Estonian Air ja onnellinen asiakkuus

(Luettu 12049 kertaa)

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« : 18.09.2012, 11:17:38 »
Kun aikanaan halvalla sai, tuli ostettua kyseiseltä puljulta lennot Helsingistä Pariisiin. Viime viikolla olivat kuitenkin lähettäneet uutiskirjeen, jossa kertoivat muuttaneensa lipputyyppejänsä, koskien myös ennen muutosta maksettuja lippuja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ovat varastaneet ostohetkellä lippuun kuuluneen aterian ja tarjoavat siitä "hyvitykseksi" alennuskoodia seuraavaan varaukseen. Hyvä huumorintaju virolaisilla.  :)

Eihän siinä mitään, pitäkööt ateriansa, mutta kun menin katselemaan varaustani sivuillensa, sain huomata, että ovat peruneet varaamani Tallinna-Pariisi -lennot kokonaan ja nyt varauksessa lukee menolennon kohdalla Helsinki-Tallinna kaavailtuna lähtöpäivänä ja jatkoyhteys Pariisiin Tallinnasta yli vuorokautta myöhemmin. Tekee aikamoisen loven alle viikon kestävään Pariisin-reissuun, vaikka kuinka ovat säädösten mukaan velvollisia korvaamaan hotelliyöt sun muut! Paluulento puolestaan oli muutettu varatusta Pariisi-Tallinna-Helsinki -yhteydestä Pariisi-Kööpenhamina-Tallinna-Helsingiksi. Koomista, mutta eipä tarvitse yöpyä Tallinnassa, ainakaan näillä tiedoilla. Erikoisinta tässä on se, että he eivät ole ilmoittaneet asiasta minulle mitään, eikä asiakaspalvelunsa näytä vastaavan sähköpostitiedusteluihin. Kenelläkään muulla kokemuksia onnellisesta yhteistyöstä kyseisen firman kanssa?
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

ege

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #1 : 18.09.2012, 11:31:01 »
Tuli silloin aikanaan ostettua kolmet tarjouslennot. Yksi lennoista peruttiin kokonaan, kahdesta muusta paluulennot. Soitin samantien asiakaspalveluun. Sieltä vastattiin heti ja pahoiteltiin tilannetta. Sitten annettiin useita eri vaihtoehtoja tai uusia reitityksiä mihin lennon voi halutessaan vaihtaa, ja sitten myöhemmin pitää ilmoittaa mihin ratkaisuun päädyin.

Eli ikävä tapahtumasarja, mutta mielestäny asia hoidettiin kuitenkin todella hyvin. Ainoa miinus oli tiedotuksen puute, itsekin menin checkmytrip-sivulle, mistä satuin huomaamaan muutokset lennoissa. En sitten tiedä milloin he olisivat itse tiedottaneet peruutuksista...

jussi_koo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.09.2012, 12:12:39 »
Mulla kans ollut "mielenkiintoisia" kokemuksia kyseisestä lafkasta. Mutta tää kuulostaa jo ihan naurettavalta! En hyväksyis tuommosta, pystyykö tässä tapauksessa peruuttamaan varauksen?

Tuolta kun katsoo ni on vissiin muillakin ollut ongelmia Estonialaisten kanssa: http://www.airlinequality.com/Forum/estonian.htm

Kaikenmoisia tarinoita saa lukea  :o

Kutyakaparó

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.09.2012, 16:29:25 »
Hyvä kun saitte minutkin tarkastamaan Estonian Airin joulukuun lopun Tbilisin lentoni. HEL-TLL ja paluu kunnossa. Tallinnasta Tbilisiin eikä takaisinkaan lentoja! Viikko Tallinan lentoaemalla ei kiehdo.
Ainoa yhteydenotto (5.9.) on välipalan muuttuminen maksulliseksi. Lupaavat palauttaa lipun hinnan, jos perun lennot. Katsotaanpa milloin rahat palautuvat.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.09.2012, 17:09:57 »
Jos liput olivat alunperin halvat (eikä tällä hetkellä ole halvempia saatavilla) niin ensisijaisesti kannattaa pyytää reitittämään uudelleen (tarvittaessa) toisella yhtiöllä. Lentoyhtiöllä on tähän velvollisuus ja ainakin jos nyt ei ihan Ryanairistä puhuta, niin yleensä sen kitisemättä sen tekevätkin. En ole ikinä käsittänyt mikä kiire ihmisillä on heti perua lennot (ja usein ostaa kalliimmat tilalle), jos muutoksia tulee. Lentoyhtiön kannata tuo toki on paras vaihtoehto, ainakin jos tarjouslipuista puhutaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

wysig

• Vieras
« Vastaus #5 : 20.09.2012, 17:33:45 »
Kaikki lipun ostaneet ovat tikanneet kuuluisan "Have read Terms and Conditions":
http://estonian-air.ee/public/Artiklid/Reisijale/Common_Rules_on_Compensation_and_Assistance_to_Passengers_In_the_Event_of_Denied_Boarding_and_of_Cancellation_or_Long_Delay_of_Flights.pdf

Lyhentäen lainaten:
Lainaus
If your flight is cancelled, Estonian Air or Estonian Air Regional offers a choice between:
a) reimbursement within seven days
b) Rerouting
......
you are entitled for compensations
....
except when:
you are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time
of departure
Summa summarum, jos peruutus tapahtuu yli 14vrk aikaisemmin Estonianin ei ole pakko uudelleen reitittää. Useimmathan lentoyhtiöt pyrkivät uudelleen reitittämään.

worldtraveller

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.09.2012, 20:40:59 »
Kaikki lipun ostaneet ovat tikanneet kuuluisan "Have read Terms and Conditions":
http://estonian-air.ee/public/Artiklid/Reisijale/Common_Rules_on_Compensation_and_Assistance_to_Passengers_In_the_Event_of_Denied_Boarding_and_of_Cancellation_or_Long_Delay_of_Flights.pdf

Lyhentäen lainaten:
Lainaus
If your flight is cancelled, Estonian Air or Estonian Air Regional offers a choice between:
b) Rerouting
......
....
except when:
you are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time
of departure
Summa summarum, jos peruutus tapahtuu yli 14vrk aikaisemmin Estonianin ei ole pakko uudelleen reitittää. Useimmathan lentoyhtiöt pyrkivät uudelleen reitittämään.

Kyllä tuo poikkeus liittyy nyt vain tuohon kompensaatiosta kertovaan kohtaan. Vaikka peruutus tulisi yli kaksi viikkoa ennen lentoja, saa rahat takaisin tai uudelleenreitityksen.

Sama suomeksi Kuluttajaviraston sivuilta: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/lennot/lennon-peruuntuminen/

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.09.2012, 10:35:15 »
Lyhentäen lainaten:
Lainaus
b) Rerouting
......
....
except when:
of departure
Eli sinun mukaasi rahojakaan ei tarvitse palauttaa, kunhan ilmoittaa siitä 14vrk aikaisemmin :P? ("Dear sucker passenger, we decided to cancel your ticket and keep the money. Sincerely Yours: Airline")

Tosiaankin tuo 14vrk raja ja muut poikkeukset (force majeure jne.) koskevat ainoastaan sitä rahallista korvausta, johon olet uudelleenreitityksen/rahojen palautuksen lisäksi oikeutettu jos lento perutaan viime hetkellä ilman pakottavaa syytä. Se, että sinun lennätetään paikkaan johon olet lipun ostanut ei ole mitään kompensaatiota (josta tuossa poikkeus määritellään), vaan ihan vain se palvelu josta olet maksanut.

Uudelleenreititykseen / Rahojen palautukseen ja tarvittaessa huolenpitoon ei ole olemassa mitään poikkeusääntöjä, vaan nuo ovat ihan lakisääteisiä velvollisuuksia kaikille EU lentoyhtiöille ja EU:sta lähteville lennoille (ja ainakin uudelleenreititys kyllä onnistuu yleensä EU:n ulkopuolellakin). Tämä olisi tärkeää jokaisen lentomatkustajan painaa mieleensä, kun jatkuvasti törmää tapauksiin, jossa joko matkustaja vain luulee että hänellä ei ole oikeutta korvaukseen, tai pahimmassa tapauksessa joku muilumpi yhtiö jopa yrittää vedota force majeuriin tai 14vrk varotusaikaan, vaikka moista poikkeusta ei säädöksissä ole.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 10:38:42 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.09.2012, 19:14:58 »
Minulla on Estonian Airiin viha-rakkaussuhde. Olen ostellut talvikaudelle 5 lentokokonaisuutta heiltä, osa menoja ja osa meno-paluita. Jokaiseen on tullut muutoksia eikä yhdestäkään ole tullut ilmoitusta vaan kaikki olen itse checkmytrip.com -palvelun kautta huomannut.

Olen tyytyväinen yhtiön koneisiin ja mukavuuteen. Myös Tallinnan kenttä on näppärä ja hinnatkin ovat edulliset. Vain tiedotus takkuaa kunnolla.

Itse olen uudelleenjärjestellyt lentoni hyvin ystävällisen asiakaspalvelun kanssa puhelimitse. S-posteihin eivät vastaa. En ole saanut yhtään uutta reititystä toisilla yhtiöillä vaan aina siirron Estonianin toiselle lennolle. Noin puolessa tapauksista siirto on ollut alkuperäistä varausta paremmalle lennolle aikataulullisesti, puolessa huonommalle. Yksikään aikataulu ei ole onneksi muuttunut täysin sopimattomaksi.

Aion ostaa Estonianilta lippuja jatkossakin, mutta aion tarkkaan miettiä mille reiteille ja millaisiin aikoihin. Esimerkiksi jatkolentojen suhteen täytyy olla hyvin varovainen, jos sama tahti muutella aikatauluja jatkuu. Estonian on kuitenkin halpa ja tarjoaa esim. halvan tavan kerätä SAS:n Eurobonus-pisteitä - eli suositeltava kokonaisuus kuitenkin.

Kannattaa muuten olla myös tarkkana Estonian Airilla online check in -palvelun kanssa Helsinki-Vantaalla. Estonian käyttää KLM:n lähtöselvityspalvelua eikä se aina tahdo toimia täydellisesti esim. vaihtoyhteydellisten lippujen kanssa.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

aistit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 24.09.2012, 18:09:50 »
Aika kuumottava ketju.. Mä ostin tossa joku aika sitten Hel-Moskova lennot 45min vaihtoajalla Tallinnassa. Kolmisen viikkoa vielä jäljellä matkustuspäivään. Täytynee alkaa seuraamaan aktiivisesti tota lennon tilaa tuolta checkmytrip.com .. Toistaseks näyttäs kaikki olevan niinku pitää. Miten voi olla, että eivät ilmoita muutoksista edes spostiin mitään?

Moskovasta matka jatkuu sitten toisella yhtiöllä ja lentolipulla. Sen verran paljon muuttujia tähän mun lentosuunnitelmaan mahtuu, että koko homma voi kosahtaa ihan alkumetreille jos Estonian air alkaa jotain temppuilemaan. Katotaan miten käy.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.09.2012, 21:54:25 »
Paljonkos tuo heidän asiakaspalveluunsa soittaminen muuten maksaa? Siellä heidän sivuillaan on ilmoitettu hinta vain Virosta soittaville, 1.5€+lisät/minuutti. Ei hirveästi huvittaisi alkaa maksaa puheluista yritysnumeroihin, mutta kun eivät vastaa sähköposteihin eivätkä feedback-kaavakkeellansa tehtyyn yhteydenottopyyntöön, niin ilmeisesti ei muu auta. Se on varmaa, että toista kertaa en tee sitä virhettä, että varaisin lennot kyseiseltä firmalta.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 28.09.2012, 11:53:26 »
No, nytpä ne sitten Estonianilta vastasivat sähköpostiin. Huvittavaa asiassa on se, että aikaisemmat kaksi sähköpostiani olivat suht neutraaleja avunpyyntöjä ja tässä vastausreaktion lopulta aiheuttaneessa kerroin ottavani yhteyttä kuluttajaviranomaiseen, mikäli tähänkään viestiin ei vastata. Vastaus tuli alle vuorokaudessa. Pahoittelivat kovasti ja kertoivat, että muutoksesta on kyllä ilmoitettu sähköpostilla elokuussa. Tästäkin ketjusta löytyy siis monta ihmistä, joiden sähköposti on tulkinnut kyseisen viestin roskapostiksi, sillä eihän Estonian Air nyt toki valehtelemaan menisi.  :)

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.09.2012, 12:03:58 »
Tuo Estonian Airin touhu myydä paljon halpoja lippuja ja sitten peruuttaa ja siirrellä lentoja kuulostaa pahasti samanlaiselta mitä airBaltic harrasti muutama vuosi sitten. Ei liene sattumaa, että airBalticin liiketoimintajohtaja oli tuolloin suomalainen Tero Taskila, ja nyt hän on Estonian Airin toimitusjohtajana. AirBaltic vältti täpärästi konkurssin, saas nähdä miten virolaisille käy samalla strategialla. Taidan pistää itse Estonian Airin siihen kategoriaan, että hinnansäästön pitää olla tuntuva, että viitsin niiltä varata ja aikataulunmuutokset ja peruutukset eivät saa silloin pilata matkaa. Kilpailu on aina hyvästä, mutta jos strategiana on tehdä lupauksia joista tiedetään ettei voida 100% pitää, se on jo kuluttajien huijausta.

wysig

• Vieras
« Vastaus #13 : 31.10.2012, 16:26:40 »
http://estonian-air.ee/en/about-us/news/press-releases/the-supervisory-council-of-estonian-air-to-change-companys-direction/

smeen mainitsema Taskila on saanut lähteä Estonian Airista ja samoin ylin johto myös.
Taustalla on tappioden kaksinkertaistuminen tammi-syyskuu aikana, niin että tappiot ovat n.30% liikevaihdosta.
Samalla kun johto vaihtuu, menee strategiat uusiksi.

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 31.10.2012, 18:51:17 »
Juu, voi taskilalla olla kohtuullisen hiljaista head hunterien puolelta.. tuskin yksikään lentoyhtiö häntä johtoon noiden "meriittien" jälkeen haluaa..  ;D

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/10/31/estonian-air-antoi-potkut-toimitusjohtaja-tero-taskilalle/201241045/12

olmivaara

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 31.10.2012, 19:29:21 »
Äh, eihän tuo pulju nyt ole kaatumassa kun olisi meno Georgiaan ylihuomenna  :D

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #16 : 31.10.2012, 21:10:01 »
Juu, voi taskilalla olla kohtuullisen hiljaista head hunterien puolelta.. tuskin yksikään lentoyhtiö häntä johtoon noiden "meriittien" jälkeen haluaa..  ;D

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/10/31/estonian-air-antoi-potkut-toimitusjohtaja-tero-taskilalle/201241045/12

Nyt meni kilroy1:llä pahasti arvio metsään.

Kaveri nyt sattumaan olemaan Mr Airline Suomessa. Kellään ei ole vastaavaa kokemusta eri lentoyhtiöistä edes Pohjoismaissa. Tuli vaan hepulle huti, kun meni kehitysmaahan jo valmiiksi konkurssikypsän yhtiön keulakuvaksi. Toivottavasti sai hyvät kipurahat.
I'm just one happy camper!

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 31.10.2012, 21:48:56 »
Toivottavasti sai hyvät kipurahat.

Saihan se palkkaakin 33 000 Viron rahaa kuukaudessa.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 31.10.2012, 21:52:27 »
Kaveri nyt sattumaan olemaan Mr Airline Suomessa. Kellään ei ole vastaavaa kokemusta eri lentoyhtiöistä edes Pohjoismaissa. Tuli vaan hepulle huti, kun meni kehitysmaahan jo valmiiksi konkurssikypsän yhtiön keulakuvaksi. Toivottavasti sai hyvät kipurahat.

No jos Taskila meni vain keulakuvaksi, niin oma syy se silti oli jos maine meni. Fakta kuitenkin on, että herran kaksi edellistä työnantajaa yritti pahasti epäonnistuen toteuttaa Euroopan ja Keski-Aasian sisällä gateway-strategiaa kovalla hintakilpailulla ja yhtiön kokoon nähden suhteellisen isolla kohdemäärällä. Samoin molemmilla oli ikävä lieveilmiö, että peruivat lentojaan hyvinkin hanakasti juuri ennen kahden viikon deadlineä jos näytti ettei yksittäinen lento kannattaisi. Sillä pelasti yksittäisen lennon tappiot ehkä, mutta ainakin airBalticin suhteen maine meni aika äkkiä. Estonian kanssa maine ei tainnut kunnolla edes mennä koska uho ja tuho tulivat niin nopeasti.

Varmasti kaveri tietää yhtä sun toista lentoyhtiöistä, ja kohtuullisen sama minulle on, että saako uutta hommaa vai ei. Mutta hänen nimensä tulee olemaan ainakin henkilökohtaisesti varoitusmerkki kun omia lentojani varaan, varsinkin jos hänen työnantajalla tuntuu olevan aggressiivinen toiminnan laajentaminen päällä. Voi olla että herran kannattaa jatkossa keskittyä vähän konservatiivisempaa strategiaa harjoittavien yhtiöiden kanssa toimimiseen, jos tosiaan ei itse ole ollut noiden tuhoisien yritysten takana.

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #19 : 31.10.2012, 22:15:36 »

No jos Taskila meni vain keulakuvaksi, niin oma syy se silti oli jos maine meni. Fakta kuitenkin on, että herran kaksi edellistä työnantajaa yritti pahasti epäonnistuen toteuttaa Euroopan ja Keski-Aasian sisällä gateway-strategiaa kovalla hintakilpailulla ja yhtiön kokoon nähden suhteellisen isolla kohdemäärällä. Samoin molemmilla oli ikävä lieveilmiö, että peruivat lentojaan hyvinkin hanakasti juuri ennen kahden viikon deadlineä jos näytti ettei yksittäinen lento kannattaisi. Sillä pelasti yksittäisen lennon tappiot ehkä, mutta ainakin airBalticin suhteen maine meni aika äkkiä. Estonian kanssa maine ei tainnut kunnolla edes mennä koska uho ja tuho tulivat niin nopeasti.

Varmasti kaveri tietää yhtä sun toista lentoyhtiöistä, ja kohtuullisen sama minulle on, että saako uutta hommaa vai ei. Mutta hänen nimensä tulee olemaan ainakin henkilökohtaisesti varoitusmerkki kun omia lentojani varaan, varsinkin jos hänen työnantajalla tuntuu olevan aggressiivinen toiminnan laajentaminen päällä. Voi olla että herran kannattaa jatkossa keskittyä vähän konservatiivisempaa strategiaa harjoittavien yhtiöiden kanssa toimimiseen, jos tosiaan ei itse ole ollut noiden tuhoisien yritysten takana.

Tuskin sillä maine meni. Kaveri vaan kävi käärimässä hillot himaan Latviassa ja Eestissä. Eihän yksi mies voi muuttaa paskaa kullaksi.

Tietäen ex-slobosateliittien työmoraalin, yrityskulttuurin sekä epärealistiset odotukset, on noi lentoyhtiöiden "laajentumis"hankkeet surullista katsottavaa. Tuskin on kumpikaan Taskilan kahdesta edellisistä työnantajasta kahden vuoden päästä pystyssä, ja jos on niin ne on sulautettu johkin isompaan peluriin.

Mun villi veikkaus on, että Taskila on takas santayhtiössä pomona ennenkuin lumet sulaa keväällä Suomesta.
I'm just one happy camper!