Uhkaavin tilanne matkalla

(Luettu 247691 kertaa)

KaisaN

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - knuolioj@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #80 : 22.04.2005, 19:23:03 »
Voi luoja.

En ole sanonut enkä antanut ymmärtää, että itsensäpaljastaminen olisi hyvä asia tai hyväksyttävää. Olen sanonut, että MUISTAAKSENI itsensäpaljastaminen on eri ilmiö kuin raiskaaminen/raiskausyritys, eikä näin ollen ole perusteltua (1) pelätä raiskausta tavatessaan itsensäpaljastajan - käytin epätarkasti sanaa "väkivalta", millä siis tarkoitin fyysistä väkivaltaa, minkä mielestäni olisi pitänyt olla pääteltävissä kontekstista -  eikä varsinkaan (2) leimata itsensäpaljastajia raiskaajiksi ja/tai niputtaa näitä samaan "hullujen" ryhmään, jotka voivat tehdä mitä tahansa. Muun muassa siksi ei pitäisi leimata, että raiskaus on aivan eri vakavuusluokan teko kuin itsensäpaljastaminen, ja asioita tällä tavoin yksinkertaistamalla lietsotaan kohtuutonta vihaa niitä ihmisiä kohtaan, joilla on puheena oleva perversio - tai miksi sitä ikinä haluamme kutsua.

Kylläkään en muista tarkalleen, mistä olen lukenut, että itsensäpaljastajat eivät olisi raiskaajia, enkä muista väitteen tarkkaa sisältöä. Myös tämän epävarmuuden olen tuonut ilmi. En keskustelisi asiasta tämän julkisemmissa yhteyksissä ottamatta asiasta selvää.

Nyt olen - kuten mielestäni myös aikaisemmin - perustellut ajatukseni, enkä juuri usko voivani tehdä enempää saadakseni sen ymmärrettäväksi. Ehdotan, että ne, jotka eivät pidä ajatustani järkevänä ja/tai hyväksyttävänä, perustelevat vuorostaan oman kantansa. (Kerrottuaan ensin, mikä se on. Jos siis on muutakin sanottavaa kuin se, että itsensäpaljastaminen on ällöttävää.) Tähän mennessä saamani perustelut: "höpsis", "tajuaahan jokainen, että asia on näin". Ei kovin vakuuttavaa.

Peace.
Vastaus on yksinkertainen.

Sohvi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 22.04.2005, 20:38:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Sohvi"
 jos jollakulla viiraa sen verran, että runkkaa mieluummin puistossa kylmällä ilmalla kuin kotona lämpimän peiton alla, niin olen luultavasti niin eri aaltopituuksilla kyseisen henkilön kanssa, että en uskalla arvata, mitä sen päähän seuraavaksi pälkähtää. Jos joku päällisin puolin käyttäytyy kuten minä, oletan, että voin luottaa tämän käyttäytyvän samojen periaatteiden mukaan kuin minä - kunnes toisin todistetaan.

Minä en ainakaan ole missään vaiheessa väittänyt, että itsensäpaljastajat / puistorunkkarit olisivat sama asia kuin raiskaajat. Aion silti pelätä heitä yhä, edellä mainituista syistä.

Voi olla, että pelkoni on vääryys heitä kohtaan, mutta kyllä varmasti minunkin persoonastani ulkoisten seikkojen perusteella moni ihminen olettaa asioita, jotka eivät ole totta.

Ja kyllä, suhtaudun aina hämärissä epäillen takanani käveleviin henkilöihin, jos liikun alueella, jossa ei ole muita ihmisiä lähistöllä. Minä kutsun sitä itsesuojeluvaistoksi. Kutsu sinä vaikka naiiviksi ja ylimieliseksi käytökseksi.

Tässä intoksessa ei kyllä ole enää mitään järkeä (liekö ollut alunperinkään), mutta kun on niin kiva inttää...  :twisted:

miesxxx

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #82 : 10.05.2005, 12:13:05 »
Kerran oltiin kaverin kanssa Eilatissa joraamassa eräässä discossa, ja päätin lähteä kotiin. Siinä taksiin hypätessä huomasin kun lauma jätkiä lähti perääni. Löin taksin oven lukkoon ja sanoin taksikuskille että mennään jo. Puolen tunnin päästä kaveri tuli verissäpäin kämpille kun olivat antaneet Hurjan muodonmuutoksen hänen kasvoilleen.

lineker

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #83 : 10.05.2005, 17:13:57 »
Jaa-a...ehkä se on jokin tilanne ajalta,kun olin rauhanturvaajana,mutta kysehän on siitä mikä luokitellaan uhkaavaksi...Etiopiassa torilla kaksi miestä seisoi takanani Kalashnikovit käsissä,et siinä ainakin tuntu jännältä ja tais melkein valahtaa pissa housuun.

Pilvi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #84 : 10.05.2005, 19:00:15 »
En ole paljoa vielä matkustellut, mutta "uhkaavin" tai ainakin kamalin kokemus oli se, kun oltiin perheen kanssa Tunisiassa ja siellä joku paikallinen mies suuteli mua väkisin olin vielä joku 10-vuotias silloin!!!Ei kiva kokemus...

jennin kaveri

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - tiiin_@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #85 : 14.05.2005, 18:28:19 »
Itselleni ei niin suuria mullistuksia ole tapahtunut.. lentokentällä lennot myöhässä juttuja lähinnä, MUTTA:

Olin 8-vuotiaana Espanjan lämmössä. Olimme juuri käyneet ostamassa megaison säkin karkkia. Siinä sitten kävelin rauhaisasti tyytyväisenä karkkia mussuttaen, kun ikäiseni paikallinen poika juoksi kiihtyvällä vauhdilla ohitseni tarraten kiinni karkkipussiin.
Sitten revittiin; Suomi-Espanja pussin vetoa.   :shock:  Voin sanoa että elämä vilisi silmissä, kun ajattelin menettäväni kaikki ne karkit!! Huusiin tietysti kurkku suorana isää apuun. Noh, tilanne raukesi ja minä voitin!!

... Ehkä se ei enää tuntuisi ihan niin kamalalta  :wink:
illuusio -ystäväni

jarmo

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - jarmo@jackassmail.com
    • Profiili
    • http://www.traveljournals.net/thaijarmo
    • Sähköposti
« Vastaus #86 : 31.12.2005, 20:23:37 »
Vientianessa, Laosissa oltiin muutamalla oluella.
Lähdettiin sitten siitä käveleksimään guest housiin päin.
Keskellä yötä, kapealla ja pimeällä kujalla tulee kaks paikallista tyyppiä vastaan.
Ei siinä vielä mitään, mut ku tajuttiin et niillä on AK-47t olalla niin alko vähä sydän tykyttään :)
nly a surfer knows the feeling

PortaBle

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : 01.01.2006, 16:14:55 »
Joskus Jerusalemissa istuskelin eräillä penkeillä ja katselin turkoosia kangaskassia metrin päässä edessäni ja mietiskelin, josko se kuului jollekulle samoilla penkeillä istuksivista kovaäänisesti keskustelevista heprealaisista naisista. Juuri lähdettyäni siitä sitten alkoi aukiola tapahtua: samaisesta kassista tehtiin pommihälytys ja sotilaat tyhjensivät aukion ampuen lopuksi samaista turkoosia kassia robotin avulla. Totesivat sen tosin jälkikäteen jonkun emännän unohtuneeksi kauppakassiksi, mutta kyllä se kassi vieläkin mielessä keikkuu suustansa pilkistävine vihanneksineen..

Julkisilla rannoilla nukkuessa meinaa helposti lähteä kamppeet satunnaisen keräilijän taskuihin.. Joskus Espanjassa oon herännyt marokkolaisen kopeloidessa taskuja -heti siihen sitten jotain selittäessä, että "cigarets, cigarets". Pakoonhan se siitä heti lähti kun ärhenteli. Tuommoiset varkaat eivät kuulemma muutenkaan ole niin kahdenkeskisen kanssakäymisen perään, vaan enemmän helppoja saaliita metsästäviä improvisoijia. Onneksi oli oma rinkka silloin säkissä ja hiekan alla turvassa. Alicantessa ovat kuulemma vielä ärhäkämpiä ja ovat tulleet ihan lapioiden kanssa hakemaan sitä reppua. Eipä kuitenkaan ole itseltä lähtenyt -puhelin tosin kerran jonkun keräilijän matkaan tarttui.

Joskus tempaistiin kavereiden kanssa queensdayn päätteeksi pelkkien ostamiemme seinäkankaiden kanssa Vondelparkkiin nukkumaan kolmistaan. Eihän meillä mitään kamoja ollu messissäkään kollektiivisen repun lisäks, mutta kyllä siinä yöllä joku kävi tiirailemassa, josko lähemmäksi olisi uskaltautunut tulla.. Aika uskalias temppu näin jälkeenpäin ajateltuna -sainpa siinä nukkuessani jonkin infektionkin silmäkulmaani ja puoli otsaa turposi siitä pariksi päiväksi.

Toistuvimpia uhkia ovat kaikkien matkakeskusten, kuten lentokenttien ja rautatieasemien nurkilla odottelevat hampuusit katselemassa, kun uusi lasti mahdollisia tulonlähteitä virtaa asemalta ulos.. Itse yleensä jatkan vain matkaani näyttäen siltä, että tiedän mitä teen ja luimaisen vain kylmästi takaisin, jos minua katselevat, mutta en kyllä heille halua näyttää siltä, että kannan koko omaisuuttani harteillani. Selkeästi sekaisin olevilta poimitaan kyllä mieluusti kaikki ylimääräinen.
Suurin osa, mitä kavereilla on sattunut on juuri rattoisan illanvieton jälkeen tukikohtaa kohden haahuilemisen tulosta.

´Joutilaat´ nuorehkot miehet tosiaan.
A neverending yearn for new
http://portable.kulkijat.com

ilkkka

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #88 : 02.01.2006, 09:54:52 »
Lainaus käyttäjältä: "jarmo"
Vientianessa, Laosissa oltiin muutamalla oluella.
Lähdettiin sitten siitä käveleksimään guest housiin päin.
Keskellä yötä, kapealla ja pimeällä kujalla tulee kaks paikallista tyyppiä vastaan.
Ei siinä vielä mitään, mut ku tajuttiin et niillä on AK-47t olalla niin alko vähä sydän tykyttään :)

Laosissa nakee noita ak-47 kylla vahan joka mutkassa. Itselle sattui myos laosissa: Kaveri huitoo keskelle tieta ak-47 kadessa ja itse ajan siis moottoripyoralla. Pakko pysahtya kun kaveri on keskella tieta ja tukkii sen totaalisesti. Siina sitten sydan hakkaa miljoonaa varsinkin kun olin yksin tai siis kaverit olivat noin 2km takana pain tupakilla. No kuumotuksellahan siita selvittiin, silla kaveri vain halusi ilmoittaa etta tuolla edessa on rekka ajanut sillalta alas, etta jos haluat ottaa kuvia niin nyt on hyva hetki. Sitten vilkutukset ja on the road again.

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #89 : 02.01.2006, 14:40:14 »
Pariisissa seuraani iskeytyi nuori afrikkalaismies. Sanoin, etten kaipaa seuraa, mutta kaveri ei ottanut kuuleviin korviinsa vaan roikkui sitkeästi kannassa. Yht'äkkiä heppu tarttui käteeni ja kiskaisi sormukseni irti. Yritti laittaa sen omaan sormeensa ja sanoi, että minähän voisin antaa sen hänelle lahjaksi. Siinä vaiheessa vähän pelotti kun jämäkästi vaadin sormustani takaisin. Sain sormukseni ja kävelin eteenpäin. Kaveri seurasi edelleen mukana ja kyseli miksi pidän koko ajan kiinni olkalaukustani. Onneksi tyyppi vihdoi luovutti. Tämä oli ainoa ikävä muisto Pariisista.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

PortaBle

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : 02.01.2006, 15:05:46 »
Tuli noista pervoista vielä mieleen..
Köpiksessä on joskus illalla puistossa runkkari ponkaissut penkiltä pystyyn tullessani vastaan, mutta enpä osannut muuta kuin revetä ja kattella muualle kävellessäni siitä ohitse. Tulipa siitä kuitenkin jollainlailla vaivaantunut olo.

Toinen -myös köpiksessä- sattui, kun mentiin muutaman kiertolaisen joukolla erään ravintelin stagen alle nukkumaan. Siihen sitten tuli joku mies ja pyysi lupaa tulla siihen viereen nukkumaan -enpä kehdannut kieltääkään. Yöllä sitten herään, kun tuo samainen mies kopeloi minua makuupussin lävitse. Ei niin mukavaa. Jotakin siinä sitten kiroilin ja mies liukenee jonnekkin. Aamulla sitten huomaan, että kaunis pyöreä juustoni on suureksi harmikseni varastettu..
A neverending yearn for new
http://portable.kulkijat.com

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #91 : 02.01.2006, 15:28:36 »
Mitään suurempia uhkaavia tilanteita ei matkoilla ole sattunut... Prahassa kertaalleen kävi niin, että juuri äskettäin nautitut oluet halusivat poistua yllättävän nopeasti kehosta luonnollista tietä. Siinä piti sitten hyvin kiireellä ennen metroon hyppäämistä juosta jonnekin epämääräiseen yleisö-wc:hen... ehdin kuitenkin ajoissa...

Ljubljanassa poistuimme illalla kaupungilta kohti majapaikkaamme, kun kaksi laitapuolen kulkijaa lähestyi meitä molottaen jotain slovenian kielellä. Eivät nuo kaverit mitenkään vaarallisilta vaikuttaneet, ikää heillä oli vaikka kuinka ja liikkuminenkin oli hyvin hidasta, ts. kävellen pääsi jo eroon. Ilmeisesti pyytelivät meiltä savukkeita, koska olin kuulevinani jonkin sortin "cigarettes" -suuntaisen äännähdyksen... ei kuitenkaan huvittanut jäädä sen tarkemmin keskustelemaan kavereiden kanssa.
ee

SoFro

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #92 : 02.01.2006, 17:21:00 »
KaisaN yrittää meille nyt kertoa sen, että jos joku paljastaa itsensä, niin on mahdotonta, että hän myös raiskaisi?

racki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #93 : 02.01.2006, 23:35:13 »
Oman matkailu-urani uhkaavin tilanne tapahtui Suomessa eräällä juna-asemalla. Odottelimme muutoin tyhjällä asemalla neljän tytön porukalla junaa saapuvaksi noin kello 01 yöllä, kaksi nuorempaa tyttöä nukkuivat sisällä asemarakennuksessa ja itse istuin kaverini kanssa pihalla. Jossain vaiheessa lähistölle käveli vanhempi mies, luulimme hänenkin odottavan junaa. Tyrmistykseni määrää on kuitenkin vaikea kuvata, kun käänsin päätäni ja näin hänen istuvan läheisellä penkillä, haarat levällään ja täysin alasti. Hätäratkaisuna juoksimme asemarakennukseen "turvaan", mutta tämä mulkero tunkeutui vielä peräämme muna kädessään. Potkittiin siinä kaverit ylös, eikä turhia jääty tuijottelemaan. Eipä ole koskaan tuntunut 15kg painava rinkka niin kevyeltä ja helposti kannettavalta kuin siinä vaiheessa kun juoksin ulos rakennuksesta!

Poliisit soitettiin heti ja tulivatkin muutamassa minuutissa, mutta runkkari oli jo ehtinyt paeta. Olisi tietenkin voinut lähteä seuraamaan sitä äijää, mutta siinä vaiheessa kyllä piti vain toipua säikähdyksestä. Itse alastomuushan ei itseäni niinkään hätkähdyttänyt, vaan enemmän pelkäsin että se kaivaisi esille jonkun aseen tms. Vaan eipä todellakaan naurattanut itse tilanteessa, enkä todellakaan toivo tuollaista kohtausta varsinkaan nuoremmille tai heikompihermoisille kuin itse olen. Nyt voi jo vähän hirskua tapahtuneelle - elämässä pitää olla runkkua...  :roll:

Toinen mielenkiintoinen tapaus oli bulgarialaisella juna-asemalla, jossa kello 02 piti päästä paikasta A paikkaan B, eikä mahdollisia liikkumisvälineitä juuri ollut. Asema oli lähes autio (fiksaatio autioihin juna-asemiin? ei toki!) ja ajattelin kurkkia, josko näkyisi edes takseja tai jotain. Erittäin vaaleana ja pienikokoisena, suuren rinkan kanssa aseman pihalle yksin astuttuani sydän jätti kyllä pari lyöntiä väliin, kun huomasin seisovani melkein keskellä sellaista uhkaavannäköisten jätkien jengiä, jonka jäsenet jo silmät kiiluen terästivät aistejaan suuntaani. Nopeasti kipitin takaisin asemahalliin poikaystäväni suojiin...  :) Mutta eipä epäluuloisuudestani huolimatta ole ollut miesten kanssa ongelmia missään päin maailmaa, kaikki ovat kohdelleet kuin kukkaa kämmenellä.  :wink:
Choose your future - choose life.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #94 : 03.01.2006, 09:09:02 »
Tukalimmat tilanteet olivat ehkä Malesiassa. Malesialaiset miehet ovatkin mielestäni maailman vastenmielisimpiä. Matkustin yksin ja pidemmät matkat yleensä yöbusseilla. Lähes aina sattui joku paikallinen nuori mies viereen, joka yritti vaivihkaa kähmiä, kun yritin nukkua.  :evil:

Kuala Lumpurissa olin lähdössä keskellä päivää lääkäriin erään saksalaisen tytön avustamana. Hostellin rappukäytävässä maleksi vähän erikoisen näköinen tyyppi. Mennessämme ohi tyyppi tarrasi kiinni tuohon saksalaiseen ja työnsi seinää vasten. Aloimme huutaa niin paljon kuin kurkusta lähti. Se jotenkin säikäytti tyypin ja ehkä myös pieni väkivalta. Tyttö huitaisi jotenkin tyyppiä ja muistaakseni löin tyyppiä myös. En muista tarkkaan, koska olin niin sairas. Hän irrotti otteensa, mutta lähtiessä vielä piti aukaista housut ja heilutella munaa.  :x Kyllä molemmilla oli jalat vetelänä sen jälkeen. Hostellin omistaja yritti juosta tyypin perään, muttei saanut kiinni. Jälkeenpäin mietin, että oli tosi hyvä, että tuo saksalainen tarjoutui lähtemään mukaan, mitä olisinkaan yksin tosi sairaana mahtanut  tyypille.

Ollessani kesätöissä Helsingissä muutama vuosi sitten pääsin iltavuorosta joskus 11 aikaan illalla ja piti kävellä hiljaisen teollisuusalueen läpi. Yhtäkkiä pysähtyi auto suojatiellä eteeni ja siitä hyppäsi ulkomaalaistaustainen mies, joka sanoi jotain tyyliin: Hei kulta tms. Koska alueella ei liikkunut ketään muita pistin vain juoksuksi.

Muutaman kerran on lompakko yritetty viedä, mutta olen joka kerta huomannut yrityksen.

suzki

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #95 : 03.01.2006, 12:05:18 »
Kyllä tais olla ne maantierosvot Brasiliassa... Pysäyttivät siis yöllä bussin joka ajoi sellaista pidempää linjaa kaupungista toiseen. Kuusi miestä kommandopipot päässä ja aseet kourassa (älkää kysykö millaiset aseet, en tiedä, isot kuitenkin!!) putsas kaikki matkustajat. Ottivat kaikki vielä yksitellen bussista alas ruumiintarkastusta varten ja laittoivat sitten tyhjään tavaratilaan sinne bussin alaosaan odottelemaan että ovat tarkastaneet kaikki ja saaneet bussista kaiken mitä sieltä halusivat. Siellä istuskellessa tuli kyl mietittyä et mitäköhän tässä tapahtuu, pääseeköhän täältä elävänä ulos..

No, elävänä päästiin, eikä kenellekään tehty mitään fyysistä väkivaltaa. Kuulin aika paljon sellaisistakin ryöstöistä joissa bussikuski on ammuttu, esim. sellaisen näkeminen ja kokeminen ois ollut varmaan jotain sellaista mitä en halua edes kuvitella. Ehkä suomalaiselle(?) tollainen tilanne tuntuu jo niin epätodelliselta, että siinä itse tilanteessa mä ainakin pystyin olemaan yllättävän rauhallinen ja toimimaan hätääntymättä. Jälkikäteen iski oikeestaan vasta se paniikki. Parin päivän päästä siitä jouduin taas tekemään tollaista matkustamista bussilla yön yli, mut siihen kroppa reagoikin niin et jouduin käymään yön aikana pari kertaa oksentamassa bussin vessassa.

Usein kyllä mietin että nyt kun mulle kerran on käynyt noin, niin toivottavasti ei enää koskaan tarvi kokea ainakaan aseellista ryöstöä, tosin eihän sitä nyt kukaan toivokaan...

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #96 : 03.01.2006, 17:04:34 »
Vaikka nyt ei ihan hengenvaarallista ollutkaan niin säikähdys sen sijaan on aivan lähimuistissa. Kävelin tuossa uuden vuoden yönä Pietarin palatsinaukiolta pois ja siinä yhdellä sillalla sitten oli venäläisiä ilotulitteineen. Yhtäkkiä kävi vaan viiltävä kipu ja siinä hetken tuumattuani tajusin, että olin saanut raketin jämistä silmääni. Nyt on sitten sarveiskalvo vaurioilla ja minä sairaslomalla kotona..  

Onni onnettomuudessa - näkö ei sentään lähtenyt.

Samalla reissulla metroasemalla kuului ihan älytön pamaus, mietin hetken, että nyt tais käydä terroristit mutta ehei, joku neropatti siellä räjäytteli ilotulitteita sisätiloissa.

Vaarallisia nuo räjähteet..

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #97 : 03.01.2006, 17:16:36 »
Tuosta silmävauriosta muistui mieleen lisää juttuja. Ausseissa olin tekemässä "pruunaamassa" (vine pruning) vanhoja viinipuita, kun  vahva oksa räpsähti voimalla päin naamaa. Jos en olisi käyttänyt tuona päivänä aurinkolaseja, olisi varmaan silmä mennyt. Selvisin vain lasien ja nenän naarmulla, mutta toinen silmä, jonka kohdalle oksa osui, kai tärähti siitä tällistä, enkä nähnyt sillä pariin päivään kunnolla.

pelmeni

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #98 : 07.01.2006, 01:20:32 »
Kauheita juttuja. Itselleni tulee mieleen se tilanne, kun kävelimme kaverin kanssa Bulgariassa kapeaa vuoristopolkua pitkin. Polku oli niin liukas että piti ottaa kengät pois, vieressä kauhea pudotus ja pelotti hirveästi. Katsoin taakseni ja huomasin että meitä seuraa bulgarialainen lammaspaimen, päällä kumisaappaat, shortsit, ja... valkoiset pitsirintsikat! Olin varma siitä että tyyppi työntäisi meitä alas polusta. Pelotti ja juoksimme niin lujaa karkuun kun vain pystyimme kapealla polulla. Kädet täristen otimme kuitenkin kuvat hienoista maisemista  :D

(Kaiken lisäksi meillä on tästä tyypistä kuva! Ennen tätä hän oli nimittäin vaatinut että mun kaaveri ottaisi kuvan hänestä ja musta yhdessä. Samaan aikaan kun kuva otettiin, tyyppi hiplasi mun rintaa. Kuvassa paimenella on paita päällä mutta tiedämme kaikki mitä on sen alla... Juoksimme siis jo silloin karkuun, mutta ketteränä vuoristomiehenä tyyppi seurasi meitä joitain toisia polkuja pitkin)

quite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #99 : 09.01.2006, 00:52:23 »
Edit -