Yksin matkustaminen

(Luettu 280988 kertaa)

iina-eveliina

• Aloittelija
    • Profiili
    • Siivillä
Vs: Yksin matkustaminen
« Vastaus #560 : 02.02.2016, 09:48:50 »
Mmeow, kaikki menee varmasti mainiosti! Käytännön asiat selviävät aina puoliksi itsestään, lentokentillä on äärimmäisen hyvät opasteet ja kysymällä selviää aina. Jos joku menee mönkään, esim hostelli on täynnä, etsi toinen hostelli. Jos eksyt, kysy joltain tai etsi lähin kahvila jossa on wifi ja googleta sijaintisi. Jos laukku ryöstetään, kuoleta kortit ja puhelinliittymä, palaa hostellille ja nouda varakorttisi jolla voit nostaa lisää käteistä ja tee ilmoitus vakuutusyhtiölle. En voi kuvitella mitään käytännön asiaa, jota maalaisjärjellä varustettu ihminen ei pystyisi yksin selvittämään :p

Mä oon matkustanut nyt lähes pari kk yksin Kaakkois-Aasiassa ja onhan noita kommelluksia ollut, mutta itse asiassa paras fiilis tulee juuri siitä kun tajuaa selviävänsä kaikesta yksikseenkin. Sen olen huomannut, että kaverin kanssa matkustaessa tulee etsittyä halvin mahdollinen hostelli, yksin matkustaessa taas metsästää hostelleja, joiden arvosteluissa toistuu "great athmosphere" tai "easy to meet other travellers", vaikka hinta olisikin vähän kovempi. Pari kertaa majailtuani yksin halvassa hostellissa tajusin, että ainakin mä nautin reissusta enemmän, kun hostellilla on hyvä viba ja sieltä lähtee aina joku mukaan tsiigaamaan nähtävyyksiä tai retkille tms.

Toisaalta yhdessä hostellissa oli niin hyvä meininki, että aina tuli lähdettyä esim syömään noin 10 hengen porukalla, mikä oli musta aivan liikaa 😄 Lopulta vietin koko päivän yksin kävellen ja syöden, ja nautin siitä kauheesti.

Monet haluavat matkustaa kaverin kanssa siksi, että on aina joku jonka kanssa jakaa kokemuksia. Itse pidän blogia tästä syystä, ja yleensä tosiaan muut tapaamani reissarit kuuntelevat ihan mielellään tarinoita, vaikkei olisi itse ollut mukana.

Kaiken kaikkiaan multa pisteet yksin matkustamiselle!
Matkalla Kaakkois-Aasiassa
http://siivilla1.blogspot.fi

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Yksin matkustaminen
« Vastaus #561 : 02.02.2016, 13:15:52 »
Mä matkustan lähes aina yksin ja hyvin olen pärjännyt Aasiassa, Afrikassa ja Euroopassa. Matkustan yksin koska viihdyn hyvin yksin ja toisaalta siksi, että on vaikea löytää sellaista matkaseuraa, joka tykkäis matkustaa samalla tavalla. Olen hyvin sosiaalinen ihminen, mutta sosiaalisuus on uuvuttavaa ja tarvin paljon aikaa ollakseni vain ihan itekseni. Aina välillä joku kaveri kysyy, että lähdettäiskö yhdessä reissuun, mutta ongelma on se, että en mielelläni tee alle kuukauden reissuja ja en mielelläni yövy hotelleissa, ainakaan missään kovin fiineissä paikoissa. Lisäksi en ole yhtään maabongari ainesta, mutta usein kaverit alkaa miettiä jo suunnitteluvaiheessa, että missä muussa maassa matkalla voisi piipahtaa ihan vain siksi, että ompahan sitten tullut käytyä sielläkin. Yksin saan olla ja mennä just niinkuin haluan. Olen toki matkustanut parin exän kanssa, mutta meillä menikin tosi hyvin yksiin se mitä reissuilta haluttiin tai ehkä he vain teki niin kuin minä halusin  ;D Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät halua matkustaa yksin ja ymmärrän senkin jos kielitaidottomuus huolettaa, mutta jos oikeasti haluaa lähteä yksin, niin kannattaa päästä ainakin tuosta kielitaitoasiasta yli. Aika moni lopulta osaa paremmin kuin luulee ja yksin reissatessa se kielitaito kehittyykin paremmin kuin kielitaitoisen kaverin kanssa joka huolehtii kaikesta. Yksin myös aika helposti tutustuu ihmisiin ja varsinkin paikallisiin ja väitän kyllä, että yksin reissatessa olen päässyt kokemaan ja näkemään paljon sellaista mitä ei ehkä sitten taas kaverin kanssa reissatessa olisi. Tosin meneehän se myös toisin päin - kaverin kanssa ehkä usaltaa semmoisiin juttuihin ja paikkoihin mihin ei yksin oikein rohkene mennä, mutta tähänkin yleensä löytää niitä kavereita reissun päältä jos haluaa.

Ja jos ihan tosissaan haluaa kehittää kielitaitoa, niin hyvä keino siihen, ihan aikuisenakin on mennä kielikurssille siihen maahan missä kieltä puhutaan aivan yleisesti. Jo parissa viikossa oppii valtavasti, jos käy tunneilla joka päivä ja käyttää vapaa-ajankin lukemalla lehtiä ja katselemalla paikallisia tv-ohjelmia ja ihan vaan kuulemma sitä kieltä jatkuvasti ympärillä.