CIMOn harjoitteluohjelmat

(Luettu 70615 kertaa)

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #20 : 11.03.2008, 23:42:37 »
Niin taitaa soida, Annitzilla, Seelalla, miehekkeellä ja Kaisalla. Ties kenellä muulla? Kuinkahan monta hakemusta / vapaita paikkoja? Cimon postissa luki että ainakin viime vuonna esivalinnasta jatkoon päässeistä suurin osa sai harjoittelupaikan, saa nyt nähdä miten haastattelu menee ja mitä mahtavat kysyä.

Toivottavasti soittavat sitten sovittuna aikana, huomenna olisi muutakin tekemistä kuin odottelua. Tarkoituksena olisi lähteä heti Kiinaan kun opinnot antavat myöden. Tänä keväänä luentoja ja tenttejä oli toukokuun puoleenväliin poikkeuksellisesti, eli välittömästi niiden jälkeen. Laitettiin että voidaan aloittaa toukokuun viimeisellä viikolla ja Suomeen pitäisi palata opintojen pariin syyskuun ensimmäisellä viikolla. Ja jos vain toinen pääsee niin mennään kuitenkin molemmat jos ei muista harjoittelupaikoista mitään irtoa (monta rautaa tulessa  :D).

Meille kummallekkaan ei ollut tullut mitään liitetiedostoa. Kysyin vastausviestissäni tältä lähettäjältä, että missä se liite on, voisiko hän lähettää sen uudestaan mutta vastausta ei ole saapunut. Kai se sitten huomenna selviää  ::) Oon katsellut alustavasti NE:n sivuston paikkoja, löytyi sieltä ihan mielenkiintoisiakin. Mitä paikkaa ne tarjosivat sulle? Laitoin muistaakseni hakemukseen että mikä tahansa käy, mielellään yksityiseltä sektorilta.

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 12.03.2008, 11:55:38 »
Eipä soinu mun puhelin sovittuna aikana  ;D Sain siltä Wendylta taas mailia. Sielä päässä oli jonkinlainen ongelma puhelinlinjojen kanssa. Epäselvässä mailista ymmärsin, että tällä tai ensi viikolla soittavat klo 16 kiinan aikaan. Että päivittäinen puhelinpäivystys alkakoon  ;D

Mun työpaikkakuvaus oli tämä: The company, based on beliefs in those traditional wisdom and values, strives to enable individuals to achieve and maintain healthy and balanced living. We also hold ourselves responsible for and contributing to a harmonious society, for we believe wellness lies not only in harmony within and between mind and body, but also harmony among mankind and nature. Traditional Oriental Values still Holds.

Löytyy sieltä Instituutin sivuilta..Yritys vaikutti mun mielestäni hieman "erikoiselta" niin pyysin sitten www-osoitteen ja sainkin sen :) eli www.sen-life.com

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #22 : 12.03.2008, 12:12:44 »
Eipä mullakaan.. Turhaan siis odottelin ja jos oisin tän tiennyt niin olisin luennolla enkä päivystämässä himassa. Sain myös meilin ja meitä näytti olevan 20 siinä listassa! Epäselvä meili tosiaan -"soitamme tällä viikolla JA ensiviikolla" eli tiedossa puhelinpäivystystä. Täytyy vältellä meluisia ja hankalia paikkoja sitten seuraavat kaksi viikkoa klo 10-11 jos puhelin sattuu pirisemään ;D

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 26.03.2008, 09:48:34 »
Seela, onko sulla ollut jo haastattelu? Multa pyysivät Skype osoitteen ja olivat kuulemma yrittäneet soittaa.. eipä tässä nyt joka päivä voi koneella odotella niiden soittoa...

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 26.03.2008, 10:44:17 »
Wendy soitti salaisesta numerosta kännykkääni tasan viikko sitten klo 11 maissa täysin yllättäen kesken Lapinreissun. Puhelu meni kuitenkin hyvin huolimatta taustamelusta ::). Puhelun aikana sanoi että soittavat mulle tällä viikolla työhaastattelua yhdessä mahdollisen tulevan työnantajan kanssa.

Eilen saavuttuamme pääsiäisreissulta en ollut huomannut että taas ennen puoltapäivää oli tullut noin 5 puhelua joihin en sitten huomannut vastata. Kun pääsin koneelle tarkistin sähköpostit ja näin että Wendy oli pari päivää aiemmin laittanut postia mulle ja jollekin muulle tyypille että soittavat työhaastattelun juuri sinä päivänä klo 11. Olin jo ihan varma että peli on menetetty kun en huomannut vastata ja valitsivat tilalleni jonkun muun..

Tänään onneksi oli tullut sähköpostia joltakin hepulta Pekingistä jossa henkilökohtaisesti kysyi voinko aloittaa työt 1.6. Vastasin siihen heti että tottakai ja aika sopii erittäin mainiosti. Pahoittelin myös etten voinut vastata puheluun aiemmin ja lupasin olla tästedes puhelimen ääressä. Meilissä oli firman nettisivut mutta ei sen kummempia tietoja esim. työajoista ja mahdollisesta palkasta. Pitää kysellä tarkemmin myöhemmin.

Eli ilmeisimmin lähtö olisi sitten parin kuukauden päästä. Miekkoselle Wendy sanoi suorilta että työpaikka olisi juuri samaisena ajankohtana kuin mulla, Pekingissä myös. En kyllä tiedä miksi mulle piti olla työhaastattelu ja hänelle ei... :P

Sun kannattas ehkä ehdottaa Wendylle että soittaisi myös kännykkään kun ei koneella päivystämisessäkään ole mitään järkeä. Kun eivät anna edes tarkkaa ajankohtaa! Ootko Annitz mahdollisesti tulossa Kiinaan vasta lokakuussa vai aiemmin?

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 26.03.2008, 11:19:59 »
no joo.. olin kyllä itsekkin ajatellut että puhelimitse homma tapahtuisi. Ja tosiaan kahdessa mailissa mainitsin tän aikataulu asian mutta eipä hän (wendy) ollut siihen mitenkään kiinnittänyt huomiota.. hmm.. viimeisessä mailissa vielä kysyi, että olenko kiinnostunut työstä "intenational trade"?, jos kyllä niin hän ilmottaisi asiasta yritykselle eteenpäin. Ja ymmärsin, että Wendy ei sitten sitä puhelu tekisikään.

No odottelen vielä, että jos asia etenee taas :) ja siis vasta lokakuussa pystyisin muutenkin lähtemään. Onhan siihen aikaa:)

Mikäs firma sulla olisi kyseessä? Onnitelut työn johdosta:)!

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #26 : 01.04.2008, 14:13:22 »
Teollisuuden alihankkija. Vanhojen NE Instituten sivujen mukaan (jotka siis toimivat vielä pari viikkoa sitten) paikasta saisi palkkaa 1500RMB+bonarit ja nyt se onkin Wendyn mukaan vain 500.. kysyin onko palkka neuvoteltavissa niin vastasi että ei oo. Mihinköhän se tonni ja bonukset katosi..  ::)

eli firmalta saan kunnialliset 41 euroa palkkaa kuukaudessa sen n. 150 euron sijaan mitä NE:n sivuilta sain tietoon, hah! Onneksi Cimolta saa sen apurahan, muuten ei tulisi mitään. Työnkuvasta kyselin firman yhteyshenkilöltä ja selvää toimenkuvaa ei vielä annettu/hlöllä itsellään ei ollut aavistustakaan siitä. Saa nyt nähdä keitelläänkö siellä vain kahvia vai pääseekö haasteellisempiin hommiin. Pekingin toimistossa olisin töissä.

Kiinan kurssillekin lupasin osallistua, ja kotikaupungistani hommasin jo tandemkaverin joka opettaa mulle tämän parin kuukauden aikana perusfraaseja.

Asunnosta, kielikurssin ajankohdasta tai muusta ei ole vielä mitään tietoja. Wendy lupasi toimittaa niitä sitten kun kaikkien harjoittelupaikat on löydetty.

Kikkarelli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : 02.04.2008, 23:31:07 »
Moikka kaikille!

Tänään varmistu kanssa oma paikka Beijingissä "international trading companyssa" :D
Eilisessä puhelinkeskustelussa firman edustajan kanssa selvisi, mikäli oikein ymmärsin, että firma on tukkuri isolle liikeketjulle. Tuotevalikoimaan kuuluu elektroniikkaa aina sairaalavälineistöön..

Jees, mielenkiintoinen kesä tulossa kun palkkakin on kohdillaan ;)
Avoimin mielin lähdetään niin eiköhän siitä hyvä tuu.
Alotan ite varmaan kesäkuun alussa ja mahdollisesti oon aina vuoden loppuun saakka.
Mites muilla? Onks kellään tietoo, et meneeks kaikki eri firmoihin vai ottaako ne useampia samaan paikkaan? Kielikurssejakin olis kiva käydä. Oon pari alkeiskurssia lukenu ja ei ainakaan vielä luovutusmieliala oo iskeny :)

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #28 : 06.04.2008, 22:31:58 »
Minnepäin Pekingiä kikkarelli oot menossa? Itsellä työpaikka on Haidianilla ja miehellä sohossa. Mulla on ollut sama mielessä kysyä että ottaako ne samaan paikkaan useamman vai olenko siellä ainoa länkkäriharjoittelija, tai onko heillä aiemmin ollut Euroopan suunnalta harjoittelijaa.

Ne jotka ovat Pekingissä samoihin aikoihin (meillä molemmilla 1.6-1.9) niin ottakaa toki yhteyttä yv:llä :)

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 05.05.2008, 10:13:46 »
Ootteko hakenu jo viisumin ja maksanu sen Internship placement fee:n? Mulla tosiaan lähtö vasta lokakuun eka päivä, että itselläni ei mitään kiirettä.Olis kyllä ollut niin mukava lähteä jo kesäksi! mun työpaikka on: www.sinoconnect.com.cn ja 3kk siellä suunnitelmissa olla.

Kikkarelli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 06.05.2008, 18:41:48 »

Moi,

laitoin jengille mailia.. On tärkeetä infoo visasta :)

Atte

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 11.06.2008, 10:04:34 »
Moips,

Miten teidän työt on lähtenyt käyntiin sielä  :)?

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 19.06.2008, 21:35:25 »
Chilestä heittivät maililla, että Universidad de Concepciónin geologian laitoksella ois harjoittelupaikka tiedossa. Paikalle pitäisi ilmestyä 1. syyskuuta. Hienoa vaan, että hakemuksessa nimenomaan sanoin, että voin aloittaa vasta ensvuoden puolella. Nyt on kaamea meileily jos sen saisi siirrettyä myöhemmäksi :(

Kellään kokemuksia kyseisestä kaupungista?

Edit: Kaamea meileily tuotti tulosta ja aloitan duunin maaliskuun alussa. Täydellistä.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2008, 23:10:24 kirjoittanut Dessembrae »
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

faxon84

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 09.07.2008, 18:16:10 »
Hei Pekingissä olijat! Missä asutte ja millä hinnalla?

Itse aloitan työt lokakuun alussa www.chinahr.com -sivulle. Pitäisi tyttöystävän kanssa etsiä asunto ja campukselta se maksaisi n. 400e kahdelta / kk. Olisin kiitollinen jos voisitte kertoa omista asumisoloistanne  :)

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 10.07.2008, 14:22:44 »
Faxon84, me ollaan sielä sitten samoihin aikoihin :) Mulla myös sillon lokakuussa lähtö.

adventuregirl

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #35 : 10.07.2008, 14:44:36 »
hei voisko joku laittaa linkin sivulle josta löytyy hakulomake ja infoo tosta harjotusohjelmasta, kaunis kiitos. Ite ku koitin mennä cimon sivuille löysin vaan jotain vanhoja lomakkeita ja muutenkin vanhaa tietoa... ???

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 10.07.2008, 15:26:11 »
Tähän ohjelmaan oli haku vuoden alusta. Sun kannattaa varmaan soittaa Cimoon ja kysyä asiasta.

Kikkarelli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #37 : 14.07.2008, 10:13:36 »
Hei Pekingissä olijat! Missä asutte ja millä hinnalla?

Itse aloitan työt lokakuun alussa www.chinahr.com -sivulle. Pitäisi tyttöystävän kanssa etsiä asunto ja campukselta se maksaisi n. 400e kahdelta / kk. Olisin kiitollinen jos voisitte kertoa omista asumisoloistanne  :)

Tere,
kampukselta ei missään nimessä kannata vuokrata huonetta. Halvemmalla pääsee, kun vuokraa esim. yksiön yksityisiltä markkinoilta/välittäjiltä (Homelink on ainakin luotettava). Välittäjien kautta vuokratessa joutuu maksamaan yhden kuun vuokran ekstraa. Itse löysin huoneen vaivattomasti netistä www.beijinger.com. Tuolla löytyy valtavasti kämppiksiä etsiviä sekä uusia ilmoituksia asunnoista päivittäin. Itse maksan huoneesta isossa, Guomaossa sijaitsevasta kolmiosta 260e/kk, joka on kieltämättä aika paljon, mutta sijainti on täällä tosi tärkee.. Aolinpike skabojen takia hinnat on aika pilvissä.. Kaverit maksaa 45 neliön yksiöstä 360e/kk (+netti 12e/kk), mikä ei mun mielestä oo kovinkaan paha hinta täällä.

Kampuksesta vielä sen verran, että matka esim. Guomaoon (Jianwai Soho) kestää n. 2 tuntia!! NE:n sanomisia ei voi valitettavasti kovin vakavasti ottaa ainakaan mitä asumiseen tulee :) Pekingissä menee muuten ihan mukavasti, tervetuloa!
« Viimeksi muokattu: 14.07.2008, 10:16:04 kirjoittanut Kikkarelli »

Kesäkukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 20.07.2008, 18:54:01 »
Sain heinäkuun alussa infoa, että olen tullut valituksi Cimon puolesta ja nyt samainen Wendy laittoi meiliä, että pitäisi etsiä listasta kiinnostavaa harjottelupaikkaa. Ilmoitukset vaikuttaa vanhoilta, eikä siellä ole oman alani (kv politiikka) duuneja, vaikka ilmoituksessa keväällä sanottiin, että olisi myös järjestötöitä tms julkisen sektorin hommia. Vähän mietityttää, mitä ne duunit nyt sitten oikein on.

Oletteko löytäneet harjoittelupaikkanne valmiista listasta vai kyselleet jotain muita paikkoja? Entä miltä N.E. on vaikuttanut, onko hommat rullanneet sovitusti jne? Vähän tuntuvat nuo majoitukset ja kielikurssit kalliilta maan hintatasoa ajatellen... Mitä kokemuksia niistä on, oletteko majoittuneet kampukselle ja osallistuneet kielikursseille? Miten teidän duunit on lähtenyt Kiinassa liikkeelle?

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #39 : 24.07.2008, 09:43:26 »
Terveisiä täältä Pekingistä!

Tässä myös hieman mielipidettä NE institutesta ja muita kuulumisia. NE instituten tarjoamia majoittumisvaihtoehtoja ei välttämättä kannata ottaa vastaan sillä ensinnäkin hinnat ovat todella suolaiset siihen nähden mitä käytännössä tulet näkemään vieraillessasi kampusalueella.

NE courtyard hostellissa yöpyminen oli virhe, sillä paikka oli hyvin meluisa öisinkin (henkilökunta ei ymmärtänyt yörauhan käsitteestä yhtään mitään) ja huoneeseemme tultiin omilla avaimilla keskellä yötä kun nukuimme sekä päiväsaikaan. Kun ilmoitimme tästä vastauksena oli ettei kukaan ollut yrittänyt tulla ja sen hienoisen tenttauksen jälkeen "oltiin luultu että huone on tyhjä". Suurin osa henkilökunnasta ei osannut englantia sanaakaan -kyseessä on kuitenkin hostelli. Täällä ollessa on vieraillut muissa saman tai edullisemman hintatason hostelleissa niin palvelu on ollut paljon parempaa ja paikat siistimmät.

Kävimme ensimmäisten päivien aikana tutustumassa kampusalueen "huoneisiin", mutta päätimme saman tien ne nähtyämme ja vuokrausilmoituksiin tutustuttuamme ettemme ota NE Instituten ehdottamaa paikkaa vastaan. Huoneet olivat pieniä, likaisia, ei säilytystilaa (kaapistoja) ei omaa keittolevyä,jääkaappia,mikroa, pesukonetta, vaan ne olisivat löytyneet asuntolan yhteisistä tiloista ja esimerkiksi pesulan käyttö olisi maksanut erikseen vuokran päälle. Omaa nettiä ei muistaakseni voinut saada huoneeseen. Security aika heikonpuoleiselta vaikuttava. Omaan makuuni rauhaton alue.

Ehdotettua kielikurssia emme ottaneet vastaan, sillä A) törkeän hintainen B) siihen ei todellakaan olisi ollut aikaa sillä 12 tunnin työreissun jälkeen ei usein jaksa muuta kuin mennä nukkumaan ja C) ainoat vapaa-ajat eli viikonloput olisi pitänyt käydä kielikurssilla!? Täällä on pärjännyt hyvin kun osaa perusfraaseja ja kyllä silloin tällöin täkäläiset ymmärtävät englantiakin. Kieltä voi oppia ja harjoitella työkavereiden kanssa ja omalla vapaa-ajalla, ilmaiseksi.

Vapaita asuntoja löytää yllättävän helposti vuokravälitysfirmoista siten, että pyytää jotain paikallista, kuten työkaveria mukaan asunnonhakupuuhiin. Kävimme katsomassa pariakymmentä eri asuntoa keskustan alueella ja hinnat olivat 2200-3500 RMB yli 50 neliön asunnoista (haimme pääasiassa kaksiota). Asuntoihin olisi päässyt muuttamaan heti. Asunnon hakuun auttoi myös se, että ei puhunut omistajille aluksi että hakijat ovat ulkomaalaisia, jos tämä tuli heti ilmi niin hinta nousi heti roimasti. Wendy yritti saada meitä kampuksen ylihintaiseen asuntolaan ja sanoi että yksityisiltä markkinoilta asunnon hommaaminen on "niin hankalaa ja vaikeaa ettei kannata" mutta omakohtaisesti asunnon hankinta oli aika iisiä ja ilmoitus poliisiasemalle hoitui helposti vuokraisäntien kanssa.

Olemme lähdössä pois Pekingistä heti työharjoittelumme päätyttyä ja asuntomme  vapautuu syyskuun alussa. Voimme tarvittaessa suositella vuokraisännillemme (jotka ovat mukavia ja puhuvat englantia) seuraavia asukkeja jos joillekin teistä kelpaa 48 neliön yksiö (360e/kk)todella rauhallisesta ja hiljaisesta taloyhtiöstä. Talo on lähellä Ciqikoun asemaa, pari vuotta vanha ja todella siisti moneen muuhun verrattuna. Oma keittonurkkaus, kylppäri, pesukone, jääkaappi, uudet kalusteet, netti. Kamerataltioinnit ja security löytyy, roskahuolto ja ilmastointi pelaavat myös moitteettomasti. Bussipysäkit ovat aivan talon vieressä sekä itään että länteen.

Kesäkukalle, itse olen myös valtiotieteellisestä ja aluksi ajattelin myös jotain vastaavia työpaikkoja saavani toiveideni mukaan mutta kv-kaupan assarin hommat otin vastaan ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Meille ei edes annettu erikseen listaa mistä olisi saanut valita, vaan nakitettiin suoraan firmoihin. Työnkuva oli koko toimistolle vähän epäselvä ja vasta viime viikoilla olen useista ehdotuksista ja kyseilystä saanut vastakaikua ja työnkuvani on selkiytynyt. Suurin osa työkavereista ei ymmärrä eikä puhu sanaakaan englantia. Työaika on 8:30-17:30 ja työmatkoihin menee 1h ja 10 min per suunta. Ruokatunti on klo 12-13 (ei muita taukoja) ja se kulutetaan työpaikalla yhdessä kera työkavereiden sillä firma tarjoaa lounaan ja puhutaan työasioista ts. 9 tunnin työpäivät jos aletan pilkkua viilaamaan.

Palkkaa piti nettisivujen perusteella tulla enemmän, jostain syystä Wendy ilmoitti että se onkin vähemmän. Aina ennen työnantaja maksoi sen harjoittelijalle suoraan käteen, nykyisin keväästä lähtien se jostain kumman syystä menee työnantajalta Wendylle ja Wendyltä harjoittelijalle mitä oma pomonikaan ei oikein käsitä mikä järki koko maksuviiveessä on. Niin, ja se piti vielä sanomani palkanmaksusta joka on peräti 500 RMB, että sitä ei kuulunut eikä näkynyt vielä heinäkuun puolessa välissä, ennenkuin itse äkkäsi ettei sitä ole saanut. Kyselimme työpaikastamme, ihmettelivät ja sanoivat ettei heidän kuulu sitä maksaa, ilmoitimme Wendylle, ja hän käski hakea sen Courtyard hostellin tiskiltä !? Eli muistakaa pyytää palkkaanne, jos ette sitä muista NE taitaa korjata "potin".

Työkuvasta seuraavaa: Suomessa kovaan tulosvastuuseen verrattuna täällä ei tarvitse tehdä kauheasti mitään. Tätä voi kuvata sekin että työkaverit nukkuvat työajalla ja työnkuva oli kadoksissa ensimmäisten viikkojen aikana joten työpäivät koostuivat lähinnä surffailusta. Työporukan kanssa ollaan käyty retkellä maaseudulla ja työkaverit on rentoja.. Pomot ovat molempien työpaikoista usein pois, työpaikkojen piilo-opetussuunnitelma näyttää olevan englanninkielen tason nostaminen työtiimissä.. Ensimmäisten viikkojen aikana piti pitää esitelmiä aiheesta kuin aiheesta  ::) mutta onneksi nyt on päässyt työharjoittelijalle kuuluviin hommiin.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2008, 09:49:49 kirjoittanut Seela »