Kengistä vielä...

(Luettu 150724 kertaa)

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kengistä vielä...
« Vastaus #200 : 17.08.2014, 03:10:27 »
Tarkemmin tietämättä reissusi tarkoitusta sanoisin että tropiikissa unohda suosiolla goretexit ja vastaavat kalvolliset kengät. Kalvollinen "vedenpitävä" kenkä voi siellä muuttua aivan toiseksi. Ne on tehty toimimaan niin että ulkopuolella on viileämpi ja kuivempi ilma kuin sisäpuolella. Lisäksi kalvoilla on tietty raja minkä pystyvät "hengittämään" eli siirtämään kosteutta pois ulkoilmaan.

teekissa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #201 : 07.10.2014, 14:03:55 »
Koko ketjun läpi kolunneena olen päätynyt siihen lopputulokseen, että otan tulevalle Aasian-reissulle mukaan kahdet kengät: paljasjalkatossut (esim. Vibram Fivefingersit) ja Crocsin ballerinat. Täytyy tosin käydä noita etukäteen kaupassa testailemassa ennen ostopäätöstä  ;D Mutta vaikuttavat tosiaan monikäyttöisiltä, ja ehkä noilla Vibrameilla voi uidakin..? Ainakin pesua kestävät.

maailmanmatkaaja94

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #202 : 29.10.2014, 16:24:19 »
Suosittelen myöskin ajamaan trekkauskengät hyvin sisään ennen kun niillä minnekkään lähtee vaeltamaan. Mulla nimittäin kävi niin että Perussa saatiin kaverin kanssa idea lähteä trekkaamaan heti seuraavana päivänä, ja käytiin hakemassa mulle kengät mitä ehdin sisäänajamaan tasan sen yhden päivän. Tulos = trekillä nilkat turvoksissa, pari hiertymää ja rakkulaa, ja todella kivuliasta kävellä... Eli ihan kirjaimellisesti kantapään kautta opittu nyt.
Bon voyage !

marsep

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #203 : 29.11.2014, 10:56:53 »
Tuli tämmöiset tilattua http://m.zalando.fi/asics-gel-pyrolite-vaelluskengaet-musta-as142a08n-q11.html

On kyllä mukavat kävellä ja superkevyet. Plus omasta mielestä ihan siistit.

Lähetetty OnePlus Onella

aloittelija89

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #204 : 24.06.2015, 12:44:57 »
Heippa! Tässä silmäilin pari sivua kenkäkeskustelua ja ajattelin nyt kuitenkin kysyä uudelleen, että millaiset vaelluskengät kannattaa ostaa jos suunnittelee tekevänsä esim. Norjaan vaelluspäiväretkiä ja  kiipeilyntyylistä retkeä esim. Galdhöpiggenille, jossa kuitenkin on lunta ja kovaa kivikkoa huipulla? Lisäksi tällaisten harjoitusmatkojen jälkeen olisi 5 vuoden suunnitelmissa lähteä Nepaliin ja käydä Annapurnan lenkki koittamassa. Suomessa tulisi myös kesäisinkin käytyä kaikenlaisissa päivävaelluksilla , joten kannattaako lähteä ostamaan kunnon järeät lumiseen ja vuoristoon soveltuvat jalkineet vaikka sitten kesällä heittäisikin Norjassa esim. Trolltungan lenkin? Olen katsellut niin monesta paikkaa erilaisia kenkiä, enkä tunnu osaavan päättää mitkä ostaa, sillä haluaisin kunnon järeät lumenkin kestävät kengät, mutta tässä kohtaa kuitenkin enemmän tulee kesällä niitä käytettyä, sillä esim. Trolltungalle pääsee vain tiettyinä kesä-syyskuukausina.. Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #205 : 17.07.2015, 18:03:31 »
Heippa! Tässä silmäilin pari sivua kenkäkeskustelua ja ajattelin nyt kuitenkin kysyä uudelleen, että millaiset vaelluskengät kannattaa ostaa jos suunnittelee tekevänsä esim. Norjaan vaelluspäiväretkiä ja  kiipeilyntyylistä retkeä esim. Galdhöpiggenille, jossa kuitenkin on lunta ja kovaa kivikkoa huipulla? Lisäksi tällaisten harjoitusmatkojen jälkeen olisi 5 vuoden suunnitelmissa lähteä Nepaliin ja käydä Annapurnan lenkki koittamassa. Suomessa tulisi myös kesäisinkin käytyä kaikenlaisissa päivävaelluksilla , joten kannattaako lähteä ostamaan kunnon järeät lumiseen ja vuoristoon soveltuvat jalkineet vaikka sitten kesällä heittäisikin Norjassa esim. Trolltungan lenkin? Olen katsellut niin monesta paikkaa erilaisia kenkiä, enkä tunnu osaavan päättää mitkä ostaa, sillä haluaisin kunnon järeät lumenkin kestävät kengät, mutta tässä kohtaa kuitenkin enemmän tulee kesällä niitä käytettyä, sillä esim. Trolltungalle pääsee vain tiettyinä kesä-syyskuukausina.. Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

Mä sanoisin, että puhut nyt kahdesta asiasta: talvivaelluksesta/kiipeilystä ja kesävaelluksista/kiipeilystä. Vastaus on, että tarvit mitä luultavimmin kahdet kengät, ellet halua paahtua kesällä tai paleltua talvella.

Mulla on talvisin käytössä Sievin jotkut vaelluskengät, jotka ostin muistaakseni vuonna 2004 tai 2005. Ne on nähnyt elämää juurikin Pohjois-Norjassa, Suomen metsissä sekä nyt myös Montrealin talvessa, eivätkä ole toistaiseksi pettäneet. Mukava flex-pohja ja lämmin vuori talvisille ekskursioille. Erittäin mukavat jalassa, pitävät veden ja lumen ja muut kikkarat pihalla. Aivan loistava talvikenkä.

Kesällä, syksyllä ja keväällä käytän sitten eri kenkää. Mulla on Dannersin jotkut nahkaiset tällä hetkellä vaelluskenkinä, soveltuvat mukavasti käyttöön kun ei oo liian kuuma/kun haluan lisätukea nilkalle. Kesähommiin käytän ihan vaan lenkkareita tai trail running -kenkiä. Lyhyemmille reissuille voi käyttää oikeestaan ihan mitä vaan tossua, mikä vaan omaan jalkaan sopii. Pidemmille reissuille kantsii miettiä että kuinka kuuma/kylmä on (vuori vai ei vuoria?), kuinka märkää/lumista tulee olemaan (eli haluatko gore-texit), ja paljonko tukea nilkalle haluat (eli bootsit vai lyhytvartiset tossut).

Kun oot tämän valinnan tehnyt, ja todennut että kesällä ei kannata vaeltaa gore-texeissa (koska ne ei hengitä ja on kuumat = hankaumia ja rakkoja) ellei mene juurikin Lappiin tai Islantiin, niin ala katselemaan omaan budjettiisi sopivaa tossua ja lueskele joitakin arvioita. Pidä kuitenkin mielessä mitä haluat: itse ostin muutama vuosi sitten vaelluskengäksi erittäin kehutun Vasquen... mikähän hitto sen mallin nimi nyt oli... Joka tapauksessa kenkä oli kehuttu ja päätin halvalla ostaa parin. Virhe. Kenkä ei ajanut asiaansa, eli ei sopinut mun tyyliin kävellä. Pohja oli paksu, enkä tuntenut yhtään mitään sen läpi. Tämä on ihan kiva funktio jos kävelet terävillä kivillä, mutta muuten tuollainen taipumaton ja paksu pohja on enemmän haitaksi kun hyödyksi. Jalan tehtävä on kuitenkin sama kun apinoilla, eli pitää kiinni kohteesta.

Eli suosittelisin, että käy kokeilemassa useampia pareja, valitse ota oikea koko (yleensä isompi kun luulet, etenkin jos aiot tulla vuorta ylös tai alas tai molempia), ja valitse sellainen mikä funktioiltaan tuntuu hyvältä valitsemaasi aktiviteettiin (gore-tex on kiva kosteassa ja lumella, kesällä ei niinkään), ja mieti miltä kenkä tuntuu jalassa, sekä paljonko se painaa. Itse tykkään kevyemmästä ja taipuvammasta tossusta kesällä, ja hieman stydimmästä sitten talvella. Hyvässä lykyssä löydät tossun, joka hengittää kohtalaisesti, ja pystyt villasukan lisäämällä tekemään siitä talviversion.

Toivottavasti jelppaa, vaikka tulikin sekava ja mittava teksti  ;D
reality was never my thing anyway