Matkavakuutus Kelaan kuulumatta

(Luettu 14968 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Matkavakuutus Kelaan kuulumatta
« : 11.07.2012, 14:05:17 »
Olisiko taalla ketaan joka olisi ottanut pitka-aikaisen matkavakuutuksen ("komennusvakuutuksen") kuulumatta Kelaan, eli suomalaiset vakuutusyhtiot ovat pois laskuista (?). Onko mitaan kokemuksia, suosituksia tai kontakteja? Itselleni tulee mieleen Gouda, Breda (jotka ovat molemmat kalliita) seka world nomads (joka ilmeisesti mattaa jollain lailla).

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Matkavakuutus Kelaan kuulumatta
« Vastaus #1 : 23.07.2012, 13:22:31 »
^ olen ottanut World Nomadeilta pari kertaa vakuutuksen, ja yhden reklamaation olen tehnyt. Rattaat pyorivat hitaasti, ja kerran jo hikeennyin kun tuntui etta mitaan ei tapahtunut, mutta rahat saapuivat tilille noin 5 viikkoa reklamaation liikkeelle laittamisen jalkeen.
She rides rollercoasters but never screams

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.07.2012, 15:58:00 »
Juu, suomalaiset matkavakuutukset on poissa laskuista, jos ei kuulu kelan piiriin.
Tuli itsellekin ajankohtaiseksi ja päädyin lopulta siihen, että luotan luottokortin mukana tulevaan vakuutukseen, joka on voimassa vaikken Suomessa asukaan. Sairaskulujen kohdalta vaikutti yhtä hyvältä kuin nykyinenkin, peruutusturva oli heikompi, lähinnä myöhästymisten osalta. Ja kun matkaa ei tarvitse maksaa kyseisellä kortilla, niin se on pelkkää plussaa. Vakuutuksen maksan jo nyt (koroissa ja käyttömaksuissa), vaikken vakuutusta haluaisikaan.

_Sartsa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.08.2012, 15:00:13 »
Kannattaa tsekata ainakin nämä: www.ihi.com ja www.aon.com. Kelaan kuulumaton ystäväni on tätä kautta hankkinut vakuutuksia reissuilleen.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.08.2012, 19:16:24 »
Kiitos.

Tallaiset on myos tullut vastaan mutten tieda sen enempaa niista.

http://www.swisscare-intl.com/

http://erhverv.gouda.dk/page378.aspx

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 07.08.2012, 04:19:24 »
Riippuen tietenkin siitä, mihin maihin on matkalla, kannattaako vakuutusta edes ottaa. Oleilen Kiinassa, jossa sairaanhoito on niin halpaa, ettei vakuutuksia kannata maksaa. Tapaturmavakuutus minulla on, niitä saa edullisesti. Ei tosin suomalaiselta sekään.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.08.2012, 11:37:23 »
^ No ei mihinkaan antibiootteihin edes kannata hakea korvausta, lahinna haluan matkavakuutuksen sen varalta, etta jotain vakavampaa sattuu, tai jotain, mihin tarvitsee (joskus hyvinkin kallista) jatkohoitoa Suomessa. Jos vaikka joudun leikkaukseen, haluan, etta minulla on matkavakuutus joka takaa parhaimman mahdollisen sairaalan eika sita halvinta... Lisaksi jos kyseessa on pitkaaikainen hoito (kuten esimerkiksi miehellani jolla oli loinen), haluan, etta minut lennatetaan kotimaahan, eika joudu mihinkaan kiinalaiseen sairaalaan moneksi kuukaudeksi.

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 14.08.2012, 04:30:33 »
No sitten vaan maksaa matkavakuutuksia.

Olin kiinalaisessa sairaalassa, joka muistutti lähinnä neljän tähden hotellia ja maksoi 100 euroa vuorokausi kaikkine lääkkeineen ja hoitoineen. Ennemmin siellä makasi kun suomalaisessa sairaalassa.

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.08.2012, 19:18:01 »
No sitten vaan maksaa matkavakuutuksia.

Olin kiinalaisessa sairaalassa, joka muistutti lähinnä neljän tähden hotellia ja maksoi 100 euroa vuorokausi kaikkine lääkkeineen ja hoitoineen. Ennemmin siellä makasi kun suomalaisessa sairaalassa.

Onnekas olet ollut kun asut maassa jossa korkealaatuinen sairaanhoito on noin halpaa. Mutta entä jos sairastuisit syöpään tai joutuisit sydänleikkaukseen, vakavaan auto-onnettomuuteen tai saisit elinikäisen vamman? Silloin ei paljoa naurata jos korvauksia ei saa eikä edes suomalaista eläkettä tai lääkärilentoa erikoissairaalaan hoitoihin.

Pienet vammat ja taudit onkin suht helppo hoitaa mutta lähes kaikkialla maailmassa sairaanhoito on yksityistä ja sitä kautta erittäin kallista. Suomalaiset kun ovat tottuneet lähes ilmaiseen korkealuokkaiseen hoitoon veronkeruun ansiosta niin monet unohtavat ettei asia ole aivan sama jos sairastuu matkalla.

Valitettavasti näissä asioissa kun kannattaa aina miettiä sen pahimman skenaarion kautta ja maksaa se muutama satanen ekstraa. Tämä nyt oma mielipiteeni mutta käytännössä hyväksi todettu :)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.10.2012, 13:53:22 »
Riippuen tietenkin siitä, mihin maihin on matkalla, kannattaako vakuutusta edes ottaa. Oleilen Kiinassa, jossa sairaanhoito on niin halpaa, ettei vakuutuksia kannata maksaa. Tapaturmavakuutus minulla on, niitä saa edullisesti. Ei tosin suomalaiselta sekään.

Taytyy sanoa, etta tama postaus on yksi vastuuntunnottomimmista mita olen talla palstalla nahnyt. Tassa alla taas vahan ajattelemisen aihetta Intiasta. Ja naita caseja on tietysti monia muitakin, siina vaiheessa kun taju on mennyt tai vaaditaan todella kallista erikoishoitoa, ei sita noin vain valttamatta irtoa.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2220222/British-backpacker-unconscious-India-fighting-life-doctors-delay-treatment-insurance-row.html

sembilan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.12.2012, 09:36:31 »
Noniin. Tuli Kelalta ilmotus että olen poistettu Suomen sosiaaliturvan piiristä. Näin ollen matkavakuutukseni (fennia) ei ole enää voimassa (toivottavasti saan sieltä rahat takasin jo maksetusta vakuutuksesta...). Olen siis ollut reissussa yli vuoden ja oon vielä johonkin huhti-toukokuun vaihteen tienoille. Sit loppuu rahat ja pitää palata yhteiskuntaan ja mennä töihin. Prkl.

Mielenrauhan vuoksi tarttis loppuajallekin joku vakuutus saada. Koska sehän on selvä, et nyt vähintään irtoo jalka ja pöllitään kaikki, kun vakuutusta ei enää ole. Kaverit laitteli jo vinkkejä mut kokemuspohjaa löytynee täältä Palliksista enämpi.

Onks siis kellää ollu vakuutuksia tämmösistä ja jos on ni mites on toiminu jos on jotain sattunu:

http://www.chartisdirect.com.sg/Travel-Guard-Insurance_2227_335185.html

http://www.worldwideinsure.com/longstay-travel-insurance.htm

Dawn

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.12.2012, 22:38:08 »
En mikään vakuutusfanaatikko ole , mutta juuri Kiinassa ollessani sairastuin aika pahasti ja jouduin leikkaukseen sekä olemaan viikon sairaalassa. Koko homma tuli ihan puskista, koska yleensä olen ollut terve ja en edes hae lääkkeitä influenssiin tms. Maksua olisi tullut koko lystistä 10 000 euroa mutta vakuutus kattoi jokaisen pennin ja tarkastukset vielä Suomessa sekä lennon business luokassa kun paluu oli niin pian leikkauksen jälkeen. Ainahan sitä kiinalaiseen sairaalaan voisi mennä, mutta kielitaidottomana itse ainakin olin helpottunut kommunikoimaan englanniksi ja tietämään mitä tapahtuu ja vuosimatkavakuutuksen hinta ei tuossa itseäni kauheasti harmittanut.

Kannattaa myös muistaa, että lentoyhtiöt voivat kieltää pääsyn koneeseen, jos olet pahasti sairas ja mitä tapahtuu jos joudut vaikka onnettomuuteen? Usein sairaalat haluavat todisteen maksukyvystä. Mutta loppujen lopuksi kukin tyylillään reissaa ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, mitäpä sitä saarnaamaan, ihan vain esimerkkinä halusin laittaa, että näinkin voi reissussa käydä.

Kelaan kuulumattoman vakuutuksista, käytin Swisscarea kun en taannoin Kelan piiriin kuulunut, mutta mitään suurempaa ei sattunut sen aikana. Löysin yhtiön eräältä viralliselta sivustolta, jossa lueteltiin vakuutusyhtiöitä Suomeen opiskelemaan tuleville ulkomaalaisille ja se oli listalta ainoa, joka tarjoaa myös tavallisia matkavakuutuksia. Ajattelin sen olevan ok, koska suomeen muuttavalla opiskelijalla olisi oltava vakuutus luotettavasta yrityksestä ja se oli ainoa, joka tarjosi myös matkavakuutuksia. Kokemuksia tosin mielelläni kuulisin itsekin, jos joskus uudelleen tarvitsee noita miettiä...

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 26.05.2013, 21:13:58 »
Alkaa tulla pian mullekin ajankohtaseks etsiä vakuutusta, joka on voimassa yli vuoden. Ekaks vuodeks lienee viel suht helppoa vakuutus saada, mut sen jälkeen ei taida Suomesta enää vakuutusta saada, koska ei tosiaan KELAn piiriin kuulu.

Eikö kellään ole oikeesti omakohtaisia kokemuksia näistä pidemmistä vakuutuksista?

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 27.05.2013, 04:50:59 »
En kylla luota laakareihin sen enempaa suomessa kuin muuallakaan maailmassa, mutta joskus sinne laakariin on vaan mentava.
joissakin maissa ne tekee just tata etta turistilta viedaan aivan sikamaiset rahat koska vakuutushan sen kuitenkin maksaa. saksalaiskaverin kaveri ajoi thaimaassa kolarin skootterilla ja pistivat huumaavat kipulaakkeet niin etta han ei voi ajatella kunnolla ja meinasivat etta nyt leikataan ja maksaa 7000euroa... onnekseen hanen kaverinsa olivat lahella ja soittivat ekana saksaan ja kyselivat ja laakarit kielsivat leikkaamasta etta nopeasti poika kotimaahan ja paastyaan saksaan odottelivat viela viikon pari etta turvotus laski ennen leikkausta...
onhan se hyva etta vakuutukset on kunnossa ja saisi hoitoa kun sita tarvitsee... mutta harmittaa se etta monessa koyhemmassa maassa ihmisia suoraansanotusti ryostetaan silla perusteella etta kun vakuutus maksaa niin otetaan rahat pois.
moni matkaaja ei valita patkaakaan mita laakarissa tai klinikalla kayntikaan maksaa koska vakuutushan sen maksaa kuitenkin... nain turistipaikoissa voidaan pitaa hinnat korkealla ja kukas taman lystin lopulta sitten maksaakaan? no vakuutuksen ottajat korkeilla vakuutusmaksuillaan....

amvv

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 28.05.2013, 22:07:12 »
Lainaus
Alkaa tulla pian mullekin ajankohtaseks etsiä vakuutusta, joka on voimassa yli vuoden. Ekaks vuodeks lienee viel suht helppoa vakuutus saada, mut sen jälkeen ei taida Suomesta enää vakuutusta saada, koska ei tosiaan KELAn piiriin kuulu.

Eikö kellään ole oikeesti omakohtaisia kokemuksia näistä pidemmistä vakuutuksista?

Muaki kiinnostais kuulla näistä kokemuksia.. Mistä Kela saa tietää, kun vuosi matkaa tulee täyteen? Siis jos sitä ilmoitusta ei tee matkalle lähdöstä? Jos on kirjoilla suomessa jossakin osoitteessa koko ajan kuitenkin. Muutenki tuosta ilmoitusvelvollisuudesta Kelaan oon kuullu ihan sattumalta ja tuntuu, että siitä on tiedotettu tosi huonosti...

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.07.2013, 04:19:57 »
Muaki kiinnostais kuulla näistä kokemuksia.. Mistä Kela saa tietää, kun vuosi matkaa tulee täyteen? Siis jos sitä ilmoitusta ei tee matkalle lähdöstä? Jos on kirjoilla suomessa jossakin osoitteessa koko ajan kuitenkin. Muutenki tuosta ilmoitusvelvollisuudesta Kelaan oon kuullu ihan sattumalta ja tuntuu, että siitä on tiedotettu tosi huonosti...

Ei tietenkaan mistaan saakaan, siksi sita ei kannattakaan ilmoittaa. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus pysytella aloillaan ja olen virallisesti kirjoilla ulkomailla. Siina ei montaa viikkoa mennyt, kun Kela lahestyi kirjeella.

En kehota ketaan tekemaan rikoksia, mutta kehotan miettimaan mita hyotya siita ilmoituksesta on? Yksi voisi toisaalta kai olla, etta jos vakuutusyhtio alkaa penkomaan ja jotain.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 04.07.2013, 02:39:51 »

Ei tietenkaan mistaan saakaan, siksi sita ei kannattakaan ilmoittaa. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus pysytella aloillaan ja olen virallisesti kirjoilla ulkomailla. Siina ei montaa viikkoa mennyt, kun Kela lahestyi kirjeella.

En kehota ketaan tekemaan rikoksia, mutta kehotan miettimaan mita hyotya siita ilmoituksesta on? Yksi voisi toisaalta kai olla, etta jos vakuutusyhtio alkaa penkomaan ja jotain.

veikkaan etta kelaa alkaa kiinnostamaan kun monen vuoden jalkeen palaat takaisin kotimaahan ja jos meinaat jotain tukia saada etta mites et ole ollut toissa etka nostellut tukia vuosikausiin.
itse en nostele mitaan tukia reissunpaalla enka kayta suomen etuuksia ja vakuutus ei ole ollut voimassa vuosiin. kotiin palatessani jos kysyvat niin sanon etta asuin mutsin kampilla ilmaiseksi ja pelasin wowia kaikki reissuvuodet :D

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #17 : 04.07.2013, 09:02:00 »
Ehkä hiukan offtopickia, mutta miten esim. Espanjassa talvensa ja aikansa viettävät eläkeläiset ovat hoitaneet vakuutuksensa? EU-kansalaisina Espanjan turvan piirissä, vai ovatko he jotenkin säilyttäneet paperinsa Suomessa? Entäs Turkissa (tai muussa ei-EU -maassa) enemmän tai vähemmän asuvat?

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 04.07.2013, 21:53:04 »
veikkaan etta kelaa alkaa kiinnostamaan kun monen vuoden jalkeen palaat takaisin kotimaahan ja jos meinaat jotain tukia saada etta mites et ole ollut toissa etka nostellut tukia vuosikausiin.

Tämä kiinnostaa minua, että miten niin en siis saa palata Suomeen Suomen kansalaisena? En oikein ymmärrä mitä se edes tarkoittaa, että en kuulu oman maani sosiaaliturvaan.

Ymmärrän toki jonkun karenssin, koska en ole veroja kotimaahan maksanut, mutta pakkohan kai siihen turvaan on pakko päästä takaisin ihan vain töissä olemalla?

En ole lähiaikoina palaamassa ainakaan työttömäksi, mutta mitenköhän tämä menee noin teoriassa. Ei kai voi olla niin, että sosiaaliturvasta joutuisi vielä erikseen taistelemaan?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 05.07.2013, 02:55:23 »

Ei kelaa kiinnosta oletko nostellut tukia vai et, ainoastaan se, missa asut silla hetkella vakinaisesti, ja liittyyko muuttoon Suomesta tai Suomeen joku karenssiaika. Mulla on ollut tuloja Suomessa viimeisen viidentoista vuoden ajalta ehka noin kolme tonnia yhdelta kesalta, tukia en ole hakenut, mutta muuttaessani kirjat Suomeen matkan ajaksi saan Suomesta matkavakuutuksen joka kerta. Eihan matkavakuutuksen ehtona ole, etta olet tehnyt toita tai nostanut tukia, kunhan maksat vakuutusmaksut. Jos et koeta kusettaa Kelaa hakemalla korvauksia jotka eivat sinulle kuulu, ne jattaa sut 99% rauhaan. Toita niilla riittaa muutenkin.