Kengistä vielä...

(Luettu 152023 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Kengistä vielä...
« : 28.05.2004, 19:28:38 »
Olen matkaamassa heinäkuussa Slovakiaan ja vuorillakin olisi tarkoitus talsia. Eli kovasti tässä mietityttää, että minkähänlaiset kengät kannattaisi reissuun ottaa?

Viimekesänä reissasin Puolassa (myöskin vuoristossa) pelkillä Fjäll-Rävenin sandaalella, jotka kyllä reisunjälkeen olivat melkein entistä kamaa.  Toisaalta tuntuu niin turhalta raahata, sekä sandaaleita, että jonkinasteisia vaelluskenkiä.  Sandaalit ovat mielestäni kyllä ehdottaman parhaat ihan normaaliin kulkemiseen ja painavat vähiten.

Ja noi vaelluskengät maksaa muutenkin niin turkasen palljon, reissubudjettiin lohkeaa komea kolo jo heti alkuunsa. Pitänee varmaan ostaa ne vasta Puolasta, jos ostaa

Eli mitä kenkiä olette itse käyttäneet reissussa ja mitkä olette kokeneet parhaaksi?

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
Kengistä vielä...
« Vastaus #1 : 29.05.2004, 06:30:31 »
Itse olen käyttänyt sandaaleja ja vähän tukevampia kävelykenkiä matkalla, mutta tässä vaiheissa aamua olisi ehkä parasta mennä nukkumaan .

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #2 : 29.05.2004, 11:13:49 »
Älä missään nimessä jätä vaelluskenkien ostoa reissuun. Kengät, etenkin vaelluskengät, pitää "ajaa sisään" kunnolla ennen pitempiä kävelyjä. Muuten tuliaisena on mojovat rakot. Eli jos vaelluskengät meinaat ostaa osta ne heti ja käveleskele niillä lyhyempiä matkoja, kauppareissuja yms. aluksi pari viikkoa, mieluummin enemmänkin. Siten kengät muotoutuu jalan muotoon. Tämän vuoksi niitä ei voi esim. lainatakaan toiselta. Parhaat vaelluskengät on jo monta vuotta käytetyt.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

greenfairy

• Aloittelija
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #3 : 02.06.2004, 10:33:02 »
Kuinka hyödylliset tai epäkäytännölliset vaelluskengät ovat? Olen lähdössä elokuussa uhmaamaan hellettä Ranskaan ja Espanjaan, ja saatan tehdä pieniä päivän patikkaretkiä jossain Pyreneillä.

Kannattaisiko minun siis ottaa mukaan kengiksi tennarit ja sandaalit vai vaelluskengät ja sandaalit? Kuinka järkyttävän hiostavat vaelluskengät ovat? Aion kuitenkin kävellä aika paljon, joten olisivatko ne mukavammat kuin normaalit tennarit?

En tiedä niiden hiostavuudesta siis siksi, että minulla ei vielä ole vaelluskenkiä. Aion kuitenkin sellaiset hankkia nyt kesällä.

Anonymous

• Vieras
Kengistä vielä...
« Vastaus #4 : 02.06.2004, 11:47:15 »
Jos aiot tehdä vain muutamia pieniä retkiä, ei kannattane sen takia vaelluskenkiä ostaa.
Olen tehnyt Pyreneillä päivän patikkaretkiä ihan tavallisissa tennareissa (ovat vieläkin vuohenkakassa) ja kahden päivän patikkaretkiä "multisport"-lenkkareilla, jotka taitavat olla vähän peruslenkkareita tukevammat kengät, muttei vielä ihan vaelluskengän veroiset. Eivät muljahtaneet nilkat, varpaat vähän kastuivat, kun syyskuun sateissa kuljettiin.

greenfairy

• Aloittelija
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #5 : 02.06.2004, 13:02:02 »
Aion hankkia vaelluskengät joka tapauksessa.

Kyllähän tavallisissa tennareissa voi vaeltaa, onnistuinhan minäkin viime kesänä selviytymään Hetasta Pallakselle tennareissa. Sisäinen välineurheilija nostaa päätään.  :roll:

Mutta voiko vaelluskengistä olla mitään hyötyä "normaalissa" kävelyssä?

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kengistä vielä...
« Vastaus #6 : 02.06.2004, 21:48:50 »
Lainaus käyttäjältä: "greenfairy"
Mutta voiko vaelluskengistä olla mitään hyötyä "normaalissa" kävelyssä?

Ei, ainakaan paljoa, ainakaan siinä mitä minä kuvittelen normaaliksi kävelyksi. Ainakin asfaltilla ja kovalla alustalla vaelluskengillä on epämukava astella. Ja pidempään kun kulkee niin ainakin itselläni alkaa nilkoissakin tuntua, kaipa sen takia kun vaelluskengät ovat niin tukevat ja nilkka ei pääse liikkumaan (taittumaan) normaalisti. Tai jotain :) Mutta emmä ainakaan tykkää vaelluskengillä normaalia kävelyä kävellä. Ja kaiken lisäksi vaelluskengät ovat yleensä hiostavia. Jossain etelän auringossa mielummin kulkisi sandaaleissa.

salaninja

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - salaninja@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Kengistä vielä...
« Vastaus #7 : 06.07.2004, 14:58:34 »
no jos vaan pari päivää käväsee jossain vuorilla niin sitä varten tuskin kannattaa ottaa vaelluskenkiä, ne kuitenkin painaa aika paljon ja ovat kuumat. Sellasset "vaellussandaalit" on hyvät. Itellä oli sellasset ja toiset kengät tänä kesänä reilillä. vittutti vaa ku niistä toisista kengistä irtos pohja ja sen jälkee olivat vaa rinkan painona. ei viittiny heittää menemää ku meen valittamaan k-kenkään ja toivon saavani uudet.
olenha minä kuule

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #8 : 06.07.2004, 15:55:35 »
Itse olen kaikilla viime aikojen vähänkin lämpimämmille alueille suuntautuneilla reissuillani käyttänyt pelkkiä sandaaleja. Niillä on tullut käveltyä pitkiäkin matkoja, kiivettyä kukkuloille ja koluttua luolia ja kahlattua purojen yli ja mitään muita kenkiä en ole kaivannut. Joskus on ollut myös tennarit mukana, mutta käytännössä ne on ollut päällä ainoastaan lentokoneeseen noustessa ja sieltä poistuessa.

Paras sandaalimalli on mielestäni sellainen släbärityyppinen, jossa menee kaksi hihnaa jalkapöydän (?) yli. Ei siis mitään varpaiden välissä tai nilkan takana.

terv.
TongMuan

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kengistä vielä...
« Vastaus #9 : 06.07.2004, 16:49:42 »
Lainaus käyttäjältä: "TongMuan"
Paras sandaalimalli on mielestäni sellainen släbärityyppinen, jossa menee kaksi hihnaa jalkapöydän (?) yli. Ei siis mitään varpaiden välissä tai nilkan takana.

Ja minun mielestäni ylivoimaisesti huonoin malli kävelyyn. Kelpaa tyyliin mökiltä saunalle ja takas mutta ei yhtään pidempään matkaan. Mutta nämä kai ovat näitä makuasioita :)
Mulla ei vaan pysy semmonen släbäri jalassa.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #10 : 07.07.2004, 21:29:21 »
Mutta käytetty vaelluskenkä on sisään ajettu edellisen käyttäjän jalalle sopivaksi! Ei ihmisten jalat noudata mitään yleistä standardia... eli käytettykin kenkä pitää ajaa sisään.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

viaton

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kengistä vielä...
« Vastaus #11 : 07.07.2004, 21:44:44 »
Suomen vaellusreissuilla ym partioreissuilla maiharit ja vaelluskengät on olleet parhaat mahdolliset, saksassa ja usassa oli taas vain Suomen armeijan maiharit ja hyvin tukivat jalkaa, eivätkä hiostaneet liikaa (haju tosin oli kammottava kun kengät riisui  :P  )  
  Kuukauden päästä saa oikein nähdä kauaksiko joutuu sairaalaan rakkojen takia kun ainoat kengät ovat SA- maiharit kun kuukauden kahlaa välimeren maita :)
 Ne mihin jalat ovat tottuneet ovat tietysti parhaat, ainakin omalla kohdallani, pois en vaihtaisi mistään hinnasta, ehkä :D

Mister X

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - carman1@mail.com
    • AOL Instant Messenger - Zub4d4
    • Profiili
    • http://jfic.atspace.com
    • Sähköposti
Kengistä vielä...
« Vastaus #12 : 08.07.2004, 01:12:28 »
Ajattelin parhaaksi panna tähän oman kokemuksen,kun toiset kengät olivat liian pienet ja toiset liian vanhat.

Vanhukset hankasivat jalat rakoille(inhottavan iso nahanpala lähti irti) jo Helsingissä.Hankasivat liian paljon etten meinannut voida kävellä (en pysynyt edes hostellimummon perässä).

Vaihdoin siis liian pienet,koska jalka ei päässyt hankautumaan niissä.Lopputulos: Toinen ukkovarpaan kynsi on välillä harmaa,välillä violetti,välillä musta ja punertavan sävyjäkin on nähtävissä.Toinen kynsi taas läksi kokonaan irti.Ja jouduin vielä juoksemaan niissä!

Lopulta paketoin koko jalan käytettävissä olevilla välineillä.Tarinan opetus,lapset: valitkaa kenkänne huolella.

Zaza

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - epa1000@hotmail.com
    • Profiili
    • http://zaza.saunablog.fi
Kengistä vielä...
« Vastaus #13 : 10.07.2004, 19:07:34 »
Ugh... Ostin juuri ensimmäiset sporttisandaalini. Ajattelin ihan ystävyydestä kanssamatkustajia kohtaan, sillä kaikkea muuta on kokeiltu: lenkkareita, maihareita, vaelluskenkiä. kävelykenkiä... Tulos on aina jalkojen kolminkertainen saippuapesu kun kengät ottaa pois. Toisaalta matkasuunnitelmiin kuuluu melkoisen paljon patikointia. Kaipa ne haisevat vaellushautomot on johonkin muovipussiin mukaan pakattava... yök. En viittisi leikkiä hienohelmaakaan minkään jalkasuihkeiden kanssa. Kertokee - onko vaelluskenkiä joissä ilmavaihto oikeasti pelaa?? Ainakin noi drymikälie kalvot on ihan tuhoa hajuaistille. Melkeen haisee yhtä pahalle kuin kanan sanonko mikä...

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vaellussukat!
« Vastaus #14 : 03.08.2004, 16:22:23 »
Olin viime viikon elämäni ekaa kertaa Lapissa, tosin en oikeassa vaan vain Pyhällä. Siellä oli kuulkaa helle.

Vaelluskenkiä en edes ajatellut hankkia, koska en niitä kuitenkaan tarvitsisi tarpeeksi. Mutta hyvät luottojalkineeni, Niken Pegasokset, olivat mädäntyneet Ruotsissa kamalan hajuisiksi enkä ehtinyt ennen Lapin-reissua niitä pesemään.

Hätäratkaisuksi ostin Lassin tarjouksesta sairaan kalliit Bridgedale-sukat, kun joku niitä kehui.

Ja voi ihme, sukat imivät itseensä sekä jalkojen että kenkien hajun! Suokävelyyn lainasin seurueen pikkutytön ei-vesitiiviitä vaelluskenkiä, ja vaikka kuinka rahkasammal lurtsahteli, sukat tuntuivat muutaman minuutin jälkeen kuivilta.

Juu, tiedän että tuntuu tyhmältä maksaa sukista kaksi kymppiä, mutta oli ne ihme vehkeet. Viikon käytin ja viimeisenäkin päivänä ne olisi kehdannut laittaa vaikka ruokapöydälle.

Tosin en pitänyt niitä ihan yhtä mittaa jalassa. Ja rumat ne on kuin synti.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Pipru

• Reissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #15 : 03.08.2004, 23:37:34 »
Minä ainakin olen ehdoton vaelluskenkien kannattaja! Tuhlasin rahani kerralla kunnollisiin enkä oo katunu! Niin, tota ostopaikkaakin kannattaa harkita. Partiokaupoista saa yleensä varmemmin asiantuntevampaa palvelua kun muista retkeilykaupoista. En nyt yleistä mitenkään, kerron vaan oman kokemukseni pohjalta. Esim meidän paikallisessa Lassin retkiaitassa mut naurettiin melkein pihalle kun kyselin coretex-kenkien takuuta, kun taas partiokaupassa kerrottiin heti että samaisilla kengillä on vuoden takuu. Joku mainitsi myöskin vaellussukista. Sellaset tuli kenkien mukana kaupanpäälle ja on kyllä kans ihan ehoton varustus. Toimii siis oikein hyvin ihan tavallisissakin kengissä!
Vaelluskengät hiostaa tottakai enemmän kun vaikka sandaalit, mut enempi kävellessä ne on kyllä parhaat, ainaki mun jaloille! Jopa viimekesäsellä reilillä tuli niitä ikävä kun kävelin tennareissa asfalttitietä vähä turhanki reilusti yhdellä päivälle. "Normaalissa kävelyssä" tietä pitkin ne on toki vähä jäykät ja pohjat aika kovat ja käy nilkkoihin, mut mulla ainaki auttaa kun jättää nauhat vähän löysemmälle nilkasta. Mitään ilmastointia tuskin on keksitty, mut siihen hajuun auttaa kenkien huoltaminen, eli et tulettaa kengät(/jalat) kunnolla (pohjalliset irti,jne) kävelyn jälkeen. Vaelluksilla mä kiskon kengät jaloistani jopa tauoilla. Ja säilyttää niitä "ilmavasti" eikä suljettuna hikiseen muovipussiin.
Turhan reilustihan ne maksaa, mutta mulla ne on ainaki ollu oikeen hyvä sijotus!
Mutta Ihaa", sanoi Puh osaanottavasti, "mitä me voimme... tuota kuinka me voimme... entä jos me..."
"Oikein", sanoi Ihaa. "Hyviä ehdotuksia. Joku varmasti käy. Kiitos Puh"

arhippa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #16 : 26.08.2004, 10:31:57 »
Henk. koht. kyllä agitoin laadukkaiden vaellusssandaalien puolesta, tosin niissäkin sisäänajo on kaiken a ja o. Itse hommasin omani vuonna 97 tai 98 ja niillä on vaellettu Alpeilla, myyty pullaa Helsingissä ja dallattu Mongoliat ja Kiinat ja viimeinen rakko- tai muu ongelma oli vuosituhannen alussa  :) Mutta maku(tai jalka-)asioitahan nämä. Piti vaan kuluttaa Tietokoneen käytön perusteet-kurssia johonkin.

- Nimim. Merrell forever
yönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä.

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #17 : 26.08.2004, 13:09:00 »
no heipä hei. nyt on käynyt sillä tavalla että on luovuttava haaveesta ostaa haltin sandaalit ja nyt olisi siis tarkoitus löytää hyvät sandaalit kävelemiseen ei tarvitse ollaa vaikeaan maastooon tarkoitetut :o ja vieläpä sellainen että pitäisi löytää naisille tarkoitetut ja sitten miehille tarkoitetut erikseen. jos joitakin merkkejä ja hintoja voisi laittaa?
Kiitos jo etukäteen! :oops:
mph..

arhippa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #18 : 26.08.2004, 13:17:10 »
Lainaus käyttäjältä: "le_samuel"
no heipä hei. nyt on käynyt sillä tavalla että on luovuttava haaveesta ostaa haltin sandaalit ja nyt olisi siis tarkoitus löytää hyvät sandaalit kävelemiseen ei tarvitse ollaa vaikeaan maastooon tarkoitetut :o ja vieläpä sellainen että pitäisi löytää naisille tarkoitetut ja sitten miehille tarkoitetut erikseen. jos joitakin merkkejä ja hintoja voisi laittaa?

Hintaa en tarkkaan muista (halvat eivät missään nimessä ole) mutta en ole kyllä tavannut tyytymätöntä Merrellien käyttäjää. (Ei, mä en ole maahantuojalla töissä...) Kohta niitä tyytymättömiä käyttäjiä kuitenkin ilmaantuu tänne. Miesten ja naisten mallit... ainakin minä ja armas siskoni kuljemme tyylillemme uskollisina tasan samanlaisissa, joskin erikokoisissa, jalkineissa :P Mutta mehän olemmekin androgyynejä pellejä.
yönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä.

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #19 : 26.08.2004, 13:35:35 »
mph..