Kengistä vielä...

(Luettu 149799 kertaa)

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #140 : 24.09.2007, 10:03:42 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Minua kiehtoo näitä sandaali-ihmisten juttuja kuunnellessani se seikka, että mahtaako tarkkaavaisuutenne, tasapainonne ja käyttöympäristönne olla sellaisia, että ette koskaan kolhi suojattomien läpysköiden "verhoamia" pikku jalkojanne.

Nooh, kaikkeahan sattuu.. Joskus olen ihan muissa sandaaleissa kolhinut peukalovarpaani niin, että sen hoitamiseen meni kokonainen Becherovka-pullo. Huolellinen desinfiointi sisäkautta..

Mutta eniten mua pelottaa käärmeiden kohtaaminen sandaalit jalassa. Tosin aina en muista pelätä sitäkään, ja viisaammat aina muistuttavat, että käärmeet ovat pelokkaita. Siksikin tukevapohjaiset sandaalit ovat hyvät: saa tömisteltyä tehokkaasti kulkiessaan.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #141 : 24.09.2007, 10:11:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Mutta eniten mua pelottaa käärmeiden kohtaaminen sandaalit jalassa. Tosin aina en muista pelätä sitäkään, ja viisaammat aina muistuttavat, että käärmeet ovat pelokkaita.

Rupesi kuulostamaan jotenkin tutulta. :?

Käärme saattaa puolustautua ennenkuin ymmärtää pelätä, jos se tulee yllätetyksi, ja niinhän usein käy, kun hiemankin lähtee off the beaten track. Jykevää vaelluskenkää ei myrkkyhampi puhkaise. Aina kannattaa muistaa, että eteläänpäin mentäessä lajikirjo monipuolistuu alati. Kuristajakäärmeiden kohdalla kengän laatu lienee se ja sama. :?

Eli suosituksena aiheeseen reagoiville kumisaappaat. :D

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #142 : 24.09.2007, 10:19:58 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Eli suosituksena aiheeseen reagoiville kumisaappaat. :D

Niin, on ne varmaan kätevämmät kuin käyttää kaikki energia tömistelyyn.

Tietysti myös jos on taipuvainen tiputtelemaan asioita kuten kuumia juomia tai teräviä esineitä päälleen, on hyvä suojata itsensä sandaaleja tiheämmillä jalkineilla. Mutta tähän liittyen minulla ei valitettavasti ole meheviä tarinoita (tai no, alkukesästä olis taas kumpparit olleet tarpeen - sisätiloissa - kun keittiön suurin veitsi lennähti mökin pöydältä pohkeen kautta alas..).
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #143 : 24.09.2007, 20:30:34 »
Lainaus käyttäjältä: "weylin"
Suurin syy on siinä, että vaikka sandaalit olisi nilkan takaa ja päältä kiristettävät niin jostain syystä kantapää ei yksinkertaisesti pysy "paikoillaan" vaan on aina johonkin suuntaan ulkona sandaalista -ja sandaalien reunat sitten taas painavat kantapäätä. Jos taas kiristää niitä remmejä niin, että jalka jotenkin pysyisi paikoillaan niin käveleminen on yhtä tuskaa kun remmit hiertävät.

Pitäisiköhän minun ostaa sellaiset, jossa on säädettävä remmi pelkästään päällä? Joutuisin tietenkin aina välillä tökkimään kengänkärjillä maata saadakseni sandaalit takaisin paikoilleen mutta olisi se tuskattomampaa kuin kestää remmien hiertämistä.

Ei se kiristys vaan tukevuus...  Omien havaintojen perusteella nuo takaremmilliset ovat usein niitä vetelimpiä.   Tukevammissa on erilaisia muovitukia kantapään sivuilla tai ympärillä. Itse olen mieltynyt Merrelin järeämpään mallistoon, Molokait pääsivät mökkisandaaleiksi 9 vuoden palvelun jälkeen, tilalle Appletonit.  Kummassakin mallissa on kantapään tuen sisällä jäykkyydeltään suunnilleen PET-limupulloa vastaavasta aineesta tehty koko kantapään ympäröivä jäykiste.  Jalka ei nuljua eikä hierry tippaakaan.

Kannattaa sovittaa kunnolla ennen ostoa, nuo ovat sen verran tukevia että niitten pitää istua jalkaan heti alussa, se kantapään tuki ei käytössä paljoa muotoudu.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
Kengistä vielä...
« Vastaus #144 : 08.10.2007, 02:15:11 »
Lainaus käyttäjältä: "minnam."
Lainaus käyttäjältä: "Miimi"
Niitä räikeitä rumiluksia, Crocseja siis, näkee nykyään joka kadunkulmassa .
Toisaalta,  oliko noilla kengillä jokin hyötykin? vai keskittyvätkö ne vain olemaan rumat?

Mä hankin kyseiset rumilukset (niitä saa muinakin kuin kirkkaanvärisinä, mulla haaleat ruskeat), koska arvelen niiden olevan täydelliset kengät tulevaan 4,5 kk reissuun Intiaan, Uuteen-Seelantiin ja Tyynenmeren saarille. Ne tulevat olemaan ainoat kengät reissussa, en rupea kantamaan toisia mukanani. Viimeksi pitkällä reissulla (junalla Thaimaahan) mulla oli hyvin toimineet retkisandaalit kenkinä (sukkien kanssa olivat hyvät viileässä Mongoliassakin), mutta ne menivät pilalle (eli alkoivat löyhkätä) kastuessaan jatkuvasti rantautumistilanteissa yms. Näissä popoissa ei sitten tule olemaan tuota hankaluutta ja lisäksi suojaavat varpaita, mutta ovat silti viileät, ja kevyet ja niillä pystyy tarvittaessa juoksemaan ehtiäkseen bussiin :) Mua ei kiinnosta merkit ja ihan sama vaikka olisivat kuinka out, kunhan toimivat tässä tarkoituksessa.

Ja flipflop/varvassandaalikeskustelusta, mun mielestä flipflopit ovat aina sellaiset yleensä halvat vaahtomuovihäkkyrät, mutta varvassandaalit voivat olla fiinimmät, niissä voi olla jopa korkoa ja kaikenlaista koristusta, eli mitkä vain mitkä menevät pottuvarpaan ja etuvarpaan välistä. En ole käyttänyt, kompuroisin ja nahka menis rikki. Flipflopfänifisher!  http://en.wikipedia.org/wiki/Flip-flop
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

zenix

• Reissaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #145 : 08.10.2007, 06:48:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Mutta eniten mua pelottaa käärmeiden kohtaaminen sandaalit jalassa. Tosin aina en muista pelätä sitäkään, ja viisaammat aina muistuttavat, että käärmeet ovat pelokkaita.

Näin kävi tällä viikolla täällä Chiang Maissa, kun olimme Doi Saketin temppelille menossa. Rappusia ylöspäin kivutessa tyttökaveri meinasi astua käärmeen päälle. Ja totta kai sandaalit jalassa. Onneks kärmes luikersi pois...

Niin ja kengistä: sandaalit, vaelluskengät, kävelykengät. Mitkään eivät ole olleet turhia.

Tomas

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kengistä vielä...
« Vastaus #146 : 14.04.2008, 18:38:26 »
Jymähdin itse hieman pidemmäksi aikaa tänne Espanjaan, ja nyt pitäisi löytää sopivat kengät erittäin sekalaiseen käyttöön. Vaelluskengät löytyy, mutta niillä kävely kovalla alustalla on pidemmän päälle rankkaa. Eikä liki 100kilon elopainolla ole nautintoa kuljeskella pitkiä päiviä pelkissä sandaaleissa..

Mutta tässäkin ketjussa jotkut kehuivat Dr.Martensejaan.. Itselläni tuollaiset oli joskus pari kymmentä vuotta sitten, ja nyt alkoi tekemään mieli kokeilla josko ne olisivat edelleen yhtä hyvät kuin silloin nuorempanakin. Eli onko kenelläkään parempaa kokemusta Doc'seista? Pohjien erot AirWair vs. classic (vai onko näissä eroja)? Kaikki muutkin kokemukset ovat tervetulleita, lestin malli (kapea/leveä), pohjan "rullaavuus"..

Itse mietin ihan semmoisia 6/8-reikäisiä kenkiä; noissa on sopivasti reikiä että saa nauhat pitkältä matkalta kireälle (ainakin kuvien perusteella) ja vartta sen verran että ei tarvitse tuulessa ja tihkussa käyskennellä märissä sukissa.

Erittäin yllättävää oli, että ainakaan täältä Barcelonan seudulta ei löytynyt (pikaisella etsinnällä) kuin 1 liike joka kyseistä merkkiä myi, ja sielläkin oli vain muutama kappale hajakokoja. Siksipä kiinnostaisi myös kenkien koko-taulukot, tai siis kuinka isot oikeasti ovat esim. koot 10 - 12UK. Todennäköisesti joudun tilaamaan paikallisen myymälän kautta "oikean" koon, tai sitten täytyy turvautua nettikauppoihin. Vertailuna tuohon koko-asiaan mainittakoon, että jalkani pituus (kantapää seinässä) on 295mm (mitattu kun ostin Meindlin kenkiä - heillä sentään on hyvin tarkat mitat kengissään).

-tomas

RoseM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #147 : 04.07.2008, 21:47:18 »
Pitäisi jo aika nopeaan hommata vaelluskengät tai -sandaalit, kun elokuussa edessä trekki. En ole onnistunut löytämään juuri sopivia, ja epäröinkin lähinnä sen välillä, ostanko ihan vaelluskengät vaiko sandaalit. Sandaaleita puoltaisi kuumuus ja monipuolisempi käyttö - aika paljon kuitenkin edessä ihan kaupunkikävelyäkin - mutta kenkäkaupan myyjä suositteli kuitenkin vaelluskenkää.

Nyt löysin kahdet suunnilleen samaa hintaluokkaa (himpun alle 90e) olevat popot: eccon sandaalit (olikohan offroadit, en muista), jotka tuntuivat sikahyviltä jalassa kokeillessa, tai Merrellin sandaalit, jotka muistuttivat enemmänkin kenkiä, koska kärki oli umpinainen, kantapää myös. Pohja oli kyllä aika paljon jäykempi kuin Eccoissa, joten joutuisin varmaan ottamaan toiset kengät kaupunkikävelyyn (plääh..).

Kestääkö nilkat rymyämisen eccoissa, vai meneekö järki jäykemmillä kengillä?
Eccot tuntuivat niin mukavilta, että oikeastaan haluaisin ostaa ne, mutta pelkään kestävätkö kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2008, 21:49:04 kirjoittanut RoseM »

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #148 : 07.07.2008, 03:01:03 »
Kenkävalinta riippuu ihan maastosta, vaihtelevammalla reissulla tarvitset todennäköisesti molemmat. Minulla on reissussa kahdet jalkineet, vaelluskengät (Meindl Tunturihaukka) ja sandaalit (Merrell Appleton). Ne eivät korvaa toisiaan.

Jalkineen sopivuus pitää sitten kokeilla omaan jalkaan, mitä tukevampi jalkine, sitä vähemmän se mukautuu jalkaan. Sandaaleissa minun jalkaani ovat aivan ylivoimaisia Merrelin jäykät mallit, aikanaan oli Molokai, nyt Appleton. Molemmissa on jäykkä kantapään ympärille tuleva osa, vastaa jäykkyydeltään suunnilleen PET-muovista limupulloa. Välillä kokeilin pehmeäpiä sandaaleita, mutta varsinkin asvaltilla pehmeä pohja nuljusi liikaa ja seurauksena tuli hiertymiä, vaikka sandaali sopi muuten jalkaani.

Rymyämiseen vaelluskengät, jäykyys on hyväksi minun jaloilleni myös sandaaleissa.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #149 : 08.07.2008, 16:15:27 »
Suurin syy on siinä, että vaikka sandaalit olisi nilkan takaa ja päältä kiristettävät niin jostain syystä kantapää ei yksinkertaisesti pysy "paikoillaan" vaan on aina johonkin suuntaan ulkona sandaalista -ja sandaalien reunat sitten taas painavat kantapäätä.

Ihmettelin samaa omissa sandaaleissani, kunnes tulin verranneeksi niiden pohjan mallia omaan jalkapohjaani. Kas kummaa, eipä ole ihmekään ettei kantapää pysy sandaalin päällä kun jalkani lesti on suora ja kengän käyrä. Ongelmasta päästiin ostamalla seuraavat sandaalit itselle sopivalla pohjan muodolla eli sellaisella josta kantapään halkaiseva suora linja osuu suunnilleen isovarvasta seuraavan varpaan kohdalle. Auttaa jalkoja viihtymään muissakin kengissä. Esim. etelä-eurooppalaisilla on usein huomattavasti pohjoismaisesta perusmallista poikkeava jalan muoto, joten kengätkään eivät aina näin ollen sovi päittäin parhaimmalla mahdollisella tavalla. Tämä voisi olla yksi syy.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #150 : 31.12.2008, 15:40:10 »
Nyt nostatan tämän. Ostin elämäni ensimmäiset vaelluskengät, Meindlit. Olivat peijakkaat tarjouksessa enkä koskaan ole jalkaani yhtä hyvän tuntuista kenkää kokeillut! Ongelma onkin nyt seuraavan laatuinen, miten nämä pistetään käyttökuntoon? Sain jotain Ecco wax oilia, tuollaista rasvaa mitä pintaan. Mutta Meindlin ohjeissa puhutaan jostain suihkeesta ensin ja sitten rasvaa. Toisessa liikkeessä sanottiin että ei mitään rasvaa vaan pelkkä suihke, siis ilmeisesti kyllästesuihketta. Kun nuo nyt tuonkin verran maksoi niin en viitsisi heti pilata saapasta laittamalla jotain rasvaa mikä sitten "tukkii" kengän pinnan. Eli mikä tässä nyt on se oikea tapa hoitaa tuommoista saapasta? Sen verran ymmärrän että oikea hoito kengille pidentää niiden käyttöikää huomattavasti.

Ps. Pirskuta että on muuten komeat saappaat!  8) 

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #151 : 31.12.2008, 16:25:11 »
Nyt nostatan tämän. Ostin elämäni ensimmäiset vaelluskengät, Meindlit. Olivat peijakkaat tarjouksessa enkä koskaan ole jalkaani yhtä hyvän tuntuista kenkää kokeillut! Ongelma onkin nyt seuraavan laatuinen, miten nämä pistetään käyttökuntoon? Sain jotain Ecco wax oilia, tuollaista rasvaa mitä pintaan. Mutta Meindlin ohjeissa puhutaan jostain suihkeesta ensin ja sitten rasvaa. Toisessa liikkeessä sanottiin että ei mitään rasvaa vaan pelkkä suihke, siis ilmeisesti kyllästesuihketta. Kun nuo nyt tuonkin verran maksoi niin en viitsisi heti pilata saapasta laittamalla jotain rasvaa mikä sitten "tukkii" kengän pinnan. Eli mikä tässä nyt on se oikea tapa hoitaa tuommoista saapasta? Sen verran ymmärrän että oikea hoito kengille pidentää niiden käyttöikää huomattavasti.

Ps. Pirskuta että on muuten komeat saappaat!  8) 

Tuolta löytyi aiheesta niin paljon kun vaan jaksaa lukea.
http://www.relaa.com/index.php?topic=9162.msg69376

Ericaoscar

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #152 : 31.12.2008, 19:56:28 »
Teitpä hyvän hankinnan! Itselläni menossa toinen pari, ensimmäiset kestivät jotakuinkin ehjinä kymmenkunta vuotta, edelleenkin toimivat marja-, sieni- ym. reissukenkinä missä nyt jo vähän rähjäisestä ulkonäöstä ei ole niin väliä. Uudemmat ovat sitten "edustus"käytössä eli vaellus- ja muina reissukenkinä.

Ensimmäisten oston yhteydessä Partioaitta neuvoi käyttämään ensin mehiläisvahapohjaista rasvaa (myivät tietysti purkin mukaan) ja sen lisäksi suojaamaan kengät kosteussuojasuihkeella. Hoitotiheys käytön mukaan, miten märissä oloissa liikut ym.

Näillä ohjeilla kenkien nahkaosat ovat pysyneet loistokunnossa (myös vanhemmissa, niissä rupesi sivukumit ym. hajoamaan), ja ko. rasvat suojaavat ilmeisesti myös nauhoja kun en ole vielä kertaakaan joutunut niitä vaihtamaan. Ja käytetty on, aika rankoissakin oloissa.

Nämä omia kokemuksia, jollakulla saataa olla toisenklaisia.  :)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #153 : 01.01.2009, 20:55:46 »
Hyvin on raskaat Meindlit pelanneet, vaikka hoito onkin ollut laiskanlaista. Lumikenkien siteet ovat jättäneet pahimmat jäljet. Jonkin verran joutuu oikomaan ylempiä "nauhakoukkuja", vääntyvät, kun kengät kohtaavat toisensa tai lumikengän.

Matkoilla en ole enää niitä mukana raahannut, niitä varten on olemassa matalavartiset Meindlit.

Edelliset kesti vuosia, mutta niissä oli corduraakin, kevyemmät kuin kokonahkaiset siis, mutta hajoilivat lopulta saumoista. Pohjat piti uusia kerran.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #154 : 01.01.2009, 20:58:19 »
^Paljonko kustansi pohjien uusiminen?

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #155 : 01.01.2009, 21:02:10 »
^Paljonko kustansi pohjien uusiminen?

Prisman suutari taisi tehdä, eli ei alkuperäisten veroisia. Olivat jo tuossa vaiheessa kakkoskengät, joten ei niin väliäkään. Oisko ollut parikymppiä, tai viistoista.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #156 : 01.01.2009, 21:21:51 »
Meindlillä on ilmeisesti suomessa oma liikkensä missä käyttävät alkuperäisiä tarvikkeita. Siellä hinta on varmasti hiukka " suolaisempi". Toisaalta jos kenkään laittaa tuonkin verran rahaa kiinni niin ei siinä sitten enää euro sinne tai tänne tunnu missään. Tietää ainakin että saa hyvän. Ollut sen verran pitkä( ja tuskainen) prosessi tämä saappaiden etsiminen että kun ne nyt löytyi niin haluaisi että pysyvät kunnossa myös tulevaisuudessakin.

seamanjake

• Vieras
« Vastaus #157 : 02.01.2009, 12:52:31 »
...nuo nyt tuonkin verran maksoi niin en viitsisi heti pilata saapasta laittamalla jotain rasvaa mikä sitten "tukkii" kengän pinnan...
...että oikea hoito kengille pidentää niiden käyttöikää huomattavasti.
Aito mehiläisvaha pintaan, reippaasti, huolella sitten käsittelet koko kengän ja nauhat erikseen. Toista vielä kerran, sitten annat vahan kuivua kunnolla (ainakin vuorokauden jos ei ole kostea/kuuma ilma, sitten halutessa voit suihkuttaa niihin vielä tuon suojasuihkeen. Näin käsittelen itse omat ulkoilukengät ja vaimokkeen kengät myös ja kyllä pitää veden ulkopuolella jos saumat tiiviit. Kangas tai nahka, toimii kaikissa matskuissa.

cryptic

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #158 : 02.01.2009, 13:27:53 »
itse kävelin menneenä kesänä pitkin Samoksen kukkuloita vanhat kunnon aerobic-tossut jalassa. hyvät muuten, mutta kenkien kärjet alkoivat irvistellä ja sylkivät varvasta ulos  ;D

Axel5

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #159 : 13.04.2009, 13:53:07 »
Mulla on käytössä salomonin speed cross 2 maastojuoksukengät. Kastuessaan kuivuvat nopeasti, ovat kevyet (620g/pari), tukevat jalkaa erinomaisesti ja kestävät hyvin. Taivat nuo taistelusukeltajatkin näitä meillä suomessa käyttää. Huonot kengät aiheuttavat ryhtivikoja, kulumia ja rasitusvammoja KOKO KEHOSSA joten niiden valintaan on syytä panostaa.