Ihmisten valokuvaaminen

(Luettu 6354 kertaa)

paula_pii

• Reissaaja
    • Profiili
Ihmisten valokuvaaminen
« : 19.12.2012, 16:35:38 »
En löytänyt tästä aiheesta aiemmin aloitettua keskustelua.

Sujuuko teiltä ihmisten valokuvaaminen helposti reissussa? Oletteko havainneet eri maiden välillä eroja siinä, miten suopeasti ihmiset suhtautuvat kuvaamiseen? Kysyttekö yleensä lupaa vai kuvaatteko salaa tai näkyvästi luvatta? Onko teiltä usein pyydetty jotain korvaukseksi kuvausluvasta? Kuvaatteko pienellä vai isolla kameralla? 

Valokuvaan reissussa paljon, mutta toistaiseksi en ole osannut kuvata ihmisiä juuri lainkaan. Minulle ei ole luontevaa mennä juttelemaan tuntemattomille, mutta toisaalta en kehtaa kuvata lupaa kysymättä. Minulla on kokemusta lähinnä muutamasta Afrikan maasta, joissa ihmisiä kuvaaviin turisteihin suhtaudutaan minusta aika nuivasti. Ihmiset kuulemma uskovat, että turistit myyvät heistä otetut kuvat, joten negatiivinen suhtautuminen tuntuu ymmärrettävältä. Oma järjestelmäkamerani on kaikkea muuta kuin huomaamaton, joten sillä ei harrasteta mitään diskreettiä katukuvausta. Olen kuitenkin suunnitellut hankkivani jonkin pienemmän filmikameran ja lähteväni matkaan pelkästään sen kanssa. Pitäisi vain oppia lähestymään muitakin kuvauskohteita kuin villieläimiä :)

novosti

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Ihmisten valokuvaaminen
« Vastaus #1 : 19.12.2012, 18:53:41 »
-Ehdottomasti helpommin ja huomaamattomammin kuvia ihmisistä saa jos on joku pieni, mutta laadukas pokkari. Esimerkiksi Olympuksen XZ. Siinä missä järkkäri näyttää tungettelevalta ei pokkaria paljon noteerata. Eli mukana olisi kaksi kameraa, pieni pokkari ja järkkäri laukussa.

-Kuvaa pokkarin tai järkkärin kääntyvän näytön avulla ns. lonkalta, jää yleensä helpommin huomaamatta. Jos siis haluaa poseeraamattomia katukuvia ottaa.

-Kuvaa ihmisiä yleisötapahtumissa tai toreilla, missä on paljon ihmisiä. Sieltä voi poimia mielenkiintoisia kuvia ihmisten huomaamatta ja kameran käytön aiheuttamatta huomion itseensä vetämistä.

-Kuvaa ultralaajakulmalla 7-24mm , mahdollistaa kuvakulmat, joissa kamera ei näytä olevan suunnattu suoraan henkilöön mutta henkilö sisältyy kuitenkin luontevasti katukuvaan tai muuhun asetelmaan, mutta ei herätä negatiivista huomiota.

-Kuvaa yli 300mm objektiivilla kadulla. Yleensä tätä ei välttämättä huomaa itse kohde, mutta muuten herättää kyllä ympärillä huomiota.

-Lupaa kuvattavalle sähköpostilla kuva, ja muista myös lähettää se,

-Kuvaa "poseeraavaa kaveriasi" ja tähtää ohi taustalla olevaan kohteeseen. Tästä tulee kyllä yleensä vähän likainen olo ja monesti ihan yhtä helppo olisi ollut pyytää itse kohdetta kuvaan.

-Pysäytä ihminen kysyäksesi esim. suuntaa jonnekin nähtävyyteen, pyydä samalla saako ottaa kuvan, toisinaan ihminen antaa helpommin luvan tässä tilanteessa, se tuntuu jotenkin luontevammalta.

-Kuvaa ihmisiä illalla, monet antavat ottaa kuvan itsestään mieluummin vapaa-aikana, kuin vaikkapa lounastauolla tms.

-Kuvaa ihmisiä pienessä nousuhumalassa. Kuulostaa typerältä, mutta silloin tuntemattomilta ihmisiltä luvan kysyminen on helpompaa ja välittömämpää, eikä herätä niin paljon epäilyksiä. Noloa sanoa, mutta omat parhaat reissun potretit on tullut tällä tavalla.

-Päiväsaikaan palveluammatissa olevilta ihmisiltä voi työn lomassa saada hyvin helposti pyydettyä luvan kuvata, esim torimyyjä tai kahvila. Tosin tässäkin helpottaa jos tilaa tai ostaa paikasta jotain.

-Kerro rehellisesti harrastavasi valokuvausta ja mistä olet, ja kysy saako ottaa kuvan, monesti edes pieni parin lauseenkin taustoitus ja kotimaan kertominen auttaa kuvausluvan saamista.

Muutamia eettisiä sääntöjä jotka on oppinut kantapään kautta:

-Älä kuvaa ihmisiä epäedullisessä tilassa, esimerkiksi kun joku on sammunut bussipysäkille tai puliukko ottaa huikkaa sillan alla, tai mitään muutakaan "rappiota" salaa ja suoraan kohteelta kysymättä ja kuvien käyttötarkoitusta selvittämättä
-Älä kuvaa vieraita lapsia kysymättä lupaa vanhemmilta tai huoltajalta tästä on monissa maissa tullut kiusallisia tilanteita väärinymmärrysten takia. Joissain maissa, esim. Serbiassa on tähän suhtaudutaan hyvin vakavasti.
-Älä kuvaa ihmisiä kun he suorittavat jotain uskonnollista rituaalia (esim. rukoilevat kirkossa tms.)
-Älä kuvaa ihmisiä paikassa jossa on henkilö on suorittamassa jotainn viranomaisproseduuria tms, esim. tulli, lentokenttä, poliisiasema, sairaala.
-Älä julkaise "salaa" ihmisistä otettuja kuvia missään, eikä varsinkaan kaupallisessa yhteydessä
-Älä  kuvaa ihmisiä tarjoutumalla maksamaan siitä jotain (pl. katusoittajat tai esiintyjät.), ihmiset kokevat tämän monesti hyvin nöyryyttävänä

Eettisyydestä ylipäätään tuntemattomia ihmisiä kuvatessa on aina mielenkiintoista keskustella. Harrastajavalokuvaajalle kaikista toivotuimmat kuvat on reissuilta juuri niitä, joissa esiintyy ihmisiä. Rakennusten ja kanjonien kuvat selataan läpi hyvin nopeasti, mutta kuva jossa on ihminen keskiössä -tai edes mukana -pysäyttää melkein aina. Parastaan aina olisi, että kuvattava tietää häntä kuvattavan ja hänellä olisi oikeus päättää saako häntä kuvata vai ei.

Tuntemattomien ihmisten kuvaaminen on kuitenkin tietyllä tavalla aina eksploitaatiota, ainakin kun sen tekee salaa. Toisaalta taas useat maailmanhistorian kuuluisimmat ns. katuvalokuvat on otettu juuri salaa, kohteen tietämättä. Ihmisestä poseeraamattomassa tilanteessa voi saada hyvin vaikuttavia kuvia. Monelta reissuilta parhaat ihmiskuvat on juuri niitä, missä kohde ei ole poseerannut, tai jopa päätynyt tarkoituksetta kuvaan.

paula_pii

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.12.2012, 19:23:00 »
Olipa siinä pitkä vinkkilista :) Pokkari olisi kieltämättä kätevä, mutta en ole törmännyt sellaiseen pokkariin jonka jälkeen ja käytettävyyteen olisin tyytyväinen. Siksi harkitsen jonkin laadukkaan filmikameran hankkimista. Tarkoitukseni olisi siis kuvata enemmän tai vähemmän ammattimaisesti (valmistun pian kuvataiteilijaksi).

Onko sinulla mielipidettä siitä, missä päin maailmaa ihmisten kuvaus on ollut helpointa? Olen miettinyt, miten Kiinassa tai Japanissa suhtaudutaan ihmisten valokuvaamiseen. Kiinalaiset ja japanilaiset turistithan kuvaavat itse hyvin estoitta kaikkea ja kaikkia.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.12.2012, 20:37:19 »
Ihmisten kuvaamiselle voi olla joissakin maissa myös laillisia esteitä. Esimerkiksi Saksassa ihmisiä ei saisi kuvata ilman heidän lupaansa, eikä lapsia ilman vanhempien lupaa, koska jokaiselle on taattu laissa oikeus kuviin itsestään.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.12.2012, 22:37:10 »
Pitkälti samoilla linjoilla kuin "novosti" mainiossa viestissään. Parhaat kuvat reissuilta on tyypillisesti niitä joissa on ihmisiä (joko kuvan "pointtina" tai sitten ikään kuin parannetaan tylsää rakennus/maisemakuvaa sillä että siinä on paikallinen ihminen mukana tekemässä jotain "aitoa").

Kuitenkin, ei ihmisiä kehtaa yleensä kovin suoraan kuvata. Erityisesti se korostuu sellaisissa paikoissa, joissa turisteja on huomattavan paljon suhteessa paikalliseen väestöön ja paikalliset pitkälti saavat tulonsa turisteista. Tällöin sen oikeastaan saman tien tuntee että paikalliset ovat aika lailla kyllästyneitä turisteihin vaikka ulospäin olisivatkin yhtä hymyä. Tällaisissa paikoissa ei pahemmin ihmiskuvausta viitsi harrastaa.

Vastaavasti sitten on paikkoja, joissa (ainakin länsimaalaisia) turisteja on niin vähän, että tuntee olevansa suorastaan tervetullut kuvaamaan ihmisiäkin, ja kuvat ja niissä olevat ihmiset on aidon tuntuisia koska tilanteet ja tunteet on aitoja.

Minä en oikeastaan ikinä kysy tuntemattomilta että voinko räpsiä heistä kuvaa, ei ole niin paljon motivaatiota enkä mitään teennäisiä kuvia halua muutenkaan. Siksi välillä tulee räpsittyä "salaa" kuvia. Toisaalta en pistä julkisille sivuille sellaisia kuvia joissa joku olisi selkeästi "epäedustava".

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 20.12.2012, 11:01:41 »
Pitkällä zoomilla kuvaan, samoin otan mieluusti kuvia ihmisistä, jotka eivät pysty antamaan palautetta kuvaamisen vuoksi. Suosikkikohteista yksi on vanhus ikkunassa.

Kerran jätin Amsterdamissa kuvan ottamatta, vaikka mieli teki: muutama helvetin enkeli oli menossa asioimaan punaisella lyhdyllä merkittyyn residensiin ja yksi vaikutti olevan hyvin kiinnostunut siitä, kuinka monta ihmistä on ko. entreen näkemässä.

Toki voisin tätä toiseltakin RappioRtytsyltä kysyä - hän luultavasti oikkarina asiasta enemmän tietäisi...

Pitäisi tietää :D. En ole kaikkia ketjuja ehtinyt lukea, joten herää kysymys, että mitäs se toinen tytär sit opiskelee/tekee? Lääkiksessä varmaan...  ;D

paula_pii

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.12.2012, 11:12:49 »
Tässä: http://www.timolaine.fi/artikkelit/missa-saa-kuvata/ on aika hyvä teksti Suomen lainsäädännöstä koskien ihmisten valokuvausta. Muissa maissa voi tosiaan olla erilainen lainsäädäntö, kuten Heloriina kirjoitti. En ollutkaan aiemmin kuullut, että Saksassa ei saisi kuvata ihmisiä ilman lupaa.

Yazaku

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.12.2012, 21:18:42 »
Koska pyrin jostakin syystä kohtuulliseen kohteliaisuuteen, kun olen reissuilla, niin kyllä olen kysynyt luvan, jos olen jostakin henkilöstä kuvan meinannut ottaa.
Jos henkilö vain kävelee, vaikkapa jonkun mielenkiintoisen rakennuksen/maiseman edestä, niin sitten hän on jäänyt kuvaan ilman että olen hirveästi mainostanut asiaa, eikä välttämättä edes ole huomannut kyseistä tapahtumaakaan.
Viimeiseksi...vain Kuubassa ihmiset ovat tulleet pyytämään korvausta siintä, että heitä on kuvattu ja ilman pyyntöä olen heittänyt pikku roposia, kun olen kuvannut katutaiteilijoita.
As cool as a cucumber.

Anni81

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 22.12.2012, 22:23:04 »
Olen aika arka kuvaamaan tuntemattomia jo ihan suomessakin. Yleensä kuvissani näkyvät ihmiset ovat ns. katukuvassa suuressa joukossa joita ei välttämättä edes tunnista... " kaukaa kuvattua"

jos jotain ihmistä haluaisin kuvata kysyisin luvan enkä julkaisisi netissä ilman lupaa ainakaan.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.12.2012, 00:45:12 »
Tällaisiin ei viitsi kysellä lupaa, turhan työlästä ja tuskin setää enää vaivaa. Keväältä 2007.  ;D