Kengistä vielä...

(Luettu 151226 kertaa)

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Kengistä vielä...
« Vastaus #80 : 27.05.2006, 18:27:15 »
Suuntana syyskuinen Itä-Eurooppa (D ja H vyöhykkeet mahdollisesti)

Mites kun aina puhutaan hyvien kenkien merkityksestä... Minun jalkaani parhaiten muotoutuneet popot ovat Haltin Drymax vaelluskenkäni (pitkävartiset), mutta onko järkevää lähteä kaupunkireissuille vaelluskengissä? Varsinkaan syyskuun lämpötiloilla?

Ehdinkö enää "ajaa sisään" uusia kenkiä jos nyt ostan kevyemmät "vaelluslenkkarit"?
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #81 : 27.05.2006, 18:39:46 »
Totta kai ehdit! Muutamia pidempiä lenkkejä tai sitten vanha lätkänpelaajan kikka jota sovelletaan uusiin luistimiin eli kastele kengät, sido tiukalle ja nuku ne jalassa yön yli :)

Kyllä syyskuuhun mennessä ehtii kävelemään aika paljon.. Ite en lähtis millekkään reissulle pitkävartiset jalassa, varsinkaan semikesällä, jalkahien määrä on jotain ihan pöyristyttävää biitsillä flipflopitkin jalassa ;)
Laukussa leipää ja...

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #82 : 27.05.2006, 20:20:31 »
Hmm.. entäs Skotlantiin elokuussa? siellä onkin jo sitten oikeasti enempi myös poluilla vaeltamista kun ei olla pelkälle kaupunkilomalle menossa. Ja taitaa sataa enempi vettä jne...
That we got this far

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #83 : 27.05.2006, 22:19:13 »
Mulla on ainaki nilkat kestäny hyvin ilman korkeavartisia mutta eihän sitä tiedä, yks askel vinoon riittää :) Polutkaan tuskin on hirveen epätasaisia ainakaan koko aikaa, mutta.. Jos sulla kerran _on_ hyvät vaelluspopot niin miksi ei, kyllä niitä jalkoja sitten pääsee aina hoitamaan ja pesemään..
Laukussa leipää ja...

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #84 : 27.05.2006, 22:39:39 »
Joo, mulla on nivelsiteet menny *riksräkspoks* viime syksynä nilkasta ja koipi ei oo ilmeisesti vieläkään toipunut täysin (taas saikulla kun pukkasi tulehdusta jänteeseen) joten luulen että oli jalan tilanne Skotlannin reissun aikaan mikä tahansa, mukaan lähtevät uskolliset Haltit.   Sinne syyskuun Itä-Euroopan turneelle pitäs nyt sitte hommata semmoiset ultrakevyet matalavartiset vaellus"lenkkarit". Ja halvalla! kun arvatenkin tulee rahat olemaan jokseenkin tiukalla tämän reissaamisen takia..
That we got this far

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #85 : 27.05.2006, 22:46:22 »
Kaikki muut kriteerit ois mätsänny Eccon Receptoreihin paitsi toi "halvalla" .) Mä ostin sellaset, lähempänä lenkkareita, ei mitään hikigoretexia, tyylikkäät mustat mutta se oli se 90 euroo :)
Laukussa leipää ja...

ipanemalainen

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - ipa.reuna@hotmail.com
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #86 : 19.06.2006, 16:18:28 »
Itselläni ei ole varsinaisia vaelluskenkiä koskaan ollut, mutta vannon täysin trekking-kenkien nimeen! Eli minä lasken matalavartiset (lenkkareiden korkuiset) 'vaelluskengät' trekkareiksi. Niissä on kovempi pohja kuin lenkkareissa muttei yhtä kova kuin vaelluskengissä - eli ne sopii vuoristovaellukseen kuten myös kaupunkikävelyyn. Sitäpaitsi ne ovat tarpeeksi lämpimät jopa Suomen talveen, ja kastuessa ne ei tunnu kylmiltä. Eikä ne maksa kovin paljoa -omani ostin viitisen vuotta sitten n 65e. Kaiken lisäksi ne on aika paljon tyylikkäämmät kuin lenkkarit.
Ainut miinus vuoristossa on se että varret on matalat, mutta tervenilkkainen henkilö kyllä pärjää. Itse en ole nyrjäyttänyt nilkkojani kertaakaan vaikka rakastan vuoristovaelluksia (myös talviaikaan).

Stugo

• Reissaaja
    • Profiili
Kengat kestää reissussa
« Vastaus #87 : 19.07.2006, 15:05:23 »
Kuukauden reilin jälkeen turvakengät puolustavat edelleen paikkaansa. Kulkivat mukana asvaltilla, kivimaastossa, helvatan kuumalla dyynillä ja alavilla mailla, joilla on hallan vaara. Hieman jalat hikosivat, mutta tajuttoman vähän odotuksiin nähden.

Porsasurhean kommentteihin turvakenkien ominaisuuksista en tyrmää ulkonäkö-kohtaa, se kun sattuu olemaan mielipide. Vaan pitäähän kengässä pitääkin olla rahtunen mummonpotkimistyyliä. Rrrraaah! Vaaleanpunaisissa popoissa kulkevat puput kaikkoavat kuun kamaralle kun niitä hivelee potkulla pyrstöön!

Kaupungissa pärjää kevyemmälläkin kengällä, mutta hiekalla kävely paahtavassa helteessä sulattaa pohjan heikommista sandaaleista. Korkeavartinen turvakenkä myös suojaa nilkkaa paremmin. Se ei hierrä, eikä paina oikeastaan mitään. Kovemmalla rasituksella oli niska, rinkka näet painoi reippaanlaisesti. Tullissa pääsee helposti eteenpäin kenkien metallikärkien aiheuttaessa hälytyksen metallinpaljastimesta mentäessä.

Senkus kävelette millä lystäätte. Mutta jos kengistä puhutaan, niin ainut vaihtoehto on turvakenkä.
..Minä en vie ketään sinne minne olen menossa...

snufkin

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - liquidflit@hotmail.com
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #88 : 19.07.2006, 21:17:21 »
Onko suositella, mistä etsi hyviä sandaaleja vaellus käyttöön kun käyn Tallinnassa?  :roll:
olen optimisti - en tiedä, minne olen menossa, mutta olen matkalla"

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #89 : 19.07.2006, 21:54:41 »
Edelliseen kommenttiini lisään että ostin ekana päivänä alennusmyynnistä sellaiset Salomon Walker Fit-popot. (ovh about 90 egee, sain 45 egee) Niitä taidettiin mainostaa sauvakävelylenkkareina.. Ja on kevyet, ilmavat jne. Olen sisäänajanut niitä asvaltilla ja maastossa eikä ole mitään hiertymiä tullut. Mukaan lähtee noiden lisäksi Merrelin sandaalit.
That we got this far

Scorpius

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - scorpius_79@hotmail.com
    • Profiili
    • www.dsiponen.fi
Kengistä vielä...
« Vastaus #90 : 28.10.2006, 19:30:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Skönäri"
En nyt malta olla mainitsematta (joku on ehkä jo maininnutkin), mutta niin kauan kuin ei tarvitse mennä viidakkoon, vuoristoon tai laavakivikentille ovat släbärit elikkäs flip flopit kaikkein eniten mieleeni (niin ja lämmintä saisi myös olla).
...

Itselläni kuukauden trippi Filippiineille ensi maaliskuussa. Tarkoitus olisi pyöriä viikon pari myös noissa kriteereissä eli viidakossa, vuoristossa, laavakivikentillä aina 2km korkeuteen asti. Aluksi jotenkin oletin, että vaelluskengät on must ja tänään kävinkin niitä kokeilemassa. Raichlen Mt.Crestin olivat parhaat ja hintakin vain 180€. Mutta nyt tämän ketjun lukeneena en olekkaan enää aivan varma tarvitsenko aivan välttämättä vaelluskenkiä.

Mitä mieltä olette? Joku 36'C on tropiikissa tyypillisesti, mutta noilla korkeammilla seuduilla voisin kuvitella, että lämpötila tippuu pahimmillaan sinne 15'C hujakoille (Tosin tuskin montaa päivää aion noin korkealla hillua). Pärjäänkö, jos ostan laadukkaat vaellussandaalit?
quot;A journey of a thousand miles must begin with a single step." - Lao Tzu

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #91 : 28.10.2006, 21:19:50 »
Etnalla oli ainakin vaelluskengät tarpeen, suojaavat sandaaleja paremmin kolhuilta. Epäilemättä myös erilaisilta maassa liikuvilta eläjiltä, käärmeitä myöten... (missä sellaisia on) Ovathan ne kuumat, kun mittari saavuttaa 30 C. (tropiikista ei mitään kokemuksia :oops: )

Itse olen etsiskelemässä laadukkaita matalavartisia vaelluskenkiä, kevyet ja mukavat, mutta loppuunkuluneet Lowat kelpaavat enää ruohonleikkuukengiksi. Kun väri on musta, sopivat myös kaupunkimatkailijalle iltahumuun paremmin.

Edit; korjattu selkeämmäksi...

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #92 : 28.10.2006, 21:38:51 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"
Etnalla oli ainakin vaelluskengät tarpeen, suojaavat sandaaleja paremmin kolhuilta ja epäilemättä myös erilaisilta maassa liikuvilta eläjiltä, käärmeitä myöten... .

Mitä, oliko Etnallakin käärmeitä?! Olenpas ollut onnekas, kun olen kaikkialla missä Ecco-sandaaleissa olen liikkunut, onnistunut välttämään matelijat.
Oikeasti, tosi harvassa paikassa tarvii muuta kuin tukevapohjaiset sandaalit. Tietenkin jos on kyseessä syksyinen/talvinen reissu, jotkut umpinaiset mutta ei turhan raskaat kävelyyn soveltuvat kengät on paremmat.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #93 : 28.10.2006, 22:05:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Mitä, oliko Etnallakin käärmeitä?!

Ei ollut, ei todellakaan, ja tuskin viihtyisivät siinä ympäristössä. Pahoittelen hieman epäonnistunutta sanamuotoa, puhdas vahinko... :mrgreen:

Minä vaan arvostan varpaitani, olen onnistunut kolhimaan sandaalijalkaa jo suomalaisessa kaupunkiympäristössäkin :? . Ja kun valitettava tapani on tunkea nokkani ja koipeni joka paikkaan :shock:  (silloin näkee enemmän).

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #94 : 29.10.2006, 12:36:38 »
Mun mielestä korkeavartisia kenkiä tarvii vasta kun on lunta. Eli jos lämpötila pysyy plussalla, niin jotkut kevyet hyvät lenkkarit toimii paremmin, ku jotku vaelluskengät.

Niin ja tropiikista vielä, sandaalit on myös siitä hyvät, että jos sataa tai pitää kahlata, niin niitä ei oikeastaan tarvi liiemmin kuivatella, ne kuivuu ihan siinä jalassa.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Scorpius

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - scorpius_79@hotmail.com
    • Profiili
    • www.dsiponen.fi
Kengistä vielä...
« Vastaus #95 : 29.10.2006, 13:59:24 »
Mun mielestä korkeavartisia kenkiä tarvii vasta kun on lunta. Eli jos lämpötila pysyy plussalla, niin jotkut kevyet hyvät lenkkarit toimii paremmin, ku jotku vaelluskengät.

Niin ja tropiikista vielä, sandaalit on myös siitä hyvät, että jos sataa tai pitää kahlata, niin niitä ei oikeastaan tarvi liiemmin kuivatella, ne kuivuu ihan siinä jalassa.

Ok, siis sandaaleita metsästämään. Se onkin sitten vähän vaikeampi juttu, sillä en pidä ohutpohjaisista sandaaleista lainkaan, ja niitä tuntuu olevan valtaosat sandaaleista..3v sitten ostin vagabondin sandaalit, jossa oli n.3-4 cm pohja. Parhat kengät mitä olen ikinä eleässäni omistanut. Siis aivan mahtavan mukava askel. Vaan enpä ole sen jälkeen löytänyt vastaavia, edes sinne päinkään :(. Nuo ecco receptor sandaalit ovat täälläkin kehutut, mutta mielestäni niisä on aivan liian ohut pohja. Jos tiedätte mistä löytäisin paksupohjaisia sandaaleja, informaatio on tervetullutta!  8)
quot;A journey of a thousand miles must begin with a single step." - Lao Tzu

Chemic

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - mattila_a@hotmail.com
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #96 : 11.12.2006, 18:21:36 »
Kellarista löytyy muistaakseni yhdet Knoxin suhteellisen paksupohjaiset (ehkä n. 3cm) sandaalit. Mallia en nyt saa päähäni ja kellariin en jaksa lähteä tonkimaan, mutta K-kengästä kyseiset sandaalit ostin ja hyvin ovat toimineet nyt parin reissun ajan ja mukaan lähtevät seuraavallekin.
Väri on sinimusta ja ostin sandaalit ehkä vuosi sitten, että eiköhän noita pitäisi vielä löytyä.
Toivottavasti tuosta nyt edes jotain apua oli  :lol:
quot;Ilma ympärillämme tuntui vapaammalta, kevyemmältä hengittää, siinä tuntui seikkailun maku." -Ernesto "Che" Guevara

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #97 : 11.12.2006, 18:56:53 »

Jos jonnekin vuorille on lähdössä niin ne vaelluskengät on kyllä aika pop, lenkkareiden kanssa sen sijaan nilkat on helposti poks.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #98 : 10.01.2007, 11:08:52 »
Tuli sitten vihdoin ja viimein marssittua partiokauppaan ja ostettua Meindlin matalavartiset vaelluskengät. Istuvat hämmästyttävän hyvin jalkaan ja ovat mukavat, vaikka pohja on hyvin jäykkä. Mustan värin ja muutenkin hillityn designin ansiosta soveltuvat hyvin reissukengiksi, niin metsäpoluille kuin baariinkin, ja kaikkea siltä väliltä. Hintakin oli jotenkin siedettävä 135 euroa alkuperäisen 185 sijaan. Aikaisempien kokemusten perusteella kestänevät 5 vuotta vähintään, ellen niitä itse riko johonkin.

Ajattelin käyttää niitä nyt päivittäin ennen matkaa, jotta totun kenkiin ja kengät muotoutuvat jalkaan. Sentin verran korkeamman "koron" verrattuna edellisiin vastaaviin ja arkikenkiin kuitenkin huomaa ja se aiheutti pientä lihaskipua alkuun ensimmäisellä pitemmällä kävelylenkillä.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kengistä vielä...
« Vastaus #99 : 10.01.2007, 12:29:19 »
Pienta rahantuloa saattaa saada kulkemalla taysin kengitta.
 :D
Pariisissa aikoinaan, tallustelin supermarketin viini-osaston
hyllyjen edessa paljasjaloin.
No, ohitse kulkeva vanhempi naishenkilo tuikkasi 16 Frangia
kouraani mitaan sanomatta.
Mukava yllatys, vaikken rahaton silloin ollutkaan.

:D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.