Koiran kanssa reppureissuun

(Luettu 2190 kertaa)

siipesi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Koiran kanssa reppureissuun
« : 19.03.2015, 09:58:30 »
Heippa, täällä yksi uusi jäsen ja ikuinen nuuskamuikkunen!

Onko täällä porukkaa, jotka reissaavat koiran kanssa? Aiemmin olen pistänyt koirat hoitoon, mutta se alkaa olla ongelma ja koirat on ainoa mitä todella ikävöin maailmalla ollessani  ja huoli painaa. Liikkumisesta alkaa tulla elämäntapa, johon koirat täytyy saada mukaan.

Itseäni kiinnostaisi kaikenlainen keskustelu aiheesta, miten koirat on kulkeneet ulkomailla, pitkillä matkoilla tai vaikka kotimaassa mukana. Olen itse lähinnä perehtynyt koirien kanssa kotimaassa vaellukseen ja matkailuun, joten ihan uusia haasteita edessä. Elukat on hyvässä kunnossa ja tottuneet reissaamaan eri kulkuneuvoissa ja pitkiä matkoja kävellen, joten niiden puolesta tuskin tulee ongelmaa.
 Vielä ei ole edes ajatusta minne lähtisi.  Prahassa asuessani pidin paikallisesta menosta, jossa koirat kulkivat mukana vapaa-ajallakin baareissa ja kaupungilla, eikä niitä jätetty kotiin odottamaan. Sinne tuskin lähden uudestaan, mutta joka tapauksessa paikallinen suhtautuminen oli koiramyönteisempää kuin Suomessa.

rithiltu

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Koiran kanssa reppureissuun
« Vastaus #1 : 04.02.2016, 11:06:23 »
Mulla koira on ollut mukana niin kotimaan matkoilla kuin Baltiassa liftatessakin. Liftatessa junalla Oulusta-Hki, lautalla Tallinnaan, Tallinnassa pari pv, liftaten pariksi päivää Pärnuun, siitä liftaten Latviaan Riikaan. Koira kulki hyvin kivuttomasti mukana, päivät kaupungilla/puistoissa messissä, jolloin sen saattoi hyvällä omallatunnolla jättää illaksi hostelliin. Euroopassa on paljon koirat sallivia hostelleja. Kaupungillakin koiran sai ottaa lähes jokaiseen ravintolaan ja kahvilaan mukaan kunhan se ei aiheuttanut häiriötä :) Sai oman vesikupinkin usein ravintolan puolesta.

Koiralla on tosiaan EU-passi, jolloin se saa matkustaa ulkomaille, kunhan vain noudattaa madotussäädöksiä. Madotuksia ei tarkasteta rajalla kuin vain pistokokeena, mutta riski koiran jäämisestä rajalle karenssiin 4kk ajaksi ei oikein nappaa, joten säädöksiin kannattaa tutustua tarkasti. Tuolla liftireissulla ei tarvinut kummempaa, kuin ottaa matolääke eläinlääkärin valvonnassa 1-5vrk ennen Suomeen palaamista. Me käytiin hakemassa ja nielemässä se pilleri Riikassa, jossa koko lysti maksoi alle 5e, ja koira oli valmis palaamaan Suomeen.

Ensi kesänä olisi suunnitelmissa lähteä koiran kanssa kahdestaan parin kk reppureissuun Alpeille :) Kuivamuonaongelmaa en ole vielä ratkaissut, sillä tällä koiralla on hyvin tarkkaa, että syö erästä tiettyä ruokaa, jota myydään 12kg säkeissä. Säkki "vähän" liikaa kantamista.