Bolivia

(Luettu 17457 kertaa)

gringa

• Aloittelija
    • Profiili
Bolivia
« : 21.07.2004, 13:16:26 »
Moro! Oon piakkoin lähdössä puoleksi vuodeksi Boliviaan ja olisi kiva kuulla kokemuksia maasta ja kaikki vinkit ja neuvot otan myös kiitollisena vastaan. Ja jos löytyy muita, jotka sattuu olemaan samaan aikaan Boliviassa, olis myös kiva vaihtaa ajatuksia tai ehkä treffaillakin vaikka paikanpäällä.

Tackar och pockar.

Kermit

• Reissaaja
    • Profiili
Bolivia
« Vastaus #1 : 21.07.2004, 14:49:32 »
Ootko lähössä kiertämään Boliviaa vai johonkin tiettyyn kohteeseen asumaan? Itse oon starttaamassa Argentiinan päin vuodenvaihteessa, joten jos siellä päin liikut matkallasi ni muista tulla kertomaan parhaat täkyt.

Tarkoitus olisi tulevaisuudessa Boliviakin koluta, joten matkapäiväkirja jne reissustasi otettaisiin kiitollisena vastaan!

gringa

• Aloittelija
    • Profiili
Bolivia
« Vastaus #2 : 03.08.2004, 08:23:27 »
Asustelemaan lähden. Tosin kaupunki ei ole vielä selvillä, mutta todennäköisesti olen menossa La Paziin.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
Vs: Bolivia
« Vastaus #3 : 24.01.2011, 18:39:01 »
moi! onko kenellakaan kokemusta sadekaudella matkustamisesta boliviassa ? takoitus olisi menna n. viikon paasta uyuniin ja sielta la paziin... millainen tuo uyuni- la paz vali on onko esim. tiet paallystetty ?? kaikki muutkin vinkit boliviaan liittyen otetaan innolla vastaan :)

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.01.2011, 21:38:10 »
Matkustin bussilla n. tasan vuosi sitten Boliviassa ja nimenomaan Uyunista La Paziin. Tiet pääosin tuolla välillä eivät ole päällystettyjä. Meidän bussi oli silloin n. 12h myöhässä kun tie tulvi yhdestä kohtaa eikä meinattu päästä bussilla läpi siitä, oli itseasiassa syntynyt joki siihen halkasemaan sen tien. Eli ei kannata kovin tiukalla aikataululla lähtee tolle reissulle, kaikkea voinee tapahtua. Mutta kokemuksia kertyy ainakin. Varaat vaan juotavaa ja syötävää messiin. Myös jeeppisafarille jos lähdet suola-aavikolle niin autot ovat aika kovalla koetuksella ja niitä näkyy tien poskessa joka puolella.

Mi nombre

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.04.2011, 04:20:04 »
Moro!
Olen menossa Boliviaan, ja jos vain on mahdollista menisin johonkin observatorioon vierailulle. Onko jollakulla tietoa, missa se olisi mahdollista?

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 07.06.2011, 23:03:07 »
Millaista on Boliviassa La Pazin lähistöllä? Mietiskelin mahdollista reittiä San Pedro - Salar de Uyuni - Potosi - Sucre - La Paz - Lago Titicaca -> Peruun. Onko Titicacan ympäristössä Bolivian puolella mielenkiintoista nähtävää? Onko mun reittini ylipäänsä kovin kummoinen? Tässä just mietin vaihtoehtoja ja googlailen.

Olen yksin matkustava vaalea ja nuori tyttö, tosin Etelä-Amerikassa asunut ja espanjantaitoinen. Yksin matkustaminen hiukan epäilyttää, mutten usko chileläisten kavereideni voivan lähteä kanssani ihan noin pitkälle rundille. Kuullostaako toi reitti näillä eväillä järkevältä? Tiedän kyllä riskit. Niin ja riittääkö 2vk tuohon jos haluaa Machupicchuunkin.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2011, 23:11:12 kirjoittanut Zaapas »

Laeppae

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 07.06.2011, 23:11:54 »
Hyvä on reitti! Voithan hengailla Copacabanalla Bolivian puolella ennen kuin meet Peruun ja tutustua Titicacaan, mukava kylä.. ei tosin automaattia, joten varaa loput bolivianot sinne! Mitään muita kun mukavia ihmisiä en 5 kuukauden Etelä-Amerikan kiertueella tavannut (jos ei oteta huomioon taskuvarasta Paraguayssa), mutta varmaan sitä riskitkin on olemassa.. maalaisjärjellä varmasti pärjää myös yksinmatkustava tyttö ja jos vielä espanjaakin osaat, niin no problemos!
IG: laeppae

london86

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 07.06.2011, 23:30:25 »
kyllä tuossa 2 viikossa ton reitin heittää mutta paljon saa istua bussissa ....itellä meni melkeen 2 vk jo sucressa uyuni on kyllä aika turha paikka eli sen suola-aavikko reissun jälkeen ei kyllä kannata jäädä sinne hengaileen, potosi oli itelle vähän turhan korkeella niin en ollut sielä kun puolipäivää mutta ei kyllä vaikuttanut muutenkaan mitenkään ihmeelliseltä ...sucresta kannattaa katsoa lentoja la paziin ovat halpoja... varsinkin kun bolivian bussit ja tiet on mitä on ::) santa cruzia suosittelen oli kiva kaupunki mutta ei taida mahtua tohon 2 viikkoon...turvallista oli ainakin omasta mielestä eli sen puoleen ei kannata skitsoilla..feikki poliiseja tosin on ainakin la pazissa ja santa cruzissa...mutta jättävät kuulemma rauhaan kun jatkaa vaan kävelyä jos tulevat jotain passia yms. kyselemään.. ::)

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.06.2011, 23:44:55 »
Santa Cruzin kuvia katselin ja tuumasin että ehkä La Paz ajaa asiansa tommosena reitin isompana kaupunkina. Muut on aika tommosia luontokohteita ja saa ollakin, niistä kun enemmän pidän.

Potosi ei mitenkään pakollinen muuten kuin mahdollisena läpikulkupaikkana, tuskinpa sen suola-aavikon jälkeen joku karuhko pikkukaupunki niin erikoista vaikutusta tekisikään.

Paljonko noiden mun mainitsemien välien bussimatkat suunnilleen kestää ja minkä hintaisia Bolivian bussit on noin yleensä? Onko helppo löytää kohtuuhintaisia hostelleja tai vaikka hotellejakin? Niin ja onko bussiyhteydet kaupunkien välillä hyviä ja meneekö busseja tiuhaan?

Keksin myös että saan muista suunnitelmista riippuen tarvittaessa venytettyä matka-aikaa. Kolmisen viikkoa voisi olla myös ihan ok. Ei minun tarvitse missään kaupungissa päivätolkulla samoilla. Lähinnä mielenkiintoisten luontokohteiden lähettyvilllä viettäisin hieman kauemmin ja katselisin kaiken mikä kiinnostaa.

edit. Onko kellään näkemystä kannattaisiko Titicaca kiertää ylä- vai alakautta mikäli Boliviasta Machupicchuun matka?
« Viimeksi muokattu: 07.06.2011, 23:52:48 kirjoittanut Zaapas »

london86

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.06.2011, 23:55:35 »
toi santa cruz on melkeen kuin brasseissa olisi eli ihan toisenlaista boliviaa lämmintä riittää  :) bussit on todella halpoja jollai vajaalla 10 egellä ois päässy esim. sucresta santa cruzii ..matka-aika jotai 17-21 h  ::) mutta päädyin lentämään ton välin ku lento oli 39e ...niissä busseissa ei oo sit vessoja  ::) busseja kulkee aika hyvin mutta matkat kestää kauan esim. uyuni-la paz väli 24h  ;D hostellit/hotellit  4-6 egee dormissa ja 8-15 egellä oma huone oli aika yleinen hinta eli halvalla pääsee  ;D
« Viimeksi muokattu: 08.06.2011, 00:09:10 kirjoittanut london86 »

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08.06.2011, 00:37:07 »
Kiitoksia paljon vastauksista. Hassua miten lähellä Boliviaa olen vuoden majaillut paikan jääden ihan pimentoon mulle. Semmonen epäilyttävä maailmankolkka johon pitäisi nyt päästä tutustumaan.

Heeei miten halpa lento! Mistä sen löysit? Onko helppo päästä äkkiseltään lyhyellä varoitusajalla tommoselle? Mun aikataulu kun taitaa muotoutua semmoiseksi, että mennään kun aikaa riittää ja kun ei riitä niin sitten oiotaan.

london86

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 08.06.2011, 00:43:15 »
Aerosurilla lensin ite ..toinen vaihtoehto on TAM ihan edellisenä päivänä ostin lennon eikä ollut mikään tarjous...kannattaa ostaa suoraan lennot jommankumman yhtiön toimistosta ...eikä käyttää mitää paikallisia matkatoimistoja...
« Viimeksi muokattu: 08.06.2011, 00:45:35 kirjoittanut london86 »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 08.06.2011, 14:58:35 »
Olen yksin matkustava vaalea ja nuori tyttö, tosin Etelä-Amerikassa asunut ja espanjantaitoinen. Yksin matkustaminen hiukan epäilyttää

Niinkuin olen monesti todennut, on oikeastaan ihan sama, oletko tumma vai vaalea, 20- vai 40-vuotias. Olet turisti, erotut joukosta, ja sinulla on moneen paikalliseen verrattuna paljon rahaa. Kannattaa suosiolla totutella siihen, etta saat huomiota, eika sille voi mitaan! Espanjantaidot toki auttaa, ja lattarikulttuurin tunteminen- lisaksi bolivialaiset on vahan sisaanpainkaantyneempia kuin muualla E-Amerikassa, eli en usko etta mitaan ongelmia on. Boliviassa on jonkin verran pikkunapistelya/ ryostelya, joten tavaroista kannattaa pitaa huolta.

Rurrenabaquessa kaymista kannattaa harkita, hyvin erilaista Boliviaa verrattuna muihin kohteisiin. Sucre muistuttaa enemman Chilea tai Argentiinaa, mutta on kylla kaunis ja vierailun arvoinen! Potosissa suurin viehatys taitaa olla ne kaivoskierrokset, joita en suosittele jos podet minkaan asteista klaustrofobiaa!
« Viimeksi muokattu: 08.06.2011, 15:00:08 kirjoittanut Strange Little Girl »
She rides rollercoasters but never screams

Laeppae

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 08.06.2011, 22:39:33 »
Matka Rurreen niillä teillä on myös oma seikkailunsa :D
IG: laeppae

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #15 : 09.06.2011, 21:51:07 »
Ei taida sopia aikatauluihin sinulle, mutta ylipäätään Parque Nacional de Torotoro
on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Eipä ole turisteja eikä tyrkytystä.
Toisaalta eipä ole mitään infrastruktuuriakaan juuri, edes Cochabambasta on
vaikea löytää tietoa miten sinne pääsee. Itse menin iltabussilla joka lähti 18:00,
matka kestää n.6 tuntia tai enemmän.

Alueella on uskomattomia vuoria, fossiileja, kunnon luolia, dinosauruksen kivettyneitä
jalanjälkiä, upea kanjoni "vesiputouksineen" ja niin edelleen. Majoitusta kylästä löytyy
parista eurosta lähtien. Ruoka pitää tilata edellisenä päivänä.. Kävellä saa paljon,
opasihmisiä löytyy luultavasti vain Espanjaksi. Reissu ei juuri mitään kustanna,
ja paikka on melkoinen helmi. Reissuun menee helposti 3-4 päivää ja enemmänkin
jos haluaa kaikki tärkeimmät paikat koluta. Olen vissiin aikaisemminkin siitä johki topicciin
kirjoitellut ja varmaan joku muukin pallislainen on siellä käynyt (ainakin Hanna71 ilmeisesti?)

Sikäli jos käy Santa Cruzissa ja jatkaa siitä La Paziin, Cochabamba on muutenkin ilman
Torotoron reissuakin ihan mukava paikka viipyä vaikka yksi päivä, ja jatkaa taas illalla
matkaa.

enne

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Bolivian viisumi
« Vastaus #16 : 14.07.2011, 01:22:21 »
Osaisiko joku kertoa voiko Boliviaan ostaa vain menolennon eli tuleeko ongelmia, jos ei ole paluulippua? Jos maassa aikoo olla puoli vuotta tarvitaanko viisumi vai voiko 3kk oleskeluluvan uusia poistumalla välillä esim. Peruun?

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.07.2011, 04:33:28 »
Boliviaan käy tieni parin viikon kuluttua. Suunnitelmissa olisi ainakin Salar de Uyuni, Potosí ja Sucre - muita ehdotuksia sieltä etelä-osasta maata? Kovin ylös en ehdi lyllertää kun Buenos Airesista asti pitäisi reissata ja aikaa on vain kaksi viikkoa ja kulku tapahtuu bussilla.

london86

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.07.2011, 18:22:40 »
santa cruzia suosittelen    ;) uyunissa ei sit oo yhtää mitää sen aavikkoretken lisäks eikä potosikaan mitenkään erikoiselta vaikuttanut vaikken sielä kauaa ollutkaan johtuen korkeudesta ... sucressa tuli viihdyttyä melkeen 2 viikkoo oli ihan mukava kaupunki  ;) alkuvuodesta oli aerosurilla halpoja lentoja  bolivian sisällä esim. 40e sucresta- santa cruziin....  ja aika halvalla olis päässy myös santa cruzista -buenos airesiin,,
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011, 18:25:35 kirjoittanut london86 »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Bolivian viisumi
« Vastaus #19 : 14.07.2011, 23:18:15 »
Osaisiko joku kertoa voiko Boliviaan ostaa vain menolennon eli tuleeko ongelmia, jos ei ole paluulippua? Jos maassa aikoo olla puoli vuotta tarvitaanko viisumi vai voiko 3kk oleskeluluvan uusia poistumalla välillä esim. Peruun?

Viisumin, eli leiman passiin, saa uuden poistumalla maasta ja tulemalla takaisin. Luulen, etta puoli vuotta onnistuu helpostikin, koska rajamuodollisuudet on melko simppelit- eli kukaan ei plaraa passia lapi tutkien kaikki mahdolliset leimat.
Itse olen saapunut Boliviaan kahdesti (kerran lentaen ja kerran maitse Argentinasta), ja kukaan ei kysynyt mitaan paluulipusta.
She rides rollercoasters but never screams