Lentopelko

(Luettu 10362 kertaa)

tihane

• Aloittelija
    • Profiili
Lentopelko
« : 05.03.2013, 21:18:18 »
Edessä siis pitkä 12 tunnin lento Bangkokiin ja kauhee lentopelko päällä. Rakastan matkustelua, mutta lentäminen vaan aina pelottaa yhtä paljon. Eniten siinä se, ettei sieltä pääse kesken kaiken pois eli ns. suljetun paikan kammo. Itse onnettomuus ei pelota. Olen kokeillut monia keinoja, mutta en ole löytänyt kunnon lievitystä. Olisiko teillä ihmiset, hyviä neuvoja poistamaan pelkoja tai vastaavia kokemuksia? Olen nähnyt nyt lähes joka yö siitä lähtien kun varasin matkan, painajaisia lennosta..

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

bubblegum

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Lentopelko
« Vastaus #2 : 06.03.2013, 22:52:18 »
Minä olen lentopelkolainen, jokseenkin siihen pelkotilaan lentäessä tottunut. Jos hirveasti ahistaa, käy lääkäriltä pillereitä, auttaa mukavasti ja pystyt ehkä nukkumaan muutaman tunnin. Pitkissä matkoissa on hyvä puoli se, että sulla on melkein koko ajan tekemistä, leffat ym katsottavaa, syönti jne. Ajattelet vaan olevasi vaikka bussissa ja syöt niitä pillereitä :)

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.03.2013, 20:24:05 »
Jos sitä järjellä koittaa ajatella niin eihän siinä sen enempää poispääsy ole estetty kuin vaikkapa junassa: asemien välillä ei pääse pois ellei ole hätätilanne. Kooltaankinhan nuo laajarungot on isompia kuin junavaunut, olkoonkin että verhoilla pienemmäksi pilkotaan.
Aasiaan meneesäkin ollaan kokoajan maan päällä, ja tarvittaessa kyllä päästään taivaalta kesken kaikenkin pois ties kuinka monelle matkan varrella olevalle lentokentälle. Eikä siellä taivaalla suinkaan yksin ja tietymättömissä olla, vaan lennetään yhdessä muiden kanssa tunnettuja ilmareittejä.
Tuossa vaikkapa kirjoitushetken tilanne Finnairin Bangkokin lennosta, kavereita riittää ilmassa vaikkein niitä ikkunasta isojen turvavälien takia näekään, ja kentiäkin on ympärillä vaikka muille jakaa:
http://aijaa.com/3pZ8gL

Lentopelosta en itse ole kärsinyt, mutta mitä muihin jännityksiin ja pelkoihin tulee, niin keskittyisin vain huolehtimaan parhaani mukaan, että on muuta ajateltavaa. Joku mukaansatempaava leffa/sarja/kirja/äänikirja (jälkimmäinen toimii itsellä parhaiten) ja ei muista stressata muuta kuin tarinan juonta.

Jos uskoo sen auttavan, niin tietysti voi valita penkin keskeltä matkustamoa ja käytäväpaikalta. Pillereihin en turvautuisi ellei ole ihan ihan pakko.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013, 20:47:16 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Tiltu Kultu

• Reissaaja
    • Profiili
Lentopelkoisen matkaseurana
« Vastaus #4 : 06.10.2013, 17:11:28 »
Miten lentopelkoisen kanssa matkustavien kannattaisi asiaan suhtautua? Onko jotain keinoja helpottaa kaverin oloa?
 Latelenko samoja faktoja lentämisen turvallisuudesta, kuin jotka löytyy jo kaikista lentopelkoa käsitteleviltä saiteilta ja kirjoista?
Ajattelin käyttäytyä mahdollisimman normaalisti., mutta entä jos psyykkauksista ja etukäteisharjoituksista huolimatta paniikki iskee?
 Kaverin pelko kohdistuu lähinnä nousuihin ja laskuihin, joten ei sitä voi komentaa käytävälle kävelemänkään. Yrittäisinkö kehittää jonkun keskustelun nousun ja laskun ajaksi - saisikohan se ajatuksia muualle vai pystyykö siinä tilassa keskittymään mihinkään muuhun? Mietin sitäkin, että jos yrittämällä yritän kiinnittää huomion muuhun, saako jo se pelkästään kaverin ajattelemaan pelkoa voimakkaammin? :D
Pakotanko kaverin puhumaan koko ajan siitä, miltä tuntuu?
Kaveri siis valmistautuu lentomatkaan lukemalla jonkun oppaan, ottamalla omat turvaruoat mukaan koneeseen ja kuuntelemalla musiikkia, ei istuta lähtöportilla odottamassa lentoa vaan vaikka haahuillaan tax freessä koneen lähtöön saakka.
Pyritään muutenkin tekemään lentäminen mahdollisimman stressittömäksi jättämällä suosiolla laukut ruumaan ja yöpymällä edellinen yö hotellissa sekä olemalla ajoissa liikenteessä.

Kysyn tottakai kaveriltakin vielä, mikä hänen mielestään olisi parasta, mutta kiinnostaisi muidenkin lentopelkoisten kokemukset.

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.10.2013, 18:24:45 »
^ No mulla kyllä auttaa lasi viiniä ennen lähtöä  ;D
Mutta joo, itse tykkään jutella jonkun kanssa nousun aikana, mut mieluiten vieraan. Mun matkaseuran kanssa tulee liikaa jämähdettyä siihen lentopelkoisen rooliin, ettei siitä ole apua. Parasta on ollut höpöttää vierustoverin kanssa niitä näitä, jos on ollut sopiva tyyppi  :)

Mut nykyään multa sujuu lentäminen jo ilman panikointia, etenkin kun olen yksin. Yleensä tuijotan sen muutaman minuutin sitä lentoyhtiön asiakaslehteä, sopivan tyhjänpäivästä, johon ei tarvi mitenkään keskittyä. Sitä kun en pysty tekemään...

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 08.10.2013, 15:54:34 »
Itse pelkaan lahinna perseen puutumista. Pari kertaa on tullut mieleen etta olisi hyva etta one syoksyis maahan niin etta taakin kidutus paattyisi. Mutta sopivalla laakityksella pitkistakin lennoista selviaa varsin mukavasti.

Iidaaa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 08.10.2013, 17:41:30 »
Itsellekin kehittynyt jostain syystä kauhee lentopelko tässä ihan parin vuoden aikana. Lapsesta asti oon lentänyt joka vuosi useamman kerran, mutta nyt nuorena aikuisena pelkään hirveesti etenkin nousuja. Nousun aikana en pysty tekeen mitään, varsinkaan jutteleen kenenkään kanssa. Jos matkaseura yrittää mulle jutella, pystyn korkeintaan tiuskaseen jotain takasin. Yleensä nojaan selkänojaan, laitan silmät kiinni ja koitan laskee hengityksiäni. Tuon rentoutumiskeinon opin joskus joogassa, mutta en kuitenkaan ihan rennoksi asti pääse nousun aikana.  Tätä teen siis siitä asti kun penkkiin pääsen ja lopetan vasta, kun kone on kokonaan ilmassa. Koitan ikäänkuin unohtaa koko nousun (vaikkei se kyllä unohdu!)

Muuten lennolla pysyn suht rauhallisena, mutta välillä iskee ahdistus. Siihe auttaa vaan penkistä ylös nousu. Mun on pakko päästä käveleen siihen käytävälle, vaikka vaan seisoon, kunhan pääsen irti siitä penkistä.

Yleensä kuitenkin rauhotun aika hyvin, ellei koneessa sitten ole näkyvillä sellaisia tietoja kuin lentonopeus tai -korkeus. Ennen olin tooodella kiinnostunut lentämisestä ja harkitsin jotain lentokoneisiin liittyvää myös ammatikseni. Siinä sitten tuli kiinnostuneena luettua kaikenlaista faktaa koneista ja niiden käyttäytymisestä ja nyt huolestun heti, jos lennetään alempana/korkeammalla kuin "normaalisti" tai jos mennään kovempaa tai hiljempaa kuin "Kuuluisi." Parasta on, jos en tiedä näistä mitään, jolloin en voi turhia stressata.

Kaikesta tästä huolimatta edelleen lennän ja matkustan ihan joka ikinen vuosi. En suostu antamaan pelolle periksi. Pillereitä tai alkoholia en ole kokeillut, mutta jotenkin arveluttaa kummankin käyttö.

Lentopelkoisen seurassa matkustettaessa kannattaa kannattaa olla mahdollisimman neutraali ja normaali mielestäni. Lentopelkoisen käytökseen ei saisi ärsyyntyä tai alkaa syyttämään tätä, mutta ei kannata myöskään lähteä siihen voivotteluun mukaan. Itseäni ainakin helpottaa, jos matkaseuralainen on sellainen "tukipilari", joka on täysin tyyni ja jota pelkoni ei hetkauta suuntaan tai toiseen. Jotenkin se rauhoittaa myös itseä :)

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 10.10.2013, 16:34:12 »
Mä en voi sietää lentämistä, pelkään ja panikoin aina. Ahdistaa ja oon ihan hikisenä siinä penkissä. Saatan oksentaa tai pyörtyä. Olen kolme kertaa meinannut juosta koneesta ulos mutta joku saa mut silti pysymään aina penkissä, kun noususta on selvitty, ahdistus katoaa. Olen itse aina ajatellut sillä tavalla, että lentoemot ovat nähneet tätä aikaisemminkin ja ymmärtävät minua kyllä.  Yritän sulloa itseäni täyteen ruokaa ja nukahtamaan mahdollisimman pian.

Sikakissa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.10.2013, 12:14:11 »
Itekin olen lentopelkoinen, mutta pikkuhiljaa alkaa hellittämään. Uskoisin että mitä enemmän vaan lennän, niin sitä paremmin ne menee. Tällä hetkellä olen koneessa viettänyt aikaa arviolta 130-150h, ja kyllä ne paremmin jo menee kuin ekoilla lennoilla. Ekaa kertaa koneeseen mennessä, muistan että meinasi iskeä todella paha paniikkikohtaus siinä vaiheessa kun koneen ovi laitettiin kiinni. Nykyään en edes huomaa missä vaiheessa se menee kiinni. Pahin itelleni on lennon aikana tulevat turbulenssit. Niissä tulee ahdistuttua, itseäni taas helpottaa kun voi seurailla lentomatkaa, lentokorkeutta, -nopeutta jne. Enemmän ahdistaa se kun kone heiluu eikä mitään hajua missä edes mennään. Toinen on tietty se tunne, että tietää olevansa nyt 10km korkeudessa, vaikka tajuaakin että ei täältä nyt alas tulla kovin nopeasti, mutta silti ahdistava ajatus. Onhan lentäminen kuitenkin ihmiselle luonnoton tila, joten kait tuo joku jäänne muinaisajoista on.

Melko paljon olen lueskellut koneiden tekniikasta, ja voisin väittää että jopa tietäisinkin jotain. Tämä on auttanut ehkä eniten. Laskut on kyllä ehdottomasti parhaimpia, lähinnä riemulla niitä odotan, koska voi ajatella "no niin, kohta tää on ohi! Kohta ollaan takas maan päällä ja uudessa paikassa!".
Lääkkeitä ja viinaa (erikseen kylläkin) on tullut kokeiltua, ei vaikutusta. Ehkä 2 kaljaa koneessa hivenen rentouttaa, mutta kun alkaa tuntea kännitilaa, niin tämä taas alkaa ahdistaa. Ja turbulenssien sattuessa ei mitään vaikutusta alkoholilla. Opamox 15mg lääkäriltä sain joskus lentopelkoon, viimeksi pidemmällä lennolla niitä nappailin aina välillä eikä oikeastaan mitään vaikutusta. Puoliso otti yhden ja nukkui melkein 8h putkeen sen jälkeen. Olenkin aatellut että jätän jatkossa kaikki pois. Rentoutumisharjoituksia ja hengitysharjoituksia kun tekee niin saa sykkeen matalammaksi ja rauhoitettua itsensä.

Kerran pidemmällä KLM:n lennolla mainitsin yhdelle stuertille että olen lentopelkoinen. Oli kyllä mukava tyyppi, ja otti oikein asiakseen että käy aina välillä vointia kyselemässä, sekä turbulenssien aikana tuli juttelemaan ja kertomaan kaikkea tyyliin "näekkö nuo vuoret tuolla? Ne aiheuttaa usein tällä reitillä tällästä tärinää" jne. Rauhoitti mieltä ja vielä vuosienkin jälkeen muistelen lämmöllä kun teki mun lennosta paljon siedettävämmän. Joten ihan rohkeasti vaan sanomaan jos lentopelkoa on!

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 15.10.2013, 09:04:50 »
koskaan en ole lentamista pelannyt, ehka siksi etta olen vahan villi luonteeltani ja tykkaan kokeilla kaikkea vahankin pelottavampaa. luotan etta ne koneet toimii ja insinoorit on ne turvallisiksi suunnitellut. sama kuin huvipuistoissa, vaikka kuinka pelottavia laitteita olisi, menen kuitenkin koska eihan ne mitaan itsemurhalaitteita ole. linnanmaelle vaan joka kesa treenaamaan pelonsietoa niin ehka se lentaminenkin alkaisi sujua ;)

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 15.10.2013, 10:25:18 »
jep, lentopelko on vahan turhaa. Itseani ahdistaa enemman ruuhkabussissakin. Mut oikeesti valilla pelottaa ottaa mopotaxi bangkokissa jos kuski ajaa kuin maniac kun nakee etta ne vetaa taukopaikalla bisseakin...