CIMOn harjoitteluohjelmat

(Luettu 70250 kertaa)

keis78

• Himoreissaaja
    • Profiili
CIMOn harjoitteluohjelmat
« : 25.10.2004, 16:29:54 »
Muistakaas kaikki kanssakoululaiset että haku CIMO:n harjotteluohjelmiin päättyy ensi maanantaina!
Paikat on siis tarkoitettu ammattikorkeiden ja yliopistojen opiskelijoille ja niitä on tarjolla ympäri muailmoo. Ja tänä vuonna lomakeruljanssiakin on hieman kevennetty (oon kyllä joskus miettinykin millasen paperieverestin alle ne siellä hautauttavat itsensä). Ei ku hakemaan työ- ja elämänkokemusta. ASAP!  :!:
ou need chaos in your soul to give birth to a dancing star. -Nietzsche

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #1 : 25.10.2004, 17:36:02 »
Oletko itse ollut sellaisessa ohjelmassa mukana? Tai onko joku muu ollut? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Vaikkei itselle tuo haku olisikaan ajankohtainen vielä tässä vaiheessa...

MA

• Aloittelija
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #2 : 28.01.2007, 21:00:28 »
Moikka!

Haluaisin kuulla kokemuksianne CIMOn harjoitteluohjelmista. Onko teistä kukaan hakenut esim. helmikuun haussa CIMO:n harjoittelupaikkoja? Onko ketään onnistanut, millasiin paikkoihin olette päässyt ja milloin saitte tiedon? Itse hain nyt helmikuun haussa Unkariin ja Kroatiaan ja nyt  sitten odotellaan pääseekö esivalinnassa läpi.

yadah

• Reissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #3 : 28.01.2007, 21:14:42 »
Olin CIMO:n helmikuun haun kautta Espanjassa työharjoittelussa. CIMO:n valinnasta sain tiedon muistaakseni helmikuun lopussa ja paikallinen yhteistyöorganisaatio ilmoitti paikan löytymisestä huhtikuussa. Olin erään yrityksen markkinointiosastolla. Oli positiivinen kokemus, parasta oli ystävät ja vapaa-aika.
..ésta buscaré: que esté yo en la casa de Dios todos los dias de mi vida, para contemplar su hermosura...

Hannu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - snowfall80@hotmail.com
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #4 : 31.01.2007, 00:13:43 »
Lainaus käyttäjältä: "H.M"
Moikka!

Haluaisin kuulla kokemuksianne CIMOn harjoitteluohjelmista. Onko teistä kukaan hakenut esim. helmikuun haussa CIMO:n harjoittelupaikkoja? Onko ketään onnistanut, millasiin paikkoihin olette päässyt ja milloin saitte tiedon? Itse hain nyt helmikuun haussa Unkariin ja Kroatiaan ja nyt  sitten odotellaan pääseekö esivalinnassa läpi.

Aloitan itse ylihuomenna Budapestissa 3kk projektin (IT-alaa). Omalla kohdalla haku Unkariin meinas olla vähän vaikeaa.. tein hakupaperit vuosi sitten helmikuussa, huhtikuussa ilmoitettiin että olen jatkokarsinnassa. Toukokuussa kyselin asian perään mutta en kuullut enää mistään mitään.

Noh, syys-lokakuun vaihteessa sitten tuli viestiä että tuletko nyt harjoitteluun. Olin kesäkuun alussa kuitenkin muuttanut Aasiaan, missä asuinkin Singaporessa ja Thaimaassa tammikuun puoleen väliin asti. Eli en silloin viitsinyt lähteä.

Mutta nyt, vuosi haun jälkeen, olen kuitenkin aloittelemassa harjoittelujaksoa. Että kyllä ne hommat järjestyy, vaikka ei aina niin nopeasti.. ;)

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelma/maaohjelma Kiina
« Vastaus #5 : 20.02.2008, 13:41:27 »
Moikka,

Eli hain tammikuussa Cimon harjotteluohjelmaan ja ainakin esivalinnassa pääsin jatkoon. Suuntana näilläkymin olisi Kiina. Onko joku muu aikaisemmin ollut ohjelmassa mukana ja erityisesti Kiinassa? Kokemuksia olisin kiinnostunut kuulemaan :)

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #6 : 21.02.2008, 10:03:36 »
Olin näköjään päässyt läpi esikarsinnasta Chileen. Nyt vaan odottelemaan jos joku huolisi töihin. Minkähänlaiset mahdollisuudet mahtaa olla? Olisiko jollain sattumoisin kokemusta geologin hommista Etelä-Amerikassa?
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

vamosargentina

• Reissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #7 : 21.02.2008, 13:26:30 »
mina olen ollut kaksi kertaa CIMO:n kautta harjoittelussa ja molemmat hyvia kertoja noin kokonaisuutena mutta silti kritisoitavaa tietenkin loytyy.

ekan kerran olin Chilessa ihan ennaltamaaratyssa paikassa mihin hain ja tama harjoittelu meni hyvin. vastapaan organisaatio kun oli suomalainen niin hommat ja tiedotus toimi ja kaytannon asiat jarjesty nopeesti. Talla kertaa ei myoskaan erityista kritiikin sanaa ole CIMO:n toiminnasta, rahoitus tuli ajallaan (alussa 3 kk:n apuraha ja puolessavalissa viimeiset 3kk) mika oli tosi hyva koska alussa menee kuitenkin enemman rahaa jarjestelyihin ja pohjakassaa ei juurikaan ollut. harjoittelu kokonaisuudessaan oli hedelmallinen ja viihdyin hyvin.

toinen harjottelupaikka oli sit tallasesta helmikuun maakohtaisesta hausta, missa ei ollut tiedossa mitaan tiettya paikkaa etukateen.

homma eteni ihan hiton hitaasti, kohde oli meksiko. helmikuussa siis haku ja maaliskuussa tieto etta tulin valituksi. taman jalkeen sain meksikon paasta yhteydenoton ekan kerran n. huhtikuussa missa tiedusteltiin millaista paikkaa olen vailla ja lahetin cv:t etc. taman jalkeen vastausta ei kuulunut CIMO:lta eika tuolta vastaanottavasta paikasta n. 3 kk. tana aikana olin monta kertaa yhteydessa cimo:lle mutta en saanut ikina vastauksia sahkopostiin ja puhelimessa sain tylya palvelua tyyliin ei tietoa mistaan. vitutti suorastaan.

no siina meni sit kesa ja elokuussa suunnilleen sain tiedon meksikon paasta paikasta yhesta non profit organisaatiosta mihin voisin menna 3 kk ja koska silla hetkella matkakuume oli niin kova niin otin paikan vastaan ilman etta tiesin siita kauheasti enempaa ja kylla se cimo:n apuraha kuitenki houkutteli.

matkaan lahdin vahan vajaan 3 viikon varoitusajalla ja alottelin siis syyskuussa. ennakkotiedoista huolimatta mua ei ollut kukaan kentalla vastassa eika ollut sovittua hostellivarausta tai muuta majoitusta. siina piti sitten iltamyohaan alkaa hostellitilannetta kartoittaa ja vituttihan se kun kaikki alko niin huonosti. seuraavana paivana menin sit tahan sovittuun organisaatioon missa piti olla toita ja siel ei kukaan kaytanossa tiennyt etta olin tulossa.  

siina meni sit pari viikkoa kun selviteltiin et no joo missas se paperi onkaan et kuka on tulossa ja mita tekeen ja cimo:n vastaukset tahan oli lahinna et 'kulttuurieroja', mika vitutti myos! no, siina sit ajan kanssa selvis et okei joo oon nyt siel toissa ja siella sit jotain paperien pyorittelya, tekstien kaantoo englanniks ja kahvin keittelya ja yleista hengausta harrastin tuon 3 kk.

"ammatillisesti" ei siis mikaan loistokokemus mut oli kivaa porukkaa ja olipahan ainakin rentoa meininkia ja paas vahan reissailemaan ja suomen syksya pakoon.

loppu hyvin, kaikki hyvin.

tiivistetysti; noi etukateen maaritetyt paikat kun on aika usein suomalaisissa organisaatioissa ni naan ne pikkasen varmempina ja yleishyodyllisimpina harjottelukokemuksina. ei silla, hauskaa voi olla muuallakin. riippuu mita silta harjottelulta odottaa.

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #8 : 21.02.2008, 20:11:46 »
Makin olen ollut kaksi kertaa cimon kautta ja nyt paasin kanssa jatkoon siita chilen maakarsinnasta. Viime kesana olin espanjassa iaeste-harjoittelussa (vaikka olen humanisti), eli kaytannossa se oli matkailualan harjoittelu ja olin hostellin respassa. Duuni oli alyttoman rento, mutta ei se oikeastaan mitenkaan tayttanyt hotel management -harjoittelun vaatimusta. Kukaan siina paikassa ei halunnut muuta opettaa kuin respan. Espanjan kylla opin hyvin varsinkin kun puhelimeen jouduin heti alusta alkaen vastaamaan. Viihdyin joka tapauksessa ihan hyvin tyokavereiden ansiosta.

Syksylla oli Cimon kautta Sveitsissa siina maakohtaisessa eri alojen harjoittelussa. Ala oli periaatteessa oma, mutta aivoja en joutunut ollenkaan kayttamaan. Turhauduin todella pahasti, koska paikallisten kaikki minulle suunnittelemat tehtavat olin suomalaisen tehokkaasti hoitanut ensimmaisten viikkojen aikana. Tein siella kaikenlaisia toimistohommia ja kaannoksia italiasta englantiin, mutta en oikeastaan mitaan mihin olisi tarvinnut yliopistotutkintoa. Joten koulutuksen kannalta Sveitsin reissu oli turha, mutta paasin reissaamaan Keski-Euroopassa ja erityisesti kaymaan Italian puolella, joten hauskaa ehdottomasti oli. Yhdyn tuohon edelliseen kommenttiin, ettei noista paikallisten etsimista paikoista aina ole hirveasti hyotya. Sen takia olen hieman skeptinen Chilen suhteen. Lahden sinne vain jos ne tarjoavat jotain hyodyllista hommaa...

niin, Sveitsissa asiat hoidettiin erittain hyvin ja ajoissa. Espanjassa asiat hoituivat viime tingassa ja majoitus oli jarjestetty ylihintaan jarkyttavaan yliopistoasuntolaan. Sveitsissa tarjolla taas oli Sveitsin mittakaavassa halpaan hintaan erittain hyvakuntoinen ja lammin erasmuksille tarkoitettu kamppa.

Tassa siis minun kokemuksiani. Tottakai tilanteet vaihtelee niin ettei yleistyksia voi tehda. Avoimuudella ja joustavuudella sita selviaa kaikesta.

duracellpupu

• Reissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #9 : 02.03.2008, 19:30:14 »
Monet kertovat olleensa parikin kertaa Cimon kautta harjoittelussa ja Curtis kertoi päässeensä taas maakarsinnasta läpi, eli se olisi sinulle jo kolmas harjoittelu. Itse löysin kuitenkin Cimon sivuilta tällaisen kohdan:

"Huom! CIMOn harjoitteluapurahan voi saada vain kerran. Harjoittelu suomen kielen lehtoraateissa -ohjelma on poikkeus: apurahan voi saada ohjelmassa, vaikka olisi kerran aikaisemmin saanut CIMOn harjoitteluapurahan. "

Eli miten tämä nyt oikeasti menee, voinko päästä uudelleen harjoitteluun, vaikka olen jo kerran ollut (tai siis olen parhaillani)?
"Perillä on tuolla edessämme jossain,
mennään, mutta ajetaan hiljempaa.
Toivon, ettei matka loppuis ollenkaan."
PMMP

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #10 : 02.03.2008, 19:41:09 »
homman nimi on se, että cimolta voi saada rahaa vain kerran. jos työnantaja maksaa aina palkan, niin harjoittelussa voi käydä cimon kautta niin monta kertaa kuin pääsee. tämän takia itse olen ollut cimon kautta harjoittelussa jo kaksi kertaa, koska en ole suoraan niiltä saanut penniäkään.

voi olla, että cimo vielä tulevaisuudessa rajoittaa enemmän tuota harjoittelukäytäntöään, mutta ainakin nyt on asia näin.

Tiksu11

• Reissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #11 : 03.03.2008, 14:21:35 »
Miten hyvin te, jotka olette olleet CIMON maaohjelmissa, olette pystyneet sopimaan tarkasta aloitusajankohdasta? vai onko se yksin "palkkaavan" tahon päätettävissä?

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #12 : 03.03.2008, 19:14:50 »
Riippuu paikasta, mutta aika hyvin olen ainakin itse saanut vaikuttaa aloittamisajankohtaan. Itse järjestin viime vuonna noi kaksi cimon paikkaa peräkkäin niin että vaan reissasin suoraan Espanjasta Sveitsiin. Espanjassa minulle kuitenkin selvisi, että työnantaja oli odottanut minun olen siellä kuukauden enemmän, koska informaatio oli jokseenkin pätkinyt cimon ja paikallisen iaeste-toimiston välillä. Niinpä jouduin heti alkuun selvittämään tuota asiaa, koska itse olin koko hakuprosessin tehnyt kahden kuukauden mittaiseen harjoitteluun. No, ei kai se työnantaja mitään siihen voinut, mutta turhaa säätöä ja lievää syyllistämistä siihen harjoittelun alkuun jäi.

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #13 : 03.03.2008, 23:35:42 »
Ilmoitettiin että olen jatkossa Intiaan pääsyn suhteen. Haluaisin vasta lähtee 2009 keväällä joten voi mennä ennen kun kuulen paikasta enemmän. Haku kohde oli pääosin järjestöihin.

Vähän hämäsi jo haku vaiheessa kun ei tiennyt kuinka paljon paikkoja on missäkin kaupungissa ja alalla.
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

vamosargentina

• Reissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #14 : 04.03.2008, 23:50:54 »
toi on muuttunut ihan nyt,

vielä pari vuotta sitten se oli niin, että apurahan voi saada sama henkilö 2 kertaa.

tossahan on tiukentunut myös ne että kuinka moneen harjotteluohjelmaan voi hakea ja moneen maahan, ennen sekin oli löysempää.

ihan hyvä vaan, tulee vähän vaihtuvuutta et kuka saa paikat, tietyissä suomalaisis firmoissa kun ollut tapana kierrättää pari kertaa samat harjottelijat kun oppi jo sisäistetty.

emiliachi

• Aloittelija
    • Profiili
Kulttuuri- ja tiedeinstituuttien harjoittelupaikoista...
« Vastaus #15 : 09.03.2008, 21:24:09 »
...pari kysymystä :).

1. Miten haku menee käytännössä - voiko hakea samalla kerralla useampaan eri kulttuuri- ja tiedeinstituuttiin vai onko mahdollista hakea vain yhteen maahan?

2. Tietääkö kukaan, montako harjoittelijaa aina yhteen paikkaan palkataan? Yksi kerrallaan vai mahdollisesti useampia?

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #16 : 10.03.2008, 19:18:24 »
Itse pääsin tosiaan alkuvuoden maaohjelman haussa esivalinnassa jatkoon ja suuntana Kiina. Nyt sitten ylihuomenna puhelinhaastattelu tiedossa  :) saas nähdä miten menee. Suunnitelmissa olisi lähteä vasta lokakuussa mutta asiat tuntuu rullaavan nopeammin.

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #17 : 10.03.2008, 20:31:20 »
Ne on tosiaan nyt muuttaneet noita sääntöjä, koska nähtävästi hakijoita on niin käsittämättömän paljon. Noihin maakohtaisiin hakuihin siis tuli uutena, että sai hakea vaan yhteen maahan. Muista en tiedä, koska voi olla että ne kiristää nyt tota tulevaa instituutti- ja suurlähetystöhakua.

Mä luulen että niitä paikkoja, johon haetaan enemmän kuin yks harjoittelija on erittäin vähän, tai itse asiassa en ole kuullut ainakaan että niitä edes ois. Korjatkaa, jos olen väärässä. Eri asia on tietty noi maahaut, joissa haetaan hakijoita ja sen jälkeen vasta paikat. Eri asia on myös IAESTE-haku, jossa meitä harjoittelijoita oli kaksi samassa firmassa (toinen oli tosin Kazastanista...en niin osaa kirjottaa tota oikein).

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #18 : 11.03.2008, 11:49:47 »
Annitz, läpäisin myös cimon esivalinnan Kiinan harjoitteluhakuun. Taitaa olla samainen ohjelma sillä odottelen myös haastattelusoittoa huomiseksi.. Wendy Wong NE Instituutista lähetti eilen sähköpostia että soittaa 12.3 kello 16:30 paikallista aikaa, siellähän on kello kuusi tuntia edellä, eikös?

Tuleekohan puhelu sovittuna ajankohtana sillä ilmeisesti lähettivät kyseisen viestin kaikille samanlaisena, sillä mieheni sai saman vastauksen kuin minäkin (hakemassa siis myös) ja viestissä luki "Dear Kaisa" hahhah.. eikä mieheni nimi ole mikään Kaisa -kuten ei minunkaan.

Viestissä oli myös maininta liitteistä. Emme kumpikaan saaneet mitään liitetiedostoa meilin mukana -tarkoittikohan lähettäjä allekirjoituksessaan olleita nettisivulinkkejä..?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2008, 12:12:39 kirjoittanut Seela »

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #19 : 11.03.2008, 18:43:34 »
Heh.. meillä kaikilla on sitten samaan aikaan puhelin soimassa  ;D + Kaisalla... Mielenkiintoista!Ja Wendy Wong on tyyppi, joka mailia lähetteli. Sain myös liitetiedoston, jossa oli aika suppeasti tietoa mahdollisesta työstä jne. Liitetiedosto kuitenkin minulla aukesi. Huomasin, että NE Instituutin sivuilla olevista Internship paikkojen kuvailuista löytyi myös sama paikka,joka minulla oli liitetiedostona. Niin millonkas teillä oli suunnitelmissa lähtö jos ja kun työpaikka löytyy?