Paras valuutanvaihto

(Luettu 57502 kertaa)

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
Paras valuutanvaihto
« : 17.05.2013, 16:59:38 »
Moi

Mistä olette löytäneet parhaimman tavan vaihtaa valuuttaa, kun on kyseessä esimerkiksi 500 - 1000 euroa suurempia summia? Onko parasta jättää rahat tilille ja nostaa sitten kohdemaassa pankin kurssin mukaan, vaikka pieni nostomaksu saattaisikin tulla?
Forexilla ei taas oteta välityspalkkiota, mutta jostainhan niidenkin on saatava voittoa ja se taitaa olla ne vaihtelevat kurssit, joiden mukaan ostetaan ja myydään valuuttaa. Ne saattavat taas olla aika tappiollisia matkailijalle.

Blueman

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Paras valuutanvaihto
« Vastaus #1 : 19.05.2013, 10:21:23 »
Forexilla ei taas oteta välityspalkkiota, mutta jostainhan niidenkin on saatava voittoa ja se taitaa olla ne vaihtelevat kurssit, joiden mukaan ostetaan ja myydään valuuttaa. Ne saattavat taas olla aika tappiollisia matkailijalle.

Forex:n kurssi on (tosi) surkea, joten osa voitosta tulee siitä. Jos vaihtaa takaisin Euroiksi niin sekin kurssi on huono eli siitäkin tulee hyvät voitot. Jos maksat valuutta ostoksen Forex:ssa kortilla siitäkin otetaan eri maksu. Matkashekkien kulut on myös tosi korkeita, joten siitäkin ottavat hyvät voitot. Osaan noista maksuista saa alennusta kansa-asiakaskortilla, jonta voi ottaa vaikka ennen valuuttojen vaihtoa.

Pankeissa palkkio on kiinteä ja isompien summien vaihtaminen on sieltä kannattavampaa. Myös vaihtokurssi on pankeissa parempi.

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.05.2013, 13:13:19 »
Pankeilla ei taas mahdollisesti ole setelivaluuttana haluamaansa. Esimerkiksi Nordealla on vain tilivaluuttana Australian dollari, mutta ei setelivaluuttana. Lopulta siinä ei jääkään paljoa vaihtoehtoja, kun ei valuutanvaihtopisteitäkään ole.

Tropico

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.05.2013, 14:04:03 »
Ikuisuuskeskusteluun aina sama vastaus:

Paras vaihtoehto on kantaa isoja euro/dollari seteleitä kohdemaahan ja vaihtaa niitä siellä. Mikäli et halua kantaa valuuttaa mukanasi niin paras tapa on yksinkertaisesti nostaa sitä kohdemaan automaateista ja kärsiä tuolloin nostomaksu + pankin vaihtokurssi.

Suomessa vaihtamalla et saa mistään fiksua kurssia.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.05.2013, 03:01:28 »
Noista dollareista sain itse kyllä paremman vaihtokurssin Suomessa kuin USAssa.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #5 : 30.05.2013, 00:59:21 »
Forexin myyntikurssien edullisuus asiakkaan kannalta vaihtelee aika paljonkin valuutasta riippuen. Voittoa niistä ei yritykselle tule silti läheskään yhtä paljon kuin ostokursseista, jotka todellakin ovat huonot. Reissuilta jää usein ihmisillä yli vierasta valuuttaa, joten Forex saa siitä surkeilla ostokursseilla suurimmat katteet. Lähinnä laaja valuuttavalikoima, asioimisen helppous ja asiantunteva palvelu vaikuttavat siihen, että jengi käy Forexilla.

Yleisesti ottaen on toki kannattavampaa joko nostaa kohdemaassa automaatista paikallisia oravannahkoja tai vaihtaa siellä, mutta poikkeuksiakin on. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kortti ei käy/toimi ihan kaikkialla ja että vaihtopaikkojen kurssit ja palkkiot vaihtelevat todella paljon, jolloin vertailussa ja asioimisessa täytyy nähdä hieman vaivaa reissun päällä. On sitä silloin usein hyvä olla pieni matkakassa valmiiksi mukana, ainakin jos aikaa ei ole vaikka muille jakaa.

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.06.2013, 18:58:51 »
Ylen Kuningaskuluttajan nettisivuilla on artikkeli ja vertailu valuutan vaihdosta, esimerkkinä USA:n dollari.

Artikkeli löytyy täältä:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/07/ala-jata-matkavaluutan-vaihtoa-lentokentalle

Artikelissa ei tosin mainita sitä, että myös Finnair Plus -kortilla saa samat edut kuin Forexin omalla kanta-asiakaskortilla ja että valuutan ostosta voi kerätä Finnair Plus -pisteitä.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 12.06.2013, 02:43:06 »
Indonesiassa lentokentilla on aina paska vaihtokurssi ja varmasti monessa muussakin maassa sama. Mina vaihdan rahani siella missa nama pienyrittajat rahansa vaihtaa ja vartijalla on konepistooli selassa. Aina olen mielestani hyvan kurssin saanut. Kaveri vasta nosti rahaa kortilla ja kurssi oli 93xx pankilta ja samaan aikaan olisi saanut kateista vaihtamalla 96xx.
Sampo pankista tosiaankin sai tilaamalla vaikka mita valuuttaa. Mutta nekin taisi ottaa kiintean palvelumaksun siita palvelusta.

Arska1972

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 17.10.2013, 13:18:09 »
Forexilla on huono vaihtokurssi. Tuhannen euron vaihdossa häviät Suomen pankin kurssiin verrattuna 50-60€. Kanta-asiakaskortillakaan kyseisestä rahanvaihdosta ei saa kuin naurettavat 2€ alennusta. Etu on siis promilleluokkaa.

mattila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 17.10.2013, 18:16:02 »
Suomen pankin julkaisemat kurssit ovat EKP:n antamat keskikurssit. Niitä ei pidä sekoittaa osto- tai myyntikursseihin. Valuutanvaihto on aina voittoa tavoittelevaa liiketoimintaa, tapahtui se sitten Forexissa Suomessa tai Konekiväärimiehet Oy:ssä Indonesiassa. Parhaaseen hintaan saat valuutan lähes aina valuutan kotimaassa.
53650

Anni81

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 16.08.2014, 23:39:42 »
Op Pohjola vaihtaa valuuttaa, ilmeisesti verkkotunnuksilla pitää siis tilata sen määrän minkä haluaa ja muutaman päivän jälkeen hakea pankista?!  Ihan Kruunuiksi ajattelin vaihtaa vähän, vaikka Kortilla suurimmaksi osaksi varmaan maksankin... mutta aina vähän sitä " pikkurahaa" tarvitsee myös.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 17.08.2014, 12:15:43 »
Suomessa EI kannata vaihtaa mitään. Eri asia, jos saapuu kohteeseen illalla. Nykyisin vaihdan valuuttaa paikan päällä seuraavaa reissua varten vähäsen,  tullessani määränpäähän vaihdan lentokentällä vain päivän tarpeen, paikan päällä selvitän, mistä saa parhaimman kurssin. No ensi kerralla vaihdan jo isomman summan ja aukaisen tilin.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 17.08.2014, 12:41:33 »
Tosin lentokentällä ne taksat ovat usein vielä Suomeakin huonommat, samoin pahimmilla turistialueilla saattaa olla vaikka muuten paikalliset kurssit olisivatkin paljon paremmat.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 17.08.2014, 15:32:04 »
Tota en ihan usko. Missähän maassa näin on? No minä otan lentokentällä vain ensimmäiseksi päiväksi, tulen yleensä aamulennolla, että kerkiän ensimmäisenä päivänä pankkiin. 

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 17.08.2014, 15:42:04 »
Esimerkiksi Varsovan kentällä eurolla saa tyypillisesti luokkaa 3,25 złotya virallisen kurssin ollessa päälle neljän. Kaupungilla vähän sivummalla pitäisi päästä 0,05 złotyn sisään virallisesta kurssista joten ero on aivan valtava. Sama kuvio on tyypillinen laajemmaltikin ainakin Keski- ja Itä-Euroopassa.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 17.08.2014, 15:46:15 »
noh, suurimnmassa osassa niistä viidestäkymmenestä maasta, mihin olen saapunut lentäen, valuutanvaihto EI ole ollut edullisempaa lentokentällä.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 17.08.2014, 15:52:05 »
Itse olen niin laiska, että en ole perehtynyt tähän nyt yhtään, mutta siis millaisista häviöistä tässä nyt puhutaan vaikka 1000 euron summassa? Itse aina vaihdan osan rahoista jo Suomessa Forexissa, esim. 200 - 300 euroa, koska mulle joku muutaman euron tappio on tuossa kohtaa ihan sama. Haluan mennä maahan, niin että mulla on jo paikallista valuuttaa kassissa ja voin puikkia suoraan kentältä bussiin tai junaan. Sitten kun olen asettunut haen automaatilta lisää. Miten paljon säästää siinä, että vaihtaa Suomessa  vaikka vain 50 euroa ja loput kohteessa? Jotenkin mulla on se kuva, että häviö on niin pieni, että en itse jaksais ihan kauheasti kikkailla.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 17.08.2014, 15:56:52 »
Jos mä vaihtaisin Forexilla 1000 euroa saisin sillä noin 3870 Puolan rahaa. Jos taas tekisin saman "kantorissa" Varsovassa 4180 złotya. Virallisella kurssilla erotuksen arvo on siis 74 euroa mikä mielestäni on jo ihan merkittävä summa säästettäväksi.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 17.08.2014, 17:19:43 »
No minä olen käynyt Puolassa viimeksi 80-luvulla. Nykyisin viimeiset 7 vuotta Thaimaahan.  Valuuttamuunnin 1000 eur= 42664 baht ja Forexin sivuilta 39033 baht.  Minä en ensimmäisenä päivänä tarvii batheja kuin 50 euron edestä.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 17.08.2014, 17:40:22 »
tästä on nyt pitkän aikaan mutta automaatista kun nostelin aussipankin kautta Thaimaan batheja niin ensinakin ne otti 5 dollaria thaimaan päässä ja sit kun kattelin aussipankin tilitietoja niin 15 dollaria oli laskutettu ylimääräistä 300 dollarin nostosta. kursseista ei ollut mitään tietoa tuohon aikaan varmaan niissäkin hävisin. automaattihan se ainakin aussipankilla on surkein mahdollinen rahanvaihtokeino.