Budjettikysymyksiä.

(Luettu 3894 kertaa)

booombeeeem

• Aloittelija
    • Profiili
Budjettikysymyksiä.
« : 30.07.2015, 00:18:50 »
Sain todella hyvän tilaisuuden lähteä parin päivän sisään railaamaan saksa - ranska - espanja välillä. Matkan kesto n. viikon. Kyseessä olis ensimmäinen railausreissu ja ennenkuin rupean mitään varailemaan täytyy kokeneemmalta kysyä. Riittääkö kuinka pieni budjetti esim satunnaisten yöpymispaikkojen löytöön? Itselleni ei niin väliä millään laadulla, kunhan on suihku missä vesi on ok sekä huoneessa sänky missä nukkua. Ruokapuolesta sen verran että tuskin löydän itseäni mistään hienosta raflasta syömässä vaan ns. syön selvitäkseni samalla kun seikkaillaan. Osaatko yhtään valottaa mitä 7 pv syöminki ja juominki sekä majoitus voi pihistelyn jälkeen maksaa? Katsoin itse monia eri hotelleja jo etukäteen eikä todellakaan tulisi kalliiksi yöpyä ihan ok paikoissakin mutta onko nää kaikki sellasia mitä pitäis varata ihan etukäteen ja respalla kerrotaan eri summaa kun nähdään painava rinkka ja väsyneet kasvot?

Kiitos jo etukäteen jokaiselle aikaansa tähän käyttäneelle!

cynthialf

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Budjettikysymyksiä.
« Vastaus #1 : 30.07.2015, 02:26:59 »
Hotelli luultavasti pyytää sinne saapuessasi samaa tai alhaisempaa hintaa kuin netin varaussivustoilla. Huoneita voi tietenkin myös varata esimerkiksi päivää tai kahta etukäteen, jos haluat varmistaa, että hotelli on saapuessasi uuteen kaupunkiin jo hoidettu. Tämän voi tehdä vain yhdeksi yöksi ja sitten jatkaa päivittäin niin kauan kuin haluat kussakin kaupungissa viipyä.

Luottaisin siis majoituksissa niihin hintoihin, mitä netistä löydät. On hyvin vaikea sanoa mitään arviota tietämättä, minne olet menossa (esim. pääkaupungit ovat tietysti kalliimpia). Turvallinen minimi on varmaan vähän päälle 15 euroa dorm bedistä, ehkä enemmän Pariisissa, ja 50 euroa yhden hengen huoneesta. Tietysti voi löytyä myös halvempia riippuen siitä oletko valmis tinkimään esim. sijainnista.

Samaten ruoassa ja juomassa on lähes mahdotonta sanoa, paljonko oikeasti tulisit käyttämään. Hintataso ei ole paljon Suomea matalampi ruoassa, alkoholijuomia voi saada paljonkin halvemmalla. Itse pitäisin minimibudjettina 20 euroa/päivä ruokaan (sis. yksi pääruokalaji ravintolassa illalla, kevyt lounas ja aamupala joko hotellista, ruokakaupasta tai pikaruokaraflasta). Varmaan on mahdollista selvitä alle 10 eurolla jos kokkaat itse, mutta tälläistä reissua et kuitenkaan ilmeisesti ole hakemassa :) Juomingeissa budjetti alkaa nollasta ja jatkuu parin euron viinipullojen kautta satoihin euroihin sen mukaan miten paljon ja kalliisti tykkäät bilettää.

Vielä pakko sanoa, että reittisi kuulostaa lievästi sanottuna kunnianhimoiselta yhden viikon reissulle... Olettaen että reittisi on se todennäköisin (Berliini-Pariisi-Barcelona) ota huomioon matka-ajat. Berliini-Pariisi-juna kestää yli kahdeksan tuntia, Pariisi-Barcelona-juna taas yli kuusi tuntia. Kaksi päivää seitsemästä menisi siis lähes täysin matkustamiseen, ja ehtisit viettää vain noin 1.5 päivää kussakin kaupungissa. Jos matka-aika ei jousta ollenkaan, suosittelisin karsimaan ainakin yhden kohteen, tai vaihtoehtoisesti valitsemaan yhden maan ja kiertämään siellä pidempään. Muuten ehdit nähdä junien sisusten lisäksi vain kunkin kaupungin top-5 päänähtävyydet, ja nekin hyvin pintapuolisesti.

Lisäksi en tiedä, aiotko kirjaimellisesti ostaa reilipassin, mutta jos et ota useampaa kuin paria junaa on todennäköisesti halvempaa vain ostaa liput asemalla. Seat61.com-sivustolta voi tutkia hintoja ja reittejä tarkemmin.

Toivottavasti infosta - sekä toivotusta että ei-toivotusta :) - on jotain hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2015, 03:04:30 kirjoittanut cynthialf »

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.07.2015, 08:24:28 »
Eihän tuossa ehdi tehdä muuta kuin istua junassa, kantaa tavarat hotelliin, kantaa tavarat taas heti takaisin junaan ja taas istua junassa.

booombeeeem

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.07.2015, 11:45:07 »
Kiitos todella paljon tietopaketista! :) kaikki tieto auttaa tässä vaiheessa. Matkan pituudesta ja käytävien paikkojen määrästä oon samaa mieltä niin post ponaan koko matkaa hieman että pääsen lähtemään pitemmälle reissulle, että sais pari kivaa paikkaa koluttua!

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.07.2015, 13:16:33 »
Kiitos todella paljon tietopaketista! :) kaikki tieto auttaa tässä vaiheessa. Matkan pituudesta ja käytävien paikkojen määrästä oon samaa mieltä niin post ponaan koko matkaa hieman että pääsen lähtemään pitemmälle reissulle, että sais pari kivaa paikkaa koluttua!

Mita turhia. Mene viikoksi, mutta valitse yksi maa. Espanjassa ehtii kiertamaan kolmisen paikkaa helposti viikossa, kiitos hyvien bussiyhteyksien ja nopeiden junien. Andaluciassa voisit vetaa Malaga- Granada- Cordoba -kierroksen, tai vaikkapa Madrid- Toledo- Valencia. Sitten myohemmin toinen viikko jossain toisessa maassa.
She rides rollercoasters but never screams

Oksat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 30.07.2015, 14:32:26 »
Mä oon tänään menossa Touloussen kautta Nizzaan ja tulin Pariisista, Barcelonasta ja Madridista, niin täytyy kyllä sanoa et varaa vaikka 50€ päivää kohden.

Oon varaillut silleen päivää etukäteen dormi-punkkia, aina halvimman mitä saanut, niin Madridista lohkes 14€/yö ja Pariisista 22€/yö ja oli kyl kunnon läävä, ja Barcesta 20€/yö. Nää siis kaikki ollut halvimpia dormeja noin päivää ennen saapumista. Esim. Hostels.comista se sanoo et "hinnat alkaen 16€", mut kun klikkaat sitä ja syötät haluamas päivämäärän, niin hinta voikin olla niiltä päiviltä vaikka 29€. Todella turhauttavaa.

Sit jokapaikkaan metroliput joku 1,5€ suuntaan karkeesti.

Nähtävyyksiä jos haluu kiertää eikä vaan istua puiston penkillä, niin esim. Barces Sagrada Familia opiskelijakortilla 13€, Pariisis esim. Riemukaari tais olla 8€ jne. Jos siis haluat käydä ihan sisällä näissä eikä katsella vierestä. Parissa hostellissa huomannut porukkaa, jotka monesti siellä käydessäni sattuvat aina räplään kännykkää yleisistiloissa, et en tiedä käykö ne missään vai pitää taukoa.

Ruokapuoli kans vähän kysymysmerkki. Mä en oikeesti jaksa tuhlaa aikaa etsimällä supermarkettia josta jotain nuudelia yms. ja sit erikseen mennä hostellille kokkaan. Dallailen ympäriinsä ja kun nälkä yllättää niin joku sandwichi jostain tai jos sattuu joku maan spesiaali mitä ei saa Suomesta. Niin sanotusti, käytän markettia aina kun sattuu kohdalle. Nyt sattui ja pussillinen banaaneja, patonki ja neljä kaljaa maksoi 4,35€ Mä oon kyl niin perso kaikille mässyille ja juovukkeille et jos nään jotain hyvää mitä en ole maistanut, niin kyl mä ostan sitä. Kunhan hintaa ei mitään lähemmäs 15€. Mut en kyl ymmärrä jos vaikka Madridissa jättää kauppahallin tapakset välistä ja ostaa instanuudelit.

Oma vinkki tosiaan 50€ päivää kohden. Ohan tuol asemilla väsyneen näköistä sakkia, keillä rinkassa kiinni retkipatjat ja makuupussit, mut ei sellaisia hostellis tarvi. Viikko aikaa niin tuskin kantsii telttaa alkaa roudaileen.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2015, 14:57:48 kirjoittanut Oksat »

Oksat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 30.07.2015, 14:41:19 »
Sit hostelleissa dormipunkan varaukseenkin tarvii luottokorttia jos varaat jonkun sivuston kautta, joten kantsii suoraa soittaa siihen hostelliin ja koittaa jankuttaa ja vakuutella tulevansa.

Nyt sattui eka kölli itselle, eli Nizzasta ei löytynyt hostellia jonne teki varauksen puhelimitse, joten pakko oli pyytää mutsia tekeen varaus Suomesta käsin.

Vähän tällästä säätöö alkaa etsiin jostain wifiä jos hostellis ei toimi / alkaa älypuhelimen näytöllä tekeen varauksia.

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.07.2015, 18:20:53 »
Sit hostelleissa dormipunkan varaukseenkin tarvii luottokorttia jos varaat jonkun sivuston kautta, joten kantsii suoraa soittaa siihen hostelliin ja koittaa jankuttaa ja vakuutella tulevansa.

Hostelworld ainakin toimii nätisti Visa Electronilla, eikä tarvitse edes verkkipankkitunnuksia varmistukseen. Veloittaa jonkun kymmenen prossaa majotushinnasta, ja loput maksetaan paikan päällä. Muutenkin Electronilla tuntuu selviävän todella hyvin, ellei tarvitse vuokrata autoa ja muuta sellaista, jossa luottokortti on välttämätön.