Matkustaminen lasten kanssa

(Luettu 142600 kertaa)

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Matkustaminen lasten kanssa
« Vastaus #160 : 27.05.2010, 21:02:13 »
Mites muuten, oletteko ottaneet lapsillenne minkälaiset rokotukset yms matkaa varten? Hepatiitti A ilmeisesti ainakin pitäisi ottaa? Entäpä malarian vaara, suojasitteko lapsenne sitä vastaan vai oliko edes tarvetta?

Meillä otettiin ennen reissua vanhemmalle lapselle A-hepatiitti, B oli jo ennestään (se tosin ei tarpeellinen). Alle vuoden ikäiselle sitä ei vielä voi laittaa.  A-hepattiitia suosittellaan nykyään kaiken ikäisille ja jo lähes kaikkialle. Nuoremmalle otetaan se nyt, kun lähdetään syksyllä Karibialle kiertelemään.

Me oltiin vajaa viikko Borneolla sademetsässä, joten päädyttiin sitten ottamaan Malaria-lääkitys. Lariam oli ainut vaihtoehto, koska Malarone vaatii lapselle erikoisluvan. Lariam sitten aiheuttikin lapselle painajaisia (yöt oli aivan kamalia!!!), joten nyt jälkikäteen ajateltuna jättäisin sen ottamatta. Eikähän sitä tarvitsekaan noilla suunnilla ellei yövy viidakossa pidempään.

stella07

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #161 : 27.05.2010, 23:38:11 »
Malarone erillisluvalla lapsille???
Meillä Laosissa Malarone koko poppoolle ja mukana siis 6-vuotias. Oliko kyseessä paljon nuorempi lapsi vai mihin tuo erikoislupa-asia perustuu? Malarone on käsittääkseni parhaiten siedetty malarialääke (ja taitaa myös olla kalleinkin).

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #162 : 28.05.2010, 08:46:12 »
Malarone erillisluvalla lapsille???
Meillä Laosissa Malarone koko poppoolle ja mukana siis 6-vuotias. Oliko kyseessä paljon nuorempi lapsi vai mihin tuo erikoislupa-asia perustuu? Malarone on käsittääkseni parhaiten siedetty malarialääke (ja taitaa myös olla kalleinkin).

Juu Suomessa sitä saa vain erillisluvalla, siis lapsille sunnattu tabletti. Kysyin GSK:n (lääkefirman) lääkäriltä, että minkä takia, niin vastasivat, että siksi ettei ole vielä ollut riittävän pitkään markkinoilla eikä ole lapsille ensisijainen lääkitys (koska Lariam on yleisemmin/kauemmin lapsilla käytetty) tai jotain vastaavaa. On kyllä turvallinen ja tosiaan parhaiten siedetty, mutta johtuu siis ilmeisesti jostain säädöksistä..  :)

Tässä vielä lainaus THL:n sivuilta:
"Malarone on tutkimuksissa todettu tehokkaaksi ja turvalliseksi yli 11 kg painaville lapsille. Erityisluvalla on saatavissa 11–40 kg painavia lapsia varten tabletti, jonka vahvuus on neljäsosa aikuisten tabletista."

Ilmeisesti sitten aikuisten tabeletista voi lapselle puolittaa annoksen. Lääkäri suoraan kirjoitti Lariamia, varmaan siksikin että kaikille samaa, en olisi voinut Malaronea syödä, koska imetin. Niin ja kyseessä oli 4-vuotias, alle vuoden ikäiselle ei annettu ollenkaan..

miyakojima

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #163 : 28.05.2010, 12:06:09 »
Osaatteko sanoa, minkälaisissa hinnoissa nuo malarialääkkeet liikkuvat? Entä kannattaako sellaiset hankkia täältä Suomesta vai vasta paikan päältä? Haluttaisi ottaa varman päälle ja hankkia kaikki tarvittavat lääkkeet, niin ei sitten matkalla ala harmittaa, kun ei voikaan mennä tietyille alueille malarianpelon takia. Koska olisihan se todella ikävää, jos lapsi tai minä sairastuisimme. Ongelmana vain on, ettei tässä ihan tarkalleen ottaen rahalla juhlita.

Sellaista tuli vielä mieleen, että oletteko (/onko lapsenne) matkustaessanne sairastaneet paljon? Olen törmännyt mahapöpöviesteihin täällä foorumilla ja mietin, että kuinkahan yleistä reissun aikana sairastuminen on. Eniten olen huolissani siitä, että itse sairastuisin vähän vakavammin, enkä pystyisikään huolehtimaan muksusta. Onko teillä vastaavia kokemuksia?

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #164 : 28.05.2010, 12:32:30 »
10 e /20 kpl makso ainakin nuo omat malaria pillerit suomessa, että en tiiä onko niitä välttämättä järkeä lähteä metsästämään muualta varsinkin kun vaara saada jotain ihan muuta kun pitäis on aika suuri ns.kehitysmaissa

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #165 : 28.05.2010, 13:49:21 »
Aikuiselle viikonkuuri maksoi aikanaa 80-90 €, hinta voi olla tippunut. Itse en syöttänyt lapsille /syönyt itse malaria lääkitystä Thaimaassa.Laosissa ja Kamputzean puolella kyllä söin. Jos olette kaupungissa ja rannoilla Thaimassa ja malesiassa, niin ei olekaan tarvis syödä. Lapsien kanssa tusikin menette rämpimään viidakkoon viikoksi:)

Suosittelen rahan puutteesta huolimatta  varmistamaan riittävän matkavakuutuksen ja matkakassan. Länkkäri sairaaloissa hoituu lapsille hoitajakin sillä aikaa kun itse on tipassa huonona:)

Juu ja lisätäänpä vielä rokotuksista, eli hepatiitti sarja tietty, pneumokokki rokote myös kummallekin.
Lisäksi valmiiksi laajakirjoinen antibiootti mukaan ja melko hyvä arsenaali allergia ja tulehduslääkkeitä.

« Viimeksi muokattu: 28.05.2010, 13:53:30 kirjoittanut Katariina72000 »

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #166 : 28.05.2010, 14:10:34 »
Aikuiselle viikonkuuri maksoi aikanaa 80-90 €, hinta voi olla tippunut. Itse en syöttänyt lapsille /syönyt itse malaria lääkitystä Thaimaassa.Laosissa ja Kamputzean puolella kyllä söin. Jos olette kaupungissa ja rannoilla Thaimassa ja malesiassa, niin ei olekaan tarvis syödä. Lapsien kanssa tusikin menette rämpimään viidakkoon viikoksi:)

Suosittelen rahan puutteesta huolimatta  varmistamaan riittävän matkavakuutuksen ja matkakassan. Länkkäri sairaaloissa hoituu lapsille hoitajakin sillä aikaa kun itse on tipassa huonona:)

Juu ja lisätäänpä vielä rokotuksista, eli hepatiitti sarja tietty, pneumokokki rokote myös kummallekin.
Lisäksi valmiiksi laajakirjoinen antibiootti mukaan ja melko hyvä arsenaali allergia ja tulehduslääkkeitä.

Samaa mieltä, vakuutukset ehdottomasti kuntoon, jos lasten kanssa lähtee (ja no mun mielestä muutenkin).

Mutta Pneumokokki-rokotetta en kyllä ottais, siis jos pitää rahan takia jotakin karsia. Se on melkosen kallis rokote, eikä sitä ole suosituksissa oikeastaan mihinkään maahan. Hyvä rokote sinänsä, ihan täällä kotimaassakin, mutta ei tosiaan mielestäni välttämätön matkaa ajatellen.

Malaria-lääkityksenkin voi jättää pois, jos ei tosiaan oleskele pidempään viidakossa. Meille lääkäri puhui muutamasta päivästä, jotka voi ilman lääkitystä olla. Malesiassa niemimaalla ei ole ollenkaan malariaa, ainoastaan Borneon puolella, eikä sielläkään kaupungeissa (Sandakan, Kota Kinabalu). Niin ja lääkityksestä huolimatta, on hyvä suojautua hyttysiltä, koska levittävät monia muitakin sairauksia kuin malariaa. Eli ennalta ehkäisy! Muistaakseni Lariam 20tbl maksoi n. 100e. Malarone on sitten kalliimpaa.

Itse ei olla pahemmin sairastettu reissuilla. Malesiassa lähinnä nuoremmalla oli vatsapöpöä, mutta se nyt ei ollut ihme, kun miettii missä kaikkialla pyöri  ;)

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #167 : 28.05.2010, 16:14:43 »
itellä on HELIOPAR nimisiä malaria pillereitä suomesta ostettu makso tarkalleen 10,41 e /20 kpl

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #168 : 28.05.2010, 17:44:29 »
itellä on HELIOPAR nimisiä malaria pillereitä suomesta ostettu makso tarkalleen 10,41 e /20 kpl

Heliopar ei tehoa falciparum malariaan, joten kannattaa olla tarkkana minne menee ja mika malarianestolaakitys kay.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2010, 17:46:42 kirjoittanut mpala »

pimiz

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #169 : 01.06.2010, 10:23:05 »
Nyt alkaa olla matkakuumetta, eritoten USA (Florida) houkuttelisi paljon! Matkustusajankohta olisi alkusyksyn ja loppuvuoden välissä, jolloin poikamme on vähintään 1,5 vuotta, mutta vielä alle 2 vuotta.

Yksi käytännön ongelma tulee mieleen. USA:an mentäessä olisi vuokrattava auto, mutta mitenkäs muksun turvaistuin? Joltain vuokraamolta katsoin, että veloittavat aika suolaisia päivävuokria niistä, siten että parin viikon tuolivuokralla ostaisi jo uuden turvaistuimen. Onko mitään järkeä roudata omaa turvaistuinta Suomesta mukaan? Se on aika iso (Britaxin Multi-Tech on malli), joten lentokoneessakin varmaan suhtaudutaan hieman nihkeästi sellaisen kuljettamiseen.

Miten arvoisat pallistit ovat toimineet vastaavassa tilanteessa? Kannattaako vain päästä helpolla ja maksaa istuimesta vuokra?

Myös muita vinkkejä noin pienen kanssa matkustamiseen jenkeissä otetaan ilolla vastaan :)
Pekka töhri bussin. Tukkapöllyn sijaan hän sai kehut.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #170 : 01.06.2010, 11:34:24 »
Turvaistuin mukaan koneeseen vaan. Joelassa on syytä vuokrata auto heti kuitenkin. Ei sitä joudu sen enempää kantamaan ja koneen ruumassa on kyllä tilaa.

Aveliina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #171 : 01.06.2010, 17:35:43 »
Me olemme olleet kahtena kesänä Floridassa pienten lasten kanssa (2 lasta). Ensimmäisenä vuonna ostimme istuimet erittäin edullisesti Targetista (www.target.com), joita löytyy jokaisesta kaupungista. Toinen vaihtoehto on Wall-Mart. Istuimet olivat todellakin hyvin edullisia, vuokraaminen ei tullut edes mieleen. Seuraavana kesänä otimme istuimet mukaan ja laitoimme samaan jättisäkkiin vaunujen kanssa ja ruumaan. Takastullessa laitoimme kyllä istuimet ihan erikseen, kun jätesäkin olivat menneet rikki. Kukaan ei kommentoinut niitä mitenkään. Joten jos teillä on hyvä istuin, niin mukaan vaan!

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Matkustaminen lasten kanssa, Mahdollistako?
« Vastaus #172 : 08.06.2010, 16:17:12 »
Automatkailijoille on kuitenkin tarjolla edukkaita camping resorteja www.eurocamp.com

Hotelleissa voi olla perhehuoneita, mutta hakukoneet eivät niitä löydä/osaa käsittääkseni laskea.
Lisäksi Camp:jä www.siblu.com www.keycamp.co.uk ja www.canvasholidays.co.uk

Nykyisin useimmat tuntuvat laskevan perhehuoneet oikein, jos matkailijoiden ikä on annettu hakua tehtäessä.
Lisäisin vielä tämän www.easycamp.com  ja www.yellohvillage.co.uk

Camp La Baume / Frejus / Ranskan Rivieralla on nyt kokeiltu Siblun palveluna. Siblun palvelu auki oli läsnä selkeästi vähiten, mutta silti hyvin toimiva. Muutenkin Siblulta tuntuu tulevan asiat vähän viime tingassa tai jäävän kokonaan tulematta, mutta kun perään kyselee niin homma toimii hyvin.

Myös kaikki yllämainitut operaattorit olivat edustettuna tässä "puistossa". Majoitus vastasi odotuksia. Äänieristys oli vähäinen pettymys. Erittäin käyttökelpoinen ja järkevän majoitus lapsiperheelle. Hinnalla saa jonkin verran vastinetta lisätilana ja sisustuksen koreutena. Ulkokalusteet (2 aurinkotuolia) ja ulkoruokapöytä sisältyi.

Hyvää La Baumessa matalasesongissa. Tilaa on hyvin ja paikka n. 25%ti täynnä.
+ Autoilevalle loistava sijainti
+ Hyvä kauppa puistossa
+ Huippuhyvät vastaanottopalvelut
+ Lämmitettyjä uima-altaita (lapset tykkäsivät), vesiliukumäkiä, allasjumppaa, porealtaita, Hamman höyrysauna ym.
+ Kaksi leikkipaikkaa, toinen taaperoille ja toinen vähän vanhemmille
+ Puiston toimesta Järjestettyä lastenohjelmaa (englanniksi & ranskaksi). Myös Keycamp ja Eurocamp tarjosivat asiakkailleen Fun station for all palvelun.
+ Enimmäkseen Ranskalaisia lomailijoita

Huonoa:
- Ei herkkäunisille. Kovin lähellä moottoritietä, minkä ääni haittaa lähinnä yöllä tyynellä ja sopivasta suunnasta tuullessa. Tästä operaattorien syystä teltta vaihtoehto kannattaa unhottaa tässä puistossa (kun sijaitsevat lähinpänä em. tietä).
- High season voi täällä olla aika ahdistava

Tässä majoitusmuodossa eletään normaalia enemmän muiden ehdoilla lähinnä oman rauhan rajoitteiden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2010, 16:21:13 kirjoittanut maanma »

sasesi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #173 : 29.08.2010, 16:05:16 »
Suosittelen lasten kanssa matkustamista. Lapset nauttii varmasti siinä missä aikuisetkin. Itse en edes lähtisi pidempään reissuun ilman lapsiani eivätkä päästäisikään :)
Kannattaa vaan miettiä asiat valmiiksi ja suunnitella hyvin. Pidemmät matkat kannattaa tehdä mahdollisesti yöaikaan.Loma-asunnon vuokraus helppoa ja edullista ainakin isomman perheen kanssa.
Pysähdyksiä aina kun vastaan tulee kivaleikkipuisto tms. Itse katson esim netistä uimarannat tai kylpylät tai leikkipaikat matkanvarrelta valmiiksi, jos tunnelma alkaa kiristyyn niin löytyy vaihtelu matkanvarrelta.
Paljon syötävää autoon, piirustustarvikkeet, tehtäväkirjoja, mahdolliset pelikonsolit, pelikortit ym, ym tuovat helpotuksen myös lennoilla ja muualla missä odottamista. Esim ravintolassa  kiva saa ajan kulumaan ja itse syöt rauhassa.
Pienenä meillä oli mukana oma potta (osta edullinen voit jättää yleiseen wc:hen tai lahjoittaa ei täytä kasseja paluumatkalla) Helppo pysähtyä pisulle autosta tai on kätevä hotellihuoneessa.
Isopaketti kosteutettuja käsipyyhkeitä helpot vaipan vaihdot ja hyvä pestä kädet missä ja milloin vaan.
Pieni pätkä narua mukaan. Pikkuisten pyykki on helppo pestälavuaarissa ja laittaa narulle kuivumaan. Narulla ollu paljon muutakin käyttöä, esim korjailtu matkarattaita.
Lomalle vaan ja paljon kuvia, mistä helppo muistella lomamatkaa vaikka ei varsinaisesti vielä muistiin mitään ehkä ole jäänytkään :)
Kokemusta on lapset 5, 9 ja 13 reissannut tuhansia km autossa ja ilman autoa, kivaa on ollut  :)

peace

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #174 : 22.01.2011, 19:51:14 »
Heippa kaikille!
Olis kiva kuulla kokemuksia kahdestaan lapsen kanssa matkustamisesta. Tietysti on tosi paljon helpompaa ja turvallisempaakin lähteä kahden tai useamman aikuisen kanssa lapset mukana. Onko joku uskaltanut lähteä vain lapsen tai lasten kanssa? Onko joku muuttanut ulkomaille lapsen kanssa? Kuinka pitkiä matkoja, millaista ajanviettoa on ollut, onko matkoilta löytynyt uusia ystäviä?

miina2

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #175 : 27.01.2011, 06:05:16 »
Heippa kaikille!
Olis kiva kuulla kokemuksia kahdestaan lapsen kanssa matkustamisesta. Tietysti on tosi paljon helpompaa ja turvallisempaakin lähteä kahden tai useamman aikuisen kanssa lapset mukana. Onko joku uskaltanut lähteä vain lapsen tai lasten kanssa? Onko joku muuttanut ulkomaille lapsen kanssa? Kuinka pitkiä matkoja, millaista ajanviettoa on ollut, onko matkoilta löytynyt uusia ystäviä?

Täälä yksi yh,joka aon käynyt yksin lasten kanssa Lontoossa ( 5v,7v lasten iät silloin) ja nyt kesällä olen lähdössä noiden kanssa ( 7v,9v) Aasiaan vajaaksi 5 viikoksi. Viime kesänä kävin reilaamassa, mutta silloin meillä oli neljäntenä mukana miun työkaverini.

Pikkasen tuo´Aasian matka jä'nskättää miten pärjään yksin JOS jotain sattuu. Lenn'mme ensin Bangkokkiin, sieltä junalla Samuille-> Malesian Penang, Kuala Lumpur ja Melaka -> Singapore ja sieltä Istanbuliin muutamaksi päiväksi.

peace

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #176 : 29.01.2011, 13:07:11 »
 :) !!! Kuulostaa tosi hauskalta... Lapset näkee maailmaa ja muita kulttuureja ja kuulevat eri kieliä. Luulen, että jos tulee joku hätä matkalla, niin lapsen kanssa matkaavaa kohtaan löytyy ystävällisiä ihmisiä.
Millaisella budjetilla olette matkailleet?

miina2

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #177 : 30.01.2011, 06:58:29 »
:) !!! Kuulostaa tosi hauskalta... Lapset näkee maailmaa ja muita kulttuureja ja kuulevat eri kieliä. Luulen, että jos tulee joku hätä matkalla, niin lapsen kanssa matkaavaa kohtaan löytyy ystävällisiä ihmisiä.
Millaisella budjetilla olette matkailleet?

No interailin yöpaikkojen eteen tein paljon töitä: valitsin edullisia yöpaikkoja booking.comista ja tripadvisorista tarkistin niiden tason ja kaikki osui nappiin. Interailille taisin laskea 50e / päivä ruokiin ja muuhun ( poislukien siis majoitus ja  nähtävyydet) ja hyvin piisasi rahat.

Nyt Aasiaan lähdemme samalla periaatteella. Kuala Lumpuriin esim. valitsin edullisimman hotellin minkä saa ( jossa ei oleollut luteita ja joka suht koht hyvällä paikalla). Puolissa matkamme hoteleissa on uima-allas ( lapsille melkein must) ja niissä paikoissa missä ei ole, ole luvannut viedä lapset vesipuistoon. Kokonaisbudjetti 35 päivän reissulle taitaa olla n. 4500e: lennot 2000e ( Hki- Bangkok ja Singapo-Istanbul ja viimeinen lento Istanbul-Hki), majoitus n. 850e, Aasian sisäiset matkat n. 200e, nähtävyydet 250e ja ruokarahaa 30e x 35 päivää = 1200e .

peace

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #178 : 07.02.2011, 13:21:25 »
Lainaus käyttäjältä: miina2
Kokonaisbudjetti 35 päivän reissulle taitaa olla n. 4500e: lennot 2000e ( Hki- Bangkok ja Singapo-Istanbul ja viimeinen lento Istanbul-Hki), majoitus n. 850e, Aasian sisäiset matkat n. 200e, nähtävyydet 250e ja ruokarahaa 30e x 35 päivää = 1200e .
Mä en kauheen hyvin tiedä lentojen hinnoista, mutta noi sun löytämät lennot on varmasti aika edulliset. Mistä oot löytänyt, onko lapset puoleen hintaan? Olen itse huomannut, että monilla yhtiöillä on sama tai lähes sama hinta lapsilla ja aikuisilla.

:) Kiinnostaisi kuulla miten teidän matka Aasiassa menee sitten kun olette sinne lähteneet.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #179 : 21.02.2011, 02:59:31 »
Sattuuko kellään olemaan tietoa, saako 2 vuotta täyttänyt matkalainen ottaa Ryanairin lennolle mukaan lastenrattaat maksutta? Firman sivuilla faq-osiossa käytetään kyseistä aihetta käsitelevässä vastauksessa käsitteitä infant ja child sekaisin, eikä vastauksesta oikein ota selvää. Elikä siis jos jollakulla on aiheesta omakohtaista kokemusta tahi muuten parempaa tietoa, niin ilmaiskoon ja samalla nöyrimmät kiitokseni lunastakoon.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"