euroopan top 5 parhaat/huonoimmat pääkaupungit

(Luettu 57537 kertaa)

hannamaria

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #40 : 31.08.2004, 14:53:04 »
Mielenkiintoista on lukea kuinka monen henkilön kanssa ajattelee aivan samoin joistain paikoista... Nostaisin esille vielä yhden omista suosikeistani, jota kukaan ei nopean silmäykseni mukaan ollut listoille liittänyt... BELGRAD on aivan upea kaupunki, jossa on paljon nähtävää ja todella ystävällisiä ihmisiä. Paljon siellä on vielä korjattavaa, mutta alku näyttä hyvältä :)
..Se pyörii sittenkin...
 - Galileo Galilei

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #41 : 04.09.2004, 23:46:44 »
Miksi kaikki solvaa Brysseliä? Itselleni jäi siitä kansainvälinen ja ystävällinen kuva. Ihmiset ovat kielitaitoisia ja koko paikka on mielenkiintoinen sekoitus monia eri kulttuureja. Kaupunki on itse eurooppa: jotain vanhaa(se upea keskusaukio), jotain uutta(kamalat lasipömpelit), jotain lainattua(paljon siirtolaisia). Meillä oli kyllä paikallinen opastamassa ja muutenkin niin hauskaa että paikasta jäi ehkä kultareunuksinen kuva.  Enkä edes keksi yhtään inhokki kaupunkiakaan, että ehkä olen vain kaikki ruokainen. :D

Hienoimmat pääkaupungit:
1. Pariisi: Ihan ehdoton ykkönen. Ja Pariisi ei ole kallis, vaikka niin väittävät!(Halpoja ruokapaikkoja laitakaupungilla, edullinen metro, hostellit kohtuu hinnoissa vrt. Lontoo, halpaa viiniä kaupassa..)

2. Lontoo: Hyvä kakkonen. Miinuksena hinta.

3. Tukholma: Lähellä tuollainen helmi! Ihanat kirppariputiikit, kauniit kahvilat, kauniit ihmiset..

4. Amsterdam: Pikkukaupungin oloinen. Vapaamielinen. Mieletön taidemuseo.

5. Brysseli: Eiköhän nuo ylhäällä olevat sepustukset riitä :D

En ole kyllä itä-euroopassa juuri reissannut. Ja Roomassa ja Lissabonissakin niin pienenä etten muista juurikaan mitään.

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #42 : 06.09.2004, 13:02:15 »
Omalle listalleni lisäyksenä Sarajevo. Ei voi ymmärtää ennen kuin on itse käynyt. Ja kun on kerran käynyt, niin täytyy mennä takaisin.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 06.09.2004, 13:06:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Omalle listalleni lisäyksenä Sarajevo. Ei voi ymmärtää ennen kuin on itse käynyt. Ja kun on kerran käynyt, niin täytyy mennä takaisin.

Näin on. Ja ne burekit, tuli syötyä niin paljon että tuli jo oikeasti huono olo.

TBone

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 07.09.2004, 15:11:49 »
Ja hyviä kebamia!  8)

Zuki

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 08.09.2004, 14:38:51 »
Mina myos! En ole kaynyt Espanjassa, Kreikassa, Portugalissa ja Irlannissa joten naiden maiden paakaupungeista en osaa sanoa mitaan...

Parhaat (ei jarjestyksessa)

- Rooma -  paljon nahtavaa
- Zagreb - tunnelmallinen, helsinkimainen itaeurooppalaisittain
- Ljubljana - ystavallinen ja sopo
- Budapest - ekan reilin (2001) ensimmainen kaupunki johon rakastuin
- Amsterdam - kanavat, meininki!

Tylsimmat:

- Lontoo - ruma ja likainen (ehka oon kaynyt siella liikaa, kun on sukulaisia siella)
- Bratislava - haiseva (ehka johtui siita et asuin kampassa joka haisi silta et siella oli kusta joka nurkassa. Kampan omistajar taisi tehda jotain pikkelssia tai jotain. huh, mika haju!)

Ei mulla muuten mitaan huonoja kaupunkeja kun on mielenkiintoista nahda jotain erilaistakin! Mulla kaupunki kolahtaa kun aurinko paistaa, tapaa mukavia ihmisia ja tekee jotain mukavaa! =)

Joanna24

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 10.12.2004, 13:40:46 »
Top 5

1. Praha, kaunis, tunnelmallinen kaupunki, johon palaan mielelläni
2. Madrid- menoa riittää, ja siellä on myös paljon nähtävää
3. Dublin - ihania ihmisiä, hyvää olutta, ei liian iso eikä liian pieni
4. Kööpenhamina - Pohjoismaiden ainoa suurkaupunki, sinne menen shoppailemaan jne jos ei rahat muuhun matkustamiseen sillä hetkellä riitä
5. Moskova - ei sitä voi selittää, siellä täytyy itse käydä

Bottom 5:

1. Tukholma, tylsä kaupunki, jonka asukkaat luulevat asuvansa Nykissä tai jotain, vanha kaupunki on kylläkin tunnelmallinen muttei siellä sitten muuta oikein olekaan
2. Lontoo - liian iso, liian meluinen, liian rikollinen
3. Oslo - BOOORING! eikä siellä mitään nähtävääkään ole
4. Lissabon - yleensä pääkaupunki on parhainta maassa, ei kuitenkaan Portugalissa, joka on ihana maa, mutta Lissabon oli ainakin minulle pettymys...
5. Varsova

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 13.12.2004, 13:55:22 »
Parhaat:
1)Pariisi, jossa en koskaan halunnut edes käydä ja vei sitten sydämen..
2)Riika, Baltian Pariisi
3)Budapest, ihanat valot syksyllä pimeässä

Huonot:
1) Varsova, ne pulut =(
2) Praha, karmea turistirysä, se pahempi Tallinna
3) Rooma, likaisuus, tunkkainen
Tuija

Liazz

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 15.12.2004, 21:09:29 »
Tähän mennessä eniten olen tykännyt..

1) Pariisista. Ylläri. Kaupunki on kaunis, ihmiset on kivoja ja tykkään kuunnella sitä ranskan sorinaa ympärilläni. Kaupunki on niin iso että sieltä löytää aina uutta eikä siihen kyllästy.. ja sieltä saa ihania muffinsseja. Maailman typerin syy? juu. :roll:

2)Amsterdamista. Mukavan rento kaupunki, kaunista arkkitehtuuria.

Vähiten olen tykännyt..
1) Madridista. En vaan ollenkaan päässyt sisälle siihen kaupunkiin, enkä onnistunut hahmottamaan sitä.. mielenkiinnoton.
2)Helsingistä. Hmm, en tiedä - ei vaan herätä fiiliksiä puoleen eikä toiseen.
3) Tallinnasta. Ei vaan sytytä.

Yllättävän vähän on tullut kierrettyä pääkaupunkeja..
pen to everything happy and sad
Seeing the good when it's all going bad
Seeing the sun when I can't really see
Hoping the sun will at least look at me

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 16.12.2004, 12:56:17 »
1. Lontoo...tarvitseeko edes perustella
2. Pariisi...hyvänä kakkosena, ihana, mahtava kaupunki
3. Berliini...toinen koti (voisinpa jopa laittaa ykköseksi)
4. Tukholma...kolmas koti
5. Rooma...museot, historia...ah niin kaunista
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #50 : 21.12.2004, 11:35:43 »
Otsikossa on hieman oksimoroonin vikaa, sillä en innostu niin paljoa suurkaupungeista, vaan pidän niitä hieman persoonattomampina kuin pieniä paikkakuntia, mutta vastataan nyt kuitenkin.
1. Madrid: ei ole minulle välttämättä suurin ja kaunein, mutta siihen on syynsä miksi rankkaan sen ykköseksi. Oli oikeastaan ensimmäinen suurkaupunki johon voin todella sanoa tutustuneeni. Tähän väliin pitää kertoa pieni anekdootti. Saavuin nimittäin
Barajasin lentoasemalle josta menin suoraa päätä metrolla Atochan rautatieasemalle varaamaan majoitusta. Asemathan ovat joka paikassa ja maassa samanlaisia, joten en vielä tässä vaiheessa ollut nähnyt kaupunkia oikeastaan lainkaan. Noustessani metrosta keskikaupungilla, Huertasin kaupunginosassa helteiseen iltapäivään, pystyin heti aistimaan, että España todellakin on erilainen, niin hyvässä kuin
pahassa, verrattuna esim. mielestäni hieman homogeeniseenkin Keski-Eurooppaan. Näin dramaattista entréeta en ole ennen tai jälkeen tehnyt suoraan kaupungin sykkeeseen, vaan olen muualle saapunut aina junalla, bussilla (joko lentokentältä tai toiselta
paikkakunnalta), mutta kuitenkin aina maan pinnalla, jolloin paikkakunnalle saapuu tavallaan asteittain. Vaikka kaupunki onkin kansainvälistynyt nopeasti (muistaakseni jossain mainittiin, että jopa viidennes väestöstä on nykyään ulkomaalaista syntyperää),
Kastilian sydämessä ylängöllä sijaitseva Madrid on paljon aidommin espanjalainen, kuin kilpailijansa Katalonian pääkaupunki. Onhan Madridilla puolensa; vaikka ei mikään bilehiiri olisikaan, niin yöelämä on syytä nähdä ainakin kerran elämässään. Onpahan ainakin jotain vertailupohjaa. Euroopassa ei Madridille pysty
panemaan kampoihin tässä asiassa varmaan kuin yksi kaupunki, Barcelona.

2. Berliini: toisten mielestä kalsea ja etäinen, mutta saapuessani Berliiniin pidin sen erilaisuudesta. Olin melko lailla kurkkua myöten täynnä kaikkia niitä toisistaan kloonattuja Keski-Euroopan vanhojakaupunkeja. Parasta Berliinissä on avaruuden ja ilmavuuden lisäksi historia, joka ei ole pelkkiä nimiä tomuisilla sivuilla vaan merkittäviä tapahtumia meidänkin elinaikanamme. Ainutlaatuinen, jaettu kaupunki… Millaista olisikaan ollut vierailla kaupungissa muurin aikana, surrealistista uskoisin! Nykyään vieläpä dynaaminen ja kehittyvä keskus, joka paikassa näkee paljon rakennustyömaita ja uusia projekteja. Berliini ei ole samalla tavalla ”valmis” kuin suurkaupungit yleensä ja työn tulos onkin mielenkiintoista nähdä joskus 10-15 vuoden kuluttua.

3. Wien oli aika pramea, mutta kaunis ja kompakti. Tyylisuunta, joka kaupungissa vallitsee taitaa olla art nouveauta? Vuorille pääsee paikallisbussilla ihailemaan alhaalla levittäytyvää kaupunkia.

4. Praha. Kai se tämä on sitten pakko mainita. Mielestäni tosin hieman ylihypetetty paikka. Itse vierailin Prahassa keväällä ja viikolla, jolloin turistimäärät pysyivät siedettävinä. kesäinen viikonloppu ja voin vain kuvitella sitä tungosta jossain Kaarlen sillalla.

Huonot:

1.   Budapest. Karmea pettymys. Likainen, tunkkainen ja sekava. Paikotellen kauniskin, mutta ei lainkaan niin kaunis kuin annetaan ymmärtää. Unkaria vastaan minulla ei ole mitään, mutta heidän pääkaupungistaan en pitänyt alkuunkaan. Lisäksi kaupungissa minulla kävi surkea mäihä melkein joka asiassa, mutta sillä nyt ei ole väliä. Ainoa hyvä asia Budapestissa näytti olevan naisten kauneus.

2.   Bratislava. Aika mitäänsanomaton. Eräänlainen köyhän miehen Praha. Tyypillinen Itä-Euroopan pääkaupunki, kaunis keskusta ja neuvostotyyliset betonislummit kaupungin laitamilla.

3.   Vilna ja Tallinna. Vanhat keskustat kuvankauniita, mutta niiden ulkopuolella se neuvostotyylinen arkkitehtuuri ja palvelutaso eivät jaksa kauaa innostaa, vaikka kiinnostavan eksoottisilta voivatkin aluksi tuntua.

4.   Tukholma. Tukholmaa vastaan minulla ei ole mitään, mutta listaan sen siksi, että se tuntuu niin tutulta eikä mitään uutuudenviehätystä ole. Onhan se lisäksi suurimman osan vuodesta aika kylmäkin. Tosin samalla perusteella voisin mainita myös Helsingin. Pitäisi muuten joskus käydä vielä kesälläkin Tukholmassa, kun se noin lähellä on.

Listan loppupäästä tuli aika Itä-Eurooppa-painotteinen, mutta sitä ei pidä tulkita väärin. En kuitenkaan ole lännessä nähnyt sellaisia ”pakollisia” kohteita kuten mm. Rooma, Pariisi tai Amsterdam. Noista lähtisin mieluiten ehkä Pariisiin, mutta yksikään kaupungeista ei kyllä ole listan kärkipäässä tulevia reissuja suunniteltaessa. Ehkä sitten eläkkeellä on aikaa lähteä koluamaan Colosseumia rollaattorin kanssa.  Monista paikoista on jäänyt sen verran neutraali maku, ettei niitä voi laittaa kumpaankaan listaan.

Ally

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 21.12.2004, 16:31:30 »
En osaa laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta parhaita mielestäni ovat:

Dublin: viihtyisä ja mukava tunnelma, pidin kyllä kovasti koko Irlannista ja irlantilaisista

Praha: koko reissu oli niin onnistunut, että jäi tosi hyvä kuva kaupungista

Wien: viehättävä ja sopivan kokoinen kaupunki

Lontoo: kestosuosikkini, vaikka ei ulkonäöllään hurmaa

Tukholma: tykkään käydä piipahtamassa ja pidän myöskin ruotsalaisista

ja sitten ne, joista en niin kovasti pitänyt:

Varsova: oli jotenkin ankeaa

Oslo: ei juurikaan ollut mitään nähtävää, eikä sääkään suosinut

Riika: ei myöskään kolahtanut

Bratislava: sää oli hyvä ja hinnat kohdallaan, mutta muuta hyvää ei nyt tulekaan mieleen

Maaret

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 21.12.2004, 22:44:17 »
Kivoimmat on ehdottomasti

Dublin- Irlantilaiset on ihanan rentoja ja onnellisia ja se näkyy kaikessa
Sarajevo- täydellinen, ei burgeri paikkaa näkyvissä ja se on mulle aina hyvän paikan merkki
Budapest- Unkarilasta teknopoppia ulkoilma konsertissa kaatosateessa. Voiko ilta siitä enää parantua?
Köpis- kestosuosikki, aina kivaa, aina mukavia ihmisiä ja aina paljon kertomista kavereille jälkeenpäin.
Lontoo- tuntuu kuin olisi maailman keskuksessa- elämää ja tekemistä on aina- open all hours  :D (Lontoosta on ollu tosi eriäviä mielipiteitä, mutta vihjeenä vain, että kannattaa lähteä keskustasta pois; se on todellakin likainen ja täynnä rihkamakauppoja. Drinkinkin hinta vähenee yllättävästi, kun pääsee zone 3:lle asti.  :wink: )

Ikäviä paikkoja ei tule mieleenkään, ehkä vain ikäviä kokemuksia, kuten Bryssel jossa satoi kaatamalla koko ajan ja hienoissa puvuissa kulkevat bisnesihmiset melkein sylki likaisen reppureissaajan päälle.  :cry:

Peter Pan

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #53 : 22.12.2004, 01:47:50 »
1.Tampere -Tämä metropoli on käsite.

2.Praha -Mielestäni ylivoimaisesti kaunein kaupunki euroopassa missä olen käynyt..tampereen jälkeen...

3.Monaco -Muutaman päivän tauko penninvenyttämiselle ja tossa paikas todellakin pystyy pitämään hauskaa....tai no riippuu mistä tykkää..

4.Pariisi -Nähtävää on törkeesti....niin ja taas riippuu mistä tykkää..jokaisen ihmisen tulisi mielestäni kerran elämässä käydä.En tajua miten joku ei voi pitää pariisista....jos vaivautuu tutustuun paikkaan.

5.Amsterdam -ei mikään hirveen kaunis paikka eikä mielestäni edes kovin viihtyisä.Ihan kiva kummiski.pääsee listalle koska omaa todella hurjaa(!) potenttiaalia b-luokan reissulle kavereitten kesken.Uskon et sen reissun jälkeen voisi pikkasen sijoitus noustakkin... :lol: a-luokan reissuun tehneenä en kyl seuraavaa tyttöäni sinne ehkä kovin hätäseen veis.

jaa huonoimpia.....köpis oli ihan surkee paikka.johtunee osin siitäkin et siä oli jotkut humppa festarit kun kävin ja kaiken kans oli onkelmia...pelkkää negatiivistä sanottavaa.en menen enään...jos nyt ei joku sit maksa.

Berliinistä en saanut mitään otetta...no voi olla asenteessakin vähän ongelmia kun ei koko saksa oikein kiinnosta.

sit tosin wiinissä ja roomassa en ole käynyt...uskon et top viiteen vois olla tunkua noista..muut mis sit oon käyny on joo enempi ja vähempi sillain ja tällein....ei kommentoitavaa.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #54 : 22.12.2004, 01:59:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Peter Pan"
1.Tampere -Tämä metropoli on käsite.

Tampere ei ole koskaan tainnut ollut minkään pääkaupunki. Helsinki kun on Suomen ja Hämeenlinna Etelä-Suomen läänin, ja Tampere on osa näitä molempia. Vai onko Tampere kenties omavaltaisesti nimittänyt itsensä Pirkanmaan pääkaupungiksi, kun tunsi alemmuuden tunnetta ja halusi jollekkin päteä? :mrgreen:

Peter Pan

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #55 : 22.12.2004, 02:20:41 »
Niin taidat sinä fisu olla oikeassa :roll: . Minä en vain nyt oikein tahdo tunnustaa noita syrjäisiä rannikko seutuja kuten Turkua tai Helsinkiä :wink: .Mielestäni Tampereen pitäisi saada ainakin autonominen asema...tai no voitaisiinhan tästä tehdä samalla jopa ruhtinaskunta.Pormestari kun jo tänne puuhailtiin niin tehdäänpä kaverista samantien ruhtinas.alkoholiverolakikin voitaisiin ehkä sitten säätää mielemme mukaan...ois Tampereen"rajalla"tunkua.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #56 : 22.12.2004, 02:43:46 »
Aika pahaa off topicia taas ilmassa..

Lainaus käyttäjältä: "Peter Pan"
.alkoholiverolakikin voitaisiin ehkä sitten säätää mielemme mukaan...ois Tampereen"rajalla"tunkua.

Onkoon Senssillä, Panamassa, Nite Trainissa tai vaikka Pispalan Pulterissa kuinka halpaa viinaa, niin ei se riittäs mulle syyksi sinne haluta. :roll: Tai no jos Ilveksen yökerhossa, niin sitten kyllä varmaan, NOT! :mrgreen:

make

• Vieras
« Vastaus #57 : 22.12.2004, 08:42:57 »
Berliini. Vaikka olen siellä piipahtanut, perustuu mielipide enemmän mielikuvaan. Ruma, mutta ei kyllin ruma, jotta rumuus tekisi siitä nähtävyyden..

Radar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 22.12.2004, 10:55:29 »
Ehdottomasti:
Praha – kuin toinen kotikaupunki. Paljon ystäviä ja rentoa meininkiä.
Sarajevo – joku siinä tunnelmassa, ilmapiirissä, ihmisissä.
Pariisi – aukesi kunnolla vasta puolen vuoden oleskelun jälkeen.
Belgrad – kiehtovalla tavalla outo.

Ei niinkään:
Zagreb -  jotenkin…mitäänsanomaton ja hengetön.
Varsova -  kolme kertaa olen läpikulkumatkalla levähtänyt ja aina on joku asia mennyt seinään joko poliisien, ravintoloitten tai yöpymisten kanssa. Pitäisi varmaan viettää kerralla pidempi aika, oppia tuntemaan kaupunki paremmin.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : 23.12.2004, 12:04:15 »
Parhaat:

1. Praha

- Kuolematon klassikko, paikka johon ei voi kyllästyä. Kaunis ja dramaattinen. Boheemi ja rento. Gootti-arkkitehtuuri hivelee silmiä. Aitoja ihmisiä vaikka onkin "turistirysä" 8)

2. Rooma

- Historiallinen ja kaunis. Vatikaani kerrassaan upea. Rooma saa isot plussat jo pelkästään siksi, että sijaitsee Italiassa joka on maana lähestulkoon täydellinen.

3. Tukholma

- Yllärivalinta. Ehkä Euroopan paras yöelämä. Euroopan trendikkäin kaupunki, jonka pinnan alla ihmiset ovat hyvin ystävällisiä.

4. Berliini

- Itä-Berliiniin on helppo rakastua. Ihmiset aitoja ja helpostilähestyttäviä. Aina tapahtuu jotain. Hyvä paketti suurkaupunkia ja ihmisystävällistä elämänmenoa.

Huonoimmat:

1. Lontoo

- Hypetetty, kallis, ruma englantilaiskaupungiksi. Meno on tällä hetkellä kaukana parhaista päivistä, ja siirtynyt isoon omppuun. Lontoo on enemmän legenda kuin totta.

2. Wien

- Liian puhtoinen, kallis, too sophisticated. Leivokset ei kiinnosta.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com