Lääkelaukun sisältö reissussa

(Luettu 114585 kertaa)

Estella

• Vieras
« Vastaus #40 : 20.03.2005, 14:32:15 »
Sen ripulilääkkeen nimi on Osmosal. Pieni pussi sekoitetaan veteen ja juodaan.

Nuorempana reissasin hyvin kevyellä lääkevarustukella, lähinnä laastaria ja päänsärkytabletteja oli messissa. Nykyään lääkelaukkuni koostuu tästä:

-laastaria
-Bephanten (aivan loistava kaikkiin naarmuihin ja hyönteispistoksiin)
-särkylääkkeitä
-kosteuspyyhkeitä
-Septidin (hyvänmuotoinen ja pieni pullo josta voi suoraan puristaa desifiointiainetta)
-pieni pullo desinfioivaa käsigeeliä (Hyvä kun esim usein syö käsin ja liikkuu pölyisessä maassa, voi "pestä" kädet vaivattomasti. Pidän aina käsilaukussa tai lähettyvillä)
-teippiä ja kompressi
-imodium tai joku muu ripulilääke
-pienet sakset, kynsileikkuri ja pinsetit

Esim Aasiasta saa erittäin hyviä lääkkeitä apteekeistä jos on tarpeen, ja lääkärit ovat oman kokemuksen mukaan hyviä ja luotettavia. Yleensä henkilökunta puhuu loistavaa englantia ja hyvää palvelua saa. Kerran mulla meni Thaimaassa korva paskaksi liiallisesta sukelluksesta, korvan väliseinästä tihkui verta, tasapainoaisti oli sekaisin ja kipu sietämätön. Kävin lääkärillä, erittäin ystävällinen nuori nainen, sain jotain pillereita ja tippoja ja hän käski minut pitämään pääni veden yläpuolella ainakin pari viikkoa. Kipu hävisi ja kaikki oli hyvin. Yhdellä toisella matkalla kompuroin Malesiassa viidakossa ja jalkaani tuli ilkeännäköinen haava joka myöhemmin tulehtui ja koko jalka paisui kaksinkertaiseksi vaikka kuinka oli itse yrittänyt hoitaa sitä. Ei muuta kun apteekkiin ja sain jonkun punaisen liuoksen pienissä ampulleissa. Sitä laitettiin sitten suoraan haavaan ja se umpeni parissa päivässä. Kaveri sai sitä samaa kun viilsi käden auki kun teki tuttavuutta korallin kanssa ja samanlainen ihmeparantuminen tapahtui. Yksi toinen tyyppi jonka kanssa jakasin bungalowia oli aikaisemmin matkalla saanut jonkun vatsapöpön ja ollut 2 viikkoa (!!) Bangkokissa sairaalassa ja sielläkin hoito oli ollut mitä erinomaista, pöpö oli kukistettua ja hän sai voimat takaisin.

Eli sellaista kerrottavaa oli minulla. Turvallista matkaa kaikille!

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #41 : 20.03.2005, 14:36:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Estella"
Sen ripulilääkkeen nimi on Osmosal. Pieni pussi sekoitetaan veteen ja juodaan.

Joo, Suomessa. Se kulkee myös vaikka kuinka monella muulla nimellä. ORS on WHO:n käyttämä nimi.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Tsoni

• Vieras
« Vastaus #42 : 21.03.2005, 13:55:31 »
Omasta puolestani kiitos tiedoista. Tässä myös linkki lääkeoppaaseen, jossa kerrotaan Osmosalista:

http://www.coronaria.fi/www/mtv3/laakkeet.php?id=1178

Kiinnostaa vielä onko niin, että tämä ei kuitenkaan varsinaisesti helpota oireita eli lopeta ripulointia vaan estää (vain) sen, että taudista ei tulisi itse ripulointia pahempia seurauksia eli elimistön kuivumista? Onko siis niin, että ainoa keino on vain odotella, että elimistö itse hoitelee itsensä takaisin tasapainoon vai tässäkö maitohappabakteerien vetäminen (oli se sitten jugua tai tabuja) olisi kuitenkin löysävatsaisuudesta pääsemisen avain.

Aisa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 11.09.2005, 17:23:45 »
Moi.

Kysäisen tässä vielä, että onko jollain ollut ongelmia lääkkeiden viemisessä rajojen yli. Otan kyllä reseptit mukaan, mutta käsikauppalääkkeille reseptejä ei ole ja kun neljäksi kuukaudeksi lähden niin lääkkeitä on aika paljon mukana. Joudunkohan siis selittelemään jossain USA:ssa, että miksi tätä ja tätä lääkettä jne.

Drahia

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 12.12.2005, 12:38:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Nana"
- Imodium (odotellessa että saa ostettua niitä Indonesialaisia vihreita tehopillereitä paikan päältä...)

Minkäsnimisiä nuo indonesialaiset vihreät tehopillerit ovat? ???
Ovatko parempia kuin Imodium?

Mun tämänhetkisestä lääkepussukasta löytyy:
- desinfiointiainetta
- Imodium-paketti
- Maitohappobakteereja
- Särkylääkettä
- Korvatulpat
- Laastaria
- E-pillerit
- Hydrokortison-voidetta
- Bepanthen-voidetta

Hiilitabletteja en aio ottaa mukaan, koska syön e-pillereitä...

Ninja

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #45 : 14.12.2005, 15:22:52 »
Moi,
Kosteuspyyhkeet on aika kova sana sellaisissa paikoissa joissa ei pääse pesemään käsiä. Kenties välttyy myös joltain vatsapöpöiltä.

Aiemmissa kommenteissa oli moni sitä mieltä että ei kannata ottaa juuri mitään mukaan. Mutta sitten kun on vaikka vuoristotaudin kourissa tai hirveessä ripulissa niin on tosi happy että on jotain roppeja omasta takaa mukana eikä tarvitse lähteä etsimään apteekkia ja esittämään teatteria sinne että mikä vaivaa.

Yllättävää kyllä englantia puhumattomassa brasiliassa oli hyvinkin kielitaitoista porukkaa apteekissa töissä.

En itse yleensä kärsi minkäänlaisista vaivoista matkoilla josta saa olla kyllä iloinen. Ainut ongelma on ollut vuoristotauti ja silloin olin todella onnellinen särkylääkemäärästä joka oli mukana. Samoin kaverin nesteenpoistolääkkeistä joista viimein löytyi apu. Pieni pelko jo tuli jos joutuu Perulaisen tohtorin puheille mutta onneksi ei tarvinut ja loppumatka sujui ilman hedareita.

Ninja

racki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 15.12.2005, 13:26:59 »
Itse koin Romaniassa hyvin toimivan menetelmän saada lääkkeitä, tai ainakin parantumisvinkkejä: mene istumaan esimerkiksi junanodottelusaliin ja koe hervoton yskänpuuska. Ei mennyt kuin hetki, kun lähellä istuva rouva kaivoi laukustaan erilaisia lääkkeitä ja tarjoili niitä minulle. Vaikka yhteistä kieltä ei löytynyt, hän topakasti elekielellä näytti, että "näitä kaksi aamuin ja illoin ja tämä kuumeeseen ja tämä taas kun tulee yskänkohtaus"....  :roll: Onneksi ei tullut lääkitsemiselle enää tarvetta, vaan parannuin yskästäni ihan omin avuin. Lääkkeet (jotka olivat siis ihan päteviä rohtoja, ei tiskin alta vedettäviä kirjavia nappuloita) odottavat siten yhä käyttäjäänsä.

Suosittelen itse suuresti aurinkorasvan mukaan pakkaamista. Jos tämän unohtaisin, sitten tulisi käyttöä myös lukuisille muille lääkkeille aina särkylääkkeistä hydrokortisoniin ja mihin ikinä vielä. Sen ainoan kerran kun aliarvioin aurinkorasvan voiman, kirosin tyhmyyttäni "muutaman" päivän. Sisältäni kuoriutui esiin uusi, entistäkin punaisempi ihminen, puhumattakaan siitä kirvelyn ja kutinan vaihtelusta. Teki mieli parkua ja taisin siinä kyllä ulvahtaakin muutamaan otteeseen.
Choose your future - choose life.

rinja

• Reissaaja
    • Profiili
mukaan
« Vastaus #47 : 21.12.2005, 15:57:21 »
Hei! Mulla on mukana vähän paikasta riippuen muuntuva lääkelaukku, mutta nämä tulee ehdottomasti mukana AINA:

- Compeed-rakkolaastarit, tän täytyy olla joku lahja maailmalle! Maksaa ihan hitosti mutta sitä ei ajattele enää siinä vaiheessa kun jalassa on jättiläismäinen rakko ja kaipaa helpotusta! Mulla on siitä ihmeellinen jalka, että vaik oisin käyttäny kenkää kuukausia ennen reissua niin sitten reissussa saattaa tulla rakkoja... Outoa joo.

- Perusrasva, lämpimiin paikkoihin kevyttä, kylmempiin paikkoihin vähän paksumpaa versiota. Olen atoopikko, ja ihoa pitää rasvata päivittäin. Toisaalta, perusrasva käy yllättävän moneen. (Ihonpuhdistukseen jne.)

- Pari Buranaa

- Kurkkulääkettä. Reagoin tosi herkästi ilmastonmuutoksiin ja sen seurauksena on usein flunssa tai vähintäänkin kurkkukipu, joten nämä ovat ehdoton seuralaiseni.

- Kosteuspyyhkeitä tai desinfioivia lappuja, niitä millä sairaalassakin pyyhitään ihoa.

Näillä pärjää jo kyllä todella pitkälle.
 Joskus on mentävä kauas nähdäkseen lähelle - Nuuskamuikkunen

mr.sixty

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #48 : 21.12.2005, 19:45:02 »
mulla on ollut semmoista jauhemaista antibiootti juttua haavoihin niitä iholaastareita joita saa apteekist(laastariteippirulla :roll: )
tannobol 8)
buranaa

muuta en ota enkä katso tarvitsevani äärimmäisissäkään olosuhteissa

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Re: mukaan
« Vastaus #49 : 21.12.2005, 20:17:47 »
Lainaus käyttäjältä: "rinja"

- Compeed-rakkolaastarit, tän täytyy olla joku lahja maailmalle! Maksaa ihan hitosti mutta sitä ei ajattele enää siinä vaiheessa kun jalassa on jättiläismäinen rakko ja kaipaa helpotusta! Mulla on siitä ihmeellinen jalka, että vaik oisin käyttäny kenkää kuukausia ennen reissua niin sitten reissussa saattaa tulla rakkoja... Outoa joo.

Ei se kenkä ajan päälle ymmärrä juuri mitään, mutta määrän päälle sitäkin enemmän. Jos kävelet kotona vähän, niin ota reissuun mukaan vaikka vuoden vanhat kengät, niin saatat selvitä vähemmillä rakkuloilla.
ämä on minun totuuteni.

mr.sixty

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 21.12.2005, 20:53:24 »
juu mä kävelen aina sisään ajaetuilla kengillä matkoilla joten tuommoisia ei tartteta(tosin halkaisin varpaankynteni kun jalka luiskahti märässä sandaalissa kiveen viimematkalla mutta sitä ei lasketa :roll: )

menninkäinen

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 20.01.2006, 15:10:52 »
Perus ea-bägiin lisäisin myös antibiootit ainakin kaupunkien ulkopuolelle suuntautuville reissuille. Kokemusta löytyy mm. Afrikan aroilla ja Venäjän metsistä iskeneestä virtsatien tulehduksesta ja tulehtuneista haavoista.

Pyydän yleensä jo Suomessa lääkäriltä varmuuden vuoksi reseptin ja ostan lääkkeen mukaan, jotta voin aloittaa hoidon esimerkiksi viiden päivän vaelluksella ilman, että matkaa tarvitsee keskeyttää. Olen saanut kiitosta antibiooteista myös sairastuneilta matkakumppaneilta. Joskus on antibiootin sopivuutta vaivaan kyselty tekstarilla suomalaiselta lääkäriltäkin. Muuten pikkuvaivoihin on löytynyt kiitettävästi apua englanniksi Euroopassa ja elekielellä muuallakin.

zany

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 24.01.2006, 11:02:26 »
Lainaus käyttäjältä: "racki"
Suosittelen itse suuresti aurinkorasvan mukaan pakkaamista. Jos tämän unohtaisin, sitten tulisi käyttöä myös lukuisille muille lääkkeille aina särkylääkkeistä hydrokortisoniin ja mihin ikinä vielä. Sen ainoan kerran kun aliarvioin aurinkorasvan voiman, kirosin tyhmyyttäni "muutaman" päivän. Sisältäni kuoriutui esiin uusi, entistäkin punaisempi ihminen, puhumattakaan siitä kirvelyn ja kutinan vaihtelusta. Teki mieli parkua ja taisin siinä kyllä ulvahtaakin muutamaan otteeseen.

jeesh! aurinkorasva on kyllä ihan ehdoton kun lähtee kesällä reissuun, varsinkin kun on varustettu hyvin vaalealla ja helposti palavalla iholla. ittelläni on lasten 25-kertoiminen voide, kauheaa tököttiä mutta toimii kanssa. kaveri kärtsäsi epämääräisen näköseksi tilkkutäkiksi kun ei huolinut multa sitä :D sen jälkeen kyllä kelpas meikäläisen kortisonivoide :lol: muuten on reissulla mukana perusvoiteet, päänsärky- ja allergialääkkeet. sekä ikuiselle tohelolle laastareita.

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #53 : 24.01.2006, 11:26:49 »
Duact on tärkeä kun nenukkani tuppaa tukkeutumaan lentokoneen ei niin raikkaassa sisäilmassa. Provencessa iski joku ihan kumma siitepölyallergia tms. ja nenä valui solkenaan, mutta Duact toi siihenkin enemmän helpotusta kuin Avignonilaisesta apteekista ostamani allergialääke.

Perus kittiin kuuluu lisäksi:

- Ibuprofeenia
- laastaria
- Hydrokortison voidetta
- savetteja
- matkapahoinvointilääkkeet (enemmän tarpeen merellä kuin ilmassa)
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #54 : 24.01.2006, 15:36:08 »
Mulla on aina ibuprofeiinia ja laastareita. Viimeisimmalla viiden viikon matkalla tarvitsin ensimmaista kerran (kauhea kanuuna) ja toista nolla kertaa. Muuta ei ole ikana edes tullut mieleen ottaa.

Paitti nyt e-pillerit tietenkin.
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #55 : 25.01.2006, 15:21:16 »
-Ma oon oppinut, etta maitohappobakteerit on must viimeisimpien reissujen perusteella.
-sen lisaksi muita laakkeita vatsavaivoihin
-sarkylaake, Panadol
- Bepanthen on ollut aika monikayttoista (ainakin huulirasvana, hyonteisten pistot, auringon polttamat)
-Compeed-rakkolaastarit
-desinfiointiainetta
-laastareita ja sidetarpeita
-tiikeri-balsami viilentaa sarkevia hartioita ja auttaa bed bugien puremiin

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 25.01.2006, 17:02:08 »
Mulla on aikas pieni määrä kamaa yleensä mukana, siis lääkkeitä. Oikeestaan vaan ne pakolliset, eli särkylääkkeet ja paria erilaista astmalääkettä ja Zyrtecin vastinetta. Tosin ne paracetamolitkin ostin viimeks Tallinnasta, ku olin varma, että niitä sieltä löytyy ja että ne on halvempia, edes apteekkari-isä ei ois saanu siihen hintaan. :wink:
Mutta noi allergia- ja astmalääkkeet hankin erittäin mielelläni Suomesta, niitä kun ei todellakaan aina löydä ulkomailta. Ei siis varsinkaan juuri oikeanlaisia. Ja mulle kun ei mitkä tahansa purkit kelpaakaan, sen opin sillon ku astma oli pahimmillaan ja huomasin, että toiset lääkkeet eivät vaan toimi. Siinä oli huumori hieman kaukana kun ei henki kulje ja yrität selviytyä spiraan. :D
Ja allergia on varsinki kissojen osalta sen verran paha, että kohtauksen iskiessä ei enää oo välttämättä aikaa lähteä ettimään sitä lähintä apteekkia..  :?

Niin ja sitte aurinkorasva on ihan pakollinen! Hitto ku onnistuisin varmaan polttamaan itteni vaikka lokakuussa Suomessa, jos se aurinko joskus sattuis ees vähän aikaa paistamaanki! :lol:  No mutta sitä se vaaleahiuksisuus ja sinisilmäisyys teettää.

Siinäpä sitte onki mun eväät maailmalle yleensä. Tähän mennessä en oo tarvinnu maitohappovalmisteita enkä imodiumeja. Tosin yhen jonku tabun nappasin Prahassa viime kesänä, mut sit ei tarvinnukaa käydä isolla hädällä kolmeen päivään. :lol:
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

helmitii

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 09.02.2006, 15:50:39 »
Mulla on aina mukana sellainen pieni EA-pakki, joka sisältää:
- kolmea eri kokoa laastaria*
- pienet sakset*
- pinsetit
- sideharsoa*
- desinfiointiliinoja*
- liinoja ötökän puremiin*
- särkylääkettä*
- hiilitabletteja
- kyytabletteja
- kurkun desinfiointitabletteja
- ripulilääkettä
- maitohappobakteeria
- e-pillerit

Kulkevat kätevästi pienessä "EA-laukusta" jonka ostin Englannista. Tähdellä merkityt tavarat olivat valmiina mukana, muut olen itse lisännyt. Kolmioliinan jätin valmiista pakkauksesta pois, kun vei niin paljon tilaa :(
Tuo on mukana niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Oon tähän mennessä tarvinnut kaikkea muuta paitsi hiilitabletteja. Etenkin ulkomailla kulkee mukana myöskin aurinkorasva ja jotain rauhoittavaa geeliä palaneelle iholle.

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #58 : 09.02.2006, 16:09:12 »
jostain syystä ei ole koskaan tullut otettua mitään erikoista lääkevarastoa.
-aconitumia (homeopaattinen)
-pari buranaa
-rautatabletteja
-aloe vera -geeliä
-laastareita
-kalsiumtabletteja

näillä olen pärjännyt tähän asti. varmaan joku vatsapöpölääke olisi hyvä lisätä tuohon listaan.  :)
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Alex09

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Apteekki.
« Vastaus #59 : 10.05.2006, 20:25:22 »
Apteekki kulkee mulla mukana, eli:

-Panacode (kipuihin/ lihassäryt)

-Panadol (Paracetamol toimii vain pariin tiettyyn kuumeeseen)

-Burana 800mg (stydille särkylääkkeelle aina käyttöä)

-Imodium (paskat housuissa tautiin)

-Kyypakkaus (Hydrokortison jeesaa vittumaisiin puremiin)

-EA-pakkaus (aina mukana! Vedenpitävä pakkaus)

Rasvaa ja muita judansseja saa osteltua mestoilta sitten. Kokemus on opettanut että kun jotain ei oo mukana, niin silloin sitä tarvitset.
Turha itkee ku paskat on jo housuissa!