Laosissa ns. Thakhek Loop varsinkin näin sadeaikaan!

(Luettu 1968 kertaa)

koko ceellä (still:))

• Aloittelija
    • Profiili
Hei, olen matkustamassa jo tänä viikonloppuna lyhyehkölle reissulle lähinnä Thaimaaseen, Mutta olen jo pidempään funtsinut olevani kiinnostunut tekemään perus-skootterilla ajaen Laosin puolella ns. Thakaek Loopin (tein öbaut vastaavaan ns Pakse Loopin jokunen vuosi sitten ja Tykkäsin ajeluista jne.). Nythän siellä päin muuailma on vielä valitettavasti meneillään sadekausi suht niljakkaimmillaan, joten kysymykseni kuuluukin Onko kellään teistä kokomusta ko. reitin läpi ajamisesta sadekauden aikana? Tai jos on tullut ajettua ko. reitti (järkevästi) edes kuivemman kelin/vuodenajan aikana, niin onko se mielestäsi mahdollista ylipäätään ajaa nyt läpi (todennäköisesti yksikseen) ilman todellisia turvallisuusriskejä jne.? Eli onko varsinkin sen kaikkein harvimpaan asutun ja samalla myös mäkisen tai jopa vuoristoisen seudun ylitys mielestäsi "mahdotonta" juuri tähän vuoden aikaan??

Tai siis jos sulla ylipäätään on kokemuksia (liiankin kirjaimellisesti?) ns. dirt roadeilla ajamisesta sadekauden aikana nimenomaan sellasella perushalpis skootterilla, niin mielelläni lukisin kokemuksistasi! Joita toivottavasti kerkeet viittit jakaa täällä suht piakkoin, sillä jo noin viikon päästä tästä mun pitäisi konkreettisesti päättää siä paikan päällä lähdenkö sen tekeen eli koittaa vetään läpi vai en?? Niin ja todettakoon vielä, että skootterien yms. moottorikulkuvälineiden huoltamiseen mulla EI ole itekseni oikeastaan Mitään taitoa; reissukokemusta monenlaista sitten heh sitäkin enemmän (eli en nyt ihan pienestä säikähdä eikä sormi mee ihan heti suuhun & tuu äitiä ikävä, mutta silti/siksi on todelliset riskitkin hyvä ottaa huomioon - kun ei kovin kivaa olis jumittua jonnekin Buddhan selän taa kurasen rinteseen ylikuumenneen skootterin kanssa tai varsinkaan heittää holtittomia voltteja liejuisessa kurvissa: mikä kaikki mahdollista valitettavasti myös em. reitillä, eikö niin??).  :-\

Like a snake

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Laosissa ns. Thakhek Loop varsinkin näin sadeaikaan!
« Vastaus #1 : 19.09.2013, 10:34:11 »
Pääasiassa lenkki on päällystettyä tietä jolla lenkki on varmasti mahdollinen ympäri vuoden. Myötäpäivään (?) kiertäessä reitin loppuosassa on reilun mittainen päällystämätön osuus joka kulkee suhteellisen raskaassakin maastossa. Oltiin itse sadekauden alussa ja arvioitiin oma matkavauhti turhankin reippaalla kädellä. Ajateltiin, että ehditään melko helposti seuraavaan kaupunkiin ennen pimeää. Toisin kävi. Osuus oli sateen seurauksena muuttunut uskomattoman liukkaaksi mutavelliksi, jossa varsinkin kokemattomana kuskina olin jatkuvasti pahoissa vaikeuksissa. Pimeällä mutainen ja osittain veden peitossa oleva viidakkotie on aika huono yhdistelmä varsinkin jos se vuokrapyörän lamppu on huono.

Osuus oli kuitenkin kehittämisen alla ja osuus voi hyvinkin olla jo päällystetty. Reissuun kannattaa varata paljon aikaa, enemmän aikaa pysähdyspaikoilla, eikä kuumotuksia pimeästä. Mulla lähti mutaosuudella ketjut pyörästä, mutta apua löytyi aika nopeasti. Helpottaa tietysti paljon jos ei ihan yksin tarvitse ajella, varsinkin ongelmatilanteissa. Ihan mutu-tuntumalla luulisin tarvittavan mopo-tietouden korjauksiin löytyvän melkein kaikilta paikallisilta.

P.S. Laos ketjussa taisi olla jonkin verran keskustelua The Loopista.

koko ceellä (still:))

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Laosissa ns. Thakhek Loop varsinkin näin sadeaikaan!
« Vastaus #2 : 20.09.2013, 04:37:14 »
Paljon kiitoksia, LaS, ja vaikka siis sanoitkin Suurimman osan reitistä olevan melkosen hyvää päällystettyä tietä jne (olen itse ajanut Thakaekista kohti itää viitisen vuotta sitten n. 25-30 km ja samat takas ja se olikin sellasta asf-tietä mikä sateellakin on vielä varmasti ihan OK), niin tuo yksi kirjoituksesi kohta oli tavallaan valitettavan yksiselitteisen varoittavainen. Eli siis tuo uskomattoman liukkaaksi jne - eli Jos olisin tuon reitin ajamassa läpi silloin n. vkon päästä, niin sitä ei tosiaan kuitenkaan kannata lähteä ainakaan yksin tekemään. Joten jäänee vaan haaveeksi (ainakin vielä tän reissun aikana), sillä en erikseen viitti/kerkee lähtee sinne T.iin asti itteäni busseileen jne kauempaa Thaimaan puolelta  ja Hartaasti vain toivoa, että Olisipa paikan päällä joku joka olisi ki.innostunut kanssani lähteä sitä ympäri ajamaan.. Hyvin todennäköisesti ei sieltä ketään ainakaan heti samana päivänä löydy, sillä heh eihän kukaan nyt niiin hömlö ole, että sitä reittiä lähtisi varsinkin näin sadekauden Loppuvaiheessa ajamaan sen jälkeen kun se muutenkin skootteroinnin kannalta "haastavin" osuus tiestä on kk.in sateilun jälkeen varmasti Todella surkeassa kunnossa öbaut jatkuvasti. Tai siis voihan tietysti olla, että olisi käynyt niiin onnekkasti kannaltani, että sekin osuus olisi jo päällystetty kuten uumoilit tapahtuvaksi "piakkoin" (?) - tai siis kuinka monta vuotta siitä on kun sen reitin ajoit silloin sadekauden alussa LaS, ilmeisesti ainakin pari vuotta vai??