Reittivinkkejä Kiinaan?

(Luettu 10332 kertaa)

loau

• Aloittelija
    • Profiili
Reittivinkkejä Kiinaan?
« : 12.10.2014, 12:39:50 »
Tarkoituksena ois reissata Kiinassa nelisen viikkoa ensi keväänä. Huhtikuun lopulla suuntaisin Vietnamista Kiinaan ja siitä sitten ylöspäin, paluulennon ajattelin varata Beijingistä toukokuun lopulle.  Reitti on täysin auki, joten haluaisin mieluusti vinkkejä kokeneemmilta reissaajilta. En ole ikinä ennen käynyt Kiinassa.

Aion tosiaan mennä Kiinaan Vietnamista, mutta en oo varma, suuntaanko Yunnaniin vai Guangxiin. Juna Hanoista Nanningiin Friendship passin kautta kuulostaa käytännölliseltä, mutta toisaalta kiinnostaisi myös ylittää raja Hekoussa ja mennä Kunmingiin. Kumpaa aluetta suosittelisitte ensikertalaiselle, Guangxia ja Guizhouta vai Kunmingia? Hienoja luonnonnähtävyyksiä olisi varmasti molemmissa.

Mitä kaupunkeja ja nähtävyyksiä suosittelisitte matkalla etelästä Beijingiin? Kiina on niin valtava maa, että ongelmaksi muodostuu mulla helposti se että haalin liikaa kiinnostavia kohteita ja sitten en osaa päättää. Toisaalta kiinnostaisi Sichuan, toisaalta taas itärannikon Hangzhou ja Shanghai, Nanjing, vanhat pääkaupungit Kaifeng ja Luoyang, Xi'an.. Kuukaudessa ei kuitenkaan ehdi joka paikkaan. Budjettikin on melko pieni, noin 20-30e/päivä, joten koko ajan ei varmaan kannata koluta suurkaupunkeja. Aion liikkua junalla ja bussilla, varmaan pidempiä matkoja yöjunilla niin usein kuin pystyy.

Kaikenlaiset vinkit tulee tarpeeseen! Kuulisin mieluusti myös, missä EI kannata käydä, jos teillä on huonoja kokemuksia. Oon käsittänyt, että Kiinassa monet nähtävyydet on oikeasti aika laimeita ja ylihinnoiteltuja. Etenkin se harmittaa jo etukäteen, että luonnonnähtävyyksistä rahastetaan niin usein. Ois kiva kuulla, missä voi nähdä hienoja maisemia ilman hintalappua, kauniita junamatkoja ja sen sellaisia. Kiitos!

Kesis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Reittivinkkejä Kiinaan?
« Vastaus #1 : 12.10.2014, 13:10:21 »
Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä, jos ensikertalaisena Kiinaan tulee. Siis sekä Yunnan että Guangxi-Guizhou. Ja kuukausi aikaa rajalta Pekingiin on ihan mukavasti.

Molempia ei välttämättä kannata yrittää koluta, varsinkin jos Pekingiin asti menee. Sen sijaan esim. seuraavat karkeat reittivaihtoehdot voisivat toimia:
Hekou-Kunming-Chengdu-Peking
Nanning-Guilin-Shanghai-Peking

En tietenkään tarkoita, että juuri näissä kaupungeissa kannattaisi pyöriä (Shanghaita lukuun ottamatta), vaan rakentaa reitti noiden ympärille. Yunnanissa on etelässä hyvin kaakkoisaasialainen meininki, kun taas pohjoisempana on hyvää vuoristoa, kauniita kyliä jne. Guangxissa parhaat palat ovat tietyt karstivuori-alueet. Molemmissa on tätä nykyä suht paljon turisteja - muutamissa keskittymissä, kuten Yangshoussa ja Lijiangissa aivan liikaa. Niiden liepeiltä löytyy kuitenkin suht läheltä hienoja mestoja kohtuullisella vaivalla.

Riippuu siis aika paljon siitä, mitä etsii. Itse olen molemmilla alueilla reissannut monta kertaa. Jos seuraavaksi pitäisi valita, saattaisin poiketa Yunnanissa joissain uusissa paikoissa, viettää Kunmingissa pari päivää ja painella Sichuaniin. Ehkä ensikertalaiselle muutenkin kallistuisin suosittelemaan tuota länsireittiä.

Yöjunilla reissaaminen on tosiaan suositeltavaa. Hyvät junat, hyvä tunnelma, hyvään hintaan jne.

E: ehkä Ei-paikkoja olisivat minulle nykyään itäreitillä Guilin, todennäköisesti myös Yangshuo ja Beihain ympäristö. Länsireitillä Dali ja Lijiang. Todennäköisesti myös muutamat muut paikat ovat jo aika pilalla mitä tulee tunnelmaan, rauhaan ja hintatasoon. Edellisestä visiitistä sinne on kohta neljä vuotta, ja siinä ajassa Kiinassa muuttuu aika moni juttu...
« Viimeksi muokattu: 12.10.2014, 13:13:43 kirjoittanut Kesis »

yeren

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.10.2014, 21:59:25 »
Länsi-reitin kannalla olen minäkin. Ensikertalaiselle riittävän säväyttävä kokemus. Sisä-Kiina ja rannikko ovat kaksi eri maailmaa.....jotka molemmat ovat osa kokemusta Kiinasta. Itse olen eniten pyörinyt Guangxissa ja olen 'rakastunut' alueeseen.
 En väheksyisi Guilinia ja Li-joen risteilyä. Kiinassa on sanonta, että " nähdä LI-joki ja kuolla", eurooppalaista Napoli-juttua matkien.
Neljä viikkoa on ihan soppeli aika, ja voi joskus pysähtyäkkin huilaamaan. Ja vastaavasti kannattaa joskus myös lentää...lennot ovat halpoja.
Nähtävyyksiä kannattaa tietysti katsella ja turistikohteissa vierailla, koska koko maa on täynnä historiaa ja julmettua luonnonkauneutta. Mutta hienointa on tutustua ihmisiin ja kansoihin, koska he tekevät sen Kiinan mikä siellä nyt on.
Shanghai jäi meikäläiselle vähän turhan pikaiseksi ja siihen voisi ensi kerralla satsata enemmän kuin yhden yön.
Chonging kolmen rotkon patoineen on seuraavan käynnin ohjelmassa, koska finski lentää sinne ja se osa Kiinaa on kokematta.
EI- listalle nousi keväällä Xi'an, pienellä varauksella. Eli Terrakotta-armeija oheisturistikohteineen ja muslimikortteli oli ihan jees-juttu, mutta muuten jäi vähän sellainen olo, että sinne ei mennä toista kertaa. Saattoi tietty johtua kylmästä kelistä ja vaatimattomasta halvasta hotellista pieni negatiivinen fiilis.

otso

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.10.2014, 10:56:29 »
yeren ja Kesis,
selkeästi Guangxissa enemmän aikaa viettäneinä, voisitteko kertoa lisää vierailemisen arvoisia mestoja Guangxissa? Painotuksena vielä, että putonghua sujuu hyvin ja helpointa reittiä en ole etsimässä (yangshuo/guilin jääkööt siis välistä, vaikka ympäristössä varmasti mielenkiintoisia kyliä löytyisikin). Kiinassa olen asunut muutaman vuoden, mutta GuangXi on kokematta.

Toisesta topicista bongattuna, Detian oli hyvä vinkki! Olisikohan siellä ympäristössä hyviä trekkimahdollisuuksia?
Olen menossa Baisen lähelle kaverin häihin, mutta aikaa olisi ennen ja jälkeen kierrellä alueita.

Kesis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 25.10.2014, 21:01:15 »
yeren ja Kesis,
selkeästi Guangxissa enemmän aikaa viettäneinä, voisitteko kertoa lisää vierailemisen arvoisia mestoja Guangxissa? Painotuksena vielä, että putonghua sujuu hyvin ja helpointa reittiä en ole etsimässä (yangshuo/guilin jääkööt siis välistä, vaikka ympäristössä varmasti mielenkiintoisia kyliä löytyisikin). Kiinassa olen asunut muutaman vuoden, mutta GuangXi on kokematta.

Toisesta topicista bongattuna, Detian oli hyvä vinkki! Olisikohan siellä ympäristössä hyviä trekkimahdollisuuksia?
Olen menossa Baisen lähelle kaverin häihin, mutta aikaa olisi ennen ja jälkeen kierrellä alueita.

Detianilla en ole käynyt, mutta sillä suunnalla kylläkin. Siellä on jonkin verran turismi-infraa tätä nykyä, mutta käytännössä vain kiinalaisille - toisaalta jos kieli taipuu, niin sehän ei ole ongelma. Trekkauksesta en osaa sanoa, mutta ainakin sitä karsti-maisemaa riittää. Se tosin taitaa sopia paremmin pyöräilyyn. Yksi kiintopiste voisi olla Ming Shi Tian Yuan, pieni kylänkaltainen Daxinin ja Detianin puolivälissä. Siellä on ainakin majoitusta saatavilla, ja siitä voi kysellä tietä eteenpäin.

Jos kerta olet Baiseen menossa, niin yksi mahdollisuus voisi olla aloittaa Nanningista, suunnata siitä Detiania kohti, kierrellä ja pysähdellä siinä matkalla, ja jatkaa sieltä sitten pohjoiseen Baiseen. Maisemat ovat monin paikoin upeita, ja ihmiset hyvin uteliaita ja useimmiten hyvin ystävällisiäkin. Joissain kylissä saatat valkonaamana olla todella todella harvinainen näky.

yeren

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.10.2014, 21:52:59 »
Toistan itseäni, mutta Nanning on upea paikka, jossa kannattaa viivähtää. Etenkin lämpöiset illat väentungoksineen, shoppailuineen, kävelyineen ja barbeque-tuoksuineen olivat unohtumattomia. Puistot alueella ovat melkoisia kokemuksia, joihin kannattaa varata pari päivää itsessään. Kannattaa mennä aamulla aikaisn, silloin on viileän aikaan hieno tunnelma.
Nanningin lähellä on paikka nimeltä Yiling. Tippukiviluolasto, apinoita ja Zhuong-kansan ulkomuseo. Pitkälle kehitetty turistikohde, mutta miellyttävä kokemus. Tarjolla 7 erilaista riisiä, taidokasta kuorolaulua, tanssi-esitys ja turistien eväskassien kimppuun iskevät apinat.
Guilinia ei kannata jättää väliin missään nimessä. Lento Nanningista oli about 45 min ja maksoi 6 vuotta sitten parikymppiä hengeltä. Li-joen risteily on niitä once-in-lifetime juttuja.
Jos Detianiin suuntaat, niin kannattaa mennä hitaasti, vaikka bussilla. Nanningin rautatie-aseman vieressä olevasta hotellista kyselet touria. joka lähtee suurinpiirtein parin sadan metrin päästä. Hinta on halpa, ja reissu vie koko päivän. Kokemus...once-in-lifetime again. Sub-trooppinen maaseutu karstikukkuloineen on satumaisemaa ja itse putoukset ovat hienot.
Itsellä olisi kiinnostusta käydä seudun sotahistoriallisilla paikoilla. Seutuhan on aina ollut Kiinan vilja-aitta, josta on sodittu karkeasti ottaen vuosituhansia. Ja turpiinsa ovat ottaneet vietnamilaiset ( monta kertaa), ranskalaiset, japanilaiset, puhumattakaan sotalordien ajasta. Toisen maailmansodan aikana liittoutuneiden Burman huoltotien päätepysäkki oli Nanning. Ainoastaan ooppiumi-sotien aikaan kiinalaisia ei oikein onnistanut.
Lisäksi ensi kerralla olisi halua lähteä jokea pitkin jonkin matkaa. Rannikkoa voisi koluta Vietnamin rajalta vaikka HK:hon asti.

---

• Vieras
« Vastaus #6 : 16.11.2014, 14:04:57 »
Nihao!

Yöjunalla kannattaa tosiaan ainakin kerran matkustaa. Se on siisti kokemus Kiinassa. Mukaan kunnon eväät, mutta maista toki sitäkin ruokaa mitä ne junassa tarjoilee. Jos uskallat, voit ehkä päästä mukaan kiinalaisten kortti- ja noppapeleihin.

Suosittelen myös tutustumista kiinalaisten junalippujen myyntikäytäntöihin. Mun mielestä paras paikka junailuinfoa varten on seat61.com

Kesis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.11.2014, 22:41:20 »
Komppaan edellistä. Kiinan yöjunat on todellakin hyvä elämys. Nykyään niissä saattaa aina jokunen puhua englantiakin, siinä voi päästä kiinnostaville juttusille. Tietty jos osaa kiinaa niin semmosille pääsee tietty muutenkin. Mutta on siinä matkassa muutenkin tunnelmaa: vaunuosaston päästä kuumaa vettä nuudelikippoon ja teemukiin, ja käytäväpaikalle istuun ja katteleen maisemia...

loau

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.12.2014, 19:17:45 »
Kiitos vastauksista! :-)

Joo, yöjunilla ois tarkoitus matkustaa jonkun verran. Kiinan kokoisessa maassa se tuntuu oikein järkevältä ja taloudelliselta vaihtoehdolta, ja tykkään pitkistä junamatkoista muutenkin.

Sitä oon miettinyt, että miten epämukavaa ois matkustaa yöjunissa hard seatilla? Oon käsittänyt että hard seat on käytännössä ihan normaali junanpenkki, ja useimmat kiinalaiset junat on nykyisin suht moderneja. Oon aiemmin ollut reilaamassa ja nukuin usein yöjunissa penkillä ilman mitään ongelmia, en maksanut kalliista makuuvaunusta jos ei ollut pakko (= kerran kun kaikki istumapaikat oli täynnä). En Kiinassakaan haluais syytää rahaa makuuvaunupaikkoihin jos ei ole ihan pakko, koska yleinen käsitykseni on et missä tahansa nukkuu hyvin jos on tarpeeks väsynyt, tai toisaalta jos on levoton nii ei makuuvaunussakaan mitään loistavia unia saa. Onko kiinalaisten junien hard seatit kuitenkin jotenkin ihan eri maailmasta verrattuna eurooppalaisiin juniin, onko siellä ihan kamala meteli 24/7 tai muuta? Vai onko realistisesti ajatellen ihan mahdollista matkustaa istumapaikoilla yöjunissa?

Junakeskustelut (ja muutkin keskustelut) on kyllä ehdottomasti matkustamisen parhaita puolia! Mulla on valitettavasti kiina tosi heikkoa, osaan vain jotain perusjuttuja ja fraaseja, ja lisäks vähän pelottaa murre-erot kun oon itse vissiinkin opiskellut vaan beijingiläistä standardia :--D Oon tässä viime aikoina kyllä ahkerasti opiskellut, josko ees jotain tarttuis vielä päähän ennen reissua. Mut epäilen että pääsisin ihan järkevälle junakeskustelutasolle.

Kesis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.12.2014, 09:57:22 »
Oon kerran viettänyt yön hard seateilla (vai olikohan soft seateilla, mutta istumapaikoilla kumminkin) kiinalaisessa junassa. Alkuun näytti ihan lupaavalta, että ehkä tässä unet saa. Sitten puolen yön aikoihin juna alkoi pikkuasemilla täyttyä jengistä, ja lopulta se oli niin täynnä, että vaikka mulla oli istumapaikka, joku käytännössä koko ajan nojas muhun ja toinen nukku jaloissa. Siinä on tilanpuutteen lisäks meteli, hengitysilma ja kaikki muu (mm. kulkureitti vessaan) semmoisella tolalla, että ei mitään järkeä. Aamun olot olivat sanoinkuvaamattomat, vaikka itsekin olen kohtuullisen marinoitu reissaaja. Suosittelen ennemmin vaikka hard sleeperin yläpetiä, joka on halvin makuupaikka. Ei oo kallista Suomi-standardeilla, ja mukavuudessa hakkaa istumapaikan mennen tullen. Tai voithan toki kokeilla hard seatia kerran ja katsoa, onko sinusta siihen  ;)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 03.12.2014, 13:36:23 »
Kiinassa on aivan valtavasti näettävää ja koettavaa, valinta länsi- ja itäreitin välillä on hankala. Itse olen tehnyt vain länsireitin.

Harmi myös, että Peking on matkasi päätepiste. Moni suurkaupunkeja, liikennettä ja saasteita kammoava varmaan vihaa Pekingiä, mutta minulle se on ykköspaikka Kiinassa. Sinne on ihana jäädä jumittamaan ja hengailemaan suurkaupungin sykkeessä. Nyt joudut miettimään, jätätkö Pekingille muutaman päivän vai kiirehditkö muun maan läpi säästääksesi Penkingille viikon; viihtyisitkö siellä niin pitkään.

Kumman tahansa reitin valitset, itse pitäisin huolta siitä, että reitillä yhdistyisivät suurkaupungit, pienet historialliset kaupungit ja luontokohteet. Kiinalaiset kaupungit ovat kaikki valtavia ja varsinkin tuolla länsireitillä lisäksi saasteisia. Vaikka itse en niin kauheasti piittaa saasteista, niin minulla alkoi tulla mitta täyteen kuukaudessa. Tiedä sitten ovatko saasteet hellittäneet Kiinassa, mutta omalla matkalla kahdeksan vuotta sitten ainakin Chengdu, Xi'an ja Peking olivat hyvin saasteisia (loka-, marraskuussa). 

Länsireitillä historiallisia pikkukaupunkeja ovat Lijiang (pohjois-Yunnanissa) ja Pingyao (Pekingin "lähettyvillä"). Itäreitillä taas ovat nämä: http://www.hs.fi/matka/a1414121155865

Länsireitillä luontokohde voisi olla Tiger Leap Gorge (2-3 päivän patikka) Lijiangin lähellä ja Chengdun pandat. Joillekin matkaajille pandat ovat jopa Kiinan-matkan ykköselämys. Idässä luontokohteita ovat riisiterassit ja Li-joki; matkasi ajankohtana varmaan kaunis.

Mitä tulee Xi'aniin, minusta oli hauska pyöräillä auringonlaskua edeltävä tunti vanhan kaupungin muurin päällä.

En tiedä, mihin viittaat noilla yliarvostetuilla kiinalaisnähtävyyksillä. Mielestäni kaikki Kiinassa näkemäni nähtävyydet olivat vaikuttavia.

Lijiang saattaa hyvinkin olla tänä päivänä pilalla, jo kahdeksan vuotta sitten, se oli hyvin turistoitunut. Toisaalta oli mielenkiintoista vierailla jossain kohteessa, joka on (kiinalainen) turistihelvetti potenssiin 10. Hakkaa mennen tullen playdelinglesit yms. Osa länsimaalaisista turisteista tuntui arvostavan Lijiangin railakasta yöelämää.

Minusta budjettisi on aika pieni. Epäilen, riittääkö 20 euroa maksamaan junaliput ja pääsymaksut. 30 euroa olisi todellakin parempi. Ja muista: Kiinassa pitää tinkiä kovasti! Tinkimistä kannattaa yrittää mm. vähemmän virallisissa nähtävyyksissä. Kuvallisilla henkilöllisyyskorteilla voi saada ainakin sen "opiskelija-alennuksen".
« Viimeksi muokattu: 03.12.2014, 13:40:39 kirjoittanut UsvaAuer »

---

• Vieras
« Vastaus #11 : 08.12.2014, 17:17:17 »
Juuri Xingpingistä tulleena voin suositella paikkaa lämpimästi. Sijaitsee pari tuntia Guilinista maaseudulle päin. Kannattaa tsekata netistä lisää infoa.

Tekemistä riittää pariksi päiväksi mukavasti: trekkailua ja maastopyöräilyä. Voi antaa hyvän kontrastin niihin matkalla vastaan tuleville miljoonakaupungeille. Ruoka oli hyvää ja guesthouse halpa. Paikalliset auttoi aina kun tuli eksyttyä siellä maaseudulla...

Bird

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.02.2016, 05:32:10 »
Kolmisen viikkoa olisi aikaa keväällä Kiinassa. Meno on joka tapauksessa Pekingiin, ja takaisin Suomeen voisi lentää sitten vaikkapa Shanghaista.

Totta kai muutakin pitää nähdä kuin nuo kaksi suurta kaupunkia ympäristöineen. Tämä vaikuttaa silti niin kaaoottisen suurelta maalta, että vaikea ottaa mistään mitään selvää, joten täältä saa varmaan viisaammilta vinkkejä. :)

Eli mikä tai mitä kaupunkeja tuohon väliin kannattaisi ottaa kohteiksi?

Olisiko vaikka Xi’an fiksu vaihtoehto? Ja pääsisikö sieltä jotenkin järkeävästi näkemään Zhongyuanin suuri buddha-patsaan? Paljoakaan en Kiinasta tiedä, mutta kun noita jättipatsaita on tullut bongattua välillä melkein asiakseen entisen Neuvostoliiton maissa, niin tämähän olisi ihan must-kohde ainakin. :)

Ja mitään ultimate-reppureissua ei ole tällä kertaa suunnitteilla. Jotain välejä voisi siis maassa lennelläkin, varsinkin kun se näyttäisi tähänastisten hakujen perusteella ihan kustannustehokkaalta vaihtoehdolta, kun ne Air Chinat saisi ympättyä samaan varaukseen Suomi-Kiina-Suomi-lentojen kanssa.

Kiitoksia jo etukäteen, jos ja kun joku kokenut Kiinan-kävijä osaa kommentoida jotakin!

yeren

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20.02.2016, 16:08:28 »
Ennen ainakin pystyi ymppäämään Air Chinan lennot Finnairiin soittamalla Finnairille. Oli silloin sopimuskumppani......lie vielä nykyäänkin.
Mutta c-tripin kautta lentojen osto on myös varsin vaivatonta.
Xi'an on käymisen arvoinen paikka, mutta pari päivää ehkä riittää. Saviukot ja muut kohteet näkee hyvin. Hotelli järjestää edullisen kierroksen.
Tuota Budhaa en ole vielä nähnytkään. Laitetaan muistiin.
Vaikeaa suositella mitään erikoista noiden Pekingin, Shanghain ja Xi'anin lisäksi kun ei tiedä kiinnostuksen kohteista.
Mutta väitän edelleen, ettei tiedä Kiinassa käyneensä, jos ei ole käynyt etelä-Kiinassa. Ja mikäpä se sellainen on, joka ei ole HK:ta nähnyt?
Asiasta on kirjoiteltu aika paljon näille sivuille.

Hannur

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 24.04.2016, 19:07:12 »
Hei kaikille, kun satuin eksymään näille sivuille, niin voin antaa yhden mielestäni melko hyvän matkustusvihjeen Kiinaan, alueelle jossa länsimaisia turisteja ei paljoa näkynyt. Olin vaimoni kanssa parin viikon reissulla Chongqingissa, Yichangissa sekä Chengdussa. Väliin mahtui neljän yön Yangtze-risteily. Blogissani on paljon tekstiä ja runsaasti kuvia 16 artikkelissa:
https://hannujamerjakaukomailla.wordpress.com/ .

yeren

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 24.04.2016, 21:17:39 »
Hannurin blogi on erittäin mielenkiintoinen. Kiitoksia linkistä. Sattumalta seuraava reissu tulee ehkä kulkemaan samoja reittejä.
Tuo länsimaisten ruokien metsästys vähän ihmetytti, mutta toki itsekkin sellaisiin sorrun sopivan tilaisuuden tullen. Lähinnä tilaisuus on silloin, kun kaipaa kunnon vessaa. Starbucksin kahvilasta en suostu luopumaan kiinassa ollessa, korvaava paikka on Mäkkäri ja KFC.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 25.08.2016, 14:21:45 »
Kiinan reissun suunnittelu on ollut sellainen ikuisuusprojekti, mutta nyt se voisi jopa onnistuakin. Ajankohtana olisi huhtikuun puolesta valista toukokuun alkuun, aikaa 17 taytta paivaa. Tahan on pakko saada Peking mukaan, eli etela-Kiinaan tuskin ehdimme, mika on saali, silla sen luontokohteet kiinnostaisi. Suurin huoli on etta koko aika kuluu kaupungeissa; vaikka Peking (ja vahemmassa maarin myos Shanghai) kiinnostavat, haluaisin myos niista pois. Xi'an myos, joten kuinka noihin voisi yhdistaa katevasti jotain superkaunista maaseutua, ehka vahan jotain hiking-juttua? Olisiko reitti Peking-Xi'an-Suzhou-Shanghai-(joku muu, mika?)-Hong Kong mahdoton noin lyhyessa ajassa? Kun tuosta puuttuu viela se luonnonkauneus....
She rides rollercoasters but never screams

---

• Vieras
« Vastaus #17 : 26.08.2016, 19:46:45 »
Jos menet Pekingiin, niin käyt varmaankin myös Kiinan muurilla. Jos haluat hiking-kulttuuria, niin vietä pari päivää jossain siellä muurin liepeillä pienemmässä paikassa. Todella kaunista aluetta ja paljon patikkareittejä. Pekingistä menee koko ajan busseja sinne muurin hiljaisemmille ja syrjäisemmille seuduille. Voit jopa patikoida muurin hylättyjä osia pitkin muutamia kymmeniä kilometrejä!