.

Mistä tahansa pankista saa rahaa parempaan kurssiin, tosin valitettavasti länsipankit ottavat 15 kruunun vaihtopalkkion, jolloin etenkin pieniä summia vaihdettaessa todellinen kurssi vajoaa alle 15 kruunun.

Muista pienistä vaihtopisteistä saa niinkin hyvää kurssia kuin 15,60.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

uuge

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Tallinna
« Vastaus #21 : 23.05.2007, 23:14:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukkaw"
Mites toi valuutta tuola Tallinnas, pärjääkö euroilla vai pitääkö vaihtaa kruunuja? Entä missä helpointa vaihtaa, marssii omaan pankkiin ennen matkaa, jossain satamassa vai löytyykö vaihtopaikkoja tallinnasta helpolla?

Ei pärjää euroilla, Viron virallinen valuttaa kun on Viron kruunu, ja siitä pidetään yleensä kiinni, no monessa mestassa varmasti voi maksaa myös euroilla, mutta takeita ei ole, ja näyttää kohtuullisen porolta heilutella euroja ja tiedustella "hei tarjoilija kelpaako eurot!".

Tallinnassa on tosiaan varsin levottomat vaihtokurssit, joten helpointa on maksaa kortilla (kelpaa liki kaikkialla), nostaa käteistä automaatista tai vaihtaa esim kuten edellä mainittiin jo Suomessa Forexilla. Virallinen kurssihan on 15.6466 ja normi vaihtokurssi omassa pankissani on 15,62.

Suosittelisin melkeen tota muovilla maksamista ja automaatista nostamista, helpointa.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #22 : 24.05.2007, 00:35:01 »
Lainaus käyttäjältä: "uuge"
Suosittelisin melkeen tota muovilla maksamista ja automaatista nostamista, helpointa.

Automaatista nostaminen on varmaan helppoa joo, mutta 2 € + 2,5 % nostopalkkio ei lämmitä mieltä lainkaan. Ehkä joskus EU saa aikaan yhtenäiset nostomaksut koko unionin alueella. Parasta tietenkin olisi, ettei yhtään mitään maksuja edes olisi.

Itse nostan automaatista vain äärimmäiseen hätään.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #23 : 24.05.2007, 09:06:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Automaatista nostaminen on varmaan helppoa joo, mutta 2 € + 2,5 % nostopalkkio ei lämmitä mieltä lainkaan. Ehkä joskus EU saa aikaan yhtenäiset nostomaksut koko unionin alueella. Parasta tietenkin olisi, ettei yhtään mitään maksuja edes olisi.

Mun kokemuksen mukaan esim. Visaa käyttäen päätyy lopulta aika hyvään kurssiin. Olen elänyt pitkiä jaksoja niin, että nostin kaikki käyttörahani Visalla automaatista, ja verrattuna tarjolla olleisiin vaihtokursseihin lopputulema oli aika sama.

Lisäksi on tietysti turvallisuusaspekti pidemmillä reissuilla: kaikki rahat ei ole käteisenä tyrkyllä ryöstettäviksi.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #24 : 24.05.2007, 09:19:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Lisäksi on tietysti turvallisuusaspekti pidemmillä reissuilla: kaikki rahat ei ole käteisenä tyrkyllä ryöstettäviksi.

Ehkä en ole hyvä vertailuhenkilö, kun luotan suureen kokooni. :)

Toki kahden kuukauden Aasian reissulla nostin rahaa automaatista, mutta esim. viikonlopun tai viikon reissulle otan käteistä ja vaihdan tarpeen mukaan.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #25 : 24.05.2007, 09:59:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Mun kokemuksen mukaan esim. Visaa käyttäen päätyy lopulta aika hyvään kurssiin.

Tarkistin joskus visa-laskustani, että luottokunta käyttää tuota uugen mainitsemaa virallista kurssia, joten kortilla maksaminen on se kaikkein edullisin vaihtoehto. Rahaa nostaessa häviää sitten jonkun verran. Forex on ainakin pienemmillä summilla kortilla nostoa edullisempi vaihtoehto. Virosta tosiaan varmaan löytyy vielä edullisempia vaihtoehtoja, mutta minun viitseliäisyyteni loppuu aika nopeasti mahdollisimman edullisen rahanvaihtopaikan etsimiseen... Ja tietysti on se turvallisuusaspekti, en minäkään kanna mielelläni paljoa käteistä.

neitokainen

• Reissaaja
    • Profiili
Tallinnan shoppailu paikkoja?
« Vastaus #26 : 08.06.2007, 19:47:07 »
Olen lähdössä keskiviikkona parin päivän reissulle Tallinnaan. Tietääkö kukaan mitään hyviä kauppoja missä kannattais käydä? Onko jotain sellaisia paikkoja mitä ei jo Suomesta löydy?

oblique

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - ninzyppa@hotmail.com
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #27 : 08.06.2007, 22:55:18 »
Ausseihin au pairiksi: Tallinna ei niin hirveä suurkaupunki ole, ettei kaupungin kauppoja ehtisi nähdä jopa kaikkia parissa päivässäkin. Ihan perus Virukeskus on kaikkien turistien luvattu ostospaikka, jos jotain vaatteita ja kenkiä ajatellaan. Bussimatkan päässä keskustasta on mm. Ülemistekeskus ja Kristiinekeskus, kauppakeskuksia.

Tietysti vanhassa kaupungissa on jotain ihan jänniä kauppoja (esim. isoja lankakauppoja, jos on innokas käsityöläinen).

Muuten Tallinnan shoppailuanti on aika samanlaista kuin Helsinginkin.

Jukkaw

• Aloittelija
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #28 : 08.06.2007, 23:07:59 »
Tuli nyt sitte pari viikko sitte käytyä ja yllätyin ihan positiivisesti kaupunkiin ja omat ennakko luulot sai kyllä kyytiä, mukava kesämeno kaupungis, eikä ainakaan minun tarvinnut varoa tai pelätä mitään kriminaaleja, vaikka käveltiin yöllä (ydinkeskustan kylläkin) melkein tyhjiä katuja.

En nyt niin shoppailu paikkoja kattonut, mut virucenterist ainaki oli putiikki poikineen, aika kallista kylläkin ->suomen hinnat. Satamas oli sitten muutama isompi pulju Sadamarket ja joku toinen miss myytin sitt kaikenlaista piraatti/ turisti roipettaja ja suhteessa halvempia. Ja tosiaan sielä vanhas kaupungis oli sitte monen moisia pikkukauppoja joita tosin en tutkinu tarkemmin, mut aika monipuolisesti oli kauppaa vieri vieres.
Mene, tee, koe, silloin tiedät että elät.

oblique

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #29 : 08.06.2007, 23:21:13 »
"Tuli nyt sitte pari viikko sitte käytyä ja yllätyin ihan positiivisesti kaupunkiin ja omat ennakko luulot sai kyllä kyytiä, mukava kesämeno kaupungis, eikä ainakaan minun tarvinnut varoa tai pelätä mitään kriminaaleja, vaikka käveltiin yöllä (ydinkeskustan kylläkin) melkein tyhjiä katuja. "

Luulitko vakavissasi, että siellä jotain kamalia kriminaaleja on? Tallinnassa on kyllä helppo tulla ryöstetyksi, jos on liian kännissä ja muutenkin käyttäytyy turistimaisesti, alkaa riehumaa/uhoamaan tms. Muutenpa tuskin. Olen asunut siellä 6kk, eikä mitään ongelmia, vaikka kuljin hyvinkin usein yöllä yksin paikasta paikkaan. Mitään tarvinnut pelätä.

Jukkaw

• Aloittelija
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #30 : 09.06.2007, 11:45:03 »
No en nyt odottanut sen olevan sen kummempi paikka kuin muutkaan euroopan kaupungit, jos eksyy turistina yöllä väärään kaupunginosaan vielä kohtalaisen kännisä ei varmaan ole väliä missä kaupungissa on.

Mutta noin yleisesti tarkoitin kun suurella osalla mörökölli suomalaisista on aika suuret ennakko luulot tallinnasta ja virosto (on tullut kuule katottuu vähä Poliisi TV:tä :) Niin tarkoitin lähinnä, ettei poikkea suuremmalti muista vastaavista kaupungeista.
Mene, tee, koe, silloin tiedät että elät.

zennu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #31 : 22.06.2007, 11:46:00 »
Millä busseilla tuonne Ulemistekeskukseen ja Kristiinekeskukseen pääsee?

oblique

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #32 : 25.06.2007, 23:25:34 »
Lainaus käyttäjältä: "zennu"
Millä busseilla tuonne Ulemistekeskukseen ja Kristiinekeskukseen pääsee?

Liikenneyhteydet löytyvät www.ulemiste.ee :

"Ülemisten kauppakeskus sijaitsee kolmen suuren tien risteyksessä ja vain kahden kilometrin etäisyydellä keskikaupungilta. Tänne on helppo tulla niin julkisilla kulkuneuvoilla kuin myös omalla autolla tai taksilla. Kauppakeskuksen edessä on vierailijoiden käytössä ilmainen pysäköintialue.

Julkisen liikenteen bussit nro 2, 7, 15 ja 65 ja reittitaksit nrot 214 ja 243 pysähtyvät suoraan kauppakeskuksen oven edessä. Lähellä on myös juna-asema (Ülemisten pysäkki).
Satamasta pääsee parhaiten bussilla nro 2, joka ajaa keskikaupungin kautta suoraan kauppakeskuksen eteen.
Lentokentältä voi tulla vaikka kävellen, koska kauppakeskus sijaitsee viiden minuutin kävelymatkan päässä lentokentältä. Kauppakeskukseen pääsee myös bussilla nro 2 tai taksilla. "

Kristiineen muistaakseni pääsee ainakin keskustasta trolleyllä numero 4. Tai kävellen. Varmaan jollain muullakin välineellä pääsee.

www.kristiinekeskus.ee

zennu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #33 : 29.06.2007, 16:10:54 »
kiitos vinkeistä, Ulemisteen päästiin, ihan ok mesta :) . Muuten lähinnä pyörittiin keskustan tuntumassa. Jos haluaa syödä hyviä liharuokia, niin kannattaa suunnata Foorum ostoskeskuksen (suurinpiirtein Viru-keskustasta vastapäätä toisella puolella tietä) Buenos Airesiin, nam mitkä ruuat :D , halvemmalla kyllä syö muualla, mutta BA olikin vähän "hienompi" mesta :) .

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #34 : 01.07.2007, 12:27:34 »
Jos on kiinnostunut kangaskaupoista, niin niitä Tallinnasta löytyy aika kivasti. Niissä mä yleensä shoppailen Tallinnassa ollessani, valikoima on niin paljon parempi tai vähintäänkin erilainen kuin Suomessa. Pärnu maanteella melkein keskustassa on Kangadzungel ja Abakhan Fabrics, löytyy sieltä Eurokangaskin. Mustamäe teellä on Eesti tekstiil jossa on paikallisia ihania painokankaita ja vieressä on suuri Kangas ja nööp.

Kate

• Aloittelija
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #35 : 05.07.2007, 12:54:29 »
puolella tietä) Buenos Airesiin, nam mitkä ruuat :D , halvemmalla kyllä syö muualla, mutta BA olikin vähän "hienompi" mesta :) .

Ai hyvät ruuat? Mä olen kyllä tästä eri mieltä. Paikka itsessään on kyllä hieno, loungemainen. Ruoka ei ole mun makuun, palvelu hidasta ja huonoa. Vähän samanlainen kuin Zebra, hyvä jos joku sulle edes eestiä puhuu!

Kommetit on karut ja minä olen sentään paikallinen.

Omat suosikkini ovat:
- Cantina Carramba (ihanaa margaritaa)
- Kadrioru restoran (hyviä pastoja)
- Sushihouse (tarviiko perustella)
- Spirit (salaatit, pastat...mmm...)
- Moskva (ei tarvitse myöskään perusteita)
- Novell (ihana  jäätelöjälkkäri itsetehtynä)
- Pegasus (sunnuntaiaamuna myöhäinen aaminainen...mmm..)
- VillaThai (ihanaa thai-ruokaa)
- Luca (ihana italialainen, taso laskenut hieman, mutta 2xvuodessa voi käydä)

mirri

• Aloittelija
    • Profiili
Virolaista / venäläistä ruokaa?
« Vastaus #36 : 05.07.2007, 22:02:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Kate"

Omat suosikkini ovat:
- Cantina Carramba (ihanaa margaritaa)
- Kadrioru restoran (hyviä pastoja)
- Sushihouse (tarviiko perustella)
- Spirit (salaatit, pastat...mmm...)
- Moskva (ei tarvitse myöskään perusteita)
- Novell (ihana  jäätelöjälkkäri itsetehtynä)
- Pegasus (sunnuntaiaamuna myöhäinen aaminainen...mmm..)
- VillaThai (ihanaa thai-ruokaa)
- Luca (ihana italialainen, taso laskenut hieman, mutta 2xvuodessa voi käydä)

Olemme mieheni kanssa menossa ensimmäistä kertaa Tallinnaan ja olemme kiinnostuneita kaupungin ruokapaikoista. Kate noita listasi, mutta esim. Moskvan kohdalla hän kirjoitti, että ei tarvitse perustella. Kun emme paikkaa tunne, niin kuitenkin kiinnostaisi ensikertalaisena tietää, että onko tuolla Moskvassa joku oma juttu (esim. seljanka?), joka on ”maankuulu” vai mikä sen tekee hyväksi?

Emme ole kiinnostuneita kaupungin italialaisista, meksikolaisista, thaimaalaisista jne. ravintoloista, sillä niitä löytyy Suomesta, mutta virolaisia/venäläisiä ruokia haluaisimme maistaa. Voisiko joku suositella sellaisia meille?

mirri

• Aloittelija
    • Profiili
Lisäys edelliseen
« Vastaus #37 : 05.07.2007, 22:05:41 »
Noiden ruokien lisäksi saa suositella myös paikkoja, joista noita ruokia saa. Ajattelimme tuon kaksipäiväisen ensivisiittimme Tallinnassa viettää vanhassa kaupungissa, joten toivoisimme myös ravintoloiden olevan siellä tai ainakin lähistöllä.

MartK

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - mart_kroon@hotmail.com
    • Profiili
    • http://martk.myftp.org/
Re: Lisäys edelliseen
« Vastaus #38 : 06.07.2007, 13:02:05 »
Lainaus käyttäjältä: "mirri"
Noiden ruokien lisäksi saa suositella myös paikkoja, joista noita ruokia saa. Ajattelimme tuon kaksipäiväisen ensivisiittimme Tallinnassa viettää vanhassa kaupungissa, joten toivoisimme myös ravintoloiden olevan siellä tai ainakin lähistöllä.

tästä vanhankaupungin ravintolasta löytyy eestiläinen menu. viimeksi olen itse tuolla käynyt monta vuotta sitten, mutta tuskin se paljoa on muuttunut: http://www.infoweb.ee/et/index/RESTORAN_VANAEMA_JUURES/?ComID=037555
quot;Support your local football team"

zennu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallinna
« Vastaus #39 : 06.07.2007, 23:46:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Kate"
puolella tietä) Buenos Airesiin, nam mitkä ruuat :D , halvemmalla kyllä syö muualla, mutta BA olikin vähän "hienompi" mesta :) .

Ai hyvät ruuat? Mä olen kyllä tästä eri mieltä. Paikka itsessään on kyllä hieno, loungemainen. Ruoka ei ole mun makuun, palvelu hidasta ja huonoa. Vähän samanlainen kuin Zebra, hyvä jos joku sulle edes eestiä puhuu!

Kommetit on karut ja minä olen sentään paikallinen.

Niin no ilmeisesti taas mielipide eroja. Vaikka en paikallinen olekaan, niin pelkästään Ba:ssa tullut käytyä tusina kertaa. Ite tykkään heidän ruuistaan ja aina olen saanut hyvää palvelua ja ruuan nopeasti, tosin usein käydään kyllä varsinaisten ruoka-aikojen ulkopuolella.

Että sinällään en ymmärrä miten tähän liittyy onko paikallinen vai ei  :D . Vaikka sulla on varmaan enemmän vertailukohteita, meikä kun ei oo syönyt läheskään jokaisessa Tallinnan mestassa, vaikka jokunen on tullut vuosien aikana koluttua :) .