Lapsettomuus ja matkailu

(Luettu 23040 kertaa)

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lapsettomuus ja matkailu
« : 12.06.2013, 17:38:30 »
Oletko harkinnut elämää ilman omia lapsia joko pääasiassa tai osittain matkailun takia? Oletko kenties jo päätynytkin tähän ratkaisuun? Vai kuulostaako elämä ilman jälkeläisiä lähinnä maanpäälliseltä helvetiltä?

Äkkiä miettien lapseton elämä on paitsi huomattavan ekologista (vrt. lentämisen ympäristökuormitus), myös joustavaa ja taloudellista. Totta kai matkailu voi onnistua lasten kanssakin, mutta perhe-elämän taloudelliset ja sosiaaliset vaatimukset, vanhempien jaksaminen ja lapsen temperamentti asettavat sille omat ehtonsa. Lapsettomalla jää samoista  tuloista vanhempaa enemmän rahaa omaa käyttöön, ja väittäisin, että spontaanit matkat, kotimaassa elämisen kustannuksissa säästäminen tai jopa pysyvä nomadius ovat huomattavasti helpompia ilman lapsia.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Lapsettomuus ja matkailu
« Vastaus #1 : 12.06.2013, 18:05:56 »
Jäähän sitä rahnaa enemmän jos ei ole skidejä. Mutta kun niitä skidejä joskus tulee, niin uskoisin lähes jokaisen vanhemman olevan valmis luopumaan vaikka hengestään niiden puolesta. Sen ymmärtää sitten, jos saa kokea sen syntymän.

Noista ympäristöasioista ajattelen, että meillä lapsellisilla vasta onkin motivaatiota huolehtia siitä, että maapallomme säilyy elinkelpoisena myös jälkipolville. Tokihan lapset kuluttavat resursseja, se lienee selvä. Meillä länsimaissa kulutetaan hurjasti resursseja, mutta jonkun pitäisi tulevaisuudessakin pyörittää yhteiskuntiamme. Ja ei, ratkaisuksi ei kelpaa se, että haalitaan sitten maailmalta valmiiksi pienillä resursseilla kasvattettuja aikuisia.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2013, 18:09:31 kirjoittanut HelsinkiFlyer »

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.06.2013, 18:37:56 »
Jäähän sitä rahnaa enemmän jos ei ole skidejä. Mutta kun niitä skidejä joskus tulee, niin uskoisin lähes jokaisen vanhemman olevan valmis luopumaan vaikka hengestään niiden puolesta.
Ei kukaan varmastikaan kyseenalaista sitä, etteivätkö useimmat lapsia hankkineet ihmiset todella välittäisi lapsistaan. Tuskinpa kukaan harkitsee luopuvansa jo syntyneistä lapsista päästäkseen useammin reissuun. Tässä ketjussa aiheena on kuitenkin se tilanne, jossa lapsia ei hankita alunperinkään. Kaikki eivät lapsia halua hankkia, ja minua kiinnostaa, onko vapaaehtoisella lapsettomuudella ja matkailuharrastuksella paljonkin päällekäisyyttä.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.06.2013, 02:05:23 »
Äkkiä miettien lapseton elämä on paitsi huomattavan ekologista (vrt. lentämisen ympäristökuormitus)
Myös itsemurha on huomattavan ekologista...

Henkilö, joka luopuu lapsenteosta matkailun takia, ei taatusti elä ekologisesti kestävällä tavalla.

Vastaus kysymykseen: en ole, sillä lapsettomuuteni johtuu etupäässä siitä, etten ole kokenut tarvetta jälkeläisten hankintaan. (Tosin miehenä en voi olla sataprosenttisen varma siitä, ettei minulla ole biologisia jälkeläisiä.)
« Viimeksi muokattu: 14.06.2013, 03:11:26 kirjoittanut Hypatia »

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.06.2013, 06:21:38 »
Joo, kylla omakin lapsettomuus ja ehdoton paatos, etta niita ei myoskaan koskaan tule, aivan muista syista johtuu kuin hippireissailusta.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.06.2013, 07:32:24 »
Onko lapsettomuutenne ja matkailuharrastuksenne taustalla samankaltaisia arvoja, kuten kaipuuta vapauteen ja itsenäisyyteen, halu kokea mahdollisimman paljon tai mieltymys liikkuvuuteen paikalleen asettumisen sijaan?

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.06.2013, 08:13:50 »
Onko lapsettomuutenne ja matkailuharrastuksenne taustalla samankaltaisia arvoja, kuten kaipuuta vapauteen ja itsenäisyyteen, halu kokea mahdollisimman paljon tai mieltymys liikkuvuuteen paikalleen asettumisen sijaan?

En oikeastaan tieda mita arvoja minulla on, en osaa ajatella silla lailla syvallisesti. Kaikki vauvoihin liittyva saataminen ja muu ei vain yksinkertaisesti kiinnosta.

Olen seurustellut yh-aidin kanssa ja olen vastakin valmis sellaiseen, kunhan lapsi tai maksimissaan kaksi on vahintaan jotain viisivuotiaita. Yhta lailla tuo vain vahvisti paatoksen, etta omia en halua, vaikka vahvistusta ei tarvittukaan.

iidb

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.06.2013, 09:43:42 »
Lapsia tuskin hankin, jollen sitten seuraavien kymmenen vuoden sisään lyö pahasti päätäni ja muutu ihmistenä täysin.. Mutta ainakaan vielä tähän mennessä ei vaan ole koskaan tullut sellaista tunnetta, että edes joskus tulevaisuudessa haluaisin omia lapsia hankkia. Kaksi suhdetta on itseasiassa päättynyt juurikin tästä syystä, sillä en toki halua olla esteenä jos mies niitä muksuja tulevaisuudessa tietää haluavansa. Tuntuisi harhaanjohdatukselta jatkaa juttua siinä tilanteessa, etenkin kun vastapuoli ei yleensä vaikuta kunnolla sisäistävän asian laitaa, eli sisimmässään uskovat että muutaman vuoden sisään kuitenkin muutan mieleni ::)

Matkustelua puolestaan harrastan, sillä olen kiinnostunut vieraista kulttuureista ja haluan nähdä upeita paikkoja joita maailmassamme on (vielä..) tarjolla. Klisee toki, mutta matkailu oikeasti avartaa, enkä ole mistään koulusta tai työstä saanut yhtä paljoa uutta näkemystä ja oppia elämääni ja onnellisuuteen. Tiedostan kyllä että lapsettomana ja jopa sinkkuna on vapaampi reissaamaan, joten onnistuneestipa näytän harrastuksen valinneeni 8)

Nienna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.06.2013, 10:25:09 »
Minä olen päätynyt ajattelemaan, että lapsen hankkimattomuudelle ja hankkimiselle oikein ole olemassa erityisiä syitä. Jos ihminen haluaa ja voi hommata lapsen, hän tekee sen, ympäristöargumenteista tai matkustelusta tai mistään sellaisesta huolimatta. 

Sitä en tiedä, onko matkustelulla ja lapsettomuudella silti yhteys. Kumpi aiheuttaa kumman? Jos ei hanki lapsia, jää väkisinkin aikaa matkustelulle. Jos taas hurahtaa matkusteluun ennen kuin on lapsia, voi ehkä innostua niin, että lapset jäävät hankkimatta?

Itse olen vähän kahden vaiheilla, en ole koskaan ollut vauvakuumeihminen, mutta en toisaalta usko, että lasten hankkiminen sitä edellyttääkään. Perinteinen elämän marssijärjestys on pitkään ahdistanut, ja luulen, että se on yksi syy, miksi tykkään matkustamisesta: elämä ei tunnu niin jämähtäneeltä. Mutta matkailu ei kylläkään ole syy, miksi jättäisin lapset tekemättä.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.06.2013, 10:31:14 »

Äkkiä miettien lapseton elämä on paitsi huomattavan ekologista (vrt. lentämisen ympäristökuormitus), myös joustavaa ja taloudellista.

Mä en oikein pääse kiinni tuohon lauseeseen....
Miten lapseton elämä on ekolgisempaa kuin lapsellinen ?
Lähdet ilmeisesti ajatuksesta, että lapset matkustaa myös mukana. Vai ovatko lapset ekologinen haitta...?

Muutenkin on turha jäädä jumiin muutamaan vaihtoehtoon. Lapsi- Ei lasta.

Vaihtoehtoja on...
Lapsi
Ei oma lapsi
Ei lasta
Lapsi matkustaa
Lapsi ei matkusta
Lapsi matkustaa joskus
Et matkusta kun on lapsi on pieni
Matkustat vaikka lapsi on pieni
Matkustat vaikka lapsi on suuri  :)
Jne.

Otan vertauskohteeksi oman lähisukulaiseni, joka on yhtä hullu matkustamaan kuin minä. me kummatkin haaveilemme, suunnittelemme, vertailemme ja toivomme lottovoittoa.  Olemme samanikäisiä. Hän on lapseton ja sellaiseksi jää. Minä olen kahden lapsen äiti ja sellaiseksi jään  :)

Minä olen matkustanut kolme kertaa enemmän kuin lapseton sukulaiseni.
Tulotaso on sama, hänellä jopa parempi.
Työnantaja ei ole ollut este matkustamiselle.
Selitys matkustamiseen tai sen puutteeseen eivät siis ole raha tai lapset.

Selitys on tahtotila.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2013, 10:33:07 kirjoittanut Katariina72000 »

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.06.2013, 11:18:40 »
Minä olen päätynyt ajattelemaan, että lapsen hankkimattomuudelle ja hankkimiselle oikein ole olemassa erityisiä syitä. Jos ihminen haluaa ja voi hommata lapsen, hän tekee sen, ympäristöargumenteista tai matkustelusta tai mistään sellaisesta huolimatta. 

Näinhän se menee. Jos joku oikeasti haluaa lapsen, niin ei varmasti jätä sitä tekemättä ekologisista syistä, ei vaikka olisi ollut kuinka kova "ekoihminen" siihen asti. Korkeintaan alkaa keksiä loputtomasti selityksiä miksi lapsettomuus ei oikeastaan ole yhtään sen ekologisempaa, kuten Katariinakin tuossa jo innokkaasti aloitti. Jos taas ei halua lapsia, niin voihan sitä kiillotella ekokruunuaan väittämällä sitä lapsettomuuden syyksi, vaikka tosiasiassa ei välittäisi hankkia niitä muutenkaan.

Omassa tuttavapiirissäni on paljon lapsettomia jotka eivät matkusta juuri lainkaan (= korkeintaan yksi kaupunkiloma vuodessa, jos sitäkään), ja muutama lapsellinen jotka reissaavat vähän väliä sinne sun tänne. En siis itse näe lasten lukumäärän liittyvän kovin oleellisesti matkustusinnokkuuteen. Mulla ei ole lapsia koska en halua niitä mistään syystä, mutta ehkä joku saa sillä vähän paremman lentelyomatunnon kun tietää, ettei ainakaan itse ole puskenut ulos yhtään ylimääräisiä pallonkuluttajia ;)

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 13.06.2013, 11:32:16 »
Ekologisuus ei tarkoita vain sitä, että muistaa sammuttaa valot ja lajitella roskat. Ihmisen elämäntavan ekologisen kestävyyden määrittävät paitsi hänen tekonsa aikuisiällä, myös se ympäristöperintö, joka hän jättää jälkeensä. Lapseton ihminen jättää perinnöksi vain oman ympäristökuormituksensa. Lapsia hankkiva ihminen jättää perinnökseen myös lastensa aiheuttaman kuormituksen. Jos jättää lapset tekemättä tulee säästäneeksi ympäristöä moninkertaisesti sen määrän, jolla itse tulee kohtuullisesti elämällä ympäristöä vahingoittamaan. Pelkästään hiilidioksidipäästöjen osalta vaikutus on arvioitu 5,7-kertaiseksi per lapsi.

Lasten saannista voi keksiä vaikka mitä kivoja puolia, mutta ekologisuus ei niihin kuulu. Tämä nyt ei kuitenkaan ole ollenkaan ketjun varsinainen aihe.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 13.06.2013, 13:37:36 »
. Lapseton ihminen jättää perinnöksi vain oman ympäristökuormituksensa. Lapsia hankkiva ihminen jättää perinnökseen myös lastensa aiheuttaman kuormituksen. Jos jättää lapset tekemättä tulee säästäneeksi ympäristöä moninkertaisesti sen määrän, jolla itse tulee kohtuullisesti elämällä ympäristöä vahingoittamaan. Pelkästään hiilidioksidipäästöjen osalta vaikutus on arvioitu 5,7-kertaiseksi per lapsi.

Ei jösses  ??? Mä olen luullut että se oli vain Linkola, joka sano lasten tekemistä ympäristörikokseksi. Mä kuulun siihen sukupolveen, jolle on iskostettu päähän, että MINÄ tuhoan Suomen, jos en saa 2,3 lasta.

Mun vinkkelistä tuo kuulostaa kyllä äärimmäiseltä ekohifistelypupulta, mutta kuten totesit, ketjun kulma on hieman toinen  :)

Edit: Korjailin lukuisia kirjoitusvirheitä.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2013, 13:42:51 kirjoittanut Katariina72000 »

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 13.06.2013, 13:52:43 »

Ei jösses  ??? Mä olen luullut että se oli vain Linkola, joka sano lasten tekemistä ympäristörikokseksi.

Missäs vauva.fi:n mammalogiikkalandiassa yleensä pyörit? ;) Kyllähän sen ymmärtää jokainen, joka osaa/viitsii ajatella ympäristöasioita napaansa pidemmälle: mitä enemmän maailmassa on ihmisiä, sitä suurempi kuormitus se on maapallolle. Omankin ympäristörikoksensa voi rehellisesti myöntää, ei tarvitse väen vängällä yrittää todistella ettei se muka sitä ole. Onhan Linkolalla itselläänkin lapsia.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 13.06.2013, 14:03:18 »
Ei se ole mitään puppua vaan kylmää, neutraalia faktaa. Jokainen voi tietenkin itse arvioida, mitä arvoja asettaa toisten edelle.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.06.2013, 15:38:28 »

Ei jösses  ??? Mä olen luullut että se oli vain Linkola, joka sano lasten tekemistä ympäristörikokseksi.

Omankin ympäristörikoksensa voi rehellisesti myöntää, ei tarvitse väen vängällä yrittää todistella ettei se muka sitä ole.

Koska lisääntymisestä tuli ympäristörikos. Meinaan vaan jos mun rikos olisi jo vanhentunut.... ;)

kenno

• Vieras
« Vastaus #16 : 13.06.2013, 16:26:34 »
jos elämä on rikos niin jopas...  oletteko ajatelleet omaa elämäänne? mikä tekee juuri teidän elämästänne niin arvokasta että se saa jatkua? 

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 13.06.2013, 17:17:27 »
Ei se ole mitään puppua vaan kylmää, neutraalia faktaa. Jokainen voi tietenkin itse arvioida, mitä arvoja asettaa toisten edelle.
Toinen kylmä, neutraali fakta on, että jos lapsia ei ole, ei ole ympäristöäkään, kun siitä ei ole kukaan nauttimassa. Enkä kyllä myöskään usko, että mikään tietoinen lapsiboikotti edes maailman väkilukuun vaikuttaa, yhtään sen enempää kuin minun lihasyöntini pienentää karjan kasvihuonepäästöjä (kato kun syön lehmän niin se ei enää tuota metaania tai vaadi rehua).

En kyllä usko kenenkään lapsettomuutta matkailun takia valitsevat. Toki voi valita lapsettomuuden ja matkailla, mutta seurauksia toisistaan nämä tuskin ovat. Ts. jos lapsia oikeasti haluaa niin yksi reissausharrastus (jota ei ole edes millään tapaa pakko lasten vuoksi lopetaa) ei sitä estä. Jos taas ei halua, niin sitä voi toki itselleen perustella vaikka millä matkailuharrastuksella ja ekologisuudella.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

MichaelVonFuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Makupaloja
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 13.06.2013, 17:59:46 »
Kannattaisko ne parisuhteet ja seksikin melkein siinä vaiheessa jättää kokonaan pois, jos meinaa lapsettomaksi jäädä.

Seksikin taitaa olla ekoloogisesti katottuna melko huono homma tälle pallolle ja parisuhteet imee liikaa rahaa/aikaa pois matkustelulta  ;D

Orkesterin teksti on kyllä melko syyllistävää ja sormella osoittelevaa.. tulee ihan vanha opettaja mieleen  ;D
Veitsi kädessä maailmalla - Anthony Bourdainin jalanjäljillä.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 13.06.2013, 21:49:54 »
Kannattaisko ne parisuhteet ja seksikin melkein siinä vaiheessa jättää kokonaan pois, jos meinaa lapsettomaksi jäädä.
Minkä ihmeen takia? Monet ihmiset eivät pidä lasten hankintaa tärkeänä mutta parisuhteita ja seksiä kylläkin.

Lainaus
Orkesterin teksti on kyllä melko syyllistävää ja sormella osoittelevaa.
Luulin kirjoittaneeni ihan neutraalisti. En ymmärrä, miksi pitäisi teeskennellä, ettei lasten hankkimisella olisi huomattavia ekologisia seurauksia. On jokaisesta itsestään kiinni, miten tähän tietoon suhtautuu: syyllistyykö, ohittaako, koettaako sovittaa sen yhteen omien valintojensa kanssa.

On mielenkiintoista, ettei liikakansoituksesta aiheutuvia ongelmia pidetä juuri koskaan henkilökohtaisina ongelmina vaan kaukaisten kehitysmaiden ongelmina, vaikka juuri vauraisiin teollisuusmaihin syntyvät lapset tulevat kuormittamaan ympäristöä eniten. Keskimääräisen yhdysvaltalaisen hiilijalanjälki on kuitenkin 200-kertainen verrattuna vaikkapa etiopialaisen hiilijalanjälkeen. Olen kyllä tietysti Niennan kanssa samaa mieltä, että kun ihminen tekee päätöksen lasten hankkimisesta, siinä eivät paina juuri muut syyt kuin henkilökohtaiset halut.