Lapsettomuus ja matkailu

(Luettu 23077 kertaa)

kenno

• Vieras
Vs: Lapsettomuus ja matkailu
« Vastaus #40 : 16.06.2013, 15:59:06 »
vapaaehtoisesti lapsettomien ikä kannattaa myös tiedustella... olin meinaan itse 17v. sitä mieltä ettei koskaan lapsia, ja 27v. eri mieltä.. ainakin minulla tuli joku lisääntymisvietti..niin hölmöltä kun se kuulostaakin (enkä tarkoita itse toimenpidettä), elämä tuntui tyhjältä ilman jälkeläisiä.

mutta tämä "ekologisuuskeskustelu" on lystiä luettavaa... oma ketju voisi olla asiaa?

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 16.06.2013, 17:06:00 »
vapaaehtoisesti lapsettomien ikä kannattaa myös tiedustella... olin meinaan itse 17v. sitä mieltä ettei koskaan lapsia, ja 27v. eri mieltä.. ainakin minulla tuli joku lisääntymisvietti..niin hölmöltä kun se kuulostaakin (enkä tarkoita itse toimenpidettä), elämä tuntui tyhjältä ilman jälkeläisiä.

mutta tämä "ekologisuuskeskustelu" on lystiä luettavaa... oma ketju voisi olla asiaa?

:D

Tuo muuten pätee aika moneen muuhunkin asiaan:

17 vuotiaalla on ehdoton mielipide moneen asiaan
27 vuotias alkaa nähdä jo paljonkin vaihtoehtoja
37 vuotias tietää, että ehdottomuus ei johda mihinkään ja että aina on vaihtoehto
47 vuotias ei oikeastaan enää jaksa edes keskustella mustavalkoisesti ja tietää että vaihtoehtojen määrä on rajaton
....
77 vuotias sanoisi kyllä ehdottoman mielipiteensä, jos vain muistaisi mitä mieltä on

Juu ja tämä ketju hakee kyllä vertaistaan.  ;D

FVM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #42 : 16.06.2013, 20:27:26 »
(koko viesti)

Upea viesti, suorastaan hätkähdyttävä tällaisella keskustelufoorumilla. Allekirjoitan koko kirjoituksen. Juuri tästä on kysymys.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 16.06.2013, 20:48:34 »
(koko viesti)

Upea viesti, suorastaan hätkähdyttävä tällaisella keskustelufoorumilla. Allekirjoitan koko kirjoituksen. Juuri tästä on kysymys.

+1. Oli kyllä todella hienoa ja ennenkaikkea kiihkotonta pohdintaa.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #44 : 17.06.2013, 12:05:02 »

Itse taas olin tuossa mainitsemassasi iässä sitä mieltä että ehdottomasti hankin lapsia. Sitten kun olin siinä iässä, noin 30v, jolloin yleensä lasten hankinta tulee konkreettisesti ajankohtaiseksi, totesin että enpä niitä haluakaan. Olin aikaisemmin vain sitä mieltä koska niin nyt vain kuuluu tehdä enkä kyseenalaistanut sitä putkea. Tiedän monta vapaaehtoisesti lapsetonta jotka ovat aina tienneet että eivät lapsia halua, eivätkä ole lapsia hankkineet, joten aika töykeää olisi automaattisesti ajatella että jossain iässä olisi liian nuori tietämään asian. Ei lapsia haluavallekaan töksäytetä ensimmäisenä että kyllä se sunkin mielesi vielä muuttuu, tai tivata perusteita.
Soarele este galben

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #45 : 18.06.2013, 18:16:39 »
Valtaosa matkailun harrastajista on valveutunutta, älykästä ja pystyvää väkeä. On sääli, jos sellaiset eivät lisäänny vaan kyseinen tehtävä jää yhä enemmässä määrin (esimerkiksi) erään ahdasmielisen ja nurkkakuntaisen herätysliikkeen, jossa hankitaan 10 lasta per nainen, piiriin, tai nippanappa peruskoulun suorittaneiden yh-äippien hommaksi tyyliin viisi lasta ja jokaisella eri isi.

Lapset eivät estä matkailua, mutta ne muuttavat sitä jossain määrin. Pitemmät reppureissut Aasiaan saattaa kannattaa hoitaa pois ensin. ;)

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 19.06.2013, 01:44:45 »
Valtaosa matkailun harrastajista on valveutunutta, älykästä ja pystyvää väkeä. On sääli, jos sellaiset eivät lisäänny vaan kyseinen tehtävä jää yhä enemmässä määrin (esimerkiksi) erään ahdasmielisen ja nurkkakuntaisen herätysliikkeen, jossa hankitaan 10 lasta per nainen, piiriin, tai nippanappa peruskoulun suorittaneiden yh-äippien hommaksi tyyliin viisi lasta ja jokaisella eri isi.

Lapset eivät estä matkailua, mutta ne muuttavat sitä jossain määrin. Pitemmät reppureissut Aasiaan saattaa kannattaa hoitaa pois ensin. ;)

Ja kaikki working holidayt myoskin alta pois ennen lapsia :)

lapsien tekeminen ei ole ilmaistakaan huvia, jos ei ole hyva tyo niin ei sita viitsi raksalla painaa pitkaa paivaa etta on varaa matkustaa ja hoitaa niita lapsia. mieluummin jattaa lapset tekematta niin ei tartte oravanpyorassakaan homehtua liian pitkaan :)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #47 : 24.06.2013, 20:36:42 »

Ihmisen näkökulmasta voi tottakai vahingoittaa ja hyödyntää luonnon ympäristöä. Luonnon itsensä näkökulmasta ilman ihmistä ei kumpaakaan. Laaja ydinsota todennäköisesti palauttaisi suurimman osan maapallosta luonnontilaan Tsernobyl tyyliin, mutta ihmisen elinympäristölle Se olisi äärettömän huono juttu. Alkaa kyllä olla aikaa offtopic ja oman AV ketjun aihe jos tästä enemmän halutaan vääntää.
Eli suomeksi sanoen moderaattorille ei saa sanoa vastaan...
Hiven yleissivistystä: täysimittainen ydinsota johtaisi ns. ydintalveen, josta selviäisivät hengissä korkeintaan torakat ja vastaavat eliöt, jos nekään.
(koko viesti)

No, minä en ainakaan menisi keuhumaan kirjoitusta, joka perustuu
1) olkinukelle: "Yritykset "säilyttää" "luonto" jonkinlaisessa idealisoidussa pysähdyksen tilassa, tietyllä lajistolla, ovat paitsi fantasiaa, myös lähtökohtaisesti toivottomia."  Ei tällaista kukaan aja, joten väite on pelkkää retoriikkaa.
sekä
2) perspektiiviharhalle, jossa lähitulevaisuuden ongelmat häivytetään vuosimiljardien kehityskulkujen taakse. Analogisesti: ei sillä, että ihmiset tappavat toisiaan ole mitään väliä, koska pitkällä aikavälillä olemme kuitenkin kaikki kuolleet.
ja joka
3) jättää tarjoamansa ratkaisun selittämättä jäävien kirjainyhdistelmien varaan.

Siinä JMK on toki oikeassa, että kyse on viime kädessä tahdosta, muttei se tee asiaa yhtään helpommaksi, koska kaikkien muidenkin ihmiskunnan ongelmien ratkaiseminen olisi lopulta "vain" tahdosta kiinni. Ihmiset tahtovat niin monenlaisia asioita: tahdotko esim. sinä tätä lukeva mieluummin selitellä lentomatkustuksen ilmastovaikutuksia pois vai oikeasti tehdä asialle jotain?
Valveutunut ja älykäs varmaankin tietää, ettei vanhoillislestadiolaisten määrä kasva suurista lapsiluvuista huolimatta, joten kommentin rodunjalostukselta lievästi lemahtava huoli on pitkälti pohjaa vailla.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013, 20:42:01 kirjoittanut Hypatia »

JMK

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #48 : 26.06.2013, 15:52:26 »
Kiitos kehuista ja kritiikistä.

En ole tietenkään kritiikin kanssa aivan samaa mieltä, mutta en halua keskustelua viedä aivan sivuraiteille. Ympäristöasioiden käsittelyyn on parempiakin foorumeja. Sanon kuitenkin sen, että luonnonsuojelukeskustelussa on kyllä selvästi havaittavissa tietynlaista nykytilan tai koetun kultaisen menneisyyden ihannointia (minua viisaammatkin ovat tämän todenneet), ja "perspektiiviharha" ei johdu siitä, että haluaisin häivyttää tämän hetken ongelmat jonnekin. Aivan päinvastoin: jos akuuteista ongelmista ei selvitä, ei ole tulevaisuuttakaan. Tämä on mielestäni niin selvää, ettei sitä tarvitsisi joka kerta erikseen rautalangasta vääntää.

Mutta kovin monen niinsanotun tummanvihreän siiven edustajan vastaus näihin akuutteihin ongelmiin - paluu taaksepäin ja jonkinlaiseen paikallistalouteen - vastaa mielestäni sitä, että aavikolle eksynyt keventäisi kantamustaan heittämällä ensin pois kompassin ja kartan. Toki se helpottaisi tilannetta, mutta mitkä olisivat riskit pidemmällä tähtäimellä?

Ihmiskunta on jo liian pitkällä, että tässä olisi jäljellä mitään muita suuntia kuin eteenpäin. Olemme kuin jarruttoman pyörän selässä mäkeä alaspäin kaahaavat: vaihtoehtoina äkkipysäys, tai mäen pujottelu tasanteelle saakka.

Mitä ratkaisuihin tulee, uskon, että ihmiset kyllä ennen pitkää löytävät kohtalaisen ratkaisun melkein mihin tahansa ongelmaan. Ikävä kyllä, niin saattaa käydä vasta sitten kun kaikki huonot vaihtoehdot on kokeiltu ensin. Koska en halua todellakaan siirtää keskustelua aivan ohi aiheen enkä muutenkaan haluaisi jakaa valmiita vastauksia, en avaa ehdotuksiani muuten kuin kehottamalla perehtymään vaikeaan aiheeseen ihan itse. Alkuun pääsee esimerkiksi käyttämällä Googlea avoimin mielin, haastamalla aiheeseen liittyvät ja usein voimakkaat ennakkoluulot niin pitkälle että ottaa selvää niinsanotusta tieteellisestä konsensuksesta asiaan liittyen, ja katsomalla, kunhan se Suomessa levitykseen tulee, lontoonkielisessä maailmassa merkittävää keskustelua herättäneen dokumentin Pandora's Promise. Jossain vaiheessa, ehkä, toivottavasti, lukemalla mm. allekirjoittaneen työstämän kirjan.

Mitä tulee lentomatkailun päästöjen vähentämiseen, olen itse toiminut aktiivisesti kaikenlaisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi viimeisen kuuden vuoden ajan ja aion tällä tiellä myös jatkaa. Ikävä tosiasia kuitenkin on, että lentomatkailun päästöille ei ole juuri mitään merkittävää tehtävissä, ellei lentokoneiden käyttämää polttoainetta vaihdeta. Jos ja kun se tehdään, lentämisestä tulee suhteessa hyvin vähäpäästöinen liikkumismuoto.

FVM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 26.06.2013, 16:32:20 »
Valveutunut ja älykäs varmaankin tietää, ettei vanhoillislestadiolaisten määrä kasva suurista lapsiluvuista huolimatta, joten kommentin rodunjalostukselta lievästi lemahtava huoli on pitkälti pohjaa vailla.

En halua jatkaa offtopiccia, mutta tähän kyllä kaipaan perusteluja. Ihan ilman mitään rodunjalostuksellisia tausta-ajatuksia. Sillä ensimmäisillä suviseuroilla 1906 oli noin 90 saarnaajaa ja 2000 juhlavierasta, kun taas viime kesänä Lopella oli ainakin 76 000 vanhoillislestadiolaista.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 26.06.2013, 17:04:28 »

En halua jatkaa offtopiccia, mutta tähän kyllä kaipaan perusteluja. Ihan ilman mitään rodunjalostuksellisia tausta-ajatuksia. Sillä ensimmäisillä suviseuroilla 1906 oli noin 90 saarnaajaa ja 2000 juhlavierasta, kun taas viime kesänä Lopella oli ainakin 76 000 vanhoillislestadiolaista.

Niin, voisikohan olla, että vuonna 1906 ei niin vain pakattu mukuloita asuntoautoon/vaunuun ja ajeltu viikonlopuksi suviseuroihin. Mutta Hypatialla on tuossa pointti: lestadiolaisten määrä ei ole kasvanut kuten voisi olettaa. Seuraavassa linkissä hieman aiheesta:

http://kolhi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/114960-muslimit-lestadiolaiset-ja-v%C3%A4est%C3%B6kehitys-suomessa

FVM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #51 : 26.06.2013, 17:55:45 »
Niin, voisikohan olla, että vuonna 1906 ei niin vain pakattu mukuloita asuntoautoon/vaunuun ja ajeltu viikonlopuksi suviseuroihin. Mutta Hypatialla on tuossa pointti: lestadiolaisten määrä ei ole kasvanut kuten voisi olettaa. Seuraavassa linkissä hieman aiheesta:

http://kolhi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/114960-muslimit-lestadiolaiset-ja-v%C3%A4est%C3%B6kehitys-suomessa

Kyllä, olen samaa mieltä ettei määrä ole kasvanut niin nopeasti kuin voisi olettaa (eksponentiaalisesti). Mutta se kohta johon tartuin oli "ettei vanhoillislestadiolaisten määrä kasva suurista lapsiluvuista huolimatta" - tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kyllä se määrä kasvaa, kasvuvauhti vaan on hitaampaa koska nuoret monesti jättävät liikkeen. Eräällä tuntemallani perheellä tosin on 18 lasta joten vaikka siinä osa lapsista luopuisi uskostaan (ja tulisi samalla perheensä hylkäämiksi) niin ainakin he lisäävät kyllä liikkeensä väkilukua varsin kiitettävästi.

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #52 : 01.07.2013, 00:52:46 »
Hirveän paljon mielenkiintoisempaa on alkuperäisemmässä aiheessa pysyminen, kuin keskustelut itsensä tappamisen ekologisuudesta jne.

Vapaaehtoisella lapsettomuudella ja reissuelämällä on siten paljon yhteistä, että jos henkilö on jo toisen asian valinnut, on helpompi valita toinenkin. Eli henkilö on jo antanut piupaut sille, että pitäisi elää kunnollista elämää, johon kuuluu lapset, omaisuuden haaliminen ja pysyvän työn tavoittelu.

Vähitellen olen alkanut yhä enemmän arvostaa vapauttani. Vaikka en ihan siihen tyyliin matkustakaan, niin halutessani voin (puolisoni kanssa) olla päivän syömättä pitkän junamatkan aikana tai nukkua rautatieaseman lattialla. Lasten kanssa ei voisi olla niin huoleton.

Mutta tosiaan lapset eivät estä aktiivistakaan matkustelua, jos niin vain päättää. Itse kokisin lasten kanssa matkustamisen kalliiksi, vaivalloiseksi ja rajoittavaksi. Ihan kuten kokisin lapset ihan vain kotimaassakin. Eli en hankkisi lapsia missään tilanteessa, matkustelisin tai en.

Toisaalta täällä foorumillakin puhutaan matkailusta monelta kantilta. Jotkut varmaan "hoitavat matkailun pois alta", kun tulevaisuuden suunnitelmissa on stabiilimpi elämä. Minulla tähtäimessä on monien silmissä kunniaton "irtolaiselämä". Sellainen olisi lapsille liian häilyvää.

Tähdennykseksi:
- Olen 34 ja en ole koskaan halunnut lapsia. Joskus 18-vuotiaana ajattelin, että niitä varmaan tulee tehtyä, mutta silloinkaan minulla ei ollut mitään kiinnostusta lapsiperhe-elämään. Eikä sitä varmaan tulekaan. Mutta jos tulee, niin sitten yritän lapsia saada!
- Pidän joistain lapsista valtavasti, ihan kuten ihmisistä yleensäkin.

Entäs sitten kun lapsi on perheessä ja itsellä menojalka syyhyä kovasti, mutta äiti ei halua poistua kotoa? Silloin joutuu punnitsemaan kumpi on tärkeämpää: oma kaipuu kaukomaille vai perheen koossa pysyminen? Malttaako äiskä ja muksu odottaa kotona, kun iskä heiluu jossain viidakossa reppu selässä ihastelemasa apinoita? Vasta sitten pystyn sanomaan, vaikuttaako lapsi matkusteluuni.

Olen niin onnellinen, etten parikymppisenä ollut parisuhteessa, jossa toinen olisi kaivannut lasta. Sitten saattaisi sellainen olla ja itse tuossa tilanteessa, paitsi että olisi sitten ex-mies, jonka pitäisi nököttää kotonaan lapsenhuoltohommissa lapsen äidin luuhatessa maailmalla.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #53 : 01.07.2013, 05:26:34 »
Ikävä tosiasia kuitenkin on, että lentomatkailun päästöille ei ole juuri mitään merkittävää tehtävissä, ellei lentokoneiden käyttämää polttoainetta vaihdeta.
Mihinkäs unohtui se, että itse kukin yksinkertaisesti lentäisi vähemmän...

Mutta se kohta johon tartuin oli "ettei vanhoillislestadiolaisten määrä kasva suurista lapsiluvuista huolimatta" - tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Niin millä perusteella vanhoillislestadiolaisten suhteellinen osuus väestöstä on kasvanut olennaisesti?

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 07.07.2013, 12:11:03 »
Kiitos hyvästä ja aiheeseen liittyvästä kommentista, Jepulis.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #55 : 31.07.2013, 23:50:12 »
Jos ei ole lapsia, joille opettaa esimerkiksi että kansallinen ja uutispropaganda ei vaan ole oikein, niin millainen tulevaisuus syntyy ilman osaajia?

Ne jotka kokevat olevansa kyvyttömiä voivat lakkauttaa elonkerjuunsa, jotta muille jää kyvykkäille enemmän jaettavaa.

Uusien asioiden etsiminen ja löytäminen rajan takaa antaa elämälle tavoitteita. Tavoitteiden saavuttaminen laittaa etsimään uusia. Tämä kiihko kumpuaa nuoruudesta ja vapaudesta. Toisilla kiihko jatkuu hautaan saakka ja jopa vie osan hautaan ennen aikojaan.

Elämän tarkoitus on lisääntyminen ja monimuotoisuuden vaaliminen sekä kykyjen jalostaminen. Toisten kykyjen jalostuminen kestää sukupolvien ajan. Kykyjä voi jalostaa vaikka haalimalla paljon resursseja.

Pariutuminen voi olla keskustelukumppanin etsintää ja paljon muuta, mutta sitä ei suoraan sekoittaa lisääntymiseen. Pariutuminen on aina tavoitteellista, mutta tavoitteista puhuminen on tabu.

Kaikki edellä mainittu on luonnollista ja hyvin - hyvin inhimillistä.

Humaanius ja ihmisoikeudet ovat keinoja lisätä monimuotoisuutta, mutta eivät välttämättä keinoja jalostaa kykyjä optimaalisella tavalla.

Ne jotka ymmärtävät nykyisen resurssien tuhlaamisen voivat valita huomattavasti kehittyneempiä liikkumismuotoja, joista pyöräily on yksi nerokkaimmista. Valitettavan aliarvostettu lähinnä huonojen ajoteiden vuoksi.

Kukajoku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 06.08.2013, 09:01:57 »
Itse en koskaan ole halunnut lapsia pelkästään siksi, etten niistä ole tykännyt enkä täten omaa ole halunnut. Muistan joskus hokeneeni kliseetä siitä, miten ihmisiä on jo liikaakin maapallolla ja minä en halua kuormittaa omalta osaltani sitä enempää omalla lapsella. Ajattelematta kuitenkaan ehkä aidosti noin, ehkä enemmän se omalla kohdallani oli jonkin "paremman" syyn hokemista sille ettei vaan halua lapsia.
Tuli myös mietittyä sitä kuinka vapaa sitä on elämään ilman sellaista sitoutumista, matkailla voi vapaasti ja elää vapaasti, ilman että nuokaan olivat niitä oikeita syitä sille ettei halunnut lapsia. Ne olisivat vaan olleet niitä bonuksia mitä lapseton elämä tuo mukanaan.
Sitten alkoi biologinen kello tikittää (hiukan alle kolmekymppisenä), jonka olemassa oloon en ollut uskonut, olin kuvitellut että se on samanlainen syy perustella lapsen tekoa, kuin "maailmassa on liikaa ihmisiä"-hokema sille ettei lisäännyt. Mut niinpä vaan kävi.
Tuli halu ja tarve saada olla raskaaana ja saada oma lapsi. Ja ilman tuota tunnetta olisi vaikea kuvitella että  ikinä olisin lisääntymisen tielle lähtenyt. Aito syy pitää olla sille haluaako lapsen vai ei. Muut syyt sitten suuntaan tai toiseen siinä ovat toissijaisia omasta mielestäni, aina voi valintaansa perustella vaikka millä, mutta uskon sen perimmäisen syyn olevan kuitenkin se oma halu, ei maapallon tila tai tietyn kaavan mukaan eläminen, vaikka moni niin tekeekin.
Omassa elämässä on jo sitoumuksia jotka matkustelua ovat rajoittaneet omalla tavallaan, mutta jotka tekevät jokapäiväisestä elämästä ja arjesta täällä elämisen arvoista. Näitä ovat kaksi koiraa ja vanha oma talo. Näistäkin huolimatta matkailu on onnistunut.
Lapsen kanssa matkustaminen ehkä tuo taas mukanaan sellaisia matkakohteita, jotka muuten saattaisi jäädä näkemättä (enkä nyt ajattele aurinko rantoja ja turkin kippis-baaria, ne jää näkemättä edelleen).
Ekoajattelua jos haluaa harrastaa, niin voi ajatella että lentokoneessa vauva matkustaa sylissä=enemmän matkustajia samassa koneessa ;D
Tai jos ajattelee että lapset rajoittavat matkailua, niin silloinhan sitä jo itse jättää muutamia lentomatkoja tekemättä, eli taas säästyy maapallo  ;)
Ja jos tekee vain yhden lapsen, niin silloin tavallaan kahden aikuisen ja yhden lapsen talous jaa yhden ihmisen miinukselle vanhempien kuoltua, kahden lapsen kanssa taas tilanne olisi +-0, kolmas lapsi lisäisi vasta pitemmällä juoksulla väestön kasvua ;D

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #57 : 07.08.2013, 16:12:39 »
^ Tuota minäkin olen kuullut, että kun joku tosiaan alkaa haluta lasta, niin silloin se on pakko saada. Siinä on turha puhua mistään ekologisuudesta tai oman vapauden säilymisestä. Useilla ihmisillä suvunjatkamisvietti toimii edelleen :) Ja jos on hirveä matkailuhalu, niin sitten yhdistää nämä vaikka väkisin. Mun mielestä on hienoa, että valinnat ovat oikeasti valintoja eikä vahingossa ja vastentahtoisesti ajautumisia sellaiseen jamaan (lapselliseen tai lapsettomaan ja matkailuun tai matkustamattomuutee), mitä ei ole oikeastaan halunnut.

Aijuu, olen kirjoitellut aiheesta: http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/2012/08/31/saastovinkit-matkakassaan-osa-3-valitse-lapsettomuus/
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 16:15:28 kirjoittanut Jepulis »
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

kenno

• Vieras
« Vastaus #58 : 08.08.2013, 14:52:23 »
^ yllättävän hyvä blogi  Jepuliksella! Väittäisin ajattelevani monestakin jutusta erilailla, mutta olet kirjoittanut "kiihkottomasti, mutta tunteella" -juttua, jota lukee mielellään. Mielestäni yksi parhaista matkailublogeista.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #59 : 11.08.2013, 03:12:18 »

^ Tuota minäkin olen kuullut, että kun joku tosiaan alkaa haluta lasta, niin silloin se on pakko saada. Siinä on turha puhua mistään ekologisuudesta tai oman vapauden säilymisestä. Useilla ihmisillä suvunjatkamisvietti toimii edelleen :) Ja jos on hirveä matkailuhalu, niin sitten yhdistää nämä vaikka väkisin. Mun mielestä on hienoa, että valinnat ovat oikeasti valintoja eikä vahingossa ja vastentahtoisesti ajautumisia sellaiseen jamaan (lapselliseen tai lapsettomaan ja matkailuun tai matkustamattomuutee), mitä ei ole oikeastaan halunnut.
Suvunjatkamisviettiin ja valinnan vapauteen vetoaminen ei oikein toimi samassa argumentissa...