Vakuutus

(Luettu 3493 kertaa)

Suabisti

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vakuutus
« : 03.10.2013, 22:34:28 »
Terve

Olen menossa ainakin vuodeksi Norjaan töihin norjalaiselle työnantajalle. Tarvitsisin vakuutuksen, mutta Suomesta en saa kun olen yli 6kk pois Suomesta ja Norjasta en saa kun ei ole norjalaista sosiaalinumeroa. Katselin jotain ulkolaisia matkavakuutuksia vuodeksi niin maksoi 900e. Mitä tehdä?

lentoguru

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Vakuutus
« Vastaus #1 : 03.10.2013, 23:30:09 »
Olethan tällä hetkellä suomalaisen sosiaaliturvan piirissä (lue: saat Kela-korvaukset apteekissa jne)? Itse olen hankkinut 12 kuukauden matkavakuutuksen ilman mitään ongelmia Pohjolasta asuessani kahteen otteeseen vuoden verran Etelä-Amerikassa (tuotteena jatkuva matkavakuutus, jonka voimassaoloaikaa pidennetty maksamalla pitkäaikaislisiä). Muistelisin maksaneeni Pohjolalle n. 400 euroa pitkäaikaislisiä, joten erityisen halvaksi se ei tule.

Norjalaisen veronumeron hankkimisen luulisi onnistuvan töiden aloittamisen jälkeen samaan tapaan kuin Suomeen tulevat norjalaiset saavat hankittua ensimmäisellä työviikolla suomalaisen henkilötunnuksen...

a-n-n-a

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.10.2013, 16:57:31 »
Eikös maassa kuin maassa pidä ensi töikseen hoitaa viralliset paperit kuntoon? Ihan tarkkaan en Pohjoismaiden käytäntöjä tunne, mutta yleensä ottaen ilman paikallista henkilötunnusta et saa tehtyä minkäänlaisia sopimuksia (työ- tai vuokrasopimus, puhelin- tai nettiliittymä, pankkitili.. jne.). Suomen hetua ja verokorttia vastaavat ulkomaiset asiakirjat voi hommata lähetystön kautta jo ennen lähtöä, mutta onnistunee myöhemminkin paikan päällä.

Suabisti

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 04.10.2013, 18:06:33 »
Joo selvitin asiaa ja saan sen hetun samalla kun Norjan verokortin.

mattima

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.10.2013, 17:24:33 »
Suomalaisen matkavakuutuksen saa melkeinpä miltä tahansa vakuutusyhtiöltä 12 kuukaudeksi eli niin pitkään kun voit pysyä Kelan piirissä ilman erityisjärjestelyitä. Itse sain halvimman vakuutuksen Fennialta, kannattaa kysellä tarjouksia. Kannattaa myös tarkistaa, pääsetkö heti Norjan terveydenhuollon piiriin, silloin ei välttämättä edes tarvitse olla matkavakuutusta koko vuodelle (ellet sitten halua pelata varman päälle ja pitää matkavakuutuksen, joka takaa sairaankuljetuksen takaisin Suomeen jos jotain vakavampaa sattuisi).

Spindelman

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.10.2013, 08:41:15 »
Suomalaisen matkavakuutuksen saa melkeinpä miltä tahansa vakuutusyhtiöltä 12 kuukaudeksi eli niin pitkään kun voit pysyä Kelan piirissä ilman erityisjärjestelyitä. Itse sain halvimman vakuutuksen Fennialta, kannattaa kysellä tarjouksia. Kannattaa myös tarkistaa, pääsetkö heti Norjan terveydenhuollon piiriin, silloin ei välttämättä edes tarvitse olla matkavakuutusta koko vuodelle (ellet sitten halua pelata varman päälle ja pitää matkavakuutuksen, joka takaa sairaankuljetuksen takaisin Suomeen jos jotain vakavampaa sattuisi).

Omalla kohdallani vakuutuksen ottaminen suomalaiselta vakuutusyhtiöltä ei onnistunut, vaan vakuutus piti hankkia kohdemaasta.
Suomesta sain vakuutuksen ainostaan Suomeen jäävälle omaisuudelleni - ts. kaikki henkilöön kohdistuvat vakuutukset raukesivat muuttopäivänä. Ei onnistunut edes siksi aikaa, kun vielä kuulun Kelan piiriin. Vakuutusasiat ovat eittämättä hankalia, jos ei ole suomalaisen firman lähettämä työntekijä.
Hey Joe, tagae ko sa imong tanan kwarta!

大鼻子 Dà bízi

Tiedän, ettei hukkaan nuoruuteni mennyt matkatöissä maailmalla.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #6 : 10.10.2013, 17:43:58 »
Mulla kävi Islannissa töissä ollessani niin, että koskapa olin siellä sos.turvan piirissä niin muhun ei sovellettu Suomen sosiaaliturvalakia sen parin kuukauden aikana mitä siellä olin. Muistaakseni mulla kyllä oli vakuutus Pohjolassa, tiedä sitten mitä se ois korvannu jos jotain ois sattunut, haha.

Tällä hetkellä oon Kanadassa, eikä oo ollu ongelmia hommata matkavakuutusta pidemmäksi aikaa. Lupasivat ainakin vuoden vakuutuksen hintaan n. 150e/vuosi. Pidentäminen onnistuu, maksaa muutaman eurosen lisää. Sitä en tiedä et mitä tapahtuis jos pääsisin paikallisen sos.turvan piiriin, luultavasti sillon tippuisin taas Suomen sos.turvasta ja täten lähtis Kela-kortti ja vakuutukset..? Tiedä häntä.
reality was never my thing anyway