Matkustaminen lasten kanssa

(Luettu 142595 kertaa)

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Matkustaminen lasten kanssa
« Vastaus #140 : 03.09.2009, 18:43:43 »
mitäs kohteita Uudessa Seelannissa suosittelet?

Koko maa on aivan loistava kohde, mutta ehkäpä kallistuisin Etelä-Saaren puoleen: löytyy Queenstown, Mt. Cook, Alpit, West Coast sademetsineen ja jäätiköineen, Milford Sound, Marlbourgh'n kansallispuisto ja tietenkin vanha asuinkaupunkini
Christchurch. Myös Kaikouran niemimaa Valas-risteilyineen ja maisemineen on näkemisen arvoinen paikka. Ja tietenkin Hanmer Springsin kuumat lähteet kannattaa tsekata.

Pohjois-Saarella näkemisen arvoisia mestoja ovat ainakin pääkaupunki Wellington, Lake Taupo, Rotoruan vulkaaniset nähtävyydet, City of Sails eli Auckland ja pohjoisen kauripuut.

minkälaisia ongelmia on ilmennyt? Vai onko? Yleisesti ottaen

Maassa viettämieni puolentoista vuoden aikana ei ilmennyt mitään ongelmia. Maana aivan loistava paikka, ihmiset mukavia ja auttavaisia. Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuminen otti aikansa, mutta mitään draamaa ei siinäkään ollut. Varmasti yksi maailman turvallisimmista maista matkustaa.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2009, 18:50:15 kirjoittanut culture »

ahaikala

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #141 : 03.09.2009, 19:07:48 »
Kuulostaa hyvältä.Ehkäpä lähdetäänkin sinne. Kiitos näistä vinkeistä.
Minkä yhtiön kautta suosittelisit että kokoan tällaisen reissun vai pitäisikö hotellit/motellit ottaa erikseen ja lennot erikseen?
varaisin lennot ja kaikki jo nyt. En siis tiedä yhtään mistä aloittaa. :-\

Et sattuisi tietämään tongasta! Olen kuullut että sekin on aivan loistava.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #142 : 03.09.2009, 19:22:23 »
Minkä yhtiön kautta suosittelisit että kokoan tällaisen reissun vai pitäisikö hotellit/motellit ottaa erikseen ja lennot erikseen?

Itse kokoaisin koko paketin lennoista lähtien itse: tulee halvemmaksi. Auton vuokraukset ja motellit/hotellit hoituu netin kautta helposti, kuten myös lennot. Pikkaisenhan tuo vaatii perehtymistä, mutta hyvän diilin löytyminen on erittäin palkitsevaa. Muutenkin tuo koko varausprosessi kannattaa ottaa ikäänkuin yhtenä reissun osana.

Rarotongasta (Cook Islands) ja etenkin sieltä Aitutaki-nimisestä saaresta olen kuullut pelkkää hyvää. Itse olimme Fidjillä mikä oli pienoinen pettymys. Cookin saarilla emme valitettavasti käyneet mutta palaute siellä käyneiltä on ollut pelkästään positiivista. Meno-paluu Aucklandista Rarotongalle kustantaa pari-kolmestaa euroa.

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #143 : 03.09.2009, 22:49:20 »

Vinkkaa toki tännekin jos löydät 1 aikuiselle ja 1 lapselle lennot+majoituksen Uuteen Seelantiin ja vielä Cookin saarillekin 1700 euroon... Mä olen myös kiinnostunut  ;D

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 04.09.2009, 00:40:11 »
Vinkkaa toki tännekin jos löydät 1 aikuiselle ja 1 lapselle lennot+majoituksen Uuteen Seelantiin ja vielä Cookin saarillekin 1700 euroon... Mä olen myös kiinnostunut  ;D

Hyviä vinkkeijä. Jos ei tolla budjetilla niin sitten sästetään ja mennään sitte kun on tarpeeks sukan varessa.

Testirukka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #145 : 06.09.2009, 16:10:58 »
En kaikkia viestejä lukenut, mutta kuulin tuossa hetki sitten nuoresta naisesta (yksinhuoltaja), joka reissasi ihan pienen vauvan kanssa pitkin Aasiaa. Hetken oli jengi ihmetellyt naisen puheita, mutta tämä oli selittänyt, että mikäs sen helpompaa kun lähteä vauvan kanssa silloin liikkeelle kun ruoka vielä kulkee tuoreena mukana :) Siinä se oli painatellut kantoliinan kanssa ja kun nälkä yllätti niin tissille vaan. Tyyppi oli ymmärtääkseni tehnyt lähes kaiken liftaamisesta kanootilla kulkemiseen vauvan kanssa (ei nyt mitään hulluja koskia sentään). Lapsesta kasvoi täyspäinen tyttö, joka käy nyt jo koulua :)

Ettei se mitenkään mahdotonta ole. Varmasti omasta asenteesta kiinni mitenkä haluaa elää ja olla vauvan kanssa ja minkälaisissa mestoissa haluaa yönsä viettää. Mikään ei kuitenkaan ole mahdotonta.
Ei voi tuntea muuta kuin sen, minkä itse on kesyttänyt, kettu sanoi. Ihmisillä ei ole enää aikaa tuntea mitään. He ostavat kaupasta valmiiksi tehtyjä tavaroita. Mutta kun kaupoissa ei myydä ystäviä.

Smm

• Aloittelija
    • Profiili
28h lento 1,5-vee kanssa, miten onnistuu?
« Vastaus #146 : 12.10.2009, 14:09:36 »
Heippa,

Aloittelijana olen hiukan hukassa, mutta koska tämä kysymys liittyy lentomatkustamiseen, niin kysyn täällä. Modet voi sitten siirtää sinne, minne kuuluu ;)

Eli suunnittelemme mieheni kanssa matkaa Australiaan. Meillä on poika, joka on matkan alkaessa 1,5 vuotias taapero. Onko kenelläkään kokemusta, miten hyvin/huonosti piiiiiiitkä lentomatka sujuu tuon ikäisen kanssa? Miestäni kauhistuttaa ajatus, itse en osaa juuri pelätä. Lensimme kesällä pojan kanssa Göteborgiin, eikä ainakaan korvien kanssa ollut tuolloin ongelmaa ja unikin tuntui maistuvan hyvin turbulenssista huolimatta.

Vinkkejä, ajatuksia!  :)

Viesti siirretty vanhaan ketjuun. -Milma

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: 28h lento 1,5-vee kanssa, miten onnistuu?
« Vastaus #147 : 12.10.2009, 14:32:14 »
Hyvin se menee, keksit vain lapselle tarpeeksi tekemistä. Itse vedettiin keväällä maailman ympäri kahden lapsen (8kk ja 3v) kanssa ilman mitään ongelmia. Ainakin käyttämämme yhtiöt (Lufthansa, Air New Zealand ja Pacific Blue) ottivat muksut hienosti huomioon.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Junassa rattaiden kanssa
« Vastaus #148 : 12.01.2010, 00:11:46 »
Millaisia eurooppalaiset junat ovat lastenrattaiden (matkarattaat) kannalta? Lähinnä kiinnostaa Ruotsi, Tanska ja Saksa, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen kuulen mielelläni myös muiden maiden junakalustosta... Eli miten rattaat mahtuvat ja onko niissä samanlaisia perhehyttejä tai palveluvaunuja kuin Suomessa, jne?

Ihan pienet lapset varmaankin matkustavat maksutta kaikkialla?

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #149 : 12.01.2010, 08:50:24 »
Kuvittelisin matkarattaiden sopivan fyysisesti hyvin, ainakin Hollannista, Englannista ja Italiasta on kokemusta.

Suosittelisin välttämään ruuhka-aikoja, silloin ei ehkä saa ymmärrystä osakseen, jos yrittää ajella niillä käytävillä. Riippuu tietenkin paljon rattaiden koosta taitettuna; eli se säilytys voi olla ongelma. Ollaan pärjätty tunkemalla rattaat vastakkain istuttavien tuolien väliin, muistaakseni Rooman lentokenttäjunassa aiheesta sai kuulla narinaa, mutta ihan-sama-sille, kunhan matka hoituu.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Matkustaminen lasten kanssa, Mahdollistako?
« Vastaus #150 : 26.01.2010, 13:56:06 »
Automatkailijoille on kuitenkin tarjolla edukkaita camping resorteja www.eurocamp.com 

Hotelleissa voi olla perhehuoneita, mutta hakukoneet eivät niitä löydä/osaa käsittääkseni laskea.
Lisäksi Camp:jä www.siblu.com www.keycamp.co.uk ja www.canvasholidays.co.uk

Nykyisin useimmat tuntuvat laskevan perhehuoneet oikein, jos matkailijoiden ikä on annettu hakua tehtäessä.

jyrmy

• Aloittelija
    • Profiili
Vinkkejä kohteesta pienen lapsen kanssa?
« Vastaus #151 : 10.05.2010, 17:03:50 »
Kauan sitä kestikin, meinaan oloo ilman matkakuumetta!  ;D

No, on tullu jonkinverran kierreltyä, omatoimi sekä pakettimatkoilla eurooppaa ja aasiaa
Nyt on perhe kasvanut yhdellä ja syksylle kun lomat osuis kohdilleen niin lapsi olis noin 9kk ikäinen..

Eli vinkkejä minne suunnata syksyllä pienen lapsen kanssa? Ei välttämättä mitään 12-15h lentoja? Omaa autoakin eurooppaan on harkittu, lennot+vuokraautokin vaan näyttää tulevan halvemmaksi(hieman mietityttää lento lapsen kanssa) Laiva+Juna euroopassa myös käynyt mielessä (junalla pääsis edullisesti 'työsuhde' etuna)

Suunniteltu ajankohta 3.9 - 22.9.2010

Budjetti, pariin tonniin pitäs irrota lennot/hotellit jne. (pienen lapsen kanssa ehkä hieman korkeampaa tasoo kun mihin reppumatkoilla on tottunut)
Ruoka ym kulut siihen päälle..

(mahdollisten) Vinkkien antajille vielä, jos jotain eritystä huomioitavaa lapsen kanssa(rokotukset jne) mielellään tietoa, kiitos. Helpottaa suunnittelua  :)

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Vinkkejä kohteesta pienen lapsen kanssa?
« Vastaus #152 : 10.05.2010, 19:38:30 »
Sanoisin että Aasiassa on monia kohteita, joihin voi lähteä lapsen kanssa. Ihan sen mukaan, mikä itseä kiinnostaa. Yleisesti ottaen siellä on turvallista, ruokaa yms. löytyy hyvin ja ihmiset ystävällisiä ja lapsirakkaita. Tuon ikäisen lapsen omia toiveitakaan ei tarvitse vielä miettiä vaan voi toimia ihan itsekkäästi  ;D
Olen ollut lasten kanssa Malesiassa, mutta sinne menee lentäen ainakin se 15h. Muuten olisi kyllä suositeltava kohde, kaupunkia, rantaa ja luontoa kaikkea löytyy. Turvallista ja helppoa liikkua sekä kierrellä. Siitä vierestä löytyy sitten Singapore, jossa on äärettömän helppoa liikkua rattaiden kanssa ja löytyy länsimaiset lastentarvikemerkit yms.
Sitten Kiinassa voisi olla kiva kohde Hainan, jossa ollaan oltu myös lapsen kanssa. Mukavia hotelleja ja rantaa, rauhallista oli ainakin vuonna -06. Siihen voi sitten yhdistää jonkun kaupungin Kiinassa. Ite oltiin Kantonissa, josta lennettiin Hainanille.

Rokotteistakin voisin tähän mainita, että moniin maihin ainoa suositeltava rokote on A-hepatiitti, jota ei alle 1-vuotiaalle voi pistää. Jos sitten vauva sattuisi tuon a-hepatiitin saamaan, niin yleensä sairastavat sen hyvin lievänä.

skugga

• Vieras
Vs: Junassa rattaiden kanssa
« Vastaus #153 : 14.05.2010, 19:46:16 »
Millaisia eurooppalaiset junat ovat lastenrattaiden (matkarattaat) kannalta? Lähinnä kiinnostaa Ruotsi, Tanska ja Saksa, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen kuulen mielelläni myös muiden maiden junakalustosta... Eli miten rattaat mahtuvat ja onko niissä samanlaisia perhehyttejä tai palveluvaunuja kuin Suomessa, jne?

Ihan pienet lapset varmaankin matkustavat maksutta kaikkialla?

Me junailtiin 10 pv Unkari-Itävalta-Slovakia-akselilla kesällä -08 1,5-vuotiaan kanssa. Mukana meillä oli kokoon taittuvat matkarattaat, jotka useimiten junassa laitettiin joko penkin alle tai matkatavarahyllylle. Eli käytännössä rinkkaselkäinen otti rattaat ja toinen lapsen junaan mennessä ja sieltä tullessa. Koettiin tämä kätevämmäksi kuin että oltaisiin munklattu kahdestaan lapsi rattaissa junaan.
Lapsi huomioitiin kyllä hienosti junissa. Itävallassa sai aina oman junalipun konduktööriltä ja kanssamatkustajien kanssa tuli juteltua ihan eri tavalla kuin ilman lasta. Junamatkat meni hyvin, kun oli oma satukirja ja pientä evästä mukana, eikä me pitkiä matkoja edes ahmittu, pisin junamatka taisi olla vähän alle 4h.
Eikä mennyt mitään maksua lapsesta missään junassa.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2010, 19:48:04 kirjoittanut skugga »

miyakojima

• Aloittelija
    • Profiili
Kaakkois-Aasiaan lapsen kanssa
« Vastaus #154 : 25.05.2010, 21:13:13 »
Heippa!

En löytänyt vastaavaa ketjua, joten aloitanpa oman. Suunnitelmissa on lähteä 6-vuotiaan muksun kanssa kuukaudeksi reissuun kesä-heinäkuussa ja kohteeksi olen miettinyt Kaakkois-Aasiaa: lento Bangkokiin (mellakoista huolimatta) ja sieltä sitten jonnekin. En ole vielä koskaan käynyt tuolla päin maailmaa ja tietotasonikin on sen mukainen, mutta Kamputsea kiinnostaa, samoin Indonesia (tästä löysin jo valmiin viestiketjun) ja Malesia. Ja tietysti Thaimaa.

Tiedustelisinkin siis, onko kellään teistä foorumilaisista kokemusta lasten kanssa reppureissaamisesta Kaakkois-Aasiassa? Mitä kannattaisi tehdä ja minne mennä? Lapsi kyllä seuraa tyytyväisenä perässä minne tahansa menenkin ja on tottunut matkustelija, mutta erityisesti haluaisin mennä paikkoihin, jossa lapsellani riittää paljon mielekästä tekemistä ja nähtävää. Osaisiko kukaan suositella tällaisia paikkoja? Alustavasti olen suunnitellut sen verran, jotta viikko oltaisiin rantsussa löhöämässä, mutta muuta ei suunnitelmissa vielä ole. Käsittääkseni varsinkin Thaimaan turistirysistä löytyy vaikka minkä näköistä apinasirkusta (voin tietenkin olla väärässä), mutta turistiloukut ja eläinten epäeettinen kohtelu eivät minua juuri lämmitä.

Olen erittäin kiitollinen kaikista vinkeistä! Aa, ja matkabudjettini kuukaudelle on maksimissaan 1000 euroa, mikäli tiedosta on hyötyä. :)

Viesti siirretty samaa aihetta käsittelevään ketjuun. -Milma

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Kaakkois-Aasiaan lapsen kanssa
« Vastaus #155 : 25.05.2010, 22:33:26 »
Voipi olla, että näitä kohteitakin on sivuttu ketjussa, jossa on lasten kanssa reissaamisesta. Itse ainakin olen kirjoitellut, mutta eiköhän modet siirrä.

Suosittelisin Malesiaa, siellä on upeita rantakohteita ja Borneolla sademetsää sekä eläimiä, etenkin apinoita. Oltiin viime syksynä kahden lapsen (4v ja 6kk) kanssa reissussa 6vkoa. Vanhempi oli aivan innoissaan kaikista apinoista jalinnuista, joita nähtiin. Sekä tietysti uimisesta ja simpukoista   :) Kuala Lumpurissa on myös paljon nähtävää ja tehtävää lapsille mm. erilaisia puistoja. Ja voihan sitä Singaporessakin poiketa, jos kiinnostaa ja aikaa on.
Malesiassa on  turvallista ja helppoa reissata busseilla. Hyviä hotelleja saa edullisesti. Ruoka oli ainut mikä meillä tuotti hieman ongelmia, perus malesialainen ruoka kun on kohtuullisen tulista...

Bangkokista lennähtää KL:n reilussa tunnissa ja Air Asialla vieläpä halvalla.
Joten sinne suosittelen! Jos jotain kysyttävää, niin voin yrittää vastailla  :)

Ja nyt kuitenkin muitakin kohteita mainitakseni, niin Vietnamista olen kuullut paljon hyvää, siis nimenomaan että mukava lasten kanssakin reissata. Omaa kokemusta ei ole.

stella07

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #156 : 25.05.2010, 23:28:16 »
Moi!
Minäkin olin taannoin samoilla seuduilla reppureissussa silloin 6-vuotiaan poikani kanssa. Bangkokista aloitettiin,mutta meillä oli suunta kohti pohjoista. Junalla matkasimme Chiang Main ja Chiang Rain kautta Laosiin. Mekongia pitkin Luang Prabangiin ja siitä vielä viikoksi Koh Changille sitä rantsulomaa viettämään. Kaikkiaan olimme reissussa kuukauden.
Sun budjetilla varmasti selviää. Yöpymispaikat ovat edullisia (10 eurolla saa ihan kelvollisen majan yöksi) ja 20 eurolla jo melkeinpä loisteliaan. Nää hinta-arviot pätevät siis noihin mainitsemiini maihin. Ja ruokahan on puoli-ilmaista.
Meillä lapsi ei kovasti kaivannut mitään ylimääräistä viihdytystä itselleen, kun ihan KAIKESSA ympärillä olevassa on ihmeteltävää. Käytiin toki kerran norsuajelulla, mutta ihan jo pelkkä luonto tekee vaikutuksen lapseenkin. Ja rantsuloman puolella uiminen ja hiekkaleikit olivat pop!

Fisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkajuttuja
« Vastaus #157 : 26.05.2010, 00:15:18 »
Tytär on ollut mukana reppureissulla Thaimaassa 1v ja 3,5v ikäisenä ja ihan hyvin reissut sujuivat. Ensimmäinen matka tehtiin Bangkokiin ja Phi Phille ja toinen (vajaa viikko tsunamin jälkeen) Bangkokiin, Chiang maihin ja Kanchanaburiin.

Viime kesänä kävin kaksin 8v tyttären kanssa Singaporessa ja Malesiassa. Matkaan sovitettiin riittävästi eläintarhoja ja elämyksiä niin reissu sujui mukavasti.
Juttua matkasta löytyy täältä: http://kuvablogi.com/kb/matkakuvauksia/2009/06/2844/
Juttuja reissuilta: http://matkajutut.blogspot.fi/

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #158 : 27.05.2010, 10:04:31 »
Minulla oli lapset mukana Thaimassa 4 ja 6 vuotiaina pari vuotta sitten.
Olimme Phuketissa, saarilla ja Bangkokissa. Bangkok oli lapsista ehkäpä se mieluisin:) Veneajelut, temppelit, tuktukit,ostoskeskukset, puistot, kiinnostivat ipanoita ihan kympillä.
Phuketissa aika kului käyden elefantti safarilla, eri uimarannoilla, kokkikurssilla ja hieronnoissa.
Jos lapsi osaa uida, niin ei muuta kuin saarilla sukeltelmaan ja snorklaamaan. Pienempikin meni vedessä maskin ja räpylöiden kanssa kuin konkari.

Kamputzean jättäisin lapsen kanssa väliin, mutta Vietnamia suosittelen.Toisaalta kuukausi on aika lyhyt aika, joten voisihan sitä pysyä vaikka vain Thaikuissa ja käydä Pohjois-Thaimassa katsomassa sitä elämää.

Kannattaa vain pitää huoli että matkakassa antaa myöten viedä lapsi länsimaiseen sairaalaan jos tulee jotain häikkää. Ja ne majapaikat kannattaa katsoa lapsen kannalta mukaviksi.

miyakojima

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #159 : 27.05.2010, 20:28:10 »
Kiitoksia vastauksista, hyviä vinkkejä teillä! Ja Fisu, kuvasi olivat upeita. :)

Haluaisin luonnollisesti valloittaa koko Kaakkois-Aasian kerralla, mutta kuukausi on loppujen lopuksi lyhyt aika ja lomallehan tässä ollaan menossa, ei maratoonia suorittamaan. Luulen että suunta käy Thaimaasta kohti Malesiaa ja Indonesiaa, koska niistä olen kuullut lyhyen ajan sisällä niin paljon hyvää ja houkuttaa myös ajatus siitä, että rantaa on koko ajan lähistöllä. Kamputsea, Laos ja Pohjois-Thaimaa pitänee säästää seuraavalle reissulle. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä matka tuo tullessaan.

Mites muuten, oletteko ottaneet lapsillenne minkälaiset rokotukset yms matkaa varten? Hepatiitti A ilmeisesti ainakin pitäisi ottaa? Entäpä malarian vaara, suojasitteko lapsenne sitä vastaan vai oliko edes tarvetta?