Malarianestolääkitys Etelä-Amerikassa?

(Luettu 13210 kertaa)

Lea

• Vieras
« : 27.08.2004, 07:03:26 »
Oletteko käyttäneet malarianestolääkitystä reissuillanneEtelä-Amerikassa? Millaisia kokemuksia teillä on ko. lääkityksestä? Lähinnä sivuvaikutukset kiinnostavat. Malarone olisi kuulemma lähes sivuvaikutukseton mutta aika hintava pidemmälle reissulle. Toisen, kerran viikossa otettavan lääkkeen, yleisimpiä sivuvaikutuksia ovat pahoinvointi, unihäiriöt ja "outo" olo. Pelottaa että menee matka pilalle sen lääkkeen takia, olen tosi herkkä saamaan oireita lääkkeistä.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 27.08.2004, 09:00:04 »
Kyllähän tuo lääkeherkkyys on täysin yksilöllistä. Toiset popsivat Lariamia ilman mitään vaikutuksia huuhdellen pillerin alas oluella, kun taas toisilla naksahtaa päässä Helioparista. Kaipa se vaikutus selviää vain kokeilemalla.
quot;Cachorro sem vergonha"

MewTwo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.08.2004, 09:00:29 »
Mihin päin E-A:ta olet menossa? Riippuu ihan alueesta mitä malarianestonappeja pitää ottaa. E-A:ssa on alueita joissa riittää Klorokiinifosfaatti (Heliopar) ja alueita jossa on sillekin resistenssejä kantoja, jolloin meflokiini on ainoa vaihtoehto (Lariam tai Malarone). Oot varmaan käynyt tsekkaamassa jo KTL:n malariasivut, mutta jos et, niin tässä linkkiä:
Malarian ehkäisy
Rokotukset maittain

Lariamista liikkuu ties mitä kaupunkilegendaa psykoosiin johtaneista sivuoireista ja hallusinaatioista  :shock: , mutta harvalle noista oikeesti sivuoireita tulee. Joillekkin unettomuutta ja outoa oloa parin ensimmäisen käyttöpäivän ajan. Jos olet menossa alueelle missä meflokiini (Lariam, Malarone) on ainoa vaihtoehto, sun kannattaa pyytää lääkäriltä resepti hyvissä ajoin ja ennen matkaa ja testata lääke. Ehdit vielä vaihtaa toiseen lääkkeeseen, jos näyttää siltä että saat sivuoireita.

Mä hommasin useempi viikko sitten Lariamit testattavaksi ennen mun Lokakuista reissua, mut jostain syystä ton lääkkeen testausta on ollut helppo siirtää eteenpäin ;)  Ehkä ensi viikolla... Tuun sit kertoon kokemuksia - ellen oo vaipunut psykoosiin, ahah  :lol:

Lea

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.08.2004, 15:38:12 »
Kiitos vastauksista! Kirjoittelehan MewTwo käyttökokemuksia kun oot testannu.... Kai tässä pitäis itsensäkin hilautua lääkäriin reseptin hakuun.

Moina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.08.2004, 22:10:16 »
http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=3572&highlight=malaria

Täältä löytyis myös jotain.

Noissa Aasian matkakertomuksissakin sivutaan kyllä asiaa, perusjutut nimenomaan lääkityksen tehon ja sivuvaikutuksen kanssa varmaan samat jos Etelä-Amerikkaan lähtee, muuten aika paljon spesifiä Aasia-tietoutta.
asta tulee varmasti hyva reissu, kun on niin paljon kamaa mukana

Tarja Halonen
presidentti

MewTwo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.09.2004, 08:23:24 »
Rohkaistuin eilen ja otin Lariam nappulan duunin jälkeen testatakseni ennen reissua millaseen kuntoon ne mut vetää. Mut ei hallusinaatioita eikä muitakaan mielenhäiriöitä... ainakaan vielä. :) Eli olo on ihan suht koht normaali. Jos mä oikein tarkotuksella alan tarkkaileen olotilaani, niin ehkä on havaittavissa sellasta pienimuotoista keinuvaa oloa päässä, mut mä uskon et se on lähinnä luulotautia. Kai sitä kenellä tahansa on pientä malfunctionia klo 8 aikaan aamulla, ennen aamun kofeiinitankkausta  :wink:

Jännittävä juttu oli se että lääkkeen annostusmäärän jouduin etsiin KTL:n sivuilta. Reseptissä luki "ohjeen mukaan" ja  apteekin täti sanoi, että "ota ohjeen mukaan,  tarkat ohjeet löytyy lääkkeen tuoteselosteesta". Tuoteselosteessa lukee että "lääkeannos riippuu käyttäjän painosta, noudata lääkärisi määräämää annostusta" :shock:  .... Mitä annostusta :?:  KTL:n sivuilta sain varmistuksen aikuisen annostuksesta: 1 tabu/vkossa.

Lea

• Vieras
« Vastaus #6 : 02.09.2004, 15:53:59 »
Rokotustäti sanoi että ne oireet tulee (jos tulee) sen toisen tabun jälkeen eli tokalla viikolla. Joten jään edelleen odottelemaan MewTwon kommentteja. Jos ei kahteen viikkoon kuulu mitään, taidan kokeilla toista merkkiä :)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #7 : 02.09.2004, 22:26:36 »
tosi huono olo ja painajaisia ekan tabun jälkeen. Tabletin oton jälkeen aina seuraava vuorokausi perseestä. :cry:

MewTwo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.09.2004, 10:23:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Lea"
Rokotustäti sanoi että ne oireet tulee (jos tulee) sen toisen tabun jälkeen eli tokalla viikolla. Joten jään edelleen odottelemaan MewTwon kommentteja. Jos ei kahteen viikkoon kuulu mitään, taidan kokeilla toista merkkiä :)

Voih ei, siis että tokan tabun jälkeen?   :shock:  Ajattelin kyllä jättää tän kokeiluvaiheen tähän yhteen tabuun ja aloittaa kuurin vasta lähempänä matkaa... Mä taas olen kuullut, että oireita saattaa esiintyä just kuurin aloituspäivien tienoilla, minkä jälkeen oireet yleensä häviää.

En tiedä liittyikö nää mun viime yön unet Lariamiin mitenkään, mut näin mielettömiä Zombie unia koko yön. Heräsin keskellä yötä näihin Zombie uniin ja jatkoin unia. Heräsin uudelleen aamuyöstä ja tajusin edelleen uneksuneeni verenhimoisista zombieista. Onneksi nää ei olleet kovin ahdistavan painajaismaisia kuitenkaan, aamulla lähinnä hihitytti viime yön dramatiikka. :lol:

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.09.2004, 13:59:15 »
Aiheesta jauhettiin just taal ita-afrikassa porukalla ja oireita oli ollut hirvittavista painajaisista  unettomuuteen. Itse kuulun tuohon kyseiseen kastiin unettomuus. Tai lahinna sen patkikkyys, siis olen oikeesti maailman kaikkeuden paras nukkuja (oma kehu haisoo!!) ja nyt patkii kokoajan.

Kannattaa ostaa muuten paikanpaalta nuo tabut, sitten ku loppuvat kesken. Ovat nimittain sairaankalliita siela verrattuna naihin hintoihin. Ja pitkaan paikalla asuneet kayttavat niita paikallisia ja silti kaikki menny hyvin!
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

LM

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.11.2004, 06:33:00 »
Lääkäri varoitteli Lariamista ja hoitaja kertoi aika ikäviä sivuvaikutuksia olleen ihmisillä, mm. joku oli joutunut syömään Lariam-kuurin jälkeen mielialalääkkeitä aika pitkään. Miehen kans otettiin eilen ekat kokeilutabut eikä olo oo mitenkään outo. Uni jäi kyllä vähiin ja näin jotain painajaista mut muuten ei mitään ihmeitä. Järkikin on vielä tallessa, ainakin luulisin...   :)

Ally

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 15.11.2004, 18:55:37 »
Itse olen käyttänyt Lariamia muutaman kerran ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia, mutta olen kyllä myös kuullut hurjaakin hurjemmista kokemuksista. Harkitsen itse kyllä tarkkaan, onko kuuri todella tarpeellinen ja tutkin matkustussuositukset. Jos tarvetta ei tunnu olevan, jätän kuurin väliin, en siis sitä ns. "varman päälle" ota jos selkeää tarvetta ei tunnu olevan. Näin siis, vaikka mitään oireita en kyseisestä lääkkeestä ole saanut.

MewTwo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.11.2004, 08:59:30 »
Kuukauden Lariam kuurista on enää 1 tabu ottamatta ja melko pienillä sivuoireilla Lariamista selvittiin. Lariamin ottamisen jälkeinen päivä oli yleensä surkea. Fyysisesti huono olo, maha sekaisin, pientä pahoinvointia ja yleisesti hutera olo. Henkisesti olo oli hiukan ehkä herkistynyt, mut voihan olla että heikentynyt fyysinen olokin sai mielen alavireiseksi.  Lariam ei sinällään haitannut menoa eikä reissufiiliksiä, mutta Lariamin ottamisen jälkeinen päivä kannattaa ottaa iisisti, eikä suunnitella sille erityistä ohjelmaa.

Jälkiviisaana tuntuu siltä että söin Lariamia turhaan. Päädyin syömään malarialääkettä lähinnä sen takia, että 3 viikon matka osui sadekaudelle (loka-marraskuu), jolloin hyttyskannatkin lisääntyvät. Lombokilla loka-marraskuu on yleensä sateinen, mutta tänä vuonna sateita odotettiin edelleen. Luonto oli todella kuiva, eikä niihin hyttysiin juurikaan törmätty.  Ensi kerralla harkitsen tarkemmin malariakuurin tarpeen ja luotan hyttysverkon ja Autanin suojaavaan voimaan...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.11.2004, 09:51:00 »
Lainaus käyttäjältä: "MewTwo"
Jälkiviisaana tuntuu siltä että söin Lariamia turhaan. Päädyin syömään malarialääkettä lähinnä sen takia, että 3 viikon matka osui sadekaudelle (loka-marraskuu), jolloin hyttyskannatkin lisääntyvät. Lombokilla loka-marraskuu on yleensä sateinen, mutta tänä vuonna sateita odotettiin edelleen. Luonto oli todella kuiva, eikä niihin hyttysiin juurikaan törmätty. Ensi kerralla harkitsen tarkemmin malariakuurin tarpeen ja luotan hyttysverkon ja Autanin suojaavaan voimaan...

Näin juuri. Toki on paikkoja joihin kannattaa ihan suosiolla ottaa lääkkeet mukaan, mutta enpä käytä kadulla kävellessänikään haarniskaa ja kypärää "ihan vaan varmuuden vuoksi". Kyllähän näitä "varmuuden vuoksi-ihmisiä" aina tuolla maailmalla tapaa. Kerrankin tapasin yhden saksalaiset kaverin, joka kierteli pelkästää k-aasian turistirysiä ja veteli silti "varmuuden vuoksi" Lariameja. Olenkin joskus miettinyt, että käyvätkö nämä samat ihmiset ottamassa kotimaassaan "ihan vaan varmuuden vuoksi" sädehoitojakin, jos vaikka sattuisikin olemaan diagnisoimaton syöpä? :shock:

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.11.2004, 14:45:46 »
mut sitte taas alueilla joissa on oikeesti vaaraa niin hyvat ihmiset SYOKAA NE LAAKKEENNE!

Terveisin malariapotilas-joka-soi-Lariamia-ja-silti-sai-malarian -mutta-toki-huomattavasti-lievempana-kuin-mita-olisi-ollut-ilman-laakitysta -ja-edelleen-loiset-majailevat-maksassani-vaikka-kaikin-keinoin-on-yritetty-haataa!

EDIT: pistin pari välilyöntiä ettei tuo rimpsu vetäisi sivua kamalan leveäksi. juspu

Ucee

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jjsoini@hotmail.com
    • Yahoo Instant Messenger - jjsoini@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 17.11.2004, 05:06:29 »
Malarialaakitys on tavallisesti tarpeen jaksoille jotka viettaa viidakkoalueilla alle 1000m korkeudessa, eli jonkun 3 paivan viidakkovisiitin takia ei oo kylla jarkea popsia kolmea kuukautta pillereita.. eli ottaa laakkeet mukaan, ja kun tietaa milloin on sinne viidakkoon menossa niin aloittaa sen laakityksen viikkoa ennen ja lopettaa sitten viikko sen jalkeen (tai miten se nyt kunkin kohdalla menee).

Noita alueita on mm. Ecuador lukuunottamatta keskivuoristoa,  Perussa Iquitos, Puerto Maldonado, Pucallpan ja Satipon seutu ja Boliviassa Rurrenabaque ja Trinidad.

Asutuilla alueilla malarian sairastamisen todennakoisyys taallapain on paaaaaaljon pienempi verrattuna esim. Afrikkaan. En itse ole tormannyt viela turistiin joka malarian oisi etela-amerikassa saanut (kylla niita varmaan on, muttei paljoa) kun taas Afrikassa tuntui silta etta joka toinen pidempaan oleskellut oli joskus sen sairastanut.. silti mitenkaan vahattelematta malarian vaaraa, olen itse viikon tehnyt Tansaniassa kuolemaa ko. sairauden vuoksi ja vihdoin siita parannuttuani minut heitettiin paikalliseen putkaan..  :lol:  mutta se onkin jo toinen tarina..
ussi Soini
Matkanjohtaja/Aventura

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #16 : 18.11.2004, 02:24:46 »
Lainaus käyttäjältä: "jane"
mut sitte taas alueilla joissa on oikeesti vaaraa niin hyvat ihmiset SYOKAA NE LAAKKEENNE!

Terveisin malariapotilas-joka-soi-Lariamia-ja-silti-sai-malarian -mutta-toki-huomattavasti-lievempana-kuin-mita-olisi-ollut-ilman-laakitysta -ja-edelleen-loiset-majailevat-maksassani-vaikka-kaikin-keinoin-on-yritetty-haataa!

Lainaus käyttäjältä: "Ucee"
Asutuilla alueilla malarian sairastamisen todennakoisyys taallapain on paaaaaaljon pienempi verrattuna esim. Afrikkaan. En itse ole tormannyt viela turistiin joka malarian oisi etela-amerikassa saanut (kylla niita varmaan on, muttei paljoa) kun taas Afrikassa tuntui silta etta joka toinen pidempaan oleskellut oli joskus sen sairastanut.. silti mitenkaan vahattelematta malarian vaaraa, olen itse viikon tehnyt Tansaniassa kuolemaa ko. sairauden vuoksi..

En siis missään nimessä tarkoittanut, etteikö todellisilla riskialueilla kannattaisi syödä lääkkeitä kiltisti. Päinvastoin, varsinkin juuri tuolla Afrikassa kannattaa olla todella varovainen ja syödä nuo lääkkeet vaikka pientä unettomuutta Lariam aiheuttaisikin. En nyt jaksa alkaa etsimään lähteitä, mutta muistan lukeneeni, että kaikki suomalaisten saamat malariatartunnat pitkältä ajalta olivat juuri peräisin Afrikasta - ja kuinka paljon enemmän keskimääräisesti suomalaiset matkaavat K-Aasiassa, kuin Afrikassa?! Eli tässä valossa en välttämättä alkaisi syömään Lariamia, jos olisin matkalla Thaimaahan, vaikkapa Pattayalle parinviikon löhölomalle, mutta aivan varmasti meinaan hakea lääkkeet, kun tammikuun lopussa suuntaan kuukaudeksi kohti Keniaa ja Ugandaa (pakko pikkasen hehkuttaa :wink: ).

LM

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 18.11.2004, 07:02:00 »
Lainaus käyttäjältä: "fisu"
vaikka pientä unettomuutta Lariam aiheuttaisikin

Hyvin pientä juu... Eka yönä tabun ottamisen jälkeen nukuin ehkä  kolme-neljä tuntia ja heräilin vähän väliä. Seuraavana yönä en herännyt kertaakaan, koska en onnistunut nukahtamaan lainkaan. Ja se on mun tapauksessa ihme koska nukun aina kuin tukki. Kolmas yö meni torkahdellessa ja hereille säpsähdellessä ja hulluja unia katsellessa. Jospa seuraava yö jo olis parempi.

En kyllä aio vaihtaa lääkettä jos ei tämän kummempia haittavaikutuksia tule. Ensinnäkään koko reissun ajan ei tartte lääkettä popsia ja nytkään unettomuus ei ottais näin voimille jos aamulla edessä ei olis TÖIHIN lähtö vaan joku kiva puuha. Kunhan vaan pysyis jotenkin hereillzzzzzzz...

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 18.11.2004, 12:01:11 »
Lainaus käyttäjältä: "fisu"
kun tammikuun lopussa suuntaan kuukaudeksi kohti Keniaa ja Ugandaa (pakko pikkasen hehkuttaa :wink: ).

HYVA IHMINEN!!!!!!!!!!!!!!!!  8) Ja erittain lampimasti suosittelisin keskittymaan tahan Ugis-osastoon!!!! On muuten viimesen paalle mesta!!!

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #19 : 19.11.2004, 02:43:02 »
Lainaus käyttäjältä: "jane"
HYVA IHMINEN!!!!!!!!!!!!!!!!  8) Ja erittain lampimasti suosittelisin keskittymaan tahan Ugis-osastoon!!!! On muuten viimesen paalle mesta!!!

Ja neiti on hyvä vaan ja syyttää itteään. :shock: Onko vaikeaa arvata kenen blogia sitä on pimeinä syysiltoina luettu, kun jo valmiiksi suunniteltu reissu Thaikkuihin vaihtuikin Itä-Afrikaan?! :wink: Mutta koska asia ei tähän osioon tai topiciin pätkääkään kuulu, niin jatkan tästä tuolla Afrikka-osiolla.