Auton vuokraus Uudessa-Seelannissa

(Luettu 1816 kertaa)

reissupimu

• Aloittelija
    • Profiili
Auton vuokraus Uudessa-Seelannissa
« : 22.12.2012, 12:24:51 »
Moikka! Olemme lähdössä alkuvuodesta kaverin kanssa Uuteen-Seelantiin ja tarkoituksemme olisi vuokrata auto kahdeksi viikoksi. Oisko kenelläkään antaa vinkkejä, mistä auto kannattaisi vuokrata ja millaisin vakuutuksin? Aika suuria näyttävät omavastuuosuudet olevan monessa paikassa ja tuntuisi tyhmältä maksaa yli 1000€:kin siitä, jos vaikka parkkiksella joku toinen kolhaisee. Entä tarviiko Uudessa-Seelannissa olla kansainvälinen ajokortti vai riittääkö Eu-kortti? Siitäkin olemme saaneet erilaista tietoa. Kiitos kovasti jo etukäteen vinkeistä. :)

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Auton vuokraus Uudessa-Seelannissa
« Vastaus #1 : 23.12.2012, 04:08:04 »
Kannattaa kilpailuttaa eri vuokraamoja, hinnat voi vaihdella hyvin paljon, ja vuodenaika ym vaikuttaa paljon myös. Alkuvuosi taitaa ikävä kyllä olla sitä kalleinta aikaa, mutta kyllä niitä budjettivuokraamoita löytyy joista saa vanhemman auton suht halvalla vuokralle. Noista omavastuu hommista en kyllä osaa sanoa mitään :) Vuoden saa muistaakseni ajella ulkomaalaisella kortilla, itse ajelin yli pari vuotta, mutta eipä kyllä koskaan pysäytettykään.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 23.12.2012, 10:39:54 »
Jos noita pienempiä vuokraamoita miettii ja olisi tarvetta yhdensuuntaiselle vuokraukselle, kannattaa kysellä jos näillä olisi ns relocation-diilejä, missä tavallaan ajat heidän toisen toimipisteen auton takaisin alkuperäiseen toimipisteeseen. Olettaen tietty että sopii omiin suunnitelmiin. Noissa tosin ongelmana on se, että niitä ei paljoa etukäteen ole mahdollista varata, vain viikko tms etukäteen. Usein näissä on ehtona että auto pitää olla perillä johonkin mennessä.

Itse bongasin tällaisen Pegasukselta 2006, vein heidän auton Aucklandista Napieriin neljässä päivässä ja olin kulkemassa tuon välin muutenkin. Vuokra oli noin puolet normaalista. Napierissa tarjottiin vielä vastaavaa Wellingtoniin, mutta siihen ei enää omat aikataulut taipuneet...

Tuo siis vain yksi vaihtoehto. Itse olen ottanut vakuutukset omavastuun nollauksella, mikäli omavastuu on oletuksena ollut suuri. Juuri tuosta syystä, kun ei välttämättä tarvitse itse töhöillä. Lisäksi auto kannattaa luonnollisesti tarkistaa huolella ennen lähtöä ja huomauttaa/merkitä virkailijan kanssa kaikki kolhut, jos ne eivät tätä oma-aloitteellisesti tekisi...

mattima

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.01.2013, 00:29:19 »
Ulkomaalaisella ajokortilla saa ajaa Uudessa-Seelannissa vuoden ajan vain, jos siinä on englanninkieliset tekstit. Suomalaisessa ajokortissa on vain suomen- ja ruotsinkieliset tekstit, joten mukana täytyy olla joko englanninkielinen käännös ajokortista tai kansainvälinen ajokortti. Helpointa lienee tilata kv-ajokortit autoliitolta, eivät paljoa kustanna ja tulee nopeasti.