Budjetti Trans Mongolia +Vietnam

(Luettu 3761 kertaa)

joedich

• Aloittelija
    • Profiili
Budjetti Trans Mongolia +Vietnam
« : 23.03.2015, 19:06:10 »
Moikka.
Mulla ois suunnitelmissa Trans Mongolian junareitti syksylle 2015. Helsingistä Pietariin, Pietarista Moskovaan, ja Moskovasta sitten Pekingiin, toki tuossa välillä ois tarkotus pysähtyä muutamissa paikoissa, ainakin Novgorodissa, Yekaterinburgissa, Krasnoyarskissa, Irkutskissa ja Ulan Batorissa. Pekingistä ois haaveissa jatkaa matkaa Vietnamiin pariksi viikoksi ennen Suomeen lentämistä.

Oisko tuolle matkalle 3000euron budjetti sopiva? Liian pieni kenties? Budjetti kattais kaikki viisumikulut, matkat, rokotukset, vakuutukset, majoitukset, ruuat, ostokset ynnä muut. Mikäli budjetti ei riitä niin Vietnamin reissun voin jättää suunnitelmasta pois, mutta ois siistiä sielläkin käydä, kerta nuin kauas olen kumminki  menossa.

Olen 19-vuotias nuori nainen, ja tarkotus ois tehä tuo matka yksin. Suosittelisitteko?
Yksin matkustamista on kyllä jo takana, tosin pääasiassa Euroopan sisällä. Ensi kesän interrailin jälkeen vaan tuntuu siltä, että ois mukava matkustella Euroopan ulkopuolella, ja koska yksin matkustamisesta tykkään niin eipä ole tullut kysyttyä matkaseuraakaan mistään.

Mikäli teillä on kokemuksia tai vinkkejä niin kaikki otetaan vastaan! :)

vtgd4uc

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Budjetti Trans Mongolia +Vietnam
« Vastaus #1 : 08.07.2015, 18:51:25 »
Hei ootko vielä halukas saamaan tietoja näistä? 😊 en jaksa turhaan kirjottaa mut olin tuolla viime syksynä nii voisin antaa vinkkejä.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #2 : 17.07.2015, 17:28:30 »
Itse olin Trans-Mongolian radalla (sitä kautta Kiinaan, josta Laosiin, Thaimaaseen ja Malesiaan) v. 2012, reissussa noin 2kk. Muistaakseni reissubudjettini oli juurikin tuo 3000 euroa, noin niinkun suunnilleen. Väittäisin, että mikäli hinnat eivät maailmalla ihan hirveästi ole nousseet, niin tuo kyllä riittänee (olettaen että olet menossa n. 2kk matkalle, etkä esim. 6kk reppureissulle).

Pidä kuitenkin mielessä, että toi on aika tiukka budjetti (ottaen huomioon että pelkät junaliput on monta sataa euroa, samoin kuin lentomatka Vietnamista kotohärmään). Itse palasin melkoisen rahatonna kotiin, ja reissun päällä oli välillä melko pepusta mietiskellä, että viittinkö ostaa tän euron oluen kun saan sillä sitten huomenna illallista. Etenkin Venäjällä oli mielestäni yllättävän kallista, etenkin jos meinaat ostaa tavaraa junaan laituribabushkoilta.

Suositteluni:
1. Kato etukäteen lippujen hinnat (mahd. matka Hkiin, junaliput, lentoliput Pekingistä johonkin Vietnamiin, Vietnamista kotiin), viisumien hinnat, sekä muut mahdolliset kulut ennen lähtöä (esim. jos tarvit uuden rinkan tai kengät, rokotuksia, passikuvia jne jne).

2. Sen jälkeen mieti, paljonko sulle jää käyttörahaa. Jos käyttörahaa on joku tonni, niin saat elellä purkkitonnikalalla koko ajan ja voipi olla, että haaverin sattuessa joudut soittamaan kotiin. Jos käyttörahaa on noin pari tonnia, niin se riittänee, mutta on melko tiukka, ja joudut karsimaan mahdollisista reissuista kaupunkien ulkopuolelle. Ulan Bator on perkeleellisen tylsä mesta, ja Irkutskistakin haluaa mielellään pariks päiväks Baikalille tai johonkin muualle.

3. Mieti, mitä haluat mestoissa tehdä, ja paljonko homma kustantaa.

4. Laske riittääkö rahat, ja paljonko on sattumavaraa, jos vaikka rinkka menee rikki, kengät hukkuu tai mitä tahansa muuta vastaavaa.

Toivottavasti auttaa, kysy toki lisää jos kiinnostaa  :)
reality was never my thing anyway

FullStop

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 27.06.2016, 18:47:53 »
Löytyisikö lisää kokemuksia sopivasta matkabudjetista tälle reitille? :) Mihin vuodenaikaan olette kulkeneet kys. reitin ja onko hinnoissa eroja eri vuodenaikoihin?