Missä olit, kun....

(Luettu 73100 kertaa)

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« : 28.09.2004, 09:48:31 »
Ihan yleisestä mielenkiinnosta ajattelin aloittaa tällaisen aiheen näin Estonian uppoamisen 10-vuotispäivän muistelun kunniaksi. Musta on aina kiva kuulla missä ihmiset on ollu ja mitä tehneet, kun ovat kuulleet jostain tapahtumasta. Siinä voi sitten itsekin muistella millaisessa elämäntilanteessa on itse joskus ollut.

Eli siis,

Missä olit, kun kuulit Estonian uponneen?

Itse olin ylä-asteella, ja se oli ihan tavallinen kouluaamu, kun mutsi tuli herättämään ja sanoi, että joku laiva on uponnut. Koulussa ei puhuttu muusta koko päivänä.

Vertailun vuoksi;

Poikaystäväni oli jo opiskelemassa, ja herättyään joskus myöhään kämppis ilmoitti, että 900 hurria on kuollut Suomenlahdella.

Muita

Prinsessa Dianan kuolema:
Heräsin krapulassa ja menin katsomaan tekstitv:ltä uutisia, enkä voinut uskoa silmiäni.

WTC:n sortuminen:
Olin juuri päässyt töistä (työharjoittelu) ja olin videovuokraamossa, kun ystäväni soitti ihan paniikissa, että Kolmas Maailmansota on syttynyt.

Tuosta Estoniasta vielä,  viikonloppuna tuli tv:stä dokumentti ja jäin vaan katsomaan sitä liikuttuneena. Jotenkin se koskettaa vieläkin.

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #1 : 28.09.2004, 09:59:53 »
Muistan Estonian uppoamisen hyvin. Täytin tuona päivänä 10 vuotta, joten jäi ne synttärit mieleen.

Kun Diana kuoli, olin partioleiriltä tulossa, kuulin uutisen autoradiosta.

WTCn sortuessa olin kotosalla, sain minäkin soiton, että 3. maailmansota on syttynyt. Loppupäivä kuluikin sitten TVtä töllöttäessä.
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

Anna-Julia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #2 : 28.09.2004, 10:38:50 »
Kuulin Estonian uppoamisesta ala-asteella opelta. Aamulla ope tuli vakavana luokkaan ja tuntui, että kaikki muut tiesivät asian ennen minua. Meni minuutteja, ennen kuin ymmärsin, mistä muut puhuivat. Illalla harmitti, kun Hynttyyt yhteen oli peruttu turman takia.

Dianan kuolemasta kuulin aamupalalla isältä. Englannin puhekurssilla kysyttiin, missä oli, kun kuuli Dianan kuolemasta. Valehtelin, etten muistanut. Se oli helpointa, koska pelotti puhua englantia julkisesti.

WTC:hen on erikoisempi tarina. Olin fuksien kaupunkisuunnistuksessa. Loppubileet peruttiin sen takia. Kerroin  silloiselle kämppikselle, joka oli melkoinen palikka, ja hän tuumi vain että mitä se meitä liikuttaa, eihän tommoisen takia bileitä pitäisi perua.

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #3 : 28.09.2004, 11:33:31 »
Estonian uppoaminen: Olin kaupassa ostosilla ja myyjä rupesi kauhistelemaan, että oli se Estonian uppoaminen sitten kauhea onnettomuus.

Dianan kuolema: TV:tä katselin ja sieltä tuli erikoisuutislähetys asiasta.

WTC: Tulin töistä kotiin ja laitoin telkan auki. Juuri silloin näytettiin live kuvaa, kun toinen lentokone törmäsi kakkostorniin. Ajattelin vain mielessäni, että tämän täytyy nyt olla joku fiktio-juttu. Eihän sellaista oikeasti voi tapahtua. Vaikea sitä on todeksi uskoa vieläkään.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #4 : 28.09.2004, 12:14:26 »
Heräsin ja avasin mun 10 cm x 5 cm matkatelevision ja laitoin Huomenta Suomen päälle. Siellä kerrottiin Estonian uppoamisesta. Taisin olla viidennellä tai kuudennella luokalla silloin.

Heräsin samasta sängystä, kun Diana kuoli. Äiti tuli herättämään. Sen muistan, että aurinko paistoi koko päivän kirkkaasti taivaalta. Outoa.

WTC..join bissee ja odottelin luokkakaveria kämpilleni ottamaan pohjia. surffailin eri kanavilla ja BBC:ltä näkyi, kun eka lentokone osui torniin. Meillä oli jotkut koulupippalot, mutta bileitä ei nyt sentään tuon takia peruttu..
Ajattele järjellä, elä tunteella
-zup?-

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #5 : 28.09.2004, 12:39:29 »
Estonia: Sama kuin topikin aloittajalla, eli ihan normaali yläastepäivä, mutta koulussa uutisen kuultuamme ei normaalia päivää enää vietettykään. Kaikki kerääntyivät koulun auditorioon, jonka lavalle oli asetettu satoja tuikkukynttilöitä, loppupäivän oli todella tyhjä olo.

Diana: Nyt on muistissa tämän kohdalla täydellinen musta-aukko... ei minkäänlaista käsitystä, mitämissämilloin.  Outoa.

WTC: Olin juuri ollut treffeillä pojan kanssa keskustassa, kun käveltiin tapaamisen jälkeen Lasipalatsin tv-ruutujen ohitse ja ihmettelimme, miksi jokaisessa ruudussa kuvattiin vain palavia rakennuksia. Poika ehti ensin kotiin ja soitti mulle, kun istuin vielä itse bussissa ja kertoi mitä oli tapahtunut. Uskoin vasta kotiinpäästyä, kun pääsin itse tsekkaamaan uutiset.

Mirka

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #6 : 28.09.2004, 12:47:43 »
Kun Estonia upposi, olin töissä kaalipellolla. Radiosta tuli Estonia uutisia tauotta ja pelastushelikoptereiden reitti Turkuun kulki pellon yli. Tunnelma oli vakava ja surullinen. Vieläkin kun luen tapauksesta se koskettaa. Katsoin dokumentin ja täytyy myöntää, että tuli hieman vetisteltyä.

Diana, taas töissä. Tällä kertaa baarissa. Tulin töihin ja avasin telkkarin. Tieto kuolemasta tuntui jostain syystä kovin epätodelliselta.

WTC, olin kyläilemässä ystävän luona kun poikaystävä soitti ja kehotti avaamaan tv:n. Näky oli uskomaton. Ihmisten hätä kosketti.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #7 : 28.09.2004, 13:45:18 »
Kun kuulin:

Estonian uponneen, olin metsässä, korkeassa polviasennossa, jossainpäin Keski-Suomea. Vänrikkimme keräsi joukkueen kasaan, kysyi onko jonkun isä tahi äiti ollut tietojemme mukaan risteilyllä? Kertoi jonkun laivan uponneen pari päivää sitten. Eipä siinä kamalan kauaa ehtinyt asiaa märehtimään, kun jo muutaman minuutin päästä taas juostiin ilmasuojaan, ja parempaan suojaan..

Prinsessa Dianan kuolleen, olin aamuvarhaisella duunissa. Kuuntelin sivukorvalla (mikä sana!) radioita ja jonnekkin alitajuntaan jäi tunne, että ihan kun tuo nyt muka olisi sanonut Dianan kuolleen. Oli pakko lähteä tarkistamaan asiaa teksti-TV:stä ja näin oli käynyt. En vaan käsitä asian saamia mittasuhteita..

WTC-iskuista, olin autossa Vaasan kirjaston edessä. Olin juuri sulkemassa autoradiota, kun kuulin, että "saamiemme tietojen mukaan toiseen WTC-torniin on juuri iskeytynyt lentokone". Soitin kaverille, että onko kuullut? Naureskelimme puhelimessa, ettei tälläistä tapahdu kuin Bondeissa, kunnes frendi joka juuri silloin katsoi CNN:ää alkoi huutamaan, että nyt on törmännyt toiseenkin. Silloin sitten arvasi, ettei kyseessä ollutkaan vahinko ja tästä tulee alkamaan aikamoinen rähinä..

Ja sitten lisätään vanhemmalla väelle yksi lisäkysymys. Eli missä olit kun kuulit:

Olof Palmen murhatun? Itse odotin viikonloppuaamun lastenohjelmien alkua ja närkästyin suuresti, kun sieltä tulikin joku ylimääräinen uutislähetys, ja lastenohjelmien alku näin viivästyi. Menin kertomaan äitille, että joku Uulof Palmu on tapettu. Äitini käski mennä herättämään isän ja kertomaan sille. Enpä muista monasti faijani pompanneen niin pikaseen pystyyn ja TV:n ääreen, kun sillä kertaa.. :wink:

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #8 : 28.09.2004, 15:06:27 »
WTC iskujen aikaan olin duunissa ja yks tyyppi sitten juos toimistokoppikompleksiimme ja selitti jotain käsittämätöntä että wtc-torneihin olisi lentokone törmännyt. Kaikki lähti siltä istumalta tuijottamaan töllöä eikä meinannut uskoa juttua todeksi. Loppu työpäivä menikin sitten siinä teeveen edessä.

Muista tapahtumista mulla ei nyt oikein tule mieleen missä olin kun ekaa kertaa kuulin niistä.

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #9 : 28.09.2004, 15:07:20 »
Estonian uppoaminen: Lukioikäisenä hain ystäväni aamulla koulumatkalle. Perheen isä istui vakavana kiikkutuolissa ja kuunteli uutisia. Aamu oli kuulas ja nuoret mielet vakavia.

WTC-iskut:
Matkalla ohjelmoinnin luennolle. Jäi luennot väliin, ja illalla olisi pitänyt aloittaa uusi harrastus. En kehdannut mennä enää seuraavalla viikolla mukaan, ja vietin harrasteettoman vuoden.

Olof Palme meni minulta ohi, mutta Tsernobylin aikaan olin ala-asteella ja muistan, kuinka äitini itki. Tsernobylin uutisethan tulivat tipoittain, joten yksittäistä mielikuvaa ei ole, mutta muistan sen pelon ilmapiirin.
"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

Wanderers

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #10 : 28.09.2004, 15:45:00 »
Estonia

Olin ollut kipeänä ja meillä oli käymässä pikkuveljeni kavereita. Muistan utuisesti uutiskuvissa näytettyä piiskaavaa sadetta, harmaata taivasta, harmaan meren ja pelastuslauttoja. Järkyttynyt olin kuitenkin. Ja olen edelleen.  :shock:

Prinsessa Dianan kuolema

En ollut uskoa korviani, en silmiäni, mutta niin siinä vain kävi. Taisi olla aivan normaali... olikohan lauantaipäivä... Mutta tapahtuma kyllä verotti päivästä suuren osan pelkän ajattelun puolelle. Lähetimme naapurin kanssa surunvalittelukirjeen Brittein saarille, oikein Buckinghamin palatsiin. Jaa-a, enpäs tiedä, menikö perille...  :wink:

WTC

Syyskuun yhdestoista... Hmmm... Olin kai normaalisti tullut koulusta ja sitten ihmetellyt, kun jo koulussa oli jotain puhuttu. Mars vaan ja uutisia katsomaan, siinä se ilta sitten menikin.  :roll:

Missäs muuten tootta ollu, ku Bush päätti rynnäköidä Irakiin "vapauttamaan kansaa"?

Minä olin kotona ja kurkku ihan vitun kipeenä. Oli iskenyt joku lentsu ja en saanu nieltyä ollenkaan juuri, se sattui aivan kamalasti.  :shock: Olin niin nuutunut, että en jaksanut päätä tyynystä nostaa. Olin aikaisin avannut töllön ja sitten jostain syystä kaukosäädin oli jäänyt kaukaisimmalle pöydälle. En kyllä ikinä unohda sitä päivää, kun jouduin pakostakin KATSOMAAN ja KUULEMAAN Bushia hela dagen huonovointisena ja karmean flunssan kourissa. Kotiin ensimmäisenä tullut veljeni sitten teki uroteon ja sammutti telkkarin. Vieläkin melkein osaan sen puheen ulkoa:"Dear fellow citicens..."  :evil:  Ja vaikka olikin pää täynnä räkää ja limaa, kyllä otti päähän, että Bush päätti ruveta päsmäröimään...

Semmosia...
rown into my eyes and see the wanderer...
-Nightwish-

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Missä olit, kun....
« Vastaus #11 : 28.09.2004, 15:45:34 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsil"

Prinsessa Dianan kuolema:
Heräsin krapulassa ja menin katsomaan tekstitv:ltä uutisia, enkä voinut uskoa silmiäni.

Täsmälleen sama tarina, oli ollu vielä omat bileet joten kämppä oli jokseenki palasina. Siinä olotilassa luulin sen olevan vitsi..

WTC:tä luulin leffaksi, mut hyvin pian selvis et kyseessä on ihan oikee uutinen. Ei silti koskettanu hirveesti: muistan miten seuraavana päivänä olin kaverin kanssa kahvilla ja se heilutti naaman edessä jotain iltistä (oli ostanu kaikki mahdolliset lehdet) ja näytti siitä kuvaa jossa joku hyppäs ikkunasta. Kaveri oli melkein hysteerinen ja tunsin itteni jääpalax.

En muista miten kuulin Estoniasta, mutta edelleen on tallessa työ joka kuvistunnilla maalattiin: tummaaki tummempi vellova meri, vähän erisävynen taivas jossa 2 helikopteria valonheittimineen. Meressä oranssi pelastuslautta, ihmisiä ei näy missään. Helikopterit ja pelastuslautat on sen verran realistisia 5. luokkalaisen maalaamiksi että uutisia oon selkeesti kattonu.
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Wanderers

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #12 : 28.09.2004, 15:49:58 »
Niin ja Tsernobylin tapahtumien aikaan olin jotain yksvuotias ja nukuin vaunuissa pihalla. Äiti on kertonut, että oli aika äkkiä kuitenkin hakenut mut sisälle jatkamaan unia, koska oli alkanut sataa. Ja sitten kuulemma olisin kovasti tahtonut mennä vellomaan hiekkaa hiekkalaatikolle, mutta en saanut. Äiti sanoi myös, että jäi sinä syksynä marjanpoiminta ja sienestys väliin...  :roll:
rown into my eyes and see the wanderer...
-Nightwish-

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #13 : 28.09.2004, 15:55:31 »
Estonian uppoamisesta sain tiedon aamulla kotisohvallani, kun avasin tv:n. Kai tapahtuma jonkun verran järkytti, kun tilanne on jäänyt selvästi mieleen noinkin arkisessa ympäristössä.

WTC -iskun aikana olin silloisen tyttöystäväni kanssa kävelyllä Hakaniemen rannassa. Juuri syttynyt romanssi oli onnellisimmillaan, syksy hehkui kauneimmissa väreissään ja fiilikset muutenkin high. Mentiin Ravintola Juttutupaan kahville, jonne olikin vedetty yllättäen iso screeni jota kansa tuijotti silmät selällään.  
Ensimmäinen ajatus oli, että mitkäs urheilukisat nyt on menossa.
 Siinä sitä sitten katseltiin kollektiivisen ällistyksen ja järkytyksen vallassa, kun Manhattan liekehti suorassa lähetyksessä.
 Seuraavan päivän sanomalehtiä minulla on tallessa vieläkin.

Prinsessa Dianan kuolemasta kertoi ex-avovaimoni, joka puolestaan sai tiedon puhelimitse äidiltään.
 Olof Palmen murha meni aivan ohi, samoin kuin UKK:n kuolema ja jopa Tsernobil samana vuonna (?). Outo uutispimento vuonna 1986.  :roll:
 Mutta John Lennonin murhastapa minulla on hämärä muistikuva! Olihan opettaja juuri maininnut koulussa, että joskus on ollut sellainen kova juttu, kuin The Beatles. Tieto ei tainnut kuulua niin pienten koululaisten oppimääräänkään, mutta opettaja oli vanha fani.

veevee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #14 : 28.09.2004, 16:31:59 »
estonia

meidän äitihän siitä mulle kertoi ikää kun oli huimat 8vee, muistanpa kuitenkin kun äiti oli huolissaan..siellä meinaan piti olla sen oppilas joka oli meilläkin lapsenvahtina pariin kertaan ollut...toissapäivänä just kuulin että nykyisellä kämppiksellä oli myöskin ollut liput sinne...onneksi sen faijalle tuli jokin työ este eikä ne päässytkään lähteen.

prinsessa diana

tästä ei kyllä mitään selkeää mielikuvaa ole..kumma juttu... äiti tästäkin varmaan on kertonut

wtc

olin just lähössä himasta treeneihin kauhialla kiireellä kun uutisista tieto tuli.. jouduin kyllä kuntelemaan jutun loppuun...mutta treeneihin oli pakko mennä kun tanssi oli silloin se henki ja elämä..  :D

tsernobylin aikaan oon vielä ihan onnellisen tietämättömänä nukkunut partsilla päikkäreitä...omia muistikuvia ei kyllä pahemmin ole kun ikääkin kokonaista pariviikkoa taisi olla.. :D

surullisia juttuja nämä tämmöset...ja media kyllä ottaa kaiken ilon irti tämmösistä...

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #15 : 28.09.2004, 16:36:39 »
Estonian uppoamista en muista noin tarkalleen...Muistan kuitenkin lukeneeni Koululaisesta jonkun tyton tarinan, jonka joku sukulainen oli siina kuollut..

Dianan murhan aikaan oli kotona kattomassa telkkaria angiinassa, kun alko tulee niita erikoislahetyksia..Katoin koko paivan uutisia ja muutenkin niita erikoislahetyksia...

WTC:n iskun aikana olin hoitamassa yhta lasta, muumivideon loputtua selasin kanavia ja tuli kuvia niista iskuista..Kotona sitten tsekkasin tarkemmin, ihmeelliseltahan se tuntu...Bushin Irakiin hyokkayssuunnitelmat ei todellakaan menneet ohi, niita tuli jokapuolelta. Olen muuten saastanyt jotain lehtiartikkeleja tosta WTC:n iskusta...

En koskaan ole ymmartanyt miksi meidan piti surra niita jenkkeja ja seista se 2min (enka muuten seissyt), koska ei me koskaan seista muidenkaa kuolleiden takia (kaikki ne nalkaanyms)

Tsernobylin aikaan mutsi kielsi syomasta hiekkaa, joka oli mun suurinta herkkua :wink:

Myyrmaen pikkupommi-iskusta kuulin kreikkalaisen kaverin kautta. Se oli kuulemma ollut iso juttu Kreikassa. Olin ulkona tulossa kampaajalta muistaakseni, menin kotiin ja kysyin systerilta, etta mika helvetin pommi Vantaalla?? Luulin etta se oli joku vitsi...
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

DrLivingstone

• Aloittelija
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #16 : 28.09.2004, 17:38:13 »
Lainaus käyttäjältä: "hile"

En koskaan ole ymmartanyt miksi meidan piti surra niita jenkkeja ja seista se 2min (enka muuten seissyt), koska ei me koskaan seista muidenkaa kuolleiden takia (kaikki ne nalkaanyms)

Hmmm... Kyllä minä ainakin olen seisonut aina suurten tapahtumien yhteydessä (kuten kaikki muutkin koululaiset). Madridin pommi-isku ja Beslanin koulukaappaus noin niinkuin esimerkiksi. Jotenkin arvasin että joku tulee sanomaan tässä ketjussa että mitä me nyt niitä jenkkejä surraan. Huhhuh. Onko jenkkien henki mielestäsi vähempiarvoinen kuin eurooppalaisten.
Niin ja jos nälkään yms. kuolevien takia pidettäisiin hiljaisia hetkiä, eihän maailmassa muuta tehtäisi kuin seistäisi. Jokainen voi sitten käydä filosofisia pohdintoja siitä että onko hiljaisissa hetkissä ylipäätänsä mitään järkeä. :roll:

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #17 : 28.09.2004, 17:43:52 »
Estonia.
Mutsi herätti normaalisti normaalina ylä-aste aamuna, mutta ainoa mikä ei ollut normaalia oli se, että telkkari oli päällä josta sitten enemmän tai vähemmän unenpöpperössä sain selvitettyä itselleni, että laiva ui käsipohjaa.

Diana.
Kaveri soitti ja herätti enemmän tai vähemmän vauhkoontuneena. Taisin tokaista "jaa" ja nukahdin uudestaan. Kun heräsin seuraavan kerran oli taas mutsi liimautunut telkkarin eteen.

WTC
Olin juuri tullut hyökkäysharjoituksesta Vekaranjärven lähimetsästä ja istuin ulkona putsaamassa "emäntää". Ympärillä alkoi porukka höpistä jostain lentokoneista jotka olivat törmänneet joihinkin torneihin. Seuraavat pari päivää olikin sitten tornareitten kulta-aikaa. Maastosta etsittiin jo melkeen paikkaa poterolle.
ämä on minun totuuteni.

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #18 : 28.09.2004, 17:46:25 »
ESTONIA: Muistan olleeni ala-asteella ja vanhempani olivat ulkomailla, minua hoitamassa mummini. Siksi telkka oli aamulla poikkeuksellisesti päällä ja sieltä näin kuvat ekaa kertaa. Pelkään kuollakseni laivoja ja kaikkia aluksia, juontaakohan osaksi juurensa myös tästä.. Muistan nimittäin kauhuissani katselleeni kaikki dokkarit ja uutiset ja haastattelut.

DIANA: Se tais olla viikonloppuaamu ja katsoin jotain sarjaa telkkarista, kun ruutuun tuli erikoisuutislähetys "mainos"... Mua ei tä juttu oo koskaan koskettanut millään lailla, vaikka WTC:n ja Estonian kohdalla olin ihan itku kurkussa uutisia katsoessa... Mä en oo oikein koskaan perustanu noista julkkiksista, kuninkaallisista... jne.

WTC: Olin töissä ja kuulin radiosta, tuli kiire kotiin, että näkisi myös! Sitten sen vasta uskoi ja ymmärsi! Se tuntuu kyllä yhä edelleen käsittämättömältä ja pahalta  :cry:
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

Ajattokoj Ahyaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #19 : 28.09.2004, 18:01:25 »
Kummallista kyllä, mutta jotenkin nämä muistaa täsmälleen missä ja miten näistä tapauksista kuuli. Sen sijaan ei ole hajuakaan missä olin kun kuulin Nykäsen matin joutuneen putkaan ja siitä on sentään vasta pieni hetki. Kummallista.

Estonia: Ylä-asteella olin ja äiti herätti, että autolautta on kaatunut Turun edustalla. Koulussa ensimmäiset tunnit menivät kuin mitään ei olisi tapahtunut, enkä muista, että siitä suuremmin olisi missään vaiheessa puhuttu. Kotona sitten kattelin TV:ä koko päivän.

Diana: Aamuyöllä olin jo ennen nukkumaanmenoa bongannut teksti-tv:stä, että Diana ja Dodi olivat olleet auto-onnettomuudessa, jossa Dodi oli kuollut ja Diana kriittisessä tilassa. Aamulla sitten äiti herätteli, että arvaappa kuka julkisuuden henkilö on kuollut, ja minäpä siinä vaiheessa tietysti jo arvasin.

WTC: Olin päiväunilla kun yllättäen äiti taas herätteli. Terrori-isku New Yorkiin! Nopeasti TV:n ääreen. Vau, tulipahan mielenkiintoinen loppu-ilta, ajattelin. Ja sitten sipsipussi kouraan ja teeveetä tuijottaan ja samalla kiroamaan, kuinka surkeaksi suomalainen tv-journalismi kriisitilanteessa paljastuu.

Tsernobyl: Ei muistikuvaa, mutta veikkaan, että äiti kertoi.
 ·- ·-· ···- ·· - ··· · - ···· ·- ·-· ·-· ·- ··· - ··-
-·- ··· · -·