"All in one" - reppuratkaisu

(Luettu 4272 kertaa)

mrc-

• Aloittelija
    • Profiili
"All in one" - reppuratkaisu
« : 03.06.2015, 10:37:10 »
Hei,

Suunnittelen pyöräreissua Norjaan. Tämä reissu olisi pitempiluonteinen, ja tarvitsen teltan.
Kysymys siis kuuluu, onko olemassa rinkkaa/laukkuratkaisua johon ois mitotettu tilat niin, että pieni siihen tarkoitettu yhden miehen teltta menisi ongelmitta?

Olisiko tämä edes hinnan väärti? Mielipiteitä sekä ehdotuksia teltalle/rinkalle otetaan avomielin vastaan  ;D.
Mikä köyhän miehen trangia olisi järkevin vaihtoehto?

Terkuin

Marc

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: "All in one" - reppuratkaisu
« Vastaus #1 : 04.06.2015, 00:13:01 »
Pyöräreissu? Rinkka? WTF? noh, kukin taaplaa tyylillään.

Minulla on tuossa demokuvassa pyörän kyydissä makuualusta, miltei nollaan menevä makuupussi, teltta, kolmen päivän vaatteet/ruoka, pari litraa nestettä ja vaikka mitä muuta (yhteensä 14 kiloa kamaa sisältäen myös laukut/reput/pullot/yms):

https://plus.google.com/photos/107924289593935009906/albums/6069284867016007873/6069284900918336754?banner=pwa&pid=6069284900918336754&oid=107924289593935009906

Toimi ihan hyvin viime kesän Travemunde-...-Tukholma pyöräilyllä, ja viimeinen mitä haluat pitkän matkan pyöräreissulle on tosiaan reppu/rinkka.

Pieniä makuupusseja/telttoja löytyy (omani painavat joku 500g/1,3kg ja menevät aika pieneen tilaan) mutta ne maksavat yllättävän paljon. Vastaavasti makuupatjapuolella en ollut kovin nirso, perus solumuoviviritys tuon (vaate)repun alla.

(huonlaatuinen) kuva itse sisällöstä on:

https://plus.google.com/photos/107924289593935009906/albums/6069284867016007873/6069288735594636834?banner=pwa&pid=6069288735594636834&oid=107924289593935009906

Minulla on tuollainen pieni kaasukeitin + pari pientä sisäkkäin menevää kattilaa + lusikka + haarukka keittiöpuolena.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2015, 00:15:17 kirjoittanut idlari »

mrc-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.06.2015, 14:29:49 »
Morjens Idlari,

Jooh ymmärrän kysymyksesi, en tainnu nyt ajatella tätä loppuun asti. Enhän  tietenkään halua reppua selkään, ja tulen nimenomaan käyttämään näitä sivulaukkuja.

Kiitos kattavasta vastauksesta, tulin tänne kysymään hieman puutaheinää ja sain kattavan vastauksen siitä huolimatta :D.
Millaista kaasukeitintä ja telttaa käytit reissullasi? Antaisitko linkkiä. Haen varusteilleni budjettiratkaisuja.

Taisin just oivaltaa että taidan hieman ylianalisoida tätä reissua kun tässä on niin paljon aikaa vielä itse reissun alkuun. Onko kellään suositella hyvää ja halpaa 1. pyörää 2. retkikeitintä 3. yhden miehen telttaa.

Anteeksi tyhmä aloitukseni  ???

Muokkaus: mitä kaikkea tilpehöörää tossa toisessa kuvassa on?
« Viimeksi muokattu: 04.06.2015, 14:31:20 kirjoittanut mrc- »

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.06.2015, 08:27:55 »
Olen huono suosittelemaan mitään kamaa kun kaikki miltei on ostettu jostain ulkomailta.
Teltta on Japanista (Ripenin Air Raiz 1), kuten myös kaasukeitin (Snow Peak Gigapower). Varmaan Partio/Retkiaitasta löytynee vastaavia, tai sitten jos etsit edullisempia vaihtoehtoja, XXL (/amazon.de) tarjonnevat myös ihan ok tuotteita tuolla saralla. Teltassa pitää tosin olla varovainen että se oikeasti mahtuu niihin takalaukkuihin kokonsa puolesta.

Pyöräpuolella suosittelen jotain missä on riittävästi vaihteita jos oikeasit menet Norjaan, tosin se on aika pelottava paikka pyöräillä myös - pitkiä tunneleita joitten takia en ole uskaltanut sinne vaikka pari kertaa olenkin aikonut :) Lisäksi järkevä, monipuolinen ajoasento on plussaa (=nousukahvat ja-tai kippurasarvet jos olet taipuisa). Omien kokemusten pohjalta pyöräilymatkailumukavuusasteella Saksa(n eräät osavaltiot) = Hollanti > Tanska > Suomi > Ruotsi > Norja näin lähimaista.

Tavaralista tuossa kuvassa on kilometrin pituinen (yllätys), tuossa on huonosti formatoitu pdf sisällöstä: http://employees.org/~mstenber/x/travemunde.pdf (se nimittäin on aika leveä taulukko alunperin, mutta parin ekan sivun tavaralistasta saa jotain osviittaa). Tuosta retkipyöräilystä löytyy aika paljon tavaralistoja muualtakin :)

mrc-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.06.2015, 11:35:12 »
Hei Idlari,

Kiitos kattavasta listasta!

Olen itsekin tällä hetkellä ulkomailla, reissua varten lennän Ruotsiin ja ostan romut ennen reissua (pyörä nyt ainaski).

Silmiini osui mainitsemasi "tosin se on aika pelottava paikka pyöräillä myös - pitkiä tunneleita joitten takia en ole uskaltanut" kerrotko tästä hieman enemmän? Minulla ei niinikään ole hirveenä taustatietoa itse pyöräilyn haasteista missään maassa.

Olen valinnut Norjan vuoristomaiseman sekä leiriytymisen helppouden takia :).

Käyn läpi linkittämäsi listan, tästä on suuri apu! Kiitos ja kumarrus!

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.06.2015, 21:23:40 »
Norjassa on pisimmillään 20+km tunneleita, joissa toki autot pääsevät ohi (ainakin jos huomaavat sinut), mutta matkapyöräilyvauhdilla se voi tarkoittaa tuntia (tai yli) per tunneli jos varsinkin on kyseessä ylämäki. Vaihtoehtoisesti aika mäkistä maastoa (jos ei seuraa isoimpia teitä jotka on usein tunneli-pitoisia). Olisi se reitti kai mahdollista suunnitella tunnelittomaksi, mutta silloin tuleek yllä tosi tiukkoja ylä- ja alamäkiä, luulen.

Olen käynyt Norjassa pari kertaa lainafillarilla päiväpyöräilemässä, mutta pääosin tunneleiden takia en ole sinne retkipyöräilemään lähtenyt; Ruotsikin on parempi (vähemmän tunneleita). Ja Ruotsi on edelleen huonompi kuin Suomi (vähän huonommin merkityt pyöräreitit, isot maantiet aika pyöräilyvihamielisiä).

Eli jos haluat vuoria, lähtisin ehkä lappiin hyvällä ;) Tai vielä mieluummin esim Itävaltaan (Tonavan seuraaminen on kuulemma kivaa, en ole vielä ehtinyt kokeilla).

mrc-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.06.2015, 11:40:45 »
Kiitos huomatuksesi on noteerattu. Taidan maksaa vaivan, ja suunnitella reittini tunneleiden ympäri :). En tiennyt tästä, joten kiitos sinulle :).

Ei sinänsä pitäisi olla ongelma jos on ylä/alamäkiä, sillä munamankeli tulee olee uutuuttaan kiiltävää mallia ja aikaa minulla on tähän varattu paljon.
Suunnitelmanakin on kulkea vaivaiset 50-100 kilometria päivässä.

Itävalta ei sinänsä olisi hullumpi vaihtoehto.  Pistetään korvan taakse!