älypuhelin, tabletti vai kannettava?

(Luettu 99329 kertaa)

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
älypuhelin, tabletti vai kannettava?
« : 10.01.2013, 18:01:34 »
Tarkoituksenani olisi nyt hankkia noista kolmesta joku, mutta mikä?

Nykyinen puhelimeni on perus Nokia jolla saa hädin tuskin valokuvia, kannettavani painaa kuin synti (minulla reilut 3-4kg) ja tablettia en edes omista. 

Mitä teillä on mukana ja mitä te suosittelette? kokemuksia kiitos!

näiden kesken painin;
-Nokia lumia 800
-Apple Ipadi 2 wi-fi + 3g
-Kannettavana olisi Apple air, tosin se on todella kallis. Toisaalta minulla on toimiva kone, jota ei kyllä liikuttele mielellään minnekkään..
www.varjossa39.wordpress.com/
Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi yhdellä  kerralla

papuwokki

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: älypuhelin, tabletti vai kannettava?
« Vastaus #1 : 10.01.2013, 18:18:06 »
Itellä on matkalla ipadi mukana ja siellä tietysti kohdemaan kartta. Kevyt ja vie vähän tilaa.

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #2 : 10.01.2013, 18:27:17 »
onko sinulla pelkkä wi-fi vai wi-fi +3g?
Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi yhdellä  kerralla

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #3 : 10.01.2013, 18:30:54 »
Puhelin nyt on aina mukana, ja nykyään noissa tuppaa olemaan kaikissa vähän enemmän "älyä".
Mukana on kulkenut myös 1kg painava miniläppäri. Sinne saa varmuuskopioitua kamerasta kuvat (tilaa piisaa kiintolevyllä) ja fyysinen näppäimistö kirjoitteluun. Ja tuollainen vanhempi miniläppäri on niin halpa että ei paljoa itketä jos joku sen pöllii tai onnistuu itse sen hajottamaan. Käytettynä saa varmaan käyttökelpoisia satasella.
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.01.2013, 18:38:33 »
Millaiseen käyttöön laitteen tulisi taipua?
- Ipadiin/lumiaan ei juuri mahdu kuvia talteen muistikorttipaikan puutteen vuoksi
- blogin kirjoittaminen on kirkkaasti miellyttävintä läppärillä
- kannettavalla pystyy kuvaamaan vielä vähemmän kuin kännykkäkameralla
- kannettava ei ole ideaali taskussa kulkevaksi musiikkisoittimeksi
- padin näytöltä on miellyttävämpää lukea reissuvinkkejä ja nettilehtiä kuin puhelimen näytöltä
- airiin saa vara-akun, padiin tai lumiaan ei

Mitä siis tahdot laitteeltasi? (:
Pietari vei mennessään.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.01.2013, 19:23:50 »
Mitenkäs Airiin vaihdetaan akkua? Tähän mun edellisen sukupolven malliin ei ainakaan vaihdeta mitään. Tarkoitatko jotain ulkopuolista akkua?

iPadiin saa adapterin, jota kautta muistikortin käyttö onnistuu.

iPad 2:en kamera on syvältä, iPhone 4S:n on jo auttava.

Mulla on aina mukana iPhone, reissusta riippuen kakkosena Air tai pädi. Kamera erikseen.

Pius

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.01.2013, 21:51:26 »
Puhelin ja iPad mini. Mini mahtuu reisi- ja povitaskuun.
fatti non foste a viver come bruti,
ma per seguir virtute e conoscenza.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.01.2013, 22:08:02 »
Puhelin ja iPad mini. Mini mahtuu reisi- ja povitaskuun.

Mini on tosi hyvän kokoinen, juuri pari päivää sitten pääsin vähän testailemaan. Jos nyt pitäisi valita, ottaisin tämän 2:sen tilalle joko sen tai sitten vaikka pienemmän Samsungin tabletin tms. Olis reissussa huomattavasti kätevämpi.

Fiaskolla tulikin hyvät pointit mietittäväksi. Itselläni on ollut tähän mennessä mukana tämä ipad2 (koska antiikkinen kännykkä), mutta tulevien matkojen suhteen pitää miettiä, riittäiskö pelkkä S3. Riippuu tosiaan matkasta.

jais

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.01.2013, 23:30:55 »
Mikäli on tarkoitus kirjoitella blogiin ja pallisfoorumille niin läppäri on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto. Mikäli taas näppäimistölle ja läppärin muille ominaisuuksille ei ole käyttöä niin melkein kääntyisin älykänny puolelle. Mielestäni nykyiset tabletit ovat leluja joilla voi surffata ja pelata vihaisia lintuja, sama hoituu isommalla älykännykällä. Eikös 5"-6" puhelin ala olemaan jo pikkutabletti, näytön resoluutiokin alkaa olemaan parempi kuin monissa läppäreissä. Matkalle voisi lisäksi ostaa muutaman kympin peruspuhelimen jota voi pitää perstaskussa kun kävelee kaupungilla.

Matkailukäytössä huomioisin miten paljon laitteet kestävät kolhuja koska matkailussa laitteet joutuvat koville. Välttäisin läppäreitä/tabletteja/puhelimia joissa näyttö on karkaistusta lasista, sen yhdenkerran kun tiputtaa betoniin. Nokian 920 menestyi hyvin youtubessa olevassa "drop test":ssä, samaa ei voi sanoa omppupuhelimista.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.01.2013, 00:12:35 »
Isompienkin alykännyköiden näyttö on vain ikävän pieni moneen tarkoitukseen. Ipad3:a pienempi tabletti himottaisi kyllä hieman, ja vähän joudun käyttämään tahdonvoimaa olla hankkimasta sellaista. Sitten minulla olisi ainakin valinnanvaraa, mutta toisaalta täysikokoinenkaan ipad ei nyt niin valtava ole. Ennen sitä käytin miniläppäriä, mutta en hupireissuilla kaipaa näppäimistöä niin paljoa, ja se alkoi muutenkin olemaan vähän tehoton.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2013, 00:42:25 kirjoittanut smee »

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 11.01.2013, 00:37:21 »
Mulla aiemmin ollu peruskäynny (parilla viimesellä reissulla jo pieni älypuhelin) ja miniläppäri. Blogia en kirjottele, enkä oikein muutakaan, yhteydenpitoa ja erinäistä googlailua lukuunottamatta. Olen huomannu, että pidemmänpäälle miniläppäri (vaikkei paina, ku reilun kilon) pussukoineen ja johtoineen vie aika ison siivun rinkasta (mulle 36l) ja luo luvattoman paljon lisäpainoa. Myöskin kännyssä tosi pieni näyttö, eikä enää nyt ihan niin hyvä, mitä itse kaipaisin.

Seuraavalle reissulle lähteekin sitten mykaan Samsungin 7tuumanen tabletti ja Sonyn Acrso S-älypuhelin. Niillä luulis pärjäävän.

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #11 : 11.01.2013, 11:36:41 »
Kartta + netti olisi se mitä laitteelta haluaisin.
Netti olisi surfailua varten, viime hetken tietojen kalastelua jne. En harrasta pelejä, mielestäni aikaa voi tappaa niin monella muullakin tavalla..

Mites esim. indoensiassa toimii toi wifi, onko saatavuus hyvä?
Jos hankin esim. sen ipad 2 wifi +3g, niin onko mahdollista ostaa paikallinen prepaid nettiliittymä jolla takaa ainakin sen että netti toimisi vaikka olisikin keskellä ei mitään..

Pointtinani on myös se, että lähden reissuun yksin ja se tieto että pääsee nettiin tuo jollain ihme tavalla vain turvaa. Viime reissullani oli mukana nykyinen kannettavani ja tuli todettua että se on aivan liian painava ja iso. Ihan kiva kaveri keittiönpöydällä, mutta ei rinkassa.  Nykyisellä kännykälläni ei pääse nettiin.

Tuleva reissuni olisi (vain) 5viikkoa, joten valokuvien siirtämistä jne. ei ole aivan pakko tehdä. Mutta jos suunnitelmiini (siis unelmiini) tulisi vuoden-kahden  päästä lähtö vuodeksi reissuun, niin silloinhan se tietokone olisi paras hankinta.

Olisiko tämä tabletti vain yksi lelu jolla jaksaa leikkiä vain hetken, vai olisiko se sittenki kätevä hankita? esim, jos lähtee pidennetylle viikonloppu reissulle. 
Voi näitä minun elämäni suuria murheita ;)

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 11.01.2013, 12:03:58 »
Olisiko tämä tabletti vain yksi lelu jolla jaksaa leikkiä vain hetken, vai olisiko se sittenki kätevä hankita? esim, jos lähtee pidennetylle viikonloppu reissulle. 
Voi näitä minun elämäni suuria murheita ;)

Muutaman max viikon mittaisen matkan olen tehnyt ipadin kanssa, ja kyllä se on asiansa ajanut, kun ennen on ollut yleensä läppäri messissä. Netin käyttö onnistuu mukavasti sillä verrattuna puhelimeen. Tulen todennäköisesti hankkimaan ainakin osan matkaoppaista siihen sähköisenä. Hesarin ja liitteet saa ladattua siihen offlineksi, niin on ajankohtaista luettavaakin ajan kuluksi. Olen matkoilla ollut wifin varassa, vaikka 3g puuttuukin. Sellainen pieni ärsyttävyys on ipadissa, että joutui ostamaan jonkun parin euron offline pages sovelluksen, että sai tallennettua webbisivuja offline käyttöön. Se on nimittäin ihan kätevää että on jotain kohteesta kertovia sivustoja saatavilla silloinkin kun ei ole verkkoa saatavilla. Pidempien tarinoiden kirjoittamista varten voi kyllä hankkia näppäimistön, mutta silloin ehkä kannattaa miettiä että onko se läppäri sittenkin parempi vaihtoehto.

Jälkikäteen ajatellen en ole ihan varma oliko ipad oikea valinta itselleni. Vaikka pärjäänkin tietoteknisten laitteiden kanssa paremmin kuin 95% tai jopa enemmän kansasta, ajattelin että tuon kanssa haluan vain "se toimii ilman säätöä" tyyppisen ratkaisun. Siinä vain on muutamat rajoitukset ja muottiinpakottamiset alkaneet ärsyttää jonkin verran. Silti se on kokonaisuutena ollut hyödyllinen ja viihdyttäväkin vehje ja nimenomaan matkoilla. Kotonakin siinä on puolensa jos se sattuu olemaan käden ulottuvilla sohvalla makoillessa.

lllade1

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 11.01.2013, 12:29:05 »
Itellä messis Macbook ja Samsung Galaxy s2 puhe-elin. Pärjänny loistavasti, ei toi läppärikää hirveesti paina.

Kannattaa vaa muistaa et näis uusimmis puhelimis melkee kaikki päivitykset tulee netin kautta ja usein automaattisesti niin jos ei oo mitään nettiliittymää tai datavartijaa niin tulee aika kiva lasku perässä sitten :D Tietenkin automaattiset päivitykset saa pois kans.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 11.01.2013, 14:07:46 »
Kartta + netti olisi se mitä laitteelta haluaisin.
Sitten puhelin riittää. Viisituumaisen Galaxy Noten ruudultaa katselee vaikka elokuvia bussimatkojen ratoksi, ja akun saa vaihdettua, jos ei pääse lataamaan. Tabletit ovat kivoja mutta eivät reissukäytössä parhaimmillaan. Esimerkiksi karttaa voi lukea kävellessä kätevämmin puhelimesta. Hotellin sängyssä loikoillessa on toki kiva hipelöidä kymppituumaista. (Okei, lopetan nyt.)

papuwokki

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 11.01.2013, 14:08:11 »
Itsella oma ipad on pelkästään wifi versio. Suomessa käytän sitä ainoastaan wlanin kautta ja ulkomailla ei kannata käyttää muuten kuin wlanin kautta. 3G-versioissa taitaa hyvänä puolena olla GPS, tosin taitaa olla A-GPS ja en ole varma tarvitseeko se nettiyhteyttä toimiakseen.

Kameran muistikortilta saa varmuuskopioitua kuvat ipadiin. Riippuen ipadin mallista tilaa riittää enemmin tai vähemmin kuvien varmuuskopiointiin. Itse olen ratkaissut asian niin, että jos ipadiltä loppuu tila siirrän kuvia muistitikulle sitten ipadilta ja taas on ipadilla tilaa.
Joku sanoo kuitenkin, että ei ipadissa ole usb porttia - http://dx.com/p/hdmi-sd-tf-usb-mini-usb-card-reader-adapter-for-apple-iphone-ipad-ipod-129046
Noita adaptereita löytyy vähän joka lähtöön.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.01.2013, 18:21:50 »
Itsellä mukana aina:

IPhone
MacBook
Kamera

( Ja kaverilla Mini ja Lumia )

Miksi sitten mulla on tollanen setti, noh...
Valokuvaan paljon ja haluan siirtää kuvat päivän päätteeksi tietokoneelle jolla voin myös muokata ja jakaa niitä.
Kaikenlainen surffaus ja katselu on todellakin kivempaa laitteella, missä on kunnon näppäimistö ja näyttö.

Käytännössä Mini on aivan ässä ja Nokialainen tarvitaan karttojen takia.Eli tollaisella setlllä pärjäisi ihan varmasti jos ei valokuvaa kovasti. Usein ajaudumme keskusteluun miksi raahaan mukana läppäriä ja erillistä kameraa, mutta tapojeni orja olen  ;)

Verkkoon pääsemisen kannalta on joskus ollut hyvä että on monia laitteita mukana. Outoa, että hotellissa Mini yleensä menee verkkoon heittämällä, mutta puhelimet ja läppäri välttämättä ei....

Ja siis verkossa olen vai jos on wifi. Se määrää monesti hotellin valinnankin. Muuten tulee kalliiksi.

mazak

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 11.01.2013, 19:41:56 »
Tossa minissähän taitaa olla jo pari antennia, että se saattanee vaikuttaa paljon..mulla taas mukana s2 ja samun minisläpäri ja oon todennut vaikka kuvaankin paljon raw kuvia, että paljon kevyempää ois kantaa 32gb muistikortteja ja tablettia. en jaksa surffata kännyllä ja läppäriä avata. painon takia se on sit ihan sama jos painaa reppu liikaa ni vaiha shampoo putelit saippuaan..

woodeye

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 12.01.2013, 23:54:15 »

Fiksu vaihtoehto läppäri/tablet -rintamalla on mielestäni Nexus 7, jota olen hieman räpläillyt viime aikoina. En halua missään nimessä läppäriä mukaan reissuun, niin tuo on mukava vaihtoehto. Painoa tai kokoa tuolla ei ole juuri ollenkaan, joten se sopii matkaroinan minimoijalle.

Hyvän laitteesta tekee alhainen hinta, 16G muistilla 250 euroa. Halvempi kuin Applen tuotteet tai miniläppärit.

Amazon.co.uk:sta tuohon saa 15-20 punnalla Bluetooth-näppiksen ja USB-OTG-piuhan. Näillä saa laitteesta mini-mini-läppärin johon pystyy esim. siirtämään kuvat kamerasta. En ole kokeillut miten tiedostojen siirto kamerasta onnistuu, mutta muiden mukaan ei pitäisi olla ongelmaa.

Vaikkei tuo ole ihan taskukokoa, se on just sopivaa kokoa esim. kartan selaamiseen kadulla. En ole kyllä vielä kokeillut reissun päällä.

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 17.01.2013, 09:33:59 »
Hei. Änkeän oman kysymykseni tänne samaan syssyyn.

Olen siis päätynyt tulokseen, että otan miniläppärin mukaan reissuun. Ja
lähinnä blogin, kuvien tallennuksen ja satunnaisen surffailun takia.

Voisitteko heittää omat näkemyksenne parista koneesta, joita olen nyt pyöritellyt
mielessäni, että ajaisivatko asiaansa.

Asus, X202e-ct085h Vivobook 11,6" kannettava:
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=923471&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=3143414

Acer Aspire V5 11.6"
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/11646/dgvqx/Acer-Aspire-V5-11-6-Intel-Core-i3-2367M-4-GB-500-GB-BT-4-0

Jaaa vielä yks..

Asus, X202e-ct090h Vivobook W8 11,6" kannettava
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=931209&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=20152&categoryId=3143414

Kiitän asiantuntijoita jo etukäteen. ^_^