Kuinka paljon tietoa on tarpeeksi?

(Luettu 3514 kertaa)

TiinaEmilia

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kuinka paljon tietoa on tarpeeksi?
« : 19.12.2012, 04:12:21 »
Haluaisin avata keskustelua aiheesta tieto. Kuinka paljon tarvitaan taustatutkimusta ja selvittelyä "miten pääsee minnekin" ennen reissuun lähtöä?

Ensimmäinen reissuni Kaakkois-Aasiaan lähestyy hyvää vauhtia (alle kk lähtöön) ja matkakuume nousee. Olen tietennii perehtynyt kohdemaihin etukäteen, ensimmäisen kirjan lainasin muistaakseni jo kesän lopulla. Täällä pallontallaajillakin olen viettänyt aikaa lukien ja koittaen perehtyä nippelitiedon ihmeelliseen maailmaan "mitä maksaa mikäkin" ja "miten sinne mennään".

SILTI nyt tuntuu siltä, etten ole millään valmis lähtemään. Kaikki kaupungit, joita täällä on lueteltu "siitä pääsee rajan yli silläjasillä kulkupelillä" eivät vaan sano mitään tai jää päähän! Ihan kuin lukisi "hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala..." Tuntuu jotenkin, ettei tämmöistä tietoa voi imeä päähänsä pelkästään kirjoista ja teksteistä. Tuntuu siltä, kuin keräilisi pikkupalasia isommasta kuvasta eikä hajuakaan mitä koko kuva edes esittää! Onko teillä ollut samanlaisia oloja? Ehkä sitä vaan jännittää eka pitkä reissu..

Kuinka paljon on tarpeeksi? Voiko mikään riittää? Vai tarvitseeko mitään lainkaan? Voiko lukemalla perusteellisemmin edes valmistautua? Riittääkö, että tietää viisumi- ja paperiasioiden lisäksi etiketin ja muutaman sanan kieltä?

Hyvät reissuruunat ja tonnitallaajat, matkailijat ja aloittelijat, jakakaa kokemuksianne tiedosta.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kuinka paljon tietoa on tarpeeksi?
« Vastaus #1 : 19.12.2012, 04:57:16 »
hyvahan se on lukea ja valmistautua niin pitkaan kuin intoa riittaa. itsella se kaiki tieto ei vaan kirjasta tai netista tartu paahan, mut hyva ottaa selvaa etta on edes jonkinlainen suuntima mihin sita kulkee ja mistapain paasee rajan yli. sita voi sitten aina kohteesta riippuen ottaa selvaa internetissa pari paivaa ennen seuraavaan paikkaan siirtymista. myoskin matkan paalla tapaat uusia tuttavuuksia joilta saa paljon tietoa ja vinkkeja jos vaan viitsii kysella.

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #2 : 19.12.2012, 09:47:52 »
Mulla on paperilla (+internetissä tiedostona ja ehkä nykyään voisi olla puhelimessakin) tallessa muistiinpaneskelut missä lukee nuo oleellisimmat tiedot, kuten suositellut majoitukset ja kulkuneuvot millä pääsee ja minne
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

gundalo

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 19.12.2012, 10:00:14 »
Toiset matkustaa tietämättä mitään mistään ja ihan hyvin nekin pärjää. En tiedä suunnitelmistasi mutta jos tarkoituksena ei oo ihan mihinkään Jumalan selän taakse mennä, niin guesthousestasi voi kysyä mitä tahansa ja yleensä paikoista joissa vähänkään käy porukkaa niin löytyy myös joku travel agency jonka kautta saa kaikki mahdolliset liput minne vaan hoidettua helposti.

Kyllä kaikki selvenee sitte perillä ja tosiaan kuten sanottiinkin jo niin netistä parhaiten kannattaa kattella paikan päällä. Ei todellakaan kannata stressata "oletko valmis" - ihan varmasti oot.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.12.2012, 14:17:26 »
Joskus liika tieto voi olla pahasta! Tulee paniikki, etta ehdinko/pystynko nakemaan kaikki ns. must-see -kohteet...lisaksi tykkaan, etta vahan yllatyksia matkassa on piristavaa! Luen yleensa taustatiedot kulttuurisidonnaisista jutuista, ja vahan jotain yleisjuttuja kuten esimerkiksi noita viisumiasioita. Itse kohteet valitsen yleensa vasta paikanpaalla, vaikka aina sita on pari asiaa mielessa, jotka haluaa nahda/kokea (miksi sita olisi muuten paattanytkaan matkustaa kohdemaahansa?). Esimerkiksi Intiaan halusin vain siksi, etta itse Intia olisi kokemuksena hieno- joten suunnitelmia koneen laskeutuessa Delhiin oli nolla. Ei karttaa, ei majoitusta varattuna, kun taas matkatessani Uuteen-Seelantiin suunnitelma oli huomattavasti tarkempi. Luulen, etta tarkeinta on tietaa 1. tarvitseeko maahan/maihin viisumia, 2. saako sielta nostettua rahaa 3. liittyyko matkustamiseen joku kulttuurisidonnainen juttu (vaikkapa polvet peittavat vaatteet tms), 4. tarvitsetko laakitysta/rokotuksia etukateen. Lahes kaiken muun pystyy hoitaan myohemminkin.
She rides rollercoasters but never screams

TiinaEmilia

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 19.12.2012, 17:36:15 »
Kiitos vastauksista, jotain tuollaista näin päiväsaikaan järkeileekin. Öisin vaan se reissukuume tuntuu jotenkin suunnattoman kulmikkaalta. Ehkäpä voin kuitenkin jättää ostamatta kaikki mahdolliset opaskirjat. :D Muistiinpanot ois kyl kova.

winker84

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 19.12.2012, 18:24:34 »
Must- tiedot reissusta:
(ei tärkeysjärjestystä)
1.tarvitaanko viisumi/t?
2.miten omamatkavakuutus suhtautuu, jos sairastun kohdemaassa vakavasti ja etc..
3. Kuinka paljon on "tarpeeksi" reissukassaan rahaa (itse mitoitan aina budjetin pessimistisemmän tilanteen kautta)
4. jos olisin nainen ja menisin muslimimaahan ottaisin selvää miten tulee pukeutua/käyttäytyä..toki järkevää miehellekkin.
5. katsoo google earthista mihin menee..
6. Katsoo sen Ulkoministeriön matkailutiedotteen ja yrittää löytää muiden matkailijoiden juttuja esim. pallontalaajista, tietysti kriittisesti suhtautuen.

Lähtökohtana on, että rahat ja matkustusasiakirjat kuntoon niin sen pitäs riittä.
Muuta ei tuu mieleen.

Taidat olla btw. aikamoinen koulutyttö, oo huoleti ei ne sulle siälä mitään maantiedon/matkailumarkkinoinnin tenttiä järjestä
maahanpääsemiseks ;)

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.12.2012, 18:59:35 »
Kaikki kaupungit, joita täällä on lueteltu "siitä pääsee rajan yli silläjasillä kulkupelillä" eivät vaan sano mitään tai jää päähän! Ihan kuin lukisi "hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala..."

Ota viereen kartta, josta hahmottelet paikkojen sijainteja. Google imagesta vaikka avuksi karttaa, josta näkyy myös isoimmat tiet, ratakiskot jne. Helpottuu kummasti asiat.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #8 : 20.12.2012, 00:17:14 »
Minulla on ollut tapana tehdä ennen reissuun lähtöä pienimuotoinen matkasuunnitelma. Otan siis etukäteen selville, millä aion kulkea ja minne. Toki matkan varrella suunnitelma saattaa hyvinkin muuttua, jos vaikka saankin tiedon jostain kohteesta, jonne tahdon ehdottomasti päästä reissun aikana käymään. :)  Teen kaupunkilomilla myös yleensä osviittaa antavan päiväohjelman, eli suunnittelen ainakin tunnetuimpien kohteiden osalta, minä päivänä aion niissä vierailla, jottei tule sellaista "kaikki samalle päivälle" -efektiä. Omalla kohdallani tuo toimii, sillä sen avulla vältän turhaa hätäilyä reissussa. 1-3 etappia per päivä, niin aina jää paljon aikaa muuhunkin. Kohteen kartta on tietysti välttämätön apuväline. Minusta on kiva tietää suurinpiirtein, millaiseen paikkaan olen menossa, ja miten pääsee mistä mihinkin.

TiinaEmilia

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 20.12.2012, 13:09:02 »
Must- tiedot reissusta:
(ei tärkeysjärjestystä)
1.tarvitaanko viisumi/t?
2.miten omamatkavakuutus suhtautuu, jos sairastun kohdemaassa vakavasti ja etc..
3. Kuinka paljon on "tarpeeksi" reissukassaan rahaa (itse mitoitan aina budjetin pessimistisemmän tilanteen kautta)
4. jos olisin nainen ja menisin muslimimaahan ottaisin selvää miten tulee pukeutua/käyttäytyä..toki järkevää miehellekkin.
5. katsoo google earthista mihin menee..
6. Katsoo sen Ulkoministeriön matkailutiedotteen ja yrittää löytää muiden matkailijoiden juttuja esim. pallontalaajista, tietysti kriittisesti suhtautuen.

Lähtökohtana on, että rahat ja matkustusasiakirjat kuntoon niin sen pitäs riittä.
Muuta ei tuu mieleen.

Taidat olla btw. aikamoinen koulutyttö, oo huoleti ei ne sulle siälä mitään maantiedon/matkailumarkkinoinnin tenttiä järjestä
maahanpääsemiseks ;)

Koulutyttö? HAHAHH:D ei tässä olla koulupenkkejä vähään aikaan kulutettu mutta työntekeminen kieltämättä on muokannu meikästä aavistuksen suorittajan. No, yllämainitut asiat olen tsekannut joten ei täsä muutako jääpuikko pois perseestä lähtöä odottamaan.

Yazaku

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.12.2012, 20:20:43 »
Itse kun matkustin Vietnamiin, niin tiesin paikasta vain sen, että saan olla tietyn ajan visa entryllä ja lentokone laskeutuu Ho Chi Mihn cityyn, ja kun taas menin Kuubaan, niin kaikki reitit ja jopa ensimmäisen yön majoituskin, oli hommattu etukäteen.
Kun näin jälkikäteen miettii, niin kummallakin kerralla oli hauskaa, joten ei se niin justiinsa...jos jotakin kannattaa ottaa selvää, niin on se että tarviaako viisumia ja mitenkä paikallisella kielellä sanotaan kiitos ja kippis.
As cool as a cucumber.