Missä olit, kun....

(Luettu 73343 kertaa)

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #100 : 09.06.2005, 20:39:38 »
Estonia:
Heräsin kotona ja aamuteeveessä asiasta puhuttiin, muistan päivämääränkin, koska silloin oli/on minun nimipäivät. Sen keulaportin muistan varmasti ikuisesti. Olin ihmeissäni, enkä silloin (ala-asteella) käsittänyt täysin asian laajuutta.

Diana:
En muista. En, vaikka kuinka yritän. Ayrton Sennan kuoleman näin TV:stä ja olin silloin mökillä ja muistan kuinka tirautin kyyneleen salaa saunassa.

WTC:
Olin juuri tullut koululta ja katselin telkkaria, ja yht´äkkiä ruutuun tuli tieto "onnettomuudesta". Vaihdoin BBC:lle ja rehellisesti järkyttyneenä katsoin toisen lentokoneen osuvan torniin ja tornien luhistumista. Muistan aina, "juontajan" äänen kun tornit alkoivat sortumaan.

bennie

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - riikalle@hotmail.com
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #101 : 10.06.2005, 12:00:27 »
Estonia:

Olin ala-asteella ja äiti tuli aamulla herättämään ja kertoi asiasta.

Diana:

Katsoin telkasta jotain esiteiniheppaohjelmaa (täyttä laukkaa tjsp) ja ruudulle tuli ilmoitus ylimääräisestä uutislähetyksestä ja tieto että prinsessa Diana oli kuollut.

WTC:

Olin lukion ekalla ja tein läksyjä himassa kun faija tuli himaan pauhaten, että "kolmas maailmansota on alkanut"  :roll:  ja löi teeveen päälle. Oli aika epätodellinen tilanne katsoa savun peittämää New Yorkia eikä kukaan tiennyt mitä oli tapahtunut. Hrr.
l menos una lora

sammeli

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #102 : 11.06.2005, 17:34:00 »
Estonia: Ala-asteella aamulla koulussa ope kertoi että näin on käynyt. Ihmeteltiin sitä siinä ja sytytettiin kynttilöitä.... vasta vähän vanhempana kun itse olin hakeutumassa merenkulku alalle mietin asiaa vakavissani ja tajusin että tuo voi olla minunkin kohtaloni.

Diana: En kyllä muista missä kuulin ekaa kertaa asiasta. Hautajaiset katsoin.

WTC:  Olin ollut yön venekerholla vahtimassa veneitä ja tallustelin todella nuutuneena kotiin. Ajattelin kattoa aamuteeveetä ennen nukkumaan menoa, mutta jostain syystä käänsin BBC:n puolelle. Olo oli erittäin surrealistinen kun katselin suorana kun toinen kone lensi taloa päin.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #103 : 11.06.2005, 19:16:51 »
Estonian uppoamisesta kuulin radiosta unen läpi, ja herätessä oli hämärä tunne siitä että jotain on tapahtunut.

Dianan kuolemasta ei juuri mitää muistikuvia, paitsi sitä normaalia lööppipaskaa mitä niin ko henkilöstä kuin muistakin julkkisista kirjoitetaan koko ajan.

Tuo WTC oli mieleenpainuva juttu. Olin töissä ja joku tuli kertomaan että "lentokone törmännyt taloon , tai jotain"   Kun päivän mittaan tuli lisää uutisia oli mielenkiintoista seurata ihmisten reaktioita asiaan. Kyllä siellä vanhemmat äijät pisti kommenttia rättipäistä ja jokunen nuorempi oli kovasti sitä mieltä että "jenkit ansaitsivat sen"

falls

• Tosireissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #104 : 12.06.2005, 13:06:49 »
Estonia: olin ala-asteella, ja pari päivää tapahtuman jälkeen muistan kun talonmies kysyi miten nyt meidän perhe uskaltaa laivalle lähteä kun vähän ajan päästä oltiin varattu liput laivalle. Lähdettiin kuitenkin :)

Diana: ei muistikuvaa itse tilanteesta, mutta videot ja lehdet sen jälkeen on luettu... vaikka en oikein käsittänyt miksi sen yhden ihmisen henki on NIIN tärkeä. ei tunnereaktioitakaan tullut niinkuin monilla, mutta se ehkä selittyy sillä että olin niin nuori.

WTC: ensin en tajunnut tapahtuman laajuutta, vasta seuraavina päivinä alkoi ymmärtää mitä tästä seuraakaan...

Tsernobylistä en muista itse mitään, mutta äiti kertoi että suomalaisille tieto tuli ruotsin kautta, ja aika sekavaa oli. Synnyin kolme päivää onnettomuuden jälkeen  :shock:

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #105 : 12.06.2005, 21:01:54 »
Estonia Faija huudahti yhtäkkiä alakerrasta "voi helvetti". Siinä sitten itsekin kiirehti  ihmettelemään aamu-tv:n uutisia. Aika äkkiä unet karisi silmistä...

Diana Krapulapäissään siitä kuuli.

WTC Tulin duunista ja aloin selailemaan teksti-tv:tä. Siellä luki, että kaksoistornit tulessa. Loppuilta meni sitten aika tiukasti CNN:n parissa. Aika karua katsella, kun isot tornitalot romahtavat suorassa lähetyksessä :(

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
missä olin
« Vastaus #106 : 12.06.2005, 22:14:02 »
olin muistaakseni viidennellä luokalla ja tunti oli koulussa kesken. sitten opettaja avasi telkkarin ja näin kuinka ruumiita nostettiin helikopteriin...surullista...kyllä se jäi mieleen..

olin kotona kun kuulin että diana on kuollut..eihän sitä tajunnu ollenkaan, asia vaan tosiaan sai aika suuret mittasuhteet mediassa..

olin juuri tullut koulun ruotsin risteilyltä ja makoilin silloisien kundikaverin sohvalla kun tämän mummo soitti ja käski laittaa tv:n päälle. siinä sitten katsottiin kun tornit sortu, ei sitä kyllä meinannu todeks uskoa.
ou,sim!

foya

• Aloittelija
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #107 : 13.06.2005, 12:25:26 »
Estonia: Olin ala-asteella ja isä kertoi asiasta, kun tuli herättämään aamulla.

Diana: En muista tarkalleen, kotona taisin kuitenkin olla

WTC: Olin kaupungilla ja kuulin,kun ohikulkevat ihmiset pauhasivat jotain jostain iskusta. Kotiin mentyä avasin sitten teksti-tv:n ja asia selkeni..

Radical

• Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #108 : 13.06.2005, 15:11:31 »
Lapuan patruunatehtaan räjähdys: Pilke isän ja äidin silmäkulmassa.

Tsernobyl: Ala-asteella tuosta taidettiin jotain jankuttaa.

Palme: Vanhemmat juorusivat tuosta jotain kun oltiin sukulaisten luona kylässä.

UKK: Blackout.

Berliinin muurin murtuminen: Jostakin syystä tästäkään ei ole sen kummempia muistikuvia.

Neuvostoliitton hajoaminen: Porukoiden auton kyydissä istuin ja uutisissa tuli jotain juttua tapauksesta. Oli siinä ihmettelemistä.

Ayrton Senna: Linja-auton radiosta tuli uutiset.

Estonia: Teksti-tv:stä katsoin.

Diana: Kaverilta kuulin.

Spede: Pakkotyössä ja keskusradiosta tuli uutiset.

WTC: Katselin kotona eduskunnan täysistuntoa ja siinä sitten skrollas ruudun yläreunassa ilmoitus ylimääräisistä uutisista tai jotain.
"VIP-henkilö. Erittäin vaarallinen". Hyvä kytät,näin just. Koulukiusatut kytät pitäisi kieltää lailla,koska kiusaaminen siirtyy lailliseksi ja pilaa monen elämän.

snoop

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #109 : 14.06.2005, 15:41:31 »
Estonia: Avasin aamulla telkkarin ja siellä oli Karhuvaaran Late kertomassa onnettomuudesta.. Koulussa ei paljon muusta sitten sinä päivänä puhuttu.

Diana: Muistan että oli tosi kaunis päivä (lauantai?) ja menin frendin luo aamulla ja hänen siskonsa sitten kerto että Diana on kuollu.. Dianan hautajaisia tuli myös seurattua telkkarista livenä.

WTC: Mun synttäripäivä...Olin duunissa ja muistan kun kuuntelin muistaakseni radiomafiaa ja toimittaja (Olga K.) kertoi että pohjoistorniin oli osunut pienoiskone ja muutaman ihmisen pelatään kuolleen. Siitä sitten surffasin cnn:n sivuille, jossa oli jo "hieman" tarkempaa tietoa tapahtuneesta. Sitten avattiinkin telkkarit ja nähtiin live-kuvaa tapahtumasta. Duunissani oli myös pari usalaista kaveria, joista toisen veli oli eteläisessä tornissa töissä, joten oli aikalailla pelottavaa katsoa toisen hätää vierestä kun hän yritti päästä puhelimellä läpi New Yorkiin. Veli selvisi.

Senna: katoin kisan ja kuulin illalla että hän kuoli..olin surullinen.

Häkkisen onnettomuus: Aamu-tvstä kuulin.
For the born traveller, travelling is a besetting vice. Like other vices, it is imperious, demanding its victim's time, money, energy and the sacrifice of comfort.'
- A. Huxley, Along the Road

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #110 : 14.06.2005, 15:53:19 »
Benny Hill kuoli -92. Luin pienen uutisen hesarista. Väinö Linna lähti pari päivää myöhemmin isoon orkesteriin.

Kun tuota Dianaa muistetaan niin paljon, niin koitetaan nyt kunniottaa muitakin "suuria" brittejä  :lol:

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #111 : 14.06.2005, 19:16:36 »
Lainaus käyttäjältä: "silva"
Kun tuota Dianaa muistetaan niin paljon, niin koitetaan nyt kunniottaa muitakin "suuria" brittejä  :lol:

Yes. Mulle tulikin tästä mieleen, että muistan aina missä olin, kun kuulin Joe Strummerin (The Clashin entinen leader ja solisti)
poistuneen keskuudestamme 50 vuoden iässä..  :cry:
 Se oli 23. joulukuuta 2002 noin kello 15, ja olin juuri Elisan konttorissa maksamassa rästissä olevaa puhelinlaskua, kun kaveri laittoi tekstiviestin asiasta. Se oli alakuloinen joulu monista syistä.

Nyt kaikki lapsoset miettii kovasti: kuka kumma Joe Strummer, mikä ihmeen Clash...   :D

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #112 : 14.06.2005, 19:24:48 »
Missä olit, kun kuulit Estonian uponneen?

Olin ekaluokkalainen, taisin kuulla vanhempieni "ei lapset varmaan kuule tätä" -keskustelun kotona.

Prinsessa Dianan kuolema:

Tästäkin kuulin kotona, teksti-tv:stä ja uutisista seurailtiin ahkerasti tilannettaa. Oli aika outoa.

WTC:n sortuminen:

Tulin koulusta ja isä laitto joskus iltapäivällä teksti-tv:n päälle (..mitä PERR...!!). En kyllä hirveästi tiennyt mistään NYKin torneista silloin mutta pikkuhiljaa tajusi asian vakavuuden.

Kävin muuten eilen Tukholman Sjöhistoriska museet:n estonianäyttelyssä. Siellä oli kaikki mayday -nauhat. Oli aika inha kuunnella niitä. Ihan kiinnostava näyttely kylläkin.

Juha

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #113 : 15.06.2005, 12:38:37 »
Estonia: Aamu-tv:stä tosta kuulin ja koulussa (ala-asteella) sitä käsiteltiin. Jotenkin kuitenkin etäiset muistikuvat.

Diana: Kuulin radiosta ja kerroin äidilleni, jonka mielestä kyseessä oli iso uutinen. Minulle tapahtuma ei eronnut juuri mitenkään muista onnettomuusuutisista. En vieläkään ymmärrä, että asia herätti Suomessa niin paljon kiinnostusta.

WTC: Armeijassa olin ja sotkun telkkarista seurasin. Tapahtuma kiinnosti ja jonkin verran myös järkytti, mutta lukuisat hiljaiset hetket saivat lähinnä ajattelemaan kaikkia niitä katastrofeja ja nälän, väkivallan tai sairauksien uhreja, joille ei muistohetkiä meillä pidetä.

Parhaiten kaikkien uutisten aiheuttamista tuntemuksista on jäänyt mieleen se hätääntyminen, jota tunsin kuullessani SAS:n koneen Kööpenhaminaan räjähtäneen Milanon kentällä. Tiesin koko perheeni (4 henkeä) lentävän ko. päivänä Milanosta Kööpenhaminaan SAS:lla, joten uutinen oli järkytys. Muistan kuinka pelko kasvoi etsiessäni kännykkääni. Kun löysin sen, löysin myös viestin Äidiltäni: "Ei hätää, tulemme seuraavalla koneella". Olo oli vielä sekava ja vastasin vain "Hyvä. Ehdinkin jo vähän huolestua."

juusso

• Aloittelija
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #114 : 18.06.2005, 16:59:24 »
WTC:
olin elokuvateatterissa iskun aikaan. kun tulin teatterista kadulle odottelemaan bussia kaikki ihmiset olivat järkyttyneen näköisiä ja puhuivat toisilleen jostain kauheasta tapahtumasta.

luokkakaverini kaveri soitti tälle ja kertoi ensimmäisenä, että new yorkissa johonkin korkeaan rakennukseen oli osunut lentokone. ajattelimme heti, että sen on pakko olla empire state building.

kotiin päästyäni avasin television ja asia selkeni. siinä istuin sitten loppu illan tv:n ääressä järkyttyneenä ja odotin kolmannen maailmansodan alkua...

Kiina-ilmiö

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #115 : 31.08.2005, 11:11:52 »
Estonia: Istuin "sotkussa" munkki-kahveella, kun kuulin tv-uutisista.

Diana: ei muistikuvaa

WTC: Vaimo soitti minulle, kun olin firman pippaloissa. Kännissä asian vakavuutta ei ihan heti hiffannut... :oops:

Tshernobylista kuulin todennäköisesti aamulla koulussa.

Ent. Yugoslavian pommituksista en muista kuulleeni silloin juuri mitään. Vasta jälkeenpäin karmea totuus on paljastunut.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
Missä olit, kun....
« Vastaus #116 : 31.08.2005, 11:23:50 »
Estonia:
Olin viidennellä luokalla ja katselin aamuteeveetä aamupalaa syöden.

Dianan kuolema:
Siivosin olohuonetta, kun huomasin televisiossa tekstin ylimääräisestä uutislähetyksestä jota jäin seuraamaan.

WTC:
Valmistauduin saksan kuunteluihin, kun jälleen kuulin teeveestä ylimääräisestä uutislähetyksestä. Lukeminen jäi siltä päivältä siihen.

Pimiento

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #117 : 31.08.2005, 11:34:43 »
Estonia:

Olin aamupalaa haukkailemassa vanhempieni luona, kun kuultiin aamu-uutiset. Muistan että oli kyllä kurja ilma, tuuli ja satoi. Sääliksi kävi niitä veden varaan joutuneita...

Dianan kuolema:

Ei muistikuvaa

WTC:

Olin tenttiin lukemassa parin kaverini kanssa, kun toinen heistä sai tekstarin, että lentokone oli törmännyt wtc:hen. Silloin ei vielä tiedetty, että oli terrori-isku kyseessä.Kaverit oli molemmat olleet jenkeissä vaihtarina noilla seuduilla, joten lukemiset jäi siihen ja kiirehdittiin kotiin seuraamaan uutisia aiheesta.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #118 : 31.08.2005, 11:43:33 »
Estonian muistan todella hyvin, koska oli juuri tuolloin Saksassa töissä. Asia oli sielläkin ihan ykkösuutinen, ja pysyi pitkään tapetilla. Jostain syystä musta tuli työtoverietteni keskuudessa Virallinen Estonia-Asiantuntija, vain koska olin suomalainen. Asiasta en tietenkään tiennyt enempää kuin kukaan muukaan, samojen saksalaisten uutislähetysten varassa olin kuin paikallisetkin (netistä ei paljon uutisia luettu 1994, en ainakaan minä).

Dianan kuolemaa en edes muista, eikä tapahtuma ole mielestäni ollenkaan niin merkityksellinen kuin nämä muut mainitut. Vähän sen jälkeen kävin Irlannissa, ja Dublinissa monet toivat kukkia Ison-Britannian lähetystön eteen. Toisenlaisiinkiin kommentteihin törmäsin: joku oli kirjoittanut kadun toiselle puolelle seinään "Diana was like a landmine: easy to lay but expensive to dispose of". Mautonta jopa minusta, vaikken prinsessaa suuressa arvossa pitänytkään, ja huumorintajuni on aika venyvä.

Olin todennäköisesti viimeinen suomalainen, joka kuuli WTC-iskuista. Olin tuolloin Lapissa töissä, ja oli ollut vapaapäivä, jonka vietin jänkhällä palloillen ja saunoen. Joskus iltamyöhällä nukkumaan mennessä sain serkultani kumman tekstarin kamikaze-lentäjistä, enkä tajunnut asiasta mitään. Piti sitten vielä nousta katsomaan kymmenen uutiset (tai joku muu myöhäisuutislähetys).

Mulla on muutamia tuttuja, jotka ovat onnistuneet olemaan paikalla Suurten Uutistapahtumien sattuessa. Esim. viime vuonna yksi oli Pohjois-Ossetiassa Beslanin koulukaappauksen tapahtuessa, ja toinen viime jouluna ja uutenavuotena Thaimaassa. Molemmat selvisivät naarmuitta. Niin, ja yksi muutti hiljattain Itävaltaan, tulva-alueille.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Missä olit, kun....
« Vastaus #119 : 31.08.2005, 13:00:16 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsil"

Missä olit, kun kuulit Estonian uponneen?

Prinsessa Dianan kuolema:

WTC:n sortuminen:

Estonian upotessa olin yläasteella. Meillä oli aamulla muistaakseni matematiikan koe. Kokeen valvonut historian opettajamme kysyi kokeiden palautuksen jälkeen, että katsoiko kukaan aamulla viimeisimpiä uutisia ja kyseli, mikä olisi viimeisin tilannetieto. Tuossa vaiheessa olin monttu auki ja kyselin kavereiltani, että 'mitä oikein on tapahtunut'. Kaverini kertoi seuraavaa: "Silja Estonia on kaatunut Suomenlahdella ja siellä on 700 ihmistä vaarassa hukkua".

Siinä sitten myöhemmin alkoi suruliputus kaikissa virallisissa laitoksissa, joten vakavuus alkoi hiljalleen selvitä. Selvisi toki sekin, että Estonia oli ihan oma laivansa, eikä Silja Linen paatti. Ja että se oli uponnut heti, eikä kaatunut.

Prinsessa Dianan kuoleman muistan myös hyvin. Olin myöhään illalla kavereillani käymässä ja radiouutisissa kerrottiin Prinsessan loukkaantuneen vakavasti liikenneonnettomuudessa. Aamulla avasin teksti-TV:n ja siellä oli heti etusivulla: "Prinsessa Diana kuoli auto-onnettomuudessa."

WTC:n terrori-iskun havaitsin tultuani koululta (Tampereen Tekn. Yliopisto) ja avatessani netin. Etusivuna tuolloin ollut Sonera Plaza kertoi kahden lentokoneen törmänneen WTC-torneihin.
ee