Nelikymppinen hostellissa

(Luettu 10615 kertaa)

Anzq

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Nelikymppinen hostellissa
« : 01.05.2016, 21:35:39 »
Suunnittelen interrailia Etelä-Eurooppaan tulevana kesänä, ja tarkoitus olisi lähteä reissuun yksin. Ajatuksena on yöpyä hostelleissa, joissa tapaa muitakin reissaajia. Mietin kuitenkin, onko tällainen vajaa nelikymppinen outo ilmestys hostellissa? Yöpyykö niissä yleensä parikymppisiä vanhempaakin väkeä? Ja onkohan osa hostelleista profiloitunut "vanhemman väen" majoittamiseen?

Meni nyt todellakin kategoriaan tyhmät kysymykset, sori siitä  :-X

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Nelikymppinen hostellissa
« Vastaus #1 : 01.05.2016, 22:56:28 »
Välillä tulee hostelleissa majailtua ja oman kokemuksen mukaan olen yleensä sieltä vanhemmasta päästä. Olen 41 v. Ei ole haitannut minua ja tuskin muitakaan. Kaikenikäisiin on kyllä tullut törmättyä. Aika paljon tuntuu riippuvan hostellista minkä ikäistä siellä majailee. Arviossa jos mainitaan jossain lauseessa "biletys" niin jätän suosiolla väliin. Mutta sama pätee kyllä hotelleihinkin :) Tuollaisiin vanhemman väen hostelleihin en ole törmännyt. Sinne sekaan vaan.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #2 : 02.05.2016, 00:06:12 »
Ei todellakaan ole outo ilmestys! Kaikenikäsiä näkee myös dormeissa, ei ole iästä kiinni :)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #3 : 02.05.2016, 07:38:23 »
Tästä on jossain osiossa keskusteltu aiemmin. Siellä mainitsinkin, että Mostarissa hostelista pois lähtiessäni minulle kerrottiin, että heidän hostellinsa suositus on max 45v. Olin itsekin huomannut asian vasta varauksen tehtyäni, mutta en antanut sen häiritä itseäni, olen niin tottunut dormeissa nukkuja. Joskus ne saattavat olla hieman levottomia paikkoja, mutta kaikenikäisiä reissaajia niihin majoittuu. Lähden viikon kuluttua yksin Italiaan ja kaikki kolme majapaikkaani ovat dormimajoituksia. Olen 50++.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.05.2016, 07:40:01 »
Vaikka olisi kuinka "vajaa" nelikymppinen niin eipä sitä ihmiset toki mitenkään outona näe  ;D Itse ainakin olen kokenut hyvänä jos on jotain porukkaa joka poikkeaa vähän siitä peruskaavasta jotain ylisosiaalisia ja jatkuvasti skypettäviä 20v jenkkejä tai espanjalaisia.
Tosiaan kannattaa hostellin arvosteluista koittaa haarukoida että millaiset tyypit sinne hakeutuu. Lähinnähän tuo on ihan itsestäsi kiinni että miten motivoitunut olet säätämään hostellien kanssa.

Edit: tuollainen iästä vittuileminen kuten yllä Illusian esimerkissä on kyllä melkoisen tökeröä toimintaa minusta.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2016, 07:41:49 kirjoittanut Vandit »

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.05.2016, 15:41:15 »
Riippuu tosiaan varmasti paljon siitä että miten tuo vajaus sussa ilmenee. Jso se näkyy epäsosiaalisuutena ja vaikkapa yöllä huuteluna,  niin sitten ehkä ei. Itse olen reilu kolmekymppinen ja monasti olen hostelleissa yöpynyt. Joskus petaan vieläpä vieruskaverin punkan.

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #6 : 02.05.2016, 15:54:17 »
Muistelen kerran jakaneeni dormihuoneen noin 80-v norjalaisen reppureissaajan kanssa, joten tuskin olet ihan niin outo ilmestys nelikymppisena. Kieltamatta itsekin joskus tassa iassa (kolmivitosena) tunnen oloni vanhaksi ihan nuorimpien hostelleissa, mutta useimmiten voi filtteroida hostelleja vahan sen asiakaskunnan mukaan. Jos ei mene ihan halvimpiin, bilealueen keskustassa sijaitseviin hostelleihin, monesti porukka alkaa olla vahan kypsemmassa iassa.

Onnea matkaan!

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.05.2016, 22:53:09 »
Joskus olen jakanut dormihuoneen eläkeläismiehen kanssa, joka kuorsasi kuin raamisaha. >:( Teki oikeasti mieli sanoa aamulla pahasti lähtiessä, mutta hillitsin itseni. En ole nyt ihan viime aikoina yöpynyt hostelleissa, mutta tällä vuosikymmenellä kyllä kestosuosikissani Pietarin Puppet Theatre Hostelissa. Yövyin siellä ensimmäisen kerran vuonna 2002 ja olisikin hauskaa, jos menisi sinne taas joskus ja törmäisi jälleen samaan iloiseen työntekijään, joka oli siellä ainakin vielä 2011 ja laski minutkin kantakalustoon. :)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.05.2016, 06:58:56 »
Kun ikää on tarpeeksi niin muut saa selittää. Eli ei purista muiden mielipiteet enää reiluna nelikymppisenä, jos itelle kelpaa niiden elämäntavat. Jenkkipoika Matt, 22 vee, kolmenkymmenen kaverinsa kanssa ekalla ulkomaanreissulla ilman vanhempia ei olisi mun dormiseurajuttu.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.05.2016, 09:22:17 »
Aihetta sivuten. Täällä palliksissa joutuu herkästi selittämään myös sitä, jos iän alkaessa nelosella EI halua nukkua dormissa. Vaikka dormit on osaltani dormeiltu, en koe edelleenkään olevani makuupaikan suhteen turhan tarkka. Ulkona, marraskuussa parvekkeella tai kavereiden vaatekomeron lattialla kenkien seassa, nämä kaikki menee edelleen. Matkalla en halua jakaa makuusalia vieraiden kanssa. Se ei ole mitenkään miellyttävää, ja reissuun harvemmin haluaa lähteä kärsimään. Sanomattakin on silti selvää, että ymmärrän täysin myös niitä - jopa itseäni iäkkäämpiä - jotka edelleen dormeissa haluavat nukkua. Eikä tulisi mieleenikään vaatia sille halulle perustelua.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #10 : 13.05.2016, 09:52:13 »
Ainakin tälle Italian reissulle dormit olivat minulle hintatasoltaan ainoa vaihtoehto, kun reissaan yksin. Luccassa oli loistava hostelli hienossa luostarirakennuksessa hyvällä aamiaisella.
http://www.ostellolucca.it/hostel/home.php
Täällä Cinque Terren alueella, Biassassa, varasin hostelin hieman kauempaa. Täällä on taas kunnon hostellimeininkiä ja porukka on varsin sosiaalista ikään tai kansakuntaan katsomatta.
http://www.ostellotramonti.it/
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 13.05.2016, 11:09:58 »
Kaikki ei ole dormi-ihmisia alle nelikymppisena, joten miksi sita olisi yli nelikymppisenakaan? Joillekin se sopii, joillekin ei, ja ian myota alkaa helposti haluamaan omaa tilaa (plus yleensa silloin on enemman rahaa kaytossa). Muistan olleeni jarkyttynyt, kun ollessani 21 kaverini varasi meille dormit ja ajattelin, etten voi ikina nukkua samassa huoneessa kymmenen vieraan kanssa. No, nyt dormissa vietettyja oita on takana varmasti reilusti yli 1000. En ole viela yli 40, mutta majoitun viela dormeissa. Toisaalta olen kylla huomannut, etta nukun niissa joka vuosi huonommin ja huonommin, ja koetan valita pienia dormeja hiljaisissa hostelleissa. Olen jakanut dormihuoneen 70-vuotiaan aussinaisen kanssa, ja han oli aivan mahtava tyyppi.

Jos mulla olisi hostelli, haluaisin MIELUMMIN niita "aikuisempia" ihmisia kuin haisevia ja kannaavia kaksikymppisia.
She rides rollercoasters but never screams

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 13.05.2016, 22:29:46 »
Olen aina ollut huono dormi-ihminen (koska nukun huonosti ja nuorempana tykkäsi olla mieluummin yksin) ja valinnut siksi reppureissuillani yleensä halvan hotellin.

Näyttää vaan pahasti siltä, että jatkossa on pikkupakko mennä sinne dormiin, jos haluaa ylipäätään reissata. Muutamien maiden hintataso kun ei tod. muuta mahdollista, ainakaan miesreissuillani. Jos otan perheen mukaan, niin sitten airbnb tai muu huoneistonvuokraus, tai hostellin "perhe"huone. Japanissa hostellit oli kyllä tosi jees.

Jos SLG:llä on 1000 hostelliyötä, niin mulla on jotain 15-20 matkailuintensiteetin ollessa kuitenkin keskimäärin 50 yötä vuodessa ulkomailla.  Epäilen siis, että  hostelliöiden määrä tulee kasvamaan lievästä ikääntymisestä huolimatta.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 14.05.2016, 08:07:52 »
Epäilen siis, että  hostelliöiden määrä tulee kasvamaan lievästä ikääntymisestä huolimatta.

Mut sit on aina Väinönkatu ja GT.

Itse aiheesta: Olen kohta 40 ja dormit ovat toimineet aivan hyvin siitä huolimatta, että olen huono nukkumaan enkä aina jaksa nuorempien juttuja kovin kauaa. Jupisen vain itsekseni, mikä on välillä kovin nautinnollista.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #14 : 15.05.2016, 15:30:10 »
Alle neljäkybänen voi olla aivan liian vanha nukkumaan dormissa, siinä missä yli sen, voi olla niissä kuin kotonaan. Jossain mestoissa on yksiselitteinen yläikäraja dormille, yleensä just ton 40 v, mutta olen nähnyt myös "ei suositella yli 40 v henkilöille" -mainintoja, eli varsinkin kokemattoman dormeilijan suosittelisin pysymään poissa näistäkin.

Ylipäätään, mitä enemmän ikää on päässyt kertymään ilman aiempia dormikokemuksia, sitä enemmän mä suosittelen harkitsemaan kahteen kertaan. Vaikka oppiihan sitä uusia asioita vielä aikuiselläkin iällä, mutta oppimiskurvi voi vaan olla sen verran pidempi, että loppuu pitkäjännitteisyys ennen ku  alkaa viihtymään.

Itsehän toki valitsen edelleen liki poikkeuksetta dormin, jos yksin matkaan,  mutta emmä niitä silti uskalla ihan kaikille suositella.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 15.05.2016, 18:06:07 »
Itse en dormeista pidä. Kyllä oman huoneen yksityisyys on ihanaa! Mutta, kalliimmissa maissa majoitun dormeihin, jos se on huomattavasti halvempaa.

Dormeissa kautta rannan oon törmänny kaikenikäisiin.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #16 : 16.05.2016, 01:10:02 »
Musta eri ikäiset matkaajat tuo vaan fiilistä hostelliin. Tämän hetkisessä paikassa täällä Portugalissa on kaikenikäisiä, sieltä 19-vuotiaasta joihinkin kuuskymppisiin naisihmisiin. Omistajakin on ainakin viiskymppinen, joka hengailee asiakkaiden kanssa päivät pitkät.

Dormiin mua ei kyllä saa enää nukkumaan kuin pakosta vaikken nelikymppinen vielä olekaan... En vaan kestä sitä kuorsaamista ja muita ihmisiä. Tosin siihen varmaan vaikuttaa myös oma hostelli, jossa joutuu pälpättää päivät pitkät. En jaksa sitten lomalla olla enää samanlainen höpöttäjä. Jättäkää mut rauhaan!

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 16.05.2016, 18:41:31 »
En ole ihan varma oliko tuo fishbonen kirjoitus tarkoitettu vitsiksi vaiko miten.  Mutta jos oli ihan tosissaan kirjoitettu niin sitten hieman perusteluita toivoisin.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 16.05.2016, 21:20:32 »
^ No jos nyt yli nelikymppisenä eksyy johonkin partyhostelliin ilman aiempaa hostellikokemusta, niin ei se välttämättä niin miellyttävä kokemus ole. Itse kyllä viihdyn vajaana nelikymppisenä dormeissa, mutta minulla on sen verran kokemusta erityyppisistä hostelleista, että osaan arvostelujen perusteella melko hyvin arvata, millaista menoa on luvassa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 16.05.2016, 21:25:40 »
En mullekaan ihan auennut, että mikä fishbonen viestissä olis ollut niin läppää. Vaikka itse viihdyn edelleen 41 -vuotiaana oikein hyvin hostelleissa ja kohtalaisesti vielä dormeissakin, niin ymmärrän hyvin, ettei se sovi edes kaikille parikymppisille. Itse olen syksyllä viemässä parikymppistä sukulaistyttöä reissuun muutamaksi päiväksi ja aion järjestää niin, että ollaan yks yö hostellissa, vaikka en ole lainkaan varma, että onko se hänen juttu.