Työharjoitteluun Uuteen Seelantiin?

(Luettu 7969 kertaa)

Snizok

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Työharjoitteluun Uuteen Seelantiin?
« : 17.01.2013, 11:17:38 »
Noniin, tässä ollaan kohtapuoliin täyttämässä 22 vuotta ja maailmaa haluaisi nähdä tässä lähivuosina vielä kun kerkiää : ) Olen varmaan koko pienen ikäni haaveillut pääseväni kirjaimellisesti maailman toiselle puolelle kuvankauniiseen Uuteen Seelantiin. Asiaa ei toki auta se, että olen myös suuri Tolkien- ja Peter Jackson -fani ja Lotr-elokuvat ovat vienneet sydämeni. Ja se tosiasia, että joskus pääsisi siihen maailmaan oikeasti näkemään ja kokemaan olisi unelmieni täyttymys.

Sitten itse aiheeseen. Olen kerännyt rahaa viime kesästä asti ja säästötili näyttää jo kohtalaista summaa, mutta ei ehkä riitä pitkäjaksoiseen omatoimimatkaan. Olen kyllä harkinnut Working Holiday-tyyppistä matkailua, mutta siinä tulee tämä rahatilanne vastaan, enkä lähtisi myöskään yksin. Yhtä innostuneita kavereita minulla ei ikävä kyllä ole, jolla olisi seikkailumieltä, aikaa ja rahaa kaikki samaan aikaan...

Joten olen tässä ideoinnut sellaista vaihtoehtoa kuin työharjoittelu ulkomailla. Ja voin sanoa, että olen kolunnut aikalailla Googlen läpi ja en hääppöisin tuloksin. Suomalaisia järjestöjä taitaa olla vain yksi ja sieltäkin sain sellaisen vastauksen, ettei heillä ole kauheasti yhteyksiä Uudessa Seelannissa. Harmillista. Muut järjestöt ovatkin sitten englanninkielisiä ja maksavat suuriakin summia (moniin sisältyy räätälöity ohjelma sun muut paperityöt). Omasta lähipiiristä ei tosiaan löydy kokeneita matkaajia, jotka olisivat olleet ulkomailla töissä. Olen opinnot jo opiskellut, enkä täten haluaisi maksaa isoja summia ulkomailla opiskeluun (NZ on äärimmäisen kallis ulkomaalaisille opiskelijoille, jos vaihtoon halajaa). Työharjoittelussa olisi ne hyvät puolet, että saisi olla 6kk ulkomailla mahdollisesti oman alan leivissä (ilmaistyövoimaa suurimmaksi osaksi) ja saada sitä kautta työkokemusta sekä kielitreenausta, mikä on minusta oivallinen yhdistelmä (itse olen keskitason englantia osaava). Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin myös Kela maksaa jonkinsortin harjoittelutukea kuten Suomessakin? Korjatkaa jos olen väärässä...

Joten olisiko täällä foorumilla ihmisiä, joilla olisi kokemusta työharjottelusta ulkomailla (mielellään tietysti NZ)? Tai työtilanteesta ylipäätänsä Uudessa Seelannissa? Olen ammatiltani graafinen suunnittelija (assistentti) ja olisi täydellistä päästä johonkin omaa alaa sivuavaan paikkaan. En ole kuitenkaan kovin nirso kaupungista, jos vaan pääsisi, niin se olisi jo sinällään saavutus. Olisin itse kiinnostuneempi Wellingtonista ja eteläsaaresta, mutta oikeastaan mikä tahansa kävisi : ) Jos ei esimerkiksi työharjoittelu nappaa millään, niin olisiko jotain vastaavaa tarjottavissa? Ja tietenkin olisin äärimmäisen kiitollinen sille (tai useamallekin), joka olisi myöskin kiinnostunut samasta aiheesta ja voisi jopa jakaa työmatkakokemuksen kanssani : )) Olen kiinnostunut kuulemaan kaiken, minkä vain voitte kertoa! : )))

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Työharjoitteluun Uuteen Seelantiin?
« Vastaus #1 : 17.01.2013, 11:53:14 »
Miksi ihmeessä sen pitäisi olla työharjoittelu? Samallahan sinä voit mennä palkkatöihin? En tunne sinun alasi tilannetta, mutta omalla IT-alallani siellä on töitä niin paljon kuin viitsii tehdä:

http://www.seek.co.nz

Työluvan saa pyytämällä, jos ammattisi kuuluu jollekin näistä listoista:

http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/skilledmigrant/LinkAdministration/ToolboxLinks/essentialskills.htm?level=1

Jos tarkoituksesi on olla vain 6kk, niin eihän sitä tarvitse kenenkään tietää. Toisin sanoen otat vastaan vakituisen paikan ja irtisanoudut sitten, jos siltä tuntuu.

Snizok

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 17.01.2013, 12:04:56 »
Toisaalta ajatuksesi on kyllä hyvä. Epäilen vielä hieman tätä minun englannin kielen taitoa, että tulisinko pärjäämään ns. vakituisessa työssä. Työharjoittelun kautta voisi aloittaa pehmeällä laskulla. Ja alan työkokemusta on vajaa vuoden, joten kovinkaan suuret mahdollisuudet ei ehkä ole, mutta harkintaan voin laittaa : ) Kiitoksia vastauksesta~

Prefix

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.01.2013, 08:13:15 »
Umm.. ..miksi vakituiseen duuniin tarvittais parempaa kielitaitoa kun työharjoitteluun..?

Ylipäätään, mä en oo koskaan tajunnu finskien dissaamista omasta kielitaidostamme.. Fair enough, jos kyseessä olisi about 50v hlö, saattaisi kielitaito kenties olla hieman hakusessa, mut come on, 21st century, kyl meiän nuorempien finskien enkku on ainakin omasta mielestäni varsin hyvä. Toki, poikkeuksiahan aina löytyy, mut noin yleisesti mitä maailmalla nyt muutaman vuoden asunut niin ei me todellakaan mitään peränpitäjiä olla.

Ja kuten moon aina sanonu, ei se todellakaan ole kieliopin täydellisyys, pääasia et sä ymmärrät ja sua ymmärretään. Ja eikä sitä kieltä ikinä opi ellei sitä ala rohkeasti käyttämään.

Snizok

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 18.01.2013, 09:06:17 »
Ymmärrän näkökantasi, mutta näin nuorena ja lähes kokemattomana työntekijänä jopa Suomen puolelta on todella hankala löytää oman alan töitä. En tiedä sitten miten se ulkomailla onnistuisi. Vilkaisin tuota linkkiä, jossa on tuo työhaku ja täysin omaa osaamista vastaavaa työtä ei olisi tällä hetkellä tarjolla.
Mahdollisesti aliarvioin englanninkielen taitojani, mutta se on vähän juurtunut sieltä opiskeluajoilta, kun muut olivat paljon parempia... Noh, ainakin Englannissa (Lontoossa ja Oxfordissa) ihmiset ymmärsivät mitä halusin ja minä taas ymmärsin myös heitä (yhtä poikkeusta Oxfordissa lukuun ottamatta). Toki jos tulee sellainen mahdollisuus, että pääsisin ihan töihin töihin ulkomaille sellaisena kun olen, otan tietysti paikan vastaan. Tällä hetkellä tällainen työharjoittelu voisi sopia minulle paremmin :)
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 09:16:13 kirjoittanut Snizok »

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.01.2013, 13:53:17 »
Toki jos tulee sellainen mahdollisuus, että pääsisin ihan töihin töihin ulkomaille sellaisena kun olen, otan tietysti paikan vastaan. Tällä hetkellä tällainen työharjoittelu voisi sopia minulle paremmin :)

Eivät ne sinua valitettavasti kotoa tule hakemaan. Vaikka tuo olisi kuinka klise, niin totta se silti on. Älä nöyrry palkattomaan harjoitteluun vaan hae palkkatöitä.

Useimmilla aloilla lienee hankala saada juuri täysin opintoja vastaavaa hommaa. Menet johonkin mikä on edes sinne päin ja take it from there niin kuin jossain päin sanotaan.

Nyt kun sinulla on selvästi halu ja suunnitelman tynkäkin lähteä ulkomaille niin se pitää käyttää. Kadut myöhemmin, jos et mene nyt ja et voi syystä tai toisesta sitten joskus enää lähteä.

Snizok

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 18.01.2013, 14:09:46 »
En tietenkään ajatellut, että minua tullaan varta vasten hakemaan töihin, hieman huonosti varmaan ilmaisin asian xP En ole hylännyt tuota palkkatyöideaa, että jos satun löytämään ja mahdollisesti ottavat, niin olen menossa :) Tässä näin pyöritellään näitä ideoita suuntaan jos toiseen ja arvostan teidän näkemyksiä ja kannustavaa puhetta :) Kirjoitin tänne juurikin sitä varten, että saisin uusia näkökulmia ja ideoita sekä mahdollisesti käytännön vinkkejä, miten kannattaisi toimia.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.01.2013, 14:24:43 »
Lähdet matkaan WH-viisumilla, alkuun jotain pikkuhommia -> saat varmuutta englannin puhumiseen. Samalla pidät silmät auki ja tutkailet mahdollisuuksia päästä koulutustasi vastaaviin töihin. Samantien et varmasti omaa duuniasi saa, mutta pikkuhiljaa voi alkaa lykästää. Kiwit ovat äärimmäisen helppoa ja suoraselkäistä jengiä joten sopeutuminen tuonne ei ole ollenkaan vaikeaa. Toki täytyy laittaa itseään likoon ja tutustua ihmisiin. Ja kas, yhtäkkiä huomaat olevasi paikallisten ystäviesi BBQ-kutsuilla steinlager kourassa.

mattima

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.01.2013, 22:11:14 »
Kuten aiemmat kirjoittajat ovat jo sanoneet, kielitaidon suhteen ei kannata olla liian huolissaan. Uusi-Seelanti on täynnä maahanmuuttajia, joiden kielitaito ei ole lähelläkään suomalaisen kouluenglannin tasoa. Luultavasti pärjäät englannin taidollasi paremmin kuin jo monta vuotta maassa asuneet aasialaiset. Myös työnantajat ovat ulkomaalaisiin tottuneet ja suhtautuvat heihin äärimmäisen positiivisesti. Ehdottomasti kannattaa hankkia WH-viisumi ja lähteä matkaan, palkkatöitä löytyy aivan varmasti, ellet ole liian nirso. Jos ei oman alan hommia, niin sitten jotain muuta.

Eikä kannata liikaa pelätä yksin matkaan lähtemistä. Uudessa-Seelannissa on runsaasti nuoria reppureissaajia ja WH-viisumilla matkalla olevia, joihin voi tutustua esim. hostelleissa ja ryhmämatkoilla. Tai voit kokeilla lähtemistä WH-viisumilla jonkin suomalaisen järjestön kautta, jossa varmasti osataan kertoa muista suomalaisista matkaan lähtijöistä.

Prefix

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 18.01.2013, 22:54:37 »
Ehdottomasti mattiman kanssa samaa mieltä, NZ on aikamoinen kulttuurien sulatusuuni ja tosiaan, varsin ison osan englanninkielentaito ei todellakaan ole suomalaisen kouluenglannin tasoa. Välillä oikeen ihmetyttää miten vastaavat ihmiset voivat olla asiakaspalvelutyössä..

Snizok

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 21.01.2013, 20:44:51 »
Vuoden vaihteessa tehdyn lakimuutoksen takia ei-opiskelijoille/työttömille ei enää annetta lupaa työharjoitteluun/työelämävalmennukseen. Joten voisin yliviivata tämän vaihtoehdon pois mielestäni :) Olen myös otettu teidän kannustuksista lähtemään rohkeasti hakemaan töitä ulkomaille ja pidän sitä varmasti yhtenä vaihtoehtona :) WH kuulostaisi kyllä nyt ihan mahdolliseltakin ja otan siitä vielä enemmän selvää eri järjestöjen kautta. Ehkä tästä voisi vielä jossain vaiheessa kehittyä suunnitelmasta käytäntöön : ))

Madness

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 02.03.2013, 22:18:42 »
Tulinpas hyvälle tuulelle tästä topicista! Itsellä samanlaisia ajatuksia ja suunnitelmia... Rahankeräys tosin vielä alkutekijöissään. Onko suunnitelmat jo edenny? :)

Snizok

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 29.03.2013, 21:23:57 »
Olen edelleen sitä mieltä, että haluan päästä Uuteen-Seelantiin mahdollisimman pitkäksi aikaa. Toki elämäntilanteet muuttuvat ja nyt onnekseni ja suureksi yllätykseksi sain itselleni sopivan työpaikan täältä Suomesta käsin : ) Nyt on saumaa säästää hyvä tili ja suunnitella pienen kaveriporukan kanssa (heti kun sopivat ehdokkaat löytyvät) pidempää matkaa ^^ Budjetti-ystävällistä on vuokrata asuntoauto ja matkata sillä saaret läpi. Kuten jo sanoin, kaikki voi olla mahdollista ja yks kaks sieltä se unelma hyppääkin nurkan takaa! : ))

Voin sanoa, että jos opiskelet ja haluat työharjoitteluun ulkomaille, kannattaa mennä heti ennen opiskelun loppua. Näin on suurempi mahdollisuus päästä, valmistuneilla asia on monta kertaa monimutkaisempi. Saisit myös helpommin apua koulun kautta yms. ^^

Nenya

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - nenya_87@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.11.2013, 15:56:44 »
Olen itse opiskelijana yliopistossa viimeistä vuotta ja parhaillaan suunnitteilla kv-harjoittelu Uuteen Seelantiin ensi kevääksi. Voi olla, että olen vähän myöhässä ja voi tulla kiire viisumien yms. hommaamisessa (hakemukset vasta lähetetty, mutta ei vielä ole tullut vastauksia) ;D Olen myös hyvin sekaisin noiden viisumien kanssa, en ole vieläkään löytänyt varmaa tietoa siitä, minkä viisumin tarvisen, mitä siitä pitää maksaa ja kenelle? Olisko kellään kokemuksia yliopiston kautta harjotteluun lähdöstä ja etenkin siihen liittyvästä paperisodasta, kaikki neuvot otetaan kiitollisina vastaan!
Home is behind, the world ahead,
And there are many paths to tread.
Trough shadows to the edge of night,
Until the stars are all alight.
Then world behind and home ahead...

By J.R.R.Tolkien