Uhkaavin tilanne matkalla

(Luettu 247703 kertaa)

Avalon

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - s_evita@yahoo.com
    • Profiili
    • http://students.oamk.fi/~m3riso00
    • Sähköposti
« Vastaus #40 : 13.01.2005, 16:09:06 »
Oltiin San Franciscossa hongkongilaisen kaverini kanssa, molemmat naisihmisiä. Oltiin oltu syömässä juuri "Steps of Rome":ssa ja matkalla kohti yöpaikkaamme. Paikka ei ollut vielä yhtään tuttu, joten eksyimme jonnekin sivukadulle. Vastaan käveli uhkaavan näköinen mieshenkilö, mutta ei viitsitty vaihtaa enää toiselle puolelle katua. Kun mies oli kohdalla, se otti minua olkapäästä kiinni ja alkoi huutaa. Kaverini säikähti ja alkoi kiljua, minä rimpuilin itseni irti ja sitten vaan juoksimme eteenpäin täyttä vauhtia ainakin kilometrin, aluksi kauhuissaan ja kun pääsimme turvaan johonkin kioskiin niin alkoi naurattaa, olimme niin helpottuneita.

Bulgariassa oli inhottava tilanne, kun mummo jonka luona oltiin yötä, alkoi pyytää lisärahaa ahneuksissaan. Olimme maksaneet jo alunperin sovitun summan. Mummo laittoi avaimen piiloon, kun olimme lähdössä, asunnosta kun ei päässyt ulos ilman avainta. Näin avaimen ikkunalaudalla verhon takana ja yritin napata sen, mutta mummo yritti purra minua käteen. Uhkasimme poliisilla, mutta mummo puhui ainoastaan omaa kieltään. Olimme kahdeksannessa kerroksessa. Lopulta menin hakkaamaan ovea, joka römisi kauheasti ja sitten aloimme huutamaan apua. Mummo antoi meille vihdoin avaimen, ja toivotimme hyvää loppuelämää.  :?
quot;A ship in a harbor is safe but that is not what ships are built for."

Tsoni

• Vieras
« Vastaus #41 : 22.02.2005, 11:44:03 »
"Onhan noita ollut aikalailla, vaan Suomessa mullakin on pahimmat tilanteeni ollut. Maailmalla on turvallisempaa!"

Yllättävän paljon on maailmanmatkaajilla yllä olevan tyyppisiä yllättävän naiiveja kommentteja. Eipä tarvitse kaksistakaan sosiologista silmää huomatakseen, että eipä omasta 'kokemustilastosta' kannata paljon päätellä. "Kotona ei kannata olla, kun kotiinsa on niin moni kuollu" on tässä suhteessa aika opettavainen anekdootti, ja näköjään monelle tuntematon.

Vaikka media ja muu yleinen mielipide, kuten mummot ja muut sukulaiset, ovatkin yleensä liioittelevia matkustuksen vaaroista, niin onhan aivan selvä, että kotikentällä on aina huomattavasti laajempi mahdollisuuksien kirjo selvitä vaarallisesta tilanteesta. Lisäksi, kotona jos hukkaat, tai koira syö, passisi, rahaa, lääkkeitä  jne., niin eihän se täällä mitään haittaa.  Niitä saa helposti lisää.

Samoin erityisesti pohjoismaalaisessa hyvinvointibyrokratiassa on monistakin epäkohdista huolimatta kuitenkin ihan mielekästä ottaa yhteyttä viranomaisiin kun jotain on tapahtunut. Esimerkiksi, vaikka Venäjä on todellisuudessa jokin aivan toinen maa kuin mitä media antaa ymmärtää, siellä silti taatusti paras lääke on pysytellä erossa hankaluuksista. Sen jälkeen kun jotain on tapahtunut on todennäköisesti kaikkein järkevintä antaa asian olla - miliisi tuskin on asiasta kiinnostunut.

Estella

• Vieras
« Vastaus #42 : 24.02.2005, 22:37:30 »
Mongoliassa sain kerran päähäni lähteä yksin baarista kävellen kohti jurttaa missä majailin. Tietysti olin känninen kuin mitä. Minkäänlaista katuvalaistusta ei oikeen ollut ja matkaa oli jotain 1½-2km. Yhtäkkiä kolme isokokoista miestä ilmestyi ympärilleni, näyttivät asetta, mutta ne eivät sanoneet mitään. Tyhmänä kun olin huusin kovaan ääneen venäjäksi kaikkia pahoja sanoja mitä osasin sillä hetkellä, niinkuin veri, miliisi, murha ja mafia. Ja minulla on todella kantava ääni. Todella fiksua. Mutta jostain ihmeen syystä ne sitten vaan lähtivät menemään. Juoksin kännisenä hihittäen (kyllä, varmaan joku puolustusmekanismi) jurttaan ja kerroin muille jotka asuivat samassa jurtassa mitä oli tapahtunut. Sitten vasta iski pelko. Huh,  oikein vapisin pelosta.

Kaikkea muuta pientä on myös tapahtunut, mutta toi oli eka kerta kun oikeesti pelkäsin henkeni edestä.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #43 : 01.03.2005, 20:53:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Tsoni"
"Onhan noita ollut aikalailla, vaan Suomessa mullakin on pahimmat tilanteeni ollut. Maailmalla on turvallisempaa!"

Yllättävän paljon on maailmanmatkaajilla yllä olevan tyyppisiä yllättävän naiiveja kommentteja. Eipä tarvitse kaksistakaan sosiologista silmää huomatakseen, että eipä omasta 'kokemustilastosta' kannata paljon päätellä. "Kotona ei kannata olla, kun kotiinsa on niin moni kuollu" on tässä suhteessa aika opettavainen anekdootti, ja näköjään monelle tuntematon.

Vaikka media ja muu yleinen mielipide, kuten mummot ja muut sukulaiset, ovatkin yleensä liioittelevia matkustuksen vaaroista, niin onhan aivan selvä, että kotikentällä on aina huomattavasti laajempi mahdollisuuksien kirjo selvitä vaarallisesta tilanteesta. Lisäksi, kotona jos hukkaat, tai koira syö, passisi, rahaa, lääkkeitä  jne., niin eihän se täällä mitään haittaa.  Niitä saa helposti lisää.

Pelot ja turvattomuudentunne ovat aika irrationaalisia, niitä useinkaan ei pysty perustelemaan järkisyin. Moni aikuinenkin pelkää pimeällä liikkumista, vaikka itse pimeähän ei ole koskaan ketään satuttanut. Jollei sitten ole niin huono hämäränäkö, että törmäilee katulamppuja päin.  Ja sitten yleistetään; kun se Harwtzbergin aseman nisti silloin oli niin ahdistava, niin sehän tarkoittaa tietysti sitä, että koko kylä on täynnä samanlaisia tyyppejä.

nani

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - nani132@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #44 : 05.03.2005, 01:37:11 »
viimeeksi pelotti matkalla, kun Serbiassa tullimiehet raahasivat rinkan perusteellisen tyhjennys/tarkastuksen jälkeen minut ulos junasta johonkin rakennukseen. Odotin siinä rakennuksessa (ilman passia, puhelinta, reilikorttia, rahoja, kenkiä...) pari tuntia puoli Serbian armeijaa seurana, kunnes muutaman sanan englantia osannut tullimies tuli paikalle valokuvan kanssa ja rupesi väittämään, että minä olen se nainen valokuvassa. Pienen kinastelun jälkeen pääsin lähtemään pois ja huokasin aika syvään helpotuksesta, kun juna oli vielä odottamassa ja kaikki tavarat ympäri junaa levitettyinä, mutta tallessa. Olisi ollut kurjaa jäädä serbialaiselle raja-asemalle keskelle ei mitään, jos koko omaisuus olisi koostunut pelkistä farkuista ja t-paidasta.
itten kun mä olen iso, niin mä aijon matkustaa tuomionpäivätasaajalle.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #45 : 08.03.2005, 23:28:44 »
Lainaus käyttäjältä: "drunk_in_paris"
viimeeksi pelotti matkalla, kun Serbiassa tullimiehet raahasivat rinkan perusteellisen tyhjennys/tarkastuksen jälkeen minut ulos junasta johonkin rakennukseen. Odotin siinä rakennuksessa (ilman passia, puhelinta, reilikorttia, rahoja, kenkiä...) pari tuntia puoli Serbian armeijaa seurana, kunnes muutaman sanan englantia osannut tullimies tuli paikalle valokuvan kanssa ja rupesi väittämään, että minä olen se nainen valokuvassa. Pienen kinastelun jälkeen pääsin lähtemään pois ja huokasin aika syvään helpotuksesta, kun juna oli vielä odottamassa ja kaikki tavarat ympäri junaa levitettyinä, mutta tallessa. Olisi ollut kurjaa jäädä serbialaiselle raja-asemalle keskelle ei mitään, jos koko omaisuus olisi koostunut pelkistä farkuista ja t-paidasta.

Outoa.. näin samanlaisen tapauksen viime kesänä Herzegovinan rajalla. Jenkkiseurueesta yksi yttö ei saanut passiaan takaisin tarkastuksen jälkeen vaan pyysivät hänet sisälle. Naurettiin vaimon kanssa muulle jenkkiseurueelle ja tytön poikaystävälle, että valitsivat uhrinsa rintojen perusteella. Poikaystävä rupesi hieman lämpiämään =)

Palattuaan liki tunnin päästä tyttö kertoi samanlaisesta kohtelusta.

Itsellä pahin tilanne on varmaan öinen Pariisi ja se puisto missä on se leirintäalue. Myöhästyttiin reilusti vikasta bussista (kosinnan ja sitä seuranneen norjalaisen lehtihaastattelun takia) ja jouduttiin käveleen sen puiston läpi. Vastaan tuli nuorimies joka katseli ja kierteli kadun varteen pysäköityjä autoja ja joillekin autoille teki jotakin. Aukinainen linkkari taskussa nyrkissä sai kädet hikoamaan.. kaveri jakoi mainoksia pyyhkimien alle. Meinasi jännittää.

Varsinaista vaaraa ei ole koskaan kohdattu, mutta pelkotilanteita on ollut jokunen. Alkoholia ei käytetä, mutta entisen Jugoslaviankin jotkut kaupungit ovat aika pelottavia öisin.

Luna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #46 : 13.03.2005, 04:42:46 »
Kerran eraalla tyhjalla ja hiljaisella maalaistiella Ecuadorissa tuli vastaan pari teini-ikaista poikaa, joista toisella oli haulikko mukana. Tulivat tonimaan vahan liian tuttavallisesti ja heittamaan hieman pelottavaa juttua, mutta lahtivat sitten kuitenkin pois. Ei ollut kiva tilanne, vaikkei mitaan vaarallisempaa sitten tapahtunutkaan.

Myohemmin kuulin, etta suurempi vaara kyseisella tiella olisikin ollut koira(t) - kahta eri henkiloa (eri aikaan) oli samalla tienpatkalla purrut koira...

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #47 : 14.03.2005, 09:41:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"

Outoa.. näin samanlaisen tapauksen viime kesänä Herzegovinan rajalla. Jenkkiseurueesta yksi yttö ei saanut passiaan takaisin tarkastuksen jälkeen vaan pyysivät hänet sisälle. Naurettiin vaimon kanssa muulle jenkkiseurueelle ja tytön poikaystävälle, että valitsivat uhrinsa rintojen perusteella. Poikaystävä rupesi hieman lämpiämään =)

No olipa tökeröä ja seksististä :x

*Maria*

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 14.03.2005, 10:52:03 »
Kerran on ollut pelottava tilanne: keskellä päivää Bordeauxissa ja oikeastaan vielä melko keskellä kaupunkia, joten muitakin ihmisiä oli jonkin verran ympärillä. Kaksi nuorta miestä alkoivat kysellä, olisiko minulla myydä heille pilveä. Vastasin kieltävästi ja jatkoin matkaani. Miehet ( no, poikiahan ne melkein oli... ) alkoivat kuitenkin seurata minua. Luulin itse asiassa heidän menevän vain samaan suuntaan, eikä tarkoituksella pysyttelevän perässäni. Olin laittamassa tekstiviestiä kännykälläni, kun pojat tulivat luokseni ja nappasivat puhelimen. Pyysin puhelinta takaisin ja pojat sanoivat, että saan puhelimen, jos tulen heidän kanssaan johonkin taloon sisälle... No, en tietenkään suostunut ja siinä vaiheessa adrenaliinikin kohosi melko korkealle, kun halusin vain puhelimen takaisin ja jatkaa matkaa. Äänensävyni noustessa toinen pojista kaivoi stiletin taskustaan ja kysyi, olisinko nyt valmis lähtemään mukaan. Rupesi kyllä pelottamaan, mutta onneksi noin sadan metrin päässä käveli kaksi poliisia, joten sanoin huutavani heti apua, jollen saisi puhelinta takaisin ja jolleivat pojat jättäisi minua rauhaan. Taisivat pelästyä, kun pötkivät pakoon. Muuten en ole ulkomailla joutunut vaarallisiin tilanteisiin, Suomessa muutaman kerran.

nani

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - nani132@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #49 : 16.03.2005, 15:42:51 »

Palattuaan liki tunnin päästä tyttö kertoi samanlaisesta kohtelusta.

Se on sitten varmaan aika yleistä, kun mäkin olen kuullut muutaman samanlaisen tapauksen tuon oman jutun lisäks. Joku ex-jukujukumaan alueen tilanteeseen perehtynyt viranomainen sanoi, että rajoille on palkattu ihan liikaa henkilökuntaa mistä johtuen siellä ei ole kenelläkään oikein tekemistä, mikä taas aiheuttaa sen, että pitää itse keksiä sitä tekemistä. Ja mikäs sen hauskempaa ajanvietettä, kun katsoa kuinka reissaajien verenpaine kohoaa, kun ensin pengotaan kaikki kamat ja sen jälkeen muutama tunti kuulusteluita paikallisella kielellä jollain hämyisellä poliisiasemalla. Oikeestaan... jos mä oisin serbialainen mies ja mut olis palkattu tulliin töihin vaan sen takia että maan työttömyyttä saataisiin alas niin kyllä mäkin saattaisin jotain hauskaa keksiä  :lol:
itten kun mä olen iso, niin mä aijon matkustaa tuomionpäivätasaajalle.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #50 : 22.03.2005, 23:17:58 »
Meidär ryöstettiin Limassa viime tammikuussa. Kolme miestä uhkasi isolla veitsellä ja tyttöystävää kuristettiin.

Oli kyllä todella pelottava tilanne, vieläkin puistattaa..

Limassa kannattaa olla erittäin varovainen, eikä edes keskellä päivää kannata liikuskella omin päin turhan rohkeasti.

Ja sanomattakin selvää, että vastarinta tällaisissa tilanteissa ei koskaan kannata.

Ruuti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 23.03.2005, 15:07:28 »
Pariisista on omasta tyhmyydestá aiheutunut jánnáritilanne. Oltiin kaverin kanssa seitsámántoista vuotiaina reilaamassa ja páátettiin nukkua eiffelin viereisessá puistossa. Alueella nukkui paljon muitakin reilaajia, mutta me páátimme yöpyá viereisessá leikkipuistossa suojaisammassa "leikkilaivassa". Uni maistui hyvin, mutta yöllá herásin siihen ettá, joku hipelöi takamustani! Sama toistui useamman kerran, kunnes sitten oli pakko reagoida ja jututtaa ulkopuolella olevia miehiá (ei tietoa kuinka monta). Loppu huipentui siihen ettá joku ukko veti káteen siiná puolen metrin páássá ja sitten huudettiin ja juostiin kovaa. Sáihkáhdyksellá selvittiin, mutta voi luoja mitá olisi voinutkaan káydá. Oltiin nuoria ja naiiveja...

lisko

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 23.03.2005, 16:09:10 »
Aikaisemmin olen selvinnyt ilman erityisia ongelmia, mutta viime sunnuntaina Gdanskissa (Puolassa) tapahtui hieman ikava tilanne:

Menin nukkumaan kaveria aikaisemmin aamuyolla kahden aikoihin (hotellin 9. kerros) hyvalla alueella ja jatin oven lukitsematta, koska nukun tunnetusti kuin tukki. Neljan aikaan joku oli kavellyt kaytavan lapi kokeillen jokaista huoneen ovea ja kaynyt meidan huoneessa ja huomannut minut nukkumassa. Han palasi reilu 10min myohemmin, kaveli sisaan huoneeseen, ja noin metrin paasta minusta otti kaverini puhelimen. Ihmettelen kylla miksei ottanut minun lompakkoa, joka oli parin metrin paassa ja jossa oli rahaa seka luottokortit. En tieda oliko parempi nukkua koko tilanteen ohi, mutta aamulla valvontakamerasta tilannetta katsoessani tuli hieman kylmia vareita, varsinkin kun muistaa mita tapahtui suomalaistoimittajalle Marrakeshissa, kun han yritti estaa varkaita.  :shock:

piatro1

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : 01.04.2005, 22:16:00 »
Vuonna 2003 oleessani Bangkokissa khaosan roadilla lähdössä dösällä etelän suuntaan meinasi tulla paskat housuun....no..onnex kerkesin vessaan....    :roll:
..BreAK oN Through to tHe oTher sIDe...

Miku

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - tremulus@hotmail.com
    • Profiili
ryöstöyritys
« Vastaus #54 : 03.04.2005, 20:24:32 »
Romaniassa hieman ennen satamaa (josta pääsee Bulgariaan lautalla) kymmenkunta miestä hyppäsi puskista kivet käsissään huutaen "money, money!!" He yrittivät roikkua auton kyljissä kiinni mutta onneksi pääsimme tilanteesta pakoon. Satamaan opastava kyltti oli käännetty osoittamaan väärään suuntaan, mutta onneksi satamakin löytyi lopulta. Oikeastaan mitään muuta uhkaavaa ei ole sattunut ikinä matkoilla.

Ratna

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lepes78@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #55 : 05.04.2005, 00:15:59 »
Olin tässä taannoin hiukan pitempään Afrikan mantereella ja siellä harjoiteltiin asioita muutama kerta kantapään kautta. Aiemmin oli uskonut olevansa jotenkin koskematon, kun juuri mitään ei ollut aiemmilla reissuilla sattunut.

Yksi tapaus oli kun olin kahden norskin kanssa reissamassa Länsi- Keniassa ja saavuttiin aamulla aikainsin Kisumun kaupunkiin Victoriajärven rannalle. Venattiin bussissa aamunkoittoon asti, mutta oli lauantai ja kadut hiljaiset, vaikka oli jo valoisaa. Kaupungin keskustassa hotellille kävellessä yhtäkkiä toinen norskeista huusi ja takana oli muutama iso heppu, joista yksi nyki kaverin rinkkaa selästä. Mentiin apuun toisen norjalaisen kanssa ja lopputulos siitä rytäkästä oli, että apuun tullut norski menetti oman reppunsa. Adrenaali iski kyllä iski suoniin voimalla.

Perään ei kannattanut juosta, joten tehtäväksi jäi raportoida poliisille tapahtuneesta ja pyytä joku virallinen dokumentti vakuutusta varten. Poliisit oli TOSI mukavia, mutta toivottoman hitaita. Oli ilmiselvää, että odottivat lahjuksia.... :?  Joten vähän niinkuin ojasta allikkoon. Päivä huipentui, kun auringon laskiessa jäimme aaltojen armoille Victoriajärvelle, kun veneretkemme päättyi moottoririkkoon. Illalla hotelilla oli epätodellinen ja jotenkin kierotuneesti huippuolo. Sai ainakin uusia matkakokemuksia roppakaupalla..

Nairobissakin sattui yhtä ja toista, kaveri autokaapattiin,  itseltä lähti kaksi kännyä kierrätykseen., mutta ne on jo toisia tarinoita

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #56 : 05.04.2005, 16:56:38 »
miten kaveri autokaapataan? kerro!

Ratna

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lepes78@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #57 : 14.04.2005, 22:47:46 »
miten kaveri autokaapataan? kerro!

Kaverini tulee autolla illalla kotiportille, samalla muutama heppu on aseiden kanssa tuulilasissa kiinni. Hyppäävät kyytiin ja ajavat hiukan syrjemmälle. Ryöstävät sen mitä on irtonaista ja sitten onneksi päästävät kaverini palamaan takaisin. Suuria taloudellisia tappioita ei tullut, mutta järkytys sitäkin isompi.... Tosin kaverini sai SIM-korttinsa puhelimestaan, kun sitä ryöstäjältä pyysi....

make

• Vieras
« Vastaus #58 : 15.04.2005, 10:47:02 »
Kohteliaita nairobilaisia autokaappareita - taitaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 15.04.2005, 10:57:39 »
Kun on tarpeeksi paskahousu, eikä matkusta juurikaan (Länsi-) Euroopan ulkopuolelle, välttyy pahoilta vaaratilanteilta (ja näkee sitten vähemmän), pahin on ollut itse liikenteessä aiheutettu, Rooman kehätiellä on syytä muistaa, että nyppylän tai mutkan takana liikenne voi olla pysähdyksissä, jarrutus 110 km/h > 0 ja pelivaraa jäi metri, alla matkailuauto. Näkyvyyttä oli todella vähän nopeusrajoitukseen nähden.

Matkailuautolla tai kaksipyöräisellä tuulivaroitus -liikennemerkit kannattaa ottaa vakavasti, joskus on riepoitellut tosi rankasti.

Porta Portesella Roomassa pieni mustalaistyttö kokeili ottaa reppuni, ei ollut vaikea torjua, joku taustavoimana oleva tönäisi päälle selkään, en jäänyt katsomaan, kuka. Aika onneton oli yritys.

Sisiliassa ei muuten kannata kysellä pitemmänkään jutustelun jälkeen asiallisestikaan mafiasta, on kuitenkin enemmän tapakulttuuri- kuin turvallisuuskysymys. Asia on paikallisille yhä vakava.

Isosta koosta ja (harhaanjohtavan) karkeasta ulkonäöstä voi olla etua, kun sinua arvioidaan ryöstön kohteena. Samoin siitä, jos onnistut sulautumaan paikallisväestöön (Italiassa helppoa, esim. Tunisiassa vaikeampaa...)

Yleisohje, jonka olen joskus kokeneemmilta kuullut; varo joutilaan näköisiä nuoria miehiä.