Delhi ja kierros Rajasthanissa,kysymyksiä yksinmatkustavalta naiselta

(Luettu 10433 kertaa)

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Moi! Olen 30+ nainen ja haluaisin kuulla vinkkejä kokeneemmilta matkaajilta.
Matkustan marraskuun lopussa ja viivyn kuukauden. Olen matkustellut Euroopassa ja USAssa, mutten koskaan näin eksoottisessa paikassa.

Reittisuunnitelma:
Delhi 2 päivää
Agra 1 päivä
Jaipur 2-3 päivää
Puskhar 3 päivää
Udaipur 6 päivää
Jodhpur 3 päivää
Jaisamer 5 päivää
Bikaner 3 päivää
Delhi 2-3 päivää

-Kuulostaako reittisuunnitelmani loogiselta?
-Delhiin saapuminen saattaa kaltaiselleni hissukalle olla aika järkyttävä kokemus, onko teillä vinkkejä järkytystä lievittävistä hotelleista rauhallisemmassa paikassa johon voisin lähteä heti lentokentältä?
-Vinkkejä muista hotelleista matkan varrella?Lämmin suihku ja toimiva ja siisti vessa olisi ihanaa, samoin halpa hinta!
-Mitä tahansa vinkkejä ensikertalaiselle? Jooga ei niin kiinnosta, vaan itselleni vieraan arjen pällistely ja leppoisa seikkaileminen.

Junaliput ajattelin ainakin alkumatkalle ostaa etukäteen cleartripistä.
Onkos kukaan menossa samaan aikaan?

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Moi! Olen 30+ nainen. Matkustan marraskuun lopussa ja viivyn kuukauden. Olen matkustellut Euroopassa ja USAssa, mutten koskaan näin eksoottisessa paikassa.

Delhiin saapuminen saattaa kaltaiselleni hissukalle olla aika järkyttävä kokemus, onko teillä vinkkejä järkytystä lievittävistä hotelleista rauhallisemmassa paikassa johon voisin lähteä heti lentokentältä?

Mitä tahansa vinkkejä ensikertalaiselle? Jooga ei niin kiinnosta, vaan itselleni vieraan arjen pällistely ja leppoisa seikkaileminen.
^ Reittisuunnitelmasi näyttää hyvin funtsatulta, tosin tavanomaiselta, mutta ensikertalaiseksi hyvältä. Rajasthan on parhaiten markkinoitua turisti-Intiaa ja sillä on etunsa. Ajankohta on mainio, ehkä pari viikkoa liian myöhään ihanteellisimmasta. En tunne reitin logiikkaa, mut voisi arvella romanttisuudella olevan syynsä, että Udaipurissa on tarkoitus olla eniten aikaa, kokonaista 6 vrk, kun Agraan on varattu vain 1 päivä. Pällistelisin mainitsemaasi vierasta arkea enemmän Agran seudulla ja yrittäisin päästä mielen seikkailulle paremmin varustettuna esim tutustumalla mogulien historiaan. Agran seudulla menisin mogulien suuruuden luojan Akbarin mausoleumille ja yrittäisin päästä sen ylätasanteelle. Käväisisin myös Fatehpur Sikrissa ihailemassa ainakin sufimystikko Salim Chistin muistopaikan marmori-ikkunoiden suodattamaa tunnelmaa.

Kuvauksesi perusteella sun ehkä kannattaa välttää Pahar Ganjin aluetta Delhissä. Kuulin ruotsalaisesta, joka purskahti itkuun nähdessään, millaiseen ympäristöön oli tullut. Joudut tosin tylsemmille alueille, jos valitset hotlasi esim  Karol Baghista. Keskustan The Park New Delhi vois olla ok, mut sekään ei ole haluamasi halpa.

Agrassa kannattaa hotla varata Taj Ganjista, jonka melko hyvin säilyneen vanhan osan suunnitteli itse Taj Mahalin piirtänyt arkkitehti. Valitettavasti mukavuustasosi saattaa ajaa sut Taj Ganjin eteläportin alueen pikkuhotlista. Katsoisin sinuna ehkä jonkun lähellä itäporttia olevista. Oberoin Amarvilas on hieno keidas, mutta kallis.

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiitos Kkarhu vinkeistä! Agrassa ajattelin viipyväni päivän, koska muilta foorumeilta luin sen olevan aika ikävä paikka. Tietysti voisin varata hotellihuoneen Jaipurista vasta paikan päällä, jotta voisin halutessani jäädä Agraan.

Udaipurissa pitempään siksi, että lukemani perusteella se tuntui sopivalta paikalta kerätä voimia reissun keskivaiheilla. Vai onko sulla tai jollain muulla parempaa ideaa paikasta reitin varrella, jossa ei olisi liian tylsää, mutta vähän leppoisampi tunnelma?

Mukavuustasosta sen verran, että mitä voin odottaa alle 10 euroa/yö hotelleista?
Kai nämä hinnat on kaupunkikohtaisiakin.
Delhissä voin budjettia vähäsen nostaa jos se on tarpeen. Onko?

Torakan kanssa olen sänkyni jakanut ennenkin, mutta ihmiskakkaan ja muihin eritteisiin pitäisin mielelläni etäisyyttä, ettei tule itku.

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
^ Taj Ganjin kujilla korvia raastavat alati lisääntyvät prätkien hirveät töötit kuten lähes kaikkialla Intian taajamissa. Vanhaa kaupunkia halkoo kuitenkin kamelikaravaanien reitti vielä tänäänkin eikä se mun silmissä ole ikävä paikka ollenkaan. Agran huono maine hirveänä turistirysänä lienee osittain peräisin agressiivisista myynitavoista. Jollei siitä välitä ja valitsee asuntonsa niin, ettei tarvitse autoriksaa, niin Taj Ganj on mielestäni edelleen mainio paikka pällistellä intialaista arkea.

Sitäpaitsi vain päivä Agrassa merkitsee, ettet ehdi aamukuudelta Taj Mahaliin ja missaat ruuhkien keskellä osan paikan kauneudesta. Saattaa olla, että sellaisen päivän jälkeen kehottaa kaikkia muitakin välttämään Agraa kunhan vain on nähnyt pakollisen Taj Mahalin.

Kyllä alle kympin voi saada ok-huoneen Delhistäkin ethän kulje paljain jaloin, sillä ihmisten ja eläinten eritteitä ym on tuollaisilla seuduilla monesti siellä sun täällä.

Matkasuunnitelmasi mukaan olet ennen Udaipuria Pushkarissa, joka on kanssa ihan hyvä paikka kerätä voimia, koska kuuluisat kamelimarkkinat oheistoimintoineen on jo ohitettu tullessasi paikalle. En näe sen vuoksi mitään erityissyitä kerätä voimia Pushkarin jälkeen Udaipurissa.

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Puskharin ajattelin sittenkin vaihtaa Bundiin

Delhi 1 pvä
Agra 3 pvää
Jaipur 3 pvää
BUNDI 4 pvää
Udaipur 6 pvää
Jodhpur 4 pvää
Jaisamer 4 pvää
Bikaner 1- 2 päivää
Delhi 1-2 päivää

Olen 30 päivää Intiassa. Edellä mainittu kierros vie 29-27 päivää jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Ja sitähän tuskin tapahtuu! Saatan vielä nipistää pari päivää Agrasta, Jaipurista tai Udaipurista. Oltais siten vähän varmemmilla vesillä .

chief85

• Reissaaja
    • Profiili
    • flickr
    • Sähköposti
Puskharin ajattelin sittenkin vaihtaa Bundiin

Delhi 1 pvä
Agra 3 pvää
Jaipur 3 pvää
BUNDI 4 pvää
Udaipur 6 pvää
Jodhpur 4 pvää
Jaisamer 4 pvää
Bikaner 1- 2 päivää
Delhi 1-2 päivää

Olen 30 päivää Intiassa. Edellä mainittu kierros vie 29-27 päivää jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Ja sitähän tuskin tapahtuu! Saatan vielä nipistää pari päivää Agrasta, Jaipurista tai Udaipurista. Oltais siten vähän varmemmilla vesillä .

Heh, hyvä että olet realistisella asenteella liikenteesä. Intiasta kun puhutaan niin siellä asiat harvoin sujuu suunnitelmien mukaan.
Hyvää matkaa :)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Intia on varmaankin muuttunut paljon 90-luvun lopun jälkeen, kun siellä reppureissasin, mutta ainakaan senaikuisten kokemusten perusteella en jättäisi Delhiin  reissun loppupuolelle noin vähän aikaa. Minulle kävi pari kertaa niin, että junalippuja ei saanutkaan haluamalleen päivälle, vaan piti odottaa pari päivää... Siispä lähtisin heti suoraan kentältä Agraan ja siirtäisin tuon yhden Delhin-päivän reissun loppuun "varapäiväksi". Lisäksi ainakin minulle Delhi oli paljon suurempi kulttuurisokki kuin Rajastanin muut paikat, jo pelkän kokonsa ja kaoottisuutensa takia. Olen sitä ennenkin mutta myös sen jälkeen matkustellut erittäin paljon kehitysmaissakin, mutta vieläkin muistan ensi hetkeni Delhissä...

Nopeasti netistä katsottuna kentältä pitäisi päästä metrolla (ilmeisesti sellainenkin on ilmaantunut!) rautatieasemalle ja sieltä Agraan, mutta pengohan Intia-ketjusta keskustelua siitä, onko tuo niin näppärää kuin pikahaulla näyttää olevan. Minustakaan Agra ei ollut mitenkään hullu paikka silloin 15 vuotta sitten, totta kai siellä on paljon turisteja, mutta myös kannatan tuota paria päivää siellä reissun aluksi, että saat orientoiduttua paikalliseen elämänmenoon.   
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiitos Jani ja hienoja kuvia sulla!

Tintin, Agraan suoraan lentokentältä hakeutuminen kuulostaa kyllä hyvältä idealta. Saatan jopa jättää Bikanerin väliin ja lähteä junalla Jaisalmerista Delhiin jos tuntuu, että tulee kiire. 

Sellaista vaan funtsin, että mistä minä sen salwar kameezin sitten ostan kun se kuulemma pitäisi mahd pian kiskaista päälleen?
Pääseekö lentokentältä enemmän tai vähemmän helposti ostoskeskukseen, josta pääsee helposti rautatieasemalle, josta pääsee Agraan?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
eiköhän niitä vaatteita voi ostaa Agrastakin, kyllä mielestäni Intiassa voi ihan tavallisissa länkkäririevuissa kulkea, kunhan ei nyt ihan superminimekossa ja paljastavassa topissa. Tai sitten asiat ovat muuttuneet todella ihmeelliseen suuntaan. Länkkärituristeja on noilla seuduilla runsaasti, paikallisesta et mene kuitenkaan, ellet satu myös naamaltasi paikalliselta näyttämään. Ja turistejahan me kaikki matkaillessamme olemme, vaikka jotkut yrittävätkin tehdä eroa reppureissareiden ja turistien välille.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
^ Monesti naisia kehotetaan hankkimaan salwar kameez, koska sillä voi helposti kätkeä vartalon muotoja ja siten toivoa yksityisyyden lisääntyvän. Ei se kuitenkaan ole mikään pakollinen asu kuten tintin edellä huomautti. Hänen kirjoittamastaan tuli kuitenkin mieleeni tapaus erittäin kuumaan aikaan Rajasthanissa. Olin Barmerin tienoilla bussissa matkalla Mount Abusta Jaisalmeriin ja pysähdyimme jollekin pikkupaikkakunnalle hetkeksi. Meinasin pudottaa silmät päästäni kun bussipysäkillä oli 2 aavikon heimoihin kuuluvaa naista, joilla kummallakin oli yleisen pukukoodin vastaisesti pikkuriikkiset bikinien yläosan tapaiset kolmiot rintojensa peitteenä. Toinen naisista oli vielä häkellyttävän kaunis ja isorintainen. He kumpikin näyttivät nauttivan elämästään aivan rauhassa tuossa osassa Intiaa. En kuitenkaan kehota ketään kokeilemaan vastaavaa asua varsinkaan siellä, missä ei tiedä sen olevan kansan tapana.

Delhissä lentokenttämetron päättäri on New Delhin rautatieaseman vieressä. Joten siitä pääsee helposti Agraan lähteviin juniin. Junaraiteiden ylitse kävelysillan länsipäässä on aseman päärakennus, jossa on mm ulkolaisille turisteille tarkoitettu lippuvaraamo. Siellä voi halutessaan levähtää, mikäli Intia alkaa käydä ylivoimaiseksi. Angry lady, mikäli olet todellinen etkä tyhjästä pompannut pelihahmo, niin nyt olisi ennen Agraa siirtymistä oiva tilaisuus tsekata ainakin päällisin puolin Pahar Ganj, jonka Main Bazar Rd alkaa heti ylitettyäsi asemarakennuksen edustalla olevan vilkaan kadun. Main Bazaarin alkupäässä on fillaririksoja, maksa jollekin 15-20 rupiaa niin voit istuskella vaikka kadun toiseen päähän, jollet uskallaudu kävelemään (vasenta laitaa niin et paljastu helpoiten hönäytettäväksi turistiksi). Main Bazaarilla ekan huomattavan risteyksen tienoilla (Ramdwara Rd eli Marg, n 500 m rautatieasemalta) on muutama paljon paremman rupiakurssin tarjoava kuin saat lentokentältä tai Agrasta. Hieman ennen seuraavaa helposti huomattavaa kadunkulmaa 100 m päässä (Rajguru Marg) on pari katukuppilaa, joissa voi juoda vaikka inkivääriä ja samalla katsella, millä tavalla varsinkin länsimaiset naiset pukeutuvat. Moni heistä on paljon matkannut Intiaa. Kadun varrella myydään vaatteita. Tavaratalojen sovituskoppeja ei kuitenkaan ole tässä osassa kaupunkia.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2014, 09:38:54 kirjoittanut kkarhu »

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
No minäpä katson sitten perillä onko salwar kameeziin tarvetta vai ei. Luin sen vähentävän häirintää, siksi kysyin, mua ei niin turistina olo haittaa.
Olen kkarhu tietääkseni ihan todellinen. En keksi miksi joku viitsisi vaivautua feikkaamaan moista. Kiitos ihan hirveästi hyvin yksityiskohtaisista neuvoista perillä Delhissä! Tuli todellakin tarpeeseen :)

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
Muista pitkämielisyys ja se, että asioilla on tapana järjestyä, jopa ja varsinkin Intiassa. Muista myös yksin matkustavana naisena, että suurin osa ihmisistä on lopulta hyviä ihmisiä, mutta älä ole sinisilmäinen ja pidä terve maalaisjärki päässä. Kysy neuvoa ja pyydä apua tarvittaessa ja varmasti saat sitä mutta harkitse keltä ja missä tilanteessa. Intialaiset naimattomat nuoret miehet voivat olla kovasti ystävällisiä, mutta monesti takana on lähemmän tuttavuuden mahdollisuuksien maksimointi. Meistä länkkärinaisista kun sattuu olemaan vallalla oikeasti ja ikävä kyllä hieman vapaamielinen mielikuva.
Harkitsisin paikallista vaatetusta jos ei halua huomiota. Huomio saattaa ehkä olla hitusen kunnioittavampaa, mutta luultavasti uteliasta siitä, että on pukeutunut intialaisittain. Lopulta olen noin 10 reissullani tavannut aika harvoja salwar kameeziin tai sariin pukeutunutta länkkäriä...
Oikein hyvää matkaa! :)
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

Ahneman

• Aloittelija
    • Profiili
http://mieletonmaa.blogspot.fi/2014/08/lahdossa-intiaan-ohjeita-matkaajalle.html

Tuolta voi käydä lueskelemassa allekirjoittaneen koottuja pikkuniksejä Intian varalle.

Olen myös kuullut, että paikallisten vaatteiden hankkimisen lisäksi myös huivin pitäminen päässä tuo naiselle lisää omaa rauhaa. Kun pää on peitossa niin herättää taas vähemmän huomiota paikallisten keskellä

nemsus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Hei! Itselläni toimi vaatetuksena mainiosti Intiasta ostetut väljät haaremihousujen tapaiset pöksyt ja teepaita. Lisäksi huivi, josta oli iloa myös tuulisilla riksamatkoilla hiusten suojana.

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Pahimmat intialaiset häirikkö miehet aloittavat tuttavuuden teon yleensä aina kysymyksellä "Missä sinun perheesi on?" tai "Matkustatko aivan yksin?". Jos sinusta tuntuu, että haluat karistaa kyseisen äijän kimpustasi, vastaa "En tietenkään, mieheni on tulossa tänne tänä iltana. Huomenna jatkamme matkaa kahdestaan." Tai voit myös antaa ymmärtää, että näet miehesi aivan pian hotellilla, että olet vain hetkellisesti kuljeskelemassa yksin.

Toisaalta jos olet jo yli 30 v, kosijoita ei luultavasti ilmaannu jatkuvalla syötöllä. Silloin, kun itse olin reilu 20 v en juurikaan saanut rauhaa Intian kaduilla jos lähdin yksin kuljeskelemaan, mutta nyt yli 30-vuotiaana, vain pari äijää tarttui viimeksi matkaan Delhin kujilla. Kauppiaat saattavat tietty häiriköidä, mutta he ovat asia erikseen. Kosijat ovat niitä, jotka eivät muuta osaa hokea kuin "Lähde minun kanssani..." Milloin pitäisi lähteä baariin, milloin hänen kotiinsa. He myös ylistävät aina kauneuttasi, minkälaisia kohteliaisuuksia on tietty hetki aivan mukava kuulla, mutta ei loputtomasti :)

nemsus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kyselen tässä minäkin: Kuinka pitkä metromatka lentokentältä on rautatieasemalle? Pärjääkö siellä ok matkapakaasin kanssa? Viime matkalla oli joissakin tilanteissa melko hankalaa matkaveskan kanssa julkisissa kulkuvälineissä, kun oli niin täyttä. (lennot varattu hulluilta päiviltä, dadam dadam....)

^Delhissä lentokenttämetron päättäri on New Delhin rautatieaseman vieressä. Joten siitä pääsee helposti Agraan lähteviin juniin. Junaraiteiden ylitse kävelysillan länsipäässä on aseman päärakennus, jossa on mm ulkolaisille turisteille tarkoitettu lippuvaraamo. Siellä voi halutessaan levähtää, mikäli Intia alkaa käydä ylivoimaiseksi.

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Lentokenttämetrossa ei tarvitse pelätä tungosta. Tuo linja ei mene mihinkään muualle kuin kentälle ja on vähän kalliimpi kuin muut linjat. Tästä syystä siellä ei pitäisi olla mitenkään täyttä. Tarkoitat varmaan Uuden Delhin rautatieasemaa? Matkan sinne pitäisi kestää vaivaiset 20 min eli nopeaa on!

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Mä meeen ny!!

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Onnea matkaan!  :)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Onnea matkaan! laitahan kokemuksiasi meille muillekin matkan jälkeen.