Missä olit, kun....

(Luettu 73103 kertaa)

Liva

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #40 : 29.09.2004, 18:50:42 »
Estonia: Muistan leikkineeni mutsin silloisen miesystävän tyttären (ollaksemme täsmällisiä) kanssa lattialla jotain ja yhtäkkiä mutsi paukahtaa huoneeseen ja kertoo jonkun risteilyaluksen uponneen ja parhaan ystäväni faijan olleen kyydissä. Kauhistuin, mutta onneksi hän oli pelastuneiden joukossa. Ainoa mulle epäselväksi jäänyt asia tässä muistossa on se, että mielestäni olimme yöpuvuissa ja oli aamu. Ja tämähän ei voi pitää paikkaansa mikäli kyseessä oli arkiaamu (kuten olen muiden tallaajien jutuista ymmärtänyt). Nooh, taitaa muisti vaan tehdä kepposet...

Diana: Kaverini oli yökylässä ja aamulla katoimme yhtä silloin tullutta hevostalli sarjaa ja ruudun ylälaidassa rupes pyörimään teksti ylimääräisestä uutislähetyksestä. Ei oikeestaan osattu surra koko asiaa.

WTC: Olin tullut koulusta kotiin ja nukahtanut sängylle. Herätessäni laitoin telkkarin päälle ja ensimmäinen kone oli vähää aikaa sitten lentänyt tornia päin. Toinen törmäsi hetken päästä.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #41 : 29.09.2004, 20:25:40 »
Estonia
Siihen aikaan katsoin ilmeisesti aamutelkkaria vapaaehtoisesti, sillä uutisten myötä tavallinen aamu opiskelijakaksiossa muuttui synkäksi. Olo oli raskas koko päivän.

Diana
Olin ollut Bulgariassa uutispimennossa koko kesän, ei edes Hesaria kerran viikossa. Tämän uutisen kuitenkin näin hotellin aulan telkkarista - tosin itse itkin sinä päivänä ilosta, sillä olin juuri lähdössä Prahaan *hieman kivemmalle* työkeikalle.

WTC
Olin töiden jälkeen treffeillä nykyisen mieheni kanssa. Kävelimme Roballa kohti Annankadun William K:ta, kun sain tekstarin Lontoosta, enkä heti tiennyt, oliko katastrofi päällä Lontoon Cityn WTC:ssa vai missä. Äiti taisi soittaa, ja sitten soittikin jo mieheni kaveri, joka asui tuolloin jenkeissä. Ilmeisesti näimme sen legendaarisen kammottavan toisen lentokoneen iskeytymisen vasta nauhalta, kun ehdimme baariin. Tunnelma oli todella kummallinen, tuntui että seuraavaksi voi tulla ihan mitä vain.

Myyrmäki
Olin töissä, mikä tarkoittaa sitä, että olin aika hyvin kärryillä siitä, mitä tapahtuneesta tiedotettiin ja saatiin selville. Karmivaa oli aluksi taas se, ettei ollut edes veikkailuja miksi sellaista voi tapahtua. Erittäin hurjaa oli, miten nopeasti tekijän henkilöllisyys selvisi nettikavereille ja muu sitä kautta selvinnyt.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #42 : 29.09.2004, 21:43:49 »
Estonia

Sain tiedon tylsästi aamutelkusta, mutta aamun markkinoinnin luennoille (muista vielä kurssinkin nimen: asiakassuuntainen markkinointi) otin mukaan korvalappustereot, joista kuuntelin uutisia tiiviisti auditorion takaosassa. Muistelen, että olisi ollut keskiviikkoaamu.

WTC

Olin muuttamassa työpaikkani tavaroita vanhoista toimitiloista uusiin, kun työkaveri soitti ja kertoi asiasta. Ensimmäinen asia, jonka viritttelin uusissa työtiloissa toimimaan, oli radio. Nettiyhteydet eivät vielä toimineet, kun muutto oli kesken eikä asennuksia oltu tehty.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Mutka

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janne.mutikainen@mbnet.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #43 : 29.09.2004, 21:45:36 »
Estonia - Tähän täytyy myöntää nolona, että en muista missä olin. Koulussa asiasta kyllä keskusteltiin. Olin silloin 9 kesäinen rasavilli.

Diana - Sama homma, ei muistikuvia.

WTC - Olin kotona silloin. Tähä liittyy myös eräs outo juttu. Nimittäin käänsin juuri telkun BBC -kanavalle kun sieltä ensimmäiset uutiset aiheesta tuli. Pitää huomauttaa, että katson ulkomaalaisia uutiskanavia ehkä n. kerran vuodessa.
size=9]"Eihän apinatkaan riehu koko aika, nehän syö välillä banaania." Zibbadubbadii[/size]

keis78

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #44 : 30.09.2004, 16:36:34 »
ou need chaos in your soul to give birth to a dancing star. -Nietzsche

tipi

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #45 : 30.09.2004, 16:53:01 »
Estonia: Olin ala-asteella tällöin, enkä muista tarkkaan, mutta sen muistan, että lehdistä luin paljon tähänliittyviä juttuja.

Diana: Kotona olin ja katoin telkkaria. Muistan kun ruutuun tuli ilmoitus ylimääräisestä uutislähetyksestä. Mut ennenkuin lähetys alkoi (utelias kun olen) katoin jo tekstitv:stä, mitä on tapahtunut.

WTC: Koulupäivän jälkeen avasin telkkarin ja olin tekstitv:ltä menos jotain lukeen ja sit tajusin mitä siinä etusivulla lukee ja sen, mitä samaan aikaan tulee kanavalta. Sit melkeen koko loppuillan vaan selailin eri tv-kanavia ja välillä tekstitv:tä. Kämppis oli illalla oman äidinkielen-ryhmänsä kans teatterissa ja soitti väliajalla, et mitä siis on oikeen tapahtunu. Seuraavana päivänä koulussa joku nero laukas jotain "tosi fiksua" asiasta! Kyllä hävetti ja vihastutti... sillä hetkellä koulussa olleen amerik. vaihto-oppilaan tuttava oli ollu siinä koneessa, mikä ei ollu törmänny mihinkään.

nvd

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #46 : 01.10.2004, 03:16:04 »
Estoniasta kuulin kai aamulla radiosta. Oli sitä aikaa, kun avasin aina radion siksi aikaa kun heräilin. Mitään kovin tarkkoja muistikuvia ei kyllä ole.

Dianasta en muista kunnolla. Ei ollut mulle mikään kovin suuri tapaus.

WTC: olin koulussa jollain tunnilla, menin sen jälkeen atk-luokkaan ja irkkiin ja siellä tyypit puhui aiheesta. Piti sitten lukea logit että sai jotain käsitystä mistä nyt oikeen oli kyse. Sitten ajoin kotiin ja avasin telkkarin kun piti varmistua asiasta. Ja infosin kämppistä aiheesta myös.

Tšernobylistä mulla ei ole yhtään mitään muistikuvia. Samalta keväältä muistan jonkun kovan myrskyn, mutta tuosta ei mitään. En tiedä vaikuttaako asiaan tää pohjoinen sijainti kuin paljon.

Myyrmannista kuulin myös irkissä. En muista oliko mulla edes telkkaria sillon, et netin kautta tais seuraaminen muutenkin sitte tapahtua.

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
Re: Missä olit, kun....
« Vastaus #47 : 01.10.2004, 10:44:31 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsil"
Missä olit, kun kuulit Estonian uponneen?

Ei harmainta aavistustakaan.

Prinsessa Dianan kuolema:

Ei sitten pienintäkään ideaa.

WTC:n sortuminen:

No tämän sentään muistan. Istuin töissä Ruoholahden HTC:llä ja koodasin työprojektiin PHP:tä. Kun tieto ensimmäisestä törmäyksestä tuli, kaikki pysähtyi toimistolla. Täydellisesti.

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

Ready

• Himoreissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #48 : 01.10.2004, 14:59:08 »
Tsernobylin ja Olof Palmen murhan muistan, mutta olen ollut sen verran nuori etten kyllä muista tarkalleen niitä hetkiä..(Muistan paremmin jopa kun katsottiin telkusta prinsessa Dianan häitä, pikkutytölle prinsessaunelmat olivat tärkeämpiä kuin ikävät uutiset)

Dianan kuolemasta en muista tarkkaa paikkaa (olin sitten jo sen verran iso tyttö että prinsessaunelmat olivat vaihtuneet toisiin unelmiin)

ESTONIA

Olin juuri aloittanut ekan opiskeluvuoteni vieraalla paikkakunnalla ja omassa (solu-)huoneessani avasin telkun aamupalaa syödessäni...Vasta koulupäivän jälkeen paljastui koko kauhea totuus, se valtava hukkuneiden määrä ja pieni pelastuneiden määrä.  Pahalta tuntui, tuntuu vieläkin.  Enkä vieläkään tunne oloani kovin kotoisaksi laivassa, enkä mene autokannen alapuolen hytteihin missään tapauksessa.

WTC

Olin mennyt töiden jälkeen kirjastoon tms. jossa ei ollut radiota tai tv:tä. Ja kun vihdoin tulin suht myöhään kotiin, mieheni kysyi, oonko jo kuullut. Mitä? kysyin viattomana. Se käski avaamaan telkkarin. Teksti-tv:ssä vilkutti etusivulla värillinen teksti. Ensi ajatus oli että onko nyt joku aprillipäivä vai...

Siitä miksi meidän pitäisi surra jenkkejä... Mielestäni tuo tapahtuma toi vain terrorismin kaikkien arkitodellisuuteen. Kyse oli enemmänkin siitä että ennen kaikki oli tapahtunut jossain "kaukana", poissa länsimaista ja sellaisessa paikassa jonne ei olisi ikipäivänä terroristien yltävän. Ainakin itse voin paremmin samaistua näihin tavallisiin työssäkäyviin ihmisiin ja turisteihin jotka WTC:ssä kuolivat, kuin Irakin tai Beslanin tai uhreihin - ennen en ollut edes kuullut sellaisesta paikasta. Ei se sitä ole ettei muita kauheuksia pitäisi surra tai muistaa. Toiset vain tuntuvat olevan lähempänä meitä, ja se tietysti riippuu omasta kokemusmaailmasta. Pallontallaajille voi toisille olla Kaukoitä tutumpi kuin New York...
It's a dangerous business
going out your door.
You step on to the road
and if you don't keep your feet,
there's no knowing where you might be swept off to.

Sinh

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #49 : 01.10.2004, 16:00:21 »
juupajuu..

ESTONIA: menin kouluun, ei puhettakaan et olisin aamulla ehtiny esim kattoo uutiset joten kavereilta kuulin. luulin ensin et mua kusetetaan porukalla.

PRINSESSA DIANA: katottiin sillosen avomiehen kanssa aamulla telkkaria (juurikin tuota 'haaveilijan' mainitsemaa hevostalli sarjaa), johon tuli ilmotus ylimääräsestä uutislähetyksestä. en oo koskaan ollu kiinnostunu koko kuninkaallishömpötyksistä mutta jostain syystä dianan kuolema tuntu ihan järkyttävältä. ihmeellistä. jälkikäteen järkyttävimmältä on tuntunu se, että sillä naisella rahastetaan edelleen.

WTC: olin töissä. istuin kaupan kassalla ja ihmeteltiin oikeen porukalla ku kaikki asiakkaat katos yhtäkkiä. ne muutamat ketkä siinä kävi, oli älyttömän järkyttyneitä ja vaikka ne yritti selittää että mitä on tapahtunu ni ei kenestäkään ottanu mitään oikeeta selkoo. jouduin loppuviimeks soittaa porukoille että mitänyt..

OLOF PALME: muistot on jotakuinki samat ku fishbonella.

UKK: mä järkytyin jostain syystä tosi paljon tästä, koska mun mielestä se oli 'kiva setä' - olin joskus telkkarista nähny että se hiihtää ja mun mielestä se oli jotenki superia et residentti hiihtää..

TSERNOBYL: jostain syystä tää on menny ihan ohi. muistan sen jälkeiset tapahtumat ja yleisen paniikin, mutta sitä miten siitä kuulin - ei hajuukaan.

MYYRMANNI: en ymmärrä, mut ei mitään muistikuvaa..sattuuko kukaan ihan heittämällä muistamaan sitä tarkkaa päivämäärää? (as if mä en ite vois kokeilla googlee ;) ).
Anna palaa, Frank!'

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #50 : 01.10.2004, 16:26:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Sinh"

MYYRMANNI: en ymmärrä, mut ei mitään muistikuvaa..sattuuko kukaan ihan heittämällä muistamaan sitä tarkkaa päivämäärää? (as if mä en ite vois kokeilla googlee ;) ).

11. lokakuuta 2002.  Siis jälleen maaginen 11. pvä!  (WTC, Anna Lindh).   Perjantai-ilta tuo Myyrmannin tapaus, ja monella tapaa mieleen jäänyt...  :roll:

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #51 : 01.10.2004, 16:41:19 »
Itselläni oli ollut tarkoitus käydä Myyrmannissa pommipäivänä, mutta onneksi Pi kutsui mukaan jonnekin synttäreille. Huh! Aikaa kului, enkä muistellut koko tapahtumaa, kunnes yhden kerran kaupasta tultua jäin tuijottamaan lehtilööppiä, jossa oli "pommipojan" kuva, jolloin tajusin tietäväni kuka hän on. Tuli aika spooky fiilis.

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #52 : 01.10.2004, 17:19:26 »
Estonia:

Mulla on hämäriä muistikuvia (oli tuolloin 7-vuotias) että mä katson hyvin aikaisin aamulla tekstiteeveetä vanhempieni kanssa, jotka ovat järkyttyneitä. Hassua ettei muista mitään tarkemmin, mutta muista sen fiiliksen ja valot olohuoneessa, oli pimeää ja ahdisti.

Diana

Silloinen kaverini tuli meille ja kertoi isälleni Dianasta, hän ei aluksi uskonut. En käsittänyt ollenkaan tapahtunutta, ilmeisesti en kunnolla tiennyt kuka Diana on. (?)

WTC

Katsoin ystäväni kanssa hevoskuiskaajaa, kun äitini tulee töistä kotiin ja kertoo jonkun itsemurhalentäjän törmänneen torneihin. Loppuilta katseltiin sitten uudestaan ja uudestaa kuvia palavista torneista. Muistan elävästi kuinka minua pelotti ja hämmästelin, miten tällaista voi sattua. Ja kuinka itku kurkussa katsoin torneista hyppääviä ihmisiä. Sama tunne toistui kun katsoin muutama viikko sitten ykköseltä lyhytelokuvia WTC:stä, yhdessä niistä käytettiin materiaalina puhelinkeskusteluita, joita soittivat ihmiset kaapatuista lentokoneista ja torneista. "täällä on hiukan ongelmia koneessa, mutta sinun täytyy aina muistaa että rakasta sinua..." ja "aitoko hypätä, AIOTKO HYPÄTÄ?!" silloin itkin, sillä niistä keskusteluista välittyi aidosti ihmisten hätä ja paniikki. Toisaalta joissain ihmiset olivat aivan rauhallisia ja tyynejä.

Seuraavan päivänä koulussa ei keskusteltu mistään muusta. Mietittiin, mitä tästä seuraa.

Naisilta voisi kysyä, että missä olit kun kuukautisesi alkoivat. Joillekkin varmasti tärkeämpi, kuin Dianan kuolema... :D
a merien yllä savuavat sydämet!

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #53 : 01.10.2004, 17:24:32 »
Niin ja nyt eletään luultavasti historiallisia aikoja (toivottavasti).
Missä olit kun Venäjän hallitus ilmoitti hyväksyneensä Kioton ilmastosopimuksen? Toivotaan nyt että se menee duumassa läpi...
(mä olin kotona, katsoin uutisia ja hurrasin!! johan tätä on odotettu!)
a merien yllä savuavat sydämet!

Sinh

• Reissaaja
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #54 : 01.10.2004, 18:48:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Tony X"
Lainaus käyttäjältä: "Sinh"

11. lokakuuta 2002.  Siis jälleen maaginen 11. pvä!  (WTC, Anna Lindh).   Perjantai-ilta tuo Myyrmannin tapaus, ja monella tapaa mieleen jäänyt...  :roll:

kiitos :) .

tämäpä selvensi..mul on 12 päivä synttärit, eli mitä luultavimmin mieleni on täyttynyt 'tärkeämmistä asioista' ja muistan vaan jälkihässäkät. meinasinki että on täytyny olla mielessä jotain muuta. tosin ajattelin sen olleen jotain vakavampaa   :wink:  .
Anna palaa, Frank!'

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #55 : 02.10.2004, 00:58:23 »
Lainaus käyttäjältä: "siljams"
Niin ja nyt eletään luultavasti historiallisia aikoja (toivottavasti).

Internet. Yksi sana riittää kertomaan, että kyllä, nyt eletään historiallisia aikoja.

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #56 : 02.10.2004, 01:08:36 »
Tsernobyl - Muistan selvästi, kun katsottiin faijan kanssa puoliyhdeksän uutisia (aikana kun ne tulivat vielä kaikilta kahdelta kanavalta yhtäaikaa) ja tuli ensimmäiset tiedot, että jossain itärajan takana on ilmeisesti ydinvoimala räjähtänyt ja laskeuma tulossa kovaa vauhtia kohti Suomea. Parhaiten mieleeni asiasta on kuitenkin piirtynyt isäni vakava ilme, kun hän tokaisi, että kohta tästä lähetään kaikki kohti väestönsuojaa. En millään ymmärtänyt miksi siitä pitää niin vakavan näköinen olla, mageetahan se olisi, enhän ollut koskaan ennen pommisuojaan päässytkään. :mrgreen:

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Missä olit, kun....
« Vastaus #57 : 04.10.2004, 18:38:30 »
Lainaus käyttäjältä: "DrLivingstone"

Onko jenkkien henki mielestäsi vähempiarvoinen kuin eurooppalaisten.

En ma missaan nimessa sita noin tarkottanut. Etta jenkkejen henki olisi vahempiarvoinen kuin minkaan muunkaan maalaisen. Tarkoitin sita, ettei heidan elamansa ole minun mielestani myoskaan sen arvokkaampi kuin eurooppalaisten tai afrikkalaislasten ym.

Lainaus käyttäjältä: "DrLivingstone"
Niin ja jos nälkään yms. kuolevien takia pidettäisiin hiljaisia hetkiä, eihän maailmassa muuta tehtäisi kuin seistäisi.  

Aivan.

Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"

Missä olit kun muut ympärillä seisoi, ja päätit itse olla kunnioittamatta tuhansien ihmisten kuolemaa, kun muut sen tekivät?

Meidankin ryhmasta varmaan puolet kieltaytyi seisomasta, kullakin omat syynsa. Ja muuten, kunnioitus pitaa ansaita, kukaan ei kunnioita sua, jos sa et kunnioita sita.

Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"
"Koska mä en diggaa Yrjö Puskaa, mä en niinku sit diggaa niit jenkkejäkään, nehän on kaikki tyhmiä."?

Ja nainhan ma en ajattele. Tiedan monia ihania jenkkeja. Pitaahan nyt sellasesta vakimaarasta loytya jos jonkinlaista tallaajaa. En missan nimessa, vaikka Bushia en rakastakaan, vihaa koko kansakuntaa. Kylla se viha kohdistuu vain niihin tiettyihin ihmisiin.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #58 : 05.10.2004, 13:43:32 »
Offtopic. Olen aikapitkälti Hileen kanssa samaa mieltä, ehkä tosin vähän miedommassa mielessä koska näytin kunnioitukseni 9/11 uhreille muiden mukana, mutta sekavin tuntein, koska yhdysvaltojen rikkeiden uhreja emmme ole kunnoittaneet varmaan kertaakaan. Miksi meillä ei ole hiljaista hetkeä joka päivä Irakilaisten kunniaksi, joita kuolee tällä hetkellä PÄIVITTÄIN yhdysvaltojen hallinnon alaisena? Niinkin sairaalta kun se kuullostaa, omalla tavallaan 9/11 oli täysin oikeutettu. Se vaan toteutettiin näkyvämmällä tavalla, "kertalaakilla", kuin mitä vastapuoli tekee.

Kunpa joku ampuis sen apinan (Bushin) jo. Kerryn pätevyyteen en kommentoi sen enempää, kun että on aika epätodennäköistä että saataisiin vieläkin epäpätevämpi Presidentti. ERITTÄIN epätodennäköistä.

PS. missä ne joukkutuhoaseet on? Tais jäädä öljyn takia taka-alalle...

DrLivingstone

• Aloittelija
    • Profiili
Missä olit, kun....
« Vastaus #59 : 05.10.2004, 16:44:39 »
Kysyisin Hileeltä ja Nickiltä että kunnioititteko Beslanin tai Madridin uhreja? Jos ette, ymmärrän todella hyvin kantanne (Nick toi esiin hyviä pointteja vastauksessaan). Kuitenkin Hileen vastaus ("miksi meidan piti surra niita jenkkeja") nosti selkäkarvat pystyyn, koska siitä sai sen kuvan että vain jenkkien kohdalla et seisonut/seisoisi. Kyllähän venäläisetkin "ansaitsivat" iskunsa, samoin espanjalaiset (espanja ehkä hieman "pienempi" paha kuin jenkit, mutta olihan iskukin aivan eri luokkaa).
P.S Bushille en ehkä aivan kuolemaa soisi, mutta joskus (lue: usein) kyllä tuo ampuminen käy vahvasti mielessä.