Estonian Air ja onnellinen asiakkuus

 (Luettu 12047 kertaa)

wysig

  • Vieras
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #20 : 31.10.2012, 22:17:52 »
Uusi Estonian Tj on ollut Skyways- ja Cimber Sterling-yhtiöllä. Kappas vaan, että molemmat ovat konkurssissa, silti mies saa pestin, vai tarkoittaako tämä lopun alkua.
Tosiasia on, että Estonian on pahasti tappiollinen, jokainen sijoitettu euro aiheuttaa 30% tappion eli tuottaa vain 0,7 euroa. Eli syödään pääomaa.

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #21 : 31.10.2012, 22:46:19 »
Tuskin sillä maine meni. Kaveri vaan kävi käärimässä hillot himaan Latviassa ja Eestissä. Eihän yksi mies voi muuttaa paskaa kullaksi.

Tietäen ex-slobosateliittien työmoraalin, yrityskulttuurin sekä epärealistiset odotukset, on noi lentoyhtiöiden "laajentumis"hankkeet surullista katsottavaa. Tuskin on kumpikaan Taskilan kahdesta edellisistä työnantajasta kahden vuoden päästä pystyssä, ja jos on niin ne on sulautettu johkin isompaan peluriin.

Mun villi veikkaus on, että Taskila on takas santayhtiössä pomona ennenkuin lumet sulaa keväällä Suomesta.

Tuollainen 33k kuukaudessa ei vaan kuulosta hirveästi hillon käärimiseltä jos tarjolla olisi ollut dirikkatason paikkoja hiekkayhtiöissä. Voihan toki olla, että molemmissa balttiyhtiöissä jollain muulla oli suuruudenhullut ideat kopioida arabien bisnesmallia ilman takana olevaa lähes ehtymätöntä pääomaa ja Taskila palkattiin vain toteuttamaan sitä, mutta vähintään yhtä mahdollista on, että se on ollut Taskila itse, joka on myynyt mallin omistajille. Ja suoraan sanottuna, aika huonoa osaamista on varsinkin toimitusjohtajan ominaisuudessa edes lähteä toteuttamaan muiden tuhoontuomittuja visioita, jos kerran  sen pystyy näkemään ja duuniakin on tiedossa jos siitä hyvästä saa kenkää.

kilroy1

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 660
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #22 : 31.10.2012, 23:00:17 »
Tuskin sillä maine meni. Kaveri vaan kävi käärimässä hillot himaan Latviassa ja Eestissä. Eihän yksi mies voi muuttaa paskaa kullaksi.

Tietäen ex-slobosateliittien työmoraalin, yrityskulttuurin sekä epärealistiset odotukset, on noi lentoyhtiöiden "laajentumis"hankkeet surullista katsottavaa. Tuskin on kumpikaan Taskilan kahdesta edellisistä työnantajasta kahden vuoden päästä pystyssä, ja jos on niin ne on sulautettu johkin isompaan peluriin.

Mun villi veikkaus on, että Taskila on takas santayhtiössä pomona ennenkuin lumet sulaa keväällä Suomesta.

Tuollainen 33k kuukaudessa ei vaan kuulosta hirveästi hillon käärimiseltä jos tarjolla olisi ollut dirikkatason paikkoja hiekkayhtiöissä. Voihan toki olla, että molemmissa balttiyhtiöissä jollain muulla oli suuruudenhullut ideat kopioida arabien bisnesmallia ilman takana olevaa lähes ehtymätöntä pääomaa ja Taskila palkattiin vain toteuttamaan sitä, mutta vähintään yhtä mahdollista on, että se on ollut Taskila itse, joka on myynyt mallin omistajille. Ja suoraan sanottuna, aika huonoa osaamista on varsinkin toimitusjohtajan ominaisuudessa edes lähteä toteuttamaan muiden tuhoontuomittuja visioita, jos kerran  sen pystyy näkemään ja duuniakin on tiedossa jos siitä hyvästä saa kenkää.

Samaa mieltä.. voi olla että tämä Miss Airline on vain väärinymmärretty lapsinero mutta sekä AirBalticista että EA:sta tulee mielikuva että Taskila on saanut myytyä itsensä ja ideansa joilla yhtiöt nostetaan maailmanmenestykseen ja tuloksena onkin valtavat tappiot. Kun herralla on (australiaa lukuunottamatta) kokemusta kaikkien maanosien lentoyhtiöstä ja niiden kehittämisestä suurmenestykseen miksi ihmeessä hän jäi edes baltian maihin pikkupalkalla luotsaamaan köyhiä pikkuyhtiöitä ?

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #23 : 31.10.2012, 23:33:15 »
Eipä silti, ihan mukava tilannehan on se, että pääsee muiden rahoilla harjoittamaan kovan riskin bisnestä. Jos sattuu onnistumaan, niin rahaa ja mainetta tulee reippaasti, jos epäonnistuu, niin käteen jää silti mukava palkka toisin kuin niille joiden rahoja on pelannut. Tosin kyllä sitä luulisi että muutaman epäonnistumisen jälkeen ei ihan hetkeen tule vastaavia mahdollisuuksia. Tai ainakin vaatii aikamoisia puhelahjoja, joita kaverilla kyllä kieltämättä jossain määrin on.

PHen-X

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #24 : 01.11.2012, 00:32:14 »
Henkilökohtainen rakkausfarssini Taskonian Airin kanssa sai tänään uuden käänteen: juuri kun toissa viikolla sain järjestettyä asiakaspalvelunsa kanssa peruutettujen lentojen tilalle korvaavat lennot paria päivää aiemmaksi, saan nyt huomata varaussivulta, että nyt nekin on peruttu. Varmaan kertovat taas lähettäneensä asiasta ilmoituksen jo kesäkuussa, kunhan joskus vastaavat. Vaikka vtuttaakin se, että ovat pitäneet rahojani keväästä asti itsellään korottomassa lainassa, niin ei tässä enää muuta voi ajatella kuin, että äkkiä vaan rahat pois. Aion kyllä vaatia heitä maksamaan peruutuskulut varatusta majoituksesta, vaikka niitä tuskin suostuvatkaan maksamaan.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

jari

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #25 : 08.11.2012, 17:39:48 »
luin juuri lehdestä uutisen: http://www.ksml.fi/uutiset/talous/estonian-air-lopettaa-sittenkin-jyvaskylan-lennot/1267974
eli jyväskylästä ei pääse enää kuin Helsinkiin.

PHen-X

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #26 : 13.11.2012, 22:05:50 »
Estonian Airillakin ilmeisesti ymmärretään säädösten päälle: seitsemää tuntia ennen sitä, kun lähtöön olisi ollut enää alle 14 vuorokautta, rapsahti sähköpostiin ilmoitus lentomuutoksista ja linkki refund-sivulle.

Jos joku muuten joskus vastaavassa tilanteessa miettii, kenen vastuulla on jo maksettujen majoitusten korvaaminen, on kuluttajaviranomaisen vastaus horjumaton: "lentoyhtiön".
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #27 : 14.11.2012, 10:06:11 »
Estonian Airillakin ilmeisesti ymmärretään säädösten päälle: seitsemää tuntia ennen sitä, kun lähtöön olisi ollut enää alle 14 vuorokautta, rapsahti sähköpostiin ilmoitus lentomuutoksista ja linkki refund-sivulle.

Jos joku muuten joskus vastaavassa tilanteessa miettii, kenen vastuulla on jo maksettujen majoitusten korvaaminen, on kuluttajaviranomaisen vastaus horjumaton: "lentoyhtiön".
Voi olla vaan pienemmän tappelun takansa saada uudet lennot toisella yhtiöllä (esim. SAS), kuin ne hotellimaksut takaisin, ainakin jos Estonianilla itsellään ei ole enää lentoja (siis mahdollisia yhteyksiä) tuolle päivää.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Kutyakaparó

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #28 : 17.11.2012, 15:39:19 »
Estonian Air on ajan kanssa laittanut loppuvuoden lentoni Helsinki-Tbilisi-Helsinki kokonaan uusiksi. Pari sähköpostiani heille taisivat vauhdittaa asiaa.

Nyt Helsinki-Tallinna Finnairilla, Tallinna-Riika ja Riika-Tbilisi AirBalticilla. Paluussa Tbilisi-Riika ja Riika-Tallinna myöskin AirBalticilla ja loppuosuus Tallinna-Helsinki sitten Estonian Airin kyydissä. Pääsen sittenkin kokemaan Estonian Airin palvelun. Onneksi Riika ja Tallinna ovat vaihtojen suhteen ilmeisen nopeita. Edellyttäen, että aikataulut pitävät kutinsa.

tojoe

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #29 : 18.11.2012, 22:37:01 »
Mulla oli alunperin tammikuun loppupuolelle HEL-TLL-TBS ja takasin. Ensin peruttiin TLL-TBS yhteys, jollon reroutattiin lentoyhteydeksi HEL-TLL-RIX-TBS (HEL-TLL OV:lla TLL-RIX-TBS BT:llä).

Noh, sitten sattumoisin huomasin että HEL-TLL lopetetaan myös. Otin ite yhteyttä Estonian Airiin, heidän puoleltaan palvelu oli hyvää, mutta antoivat kaksi vaihtoehtoa:
- Kaikki rahat takaisin
- Rahat takaisin HEL-TLL lennoista, voi käyttää liput Tallinnasta eteenpäin - otin tämän vaihtoehdon. Kaikki lennot tällä hetkellä Air Balticilla.

Olisi mullekin kyllä kelvannut Finnairin Helsinki-Tallinna.. Mutta käy tämä näinkin, ei tuo laiva niin paha vaihtoehto myöskään ole kun lento lähtee illalla Tallinnasta ja tulee sinne takaisin aamulla.

lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #30 : 19.11.2012, 03:38:52 »
SASin epävakaa tilanne ei varmasti auta Estonian Airia, joten ennakkoonmaksettuja majoituksia yms. kannattanee välttää...

HKG

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 355
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #31 : 19.11.2012, 11:59:40 »
SASin epävakaa tilanne ei varmasti auta Estonian Airia, joten ennakkoonmaksettuja majoituksia yms. kannattanee välttää...

Terveiset Tanskasta!

Täällä uutiset huutaa aiheesta, tällä hetkellä Tanskan lentäjäliitto on pahin vastarannankiiski, mutta kyllä niidenkin on pakko nöyrtyä.

Ei ne voi päästää SAS:ia kyykkyyn. Viime kädessä valtiot tulee apuun. Kuka muuten tulisi paikkaamaan kolmen Skandinaavimaan reittiverkoston?

I'm just one happy camper!

Keijo-Annikki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #32 : 19.11.2012, 15:46:08 »
Oma kokemukseni Estonian Airilta meni jotakuinkin näin:

05.10.12 tuli tarve saada viikon päähän menolento Wieniin. Halvimmaksi osoittautui Estonian Air 176€.

12.10.12 Piti olla lento Helsingistä Wieniin (HEL-TLL-VIE).
Mitään infoa ei tullut, menin normaalisti kentällä, lento näytti olevan puoli tuntia myöhässä, tsekkasin laukun ruumaan ja menin aamukahveille. Portilla kuulin sivukorvalla, että kone oli ylibuukattu(!), mutta kaikki matkustajat ängettiin bussiin, jolla ajettiin normaalisti koneen viereen. Tässä vaiheessa alkoi sekoilu oikeen huolella. Selvisi, että syöttölento HEL-TLL, oli peruttu teknisen vian takia ja kentällä oleva kone oli tullut Jyväskylästä matkalla Tallinnaan hakemaan lisää matkustajia, mutta kolme matkustajaa ei mahdukkaan lennolle! No, mulla kun ei kiire ollut ja tiesin Finskin suoran Wienin lennon lähtevän sopivasti ~1 h päästä, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi uudelleenreititettäväksi. Kuinkas ollakkaan yllärinä tulikin lippu kyseiselle Finskin lennolle HEL-VIE ja täti käski vielä käydä matkan jälkeen täyttämässä netissä "valituskaavakkeen". Laukun kanssa henkilökunnalle tuli vähän kiire, mutta tarkastin vielä stuertilta ennen lähtöä kerkesikö se mukaan - ja kerkesihän se.

Palattuani täytin tädin kehoituksesta kaavakkeen ja viikon kuluttua mailitse vastattiin että olen oikeutettu 176€:n lahjakorttiin tai 125€:n rahalliseen hyvitykseen. Ymmärrettävästi valitsin jälkimmäisen. Rahat tuli tilille alle viikossa.

Lopputuloksena siis Finnairin suora lento HEL-VIE, perillä aikasemmin ilman välilaskua, ilmainen aamupala ja koko hupi kustansi 51€. Ei paha!
« Viimeksi muokattu: 19.11.2012, 15:48:00 kirjoittanut Keijo-Annikki »
Olkaa lyhtyjä itsellenne.
- Buddha

Kutyakaparó

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #33 : 03.01.2013, 18:37:56 »
Estonian Air yllätti positiivisesti sittenkin, kun sain 99 euron lipullani kaikki lennot Helsinki-Tallinna-Riika-Tbilisi-Riika-Tallinna-Helsinki ja aikataulut pitivät kutinsa. Hieman huvitti, koska loppujen lopuksi (katso muutama postaus aikaisemmin) ainoastaan osuus Tallinna-Helsinki oli Estonian Airin hoitama ja tuolla osuudella lentoaika on kokonaista 20 minuuttia.

Estonian Airin myöntämästä lipusta oli melkoinen etu se, että Tbilisissä AirBalticin lähtöselvityksessä vaativat matkalaukusta 40e per Air Balticin lento-osuus.  Hoksasin näyttää heille Estonian Airin lähettämän vahvistuksen koko matkasta ja siellä oli mainittu nimenomaan  lentoihin kuuluvaksi yksi ruumaan menevä pakaasi kuluitta. Air Balticin pakaasipolitiikka aiheutti ainakin Tbilisissä monen muun matkantekijän kanssa melkoisia aikaa vieviä ongelmia. Helsinki-Vantaalla luovuttamani pakaasi odotti Tbilisissä; hieno juttu.

PHen-X

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Estonian Air ja onnellinen asiakkuus
« Vastaus #34 : 23.01.2013, 12:16:20 »
Estonian Airillakin ilmeisesti ymmärretään säädösten päälle: seitsemää tuntia ennen sitä, kun lähtöön olisi ollut enää alle 14 vuorokautta, rapsahti sähköpostiin ilmoitus lentomuutoksista ja linkki refund-sivulle.

Jos joku muuten joskus vastaavassa tilanteessa miettii, kenen vastuulla on jo maksettujen majoitusten korvaaminen, on kuluttajaviranomaisen vastaus horjumaton: "lentoyhtiön".
Voi olla vaan pienemmän tappelun takansa saada uudet lennot toisella yhtiöllä (esim. SAS), kuin ne hotellimaksut takaisin, ainakin jos Estonianilla itsellään ei ole enää lentoja (siis mahdollisia yhteyksiä) tuolle päivää.

EA kiillotti hieman kilpeään: korvasivat lentomuutosten takia menettämäni hotellivarausmaksun. EA haluaa ilmeisesti sittenkin profiloitua luokkaa ylemmäksi kuin Ryanair, sillä asiasta ei tarvinnut edes tapella. Riitti, kun lähetti heille kuluttajaviraston sivuilta löytyvän kaavakkeen.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"