CIMOn harjoitteluohjelmat

(Luettu 69649 kertaa)

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: CIMON harjotteluohjelmat
« Vastaus #40 : 28.07.2008, 06:35:34 »
Nyt pomo sai puhuttua Wendylle että hän maksaa tästä lähtien itse palkan suoraan käteeni, eikä heidän välikäsiensä kautta.

Eli suosittelen että suhtaudutte tähän yhteistyöorganisaation ehdotuksiin varauksella, pitäkää pintanne ja huomioikaa että yleisestikin Aasian suunnalla huiputus ja ylimääräisen rahan nyhtääminen ovat etusijalla kaikessa kaupankäynnistä lähtien. Ylihintaisista kielikursseista ja asunnoista saa ja mielellään pitää kieltäytyä jos nyt ei halua olla hyväntekeväisyysaatoksissa liikkeellä. Tässäkin kannattaa kuitenkin muistaa kumulutoivuus siinä mielessä että jos monet suostuvat ´huiputuksiin´niin yhteistyöorganisaatio voi alkaa vaatia kyseisten toimien olevan pakollisia.

Asuntoasioista vielä sen verran että kannattaa tulla paikanpäälle etsimään asunto eikä etukäteen sopia mistään sähköpostitse ettei ´vuokraa sikaa säkissä´. Lähes jokaisessa korttelissa on oma välittäjänsä (itse käytimme homelinkkiä muistaakseni -mintunvihreästä väristä tunnistaa toimistot) ja ne vuokraavat asuntoja juuri lähialueelta. Eli kannattaa etsiä kiinnostava asuinalue ja mennä kiinalaisen henkilön kanssa suoraan välitystoimistoon. Yllättävän monet asunnot ovat tyhjillään pitkiä aikoja kuten lähes kaikki joissa kävimme ja esim. naapuriasuntomme ovat olleet tyhjillään koko sen ajan kun olemme olleet harjoittelussa. Toisaalta, olympialaiset voivat muuttaa tilannetta..

Miten muuten viisumiasioiden laita tällä hetkellä Suomessa? Saimme jostain syystä kuitenkin F-visat (työvisa) vaikkemme saaneet siihen vaadittuja asiakirjoja suurlähetystöön sillä Wendy ei suostunut niitä toimittamaan (vaati että kielikurssilla ja opiskelijaviisumilla pääsee vain nyt tässä olympialaisten poikkeustapauksessa eli halusivat kielikurssirahat). Sanoimme että olemme tulossa työharjoitteluun, emmekä kielikurssille ja tarvitsisimme viisumit, ja jotenkin se F-viisumi sitten irtosi -vaikkakin monen hakukerran jälkeen.

« Viimeksi muokattu: 29.07.2008, 08:54:17 kirjoittanut Seela »

faxon84

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #41 : 28.08.2008, 21:37:09 »
Meillä on nyt 21. päivä syyskuuta sitten lähtö Pekingiin. Liput jo ostettu, mutta viisumia ei vielä ole. Itselläkin tuon organisaation kanssa ollut vaikeuksia. Pitää nyt hakea sitten L-viisumia kun eivät anna kutsua. (Sanoivat muuten että kaikki suomalaiset ovat L-viisumilla siellä, mutta olette siis F-viisumilla.)

Annitz, mistä olet meinannut hommata asunnon? Ollaan noita asuntoja netistä katseltu ja jaettu asunto tulisi kyllä halvimmaksi. (Kiinalainen tyttöystäväni siis niitä katselee, itse en kiinaa vielä osaa lukea :) Tässä kuitenkin muutama esimerkki, ekana kolmio ja sitten kaksio Chaoyangin alueelta, aika keskustasta siis:
http://bj.58.com/zufang/23482639x.shtml
http://bj.58.com/zufang/23710966x.shtml

Jos et ole mitään ihmeellistä suunnitellut niin olisiko kiinnostusta vuokrata yhdessä kämppä? Muutkin saa tietysti ilmoitella jos haluaa tulla mukaan :)

Seela

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #42 : 29.08.2008, 04:50:18 »
Tarkistin asian samantien: Meillä molemmilla on F-viisumit!! Ainakin silloin kun lähdimme hieman ennen olympialaisia suurlähetystön viisumitiedotteissa luki että työharjoitteluun tuleville annetaan F-viisumit ja ne saimme NE instituten lähettämillä papereilla. Jos Wendy väittää meillä olevan muuta, ja muutenkin on vaikeuksia kyseisen instituution kanssa niin olkaa varuillanne ja kieltäytykää älyttömyyksistä mitä "suosittelevat" esimerkiksi nämä mukapakolliset kielikurssit, kampusalueen asunnot ym. L-viisumi on ilmeisesti turistiviisumi, miten viranomaisten silmissä saako L-viisumin turvin työskennellä -tuleeko esim asumisen rekisteröinnin kanssa ongelmia?

Ilmeisesti samaan työpaikkaan jossa olin on tulossa lokakuun alusta suomalainen mieshenkilö (kysäisin pomolta). Työpaikka on ok, ei kovin muodollinen meno mutta työpaikassa ollaan 9 tuntisia päiviä + siihen parin tunnin työmatkat mitkä "hieman" verottivat jaksamista arkisin. Cimo kertoi harjoittelun viimeisenä päivänä että minulla olisi ollut mahdollisuus ilmeisesti lyhyempiin päiviin ja ihmettelivät ettei ole huomioitu kahden päivän lomapäiviä kuukausittain (kuten suomalaisille työntekijöille on tapana) joten näiden pohjalta voi keskustella sitten työnantajan kanssa..

Tanja84

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: CIMON harjotteluohjelmat/Kiina
« Vastaus #43 : 26.09.2008, 11:54:14 »
Hei!
Minut valittiin Kiinaan CIMOn maahaussa heinäkuussa, ja lähtö oli tarkoitus olla 20.10. Huolestuneena olen seurannut prosessin kulkua ja muiden kommentteja täällä (Wendy tosin on lopettanut firmassa- näin selitettiin miksen saanut yhdessä vaiheessa sähköpostiin vastausta yli kuukauteen). Haastattelu oli tällä viikolla NE Internationalin tyypin kanssa Skypen välityksellä, joka sanoi nyt esittävänsä minua työnantajalle (hieman hirvittää kun lähtöön alle kk eikä asia ole vielä kunnossa). Paikka on teknologian saatavuutta köyhille ja puhtaan teknologian edistämistä ajava "järjestö" (osa kommunistista puoluetta), eli sinnepäin (kv-politiikan opiskelijana halusin jotain politiikkaan tai kolmanteen sektoriin liittyvää). Paikka oli listalta, pyysin alunperin listan ulkopuolista paikkaa mutta tätä ei noteerattu millään tavalla. Onko täällä muita jotka olisivat lähdössä samoihin aikoihin? Kenelläkään kiinnostusta kimppakämppään? 

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 26.09.2008, 18:18:42 »
Itse en voi muuta todeta kuin, että aikamoinen fiasko ollut yhteistyö tämän NE instituutin kanssa. Mun tiedusteluihin mm. milloin aloitan harjoittelun ei ole vastailtu sitten alkukesän. Cimosta selittivät asiaa kulttuurieroilla... Odottelen vielä itsekkin, että saisin jotain tietoa puljusta millon alottaisin. huh!
« Viimeksi muokattu: 26.09.2008, 18:37:11 kirjoittanut Annitz »

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #45 : 08.10.2008, 10:25:10 »
Ajattelin kysellä mielipidettä teiltä, huomasin keskusteluista että olette aika myöhään kaikki kuullut, mutta milloin kannattaa alkaa ottaa cimoon yhteyttä jos ei kuulu. Mulla olisi lähtö tammikuun alussa, Cimosta ei ole nyt kuulunut kesän alun jälkeen. Olen menossa Intiaan, sieltä lähetettiin kaavake täytettäväksi pari kuukautta sitten, minkä tein ja nyt ei ole taas kuulunut.

Missä vaiheessa pitäisi alkaa patisteleen Cimoa vai pitäisikö olla suoraan yhteydessä Intian ihmiseen? Ootteko itse ottanut yhteyttä cimoon? Kesällä ilmoitettiin että ei kannata ottaa yhteyttä kun hakemuksia on niin paljon että se vain hidastaa käsittelyä..

Onko täällä muuten muita Intiaan päin menossa?
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

:)=

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 16.12.2008, 00:09:54 »
oon ollu cimo:n iaesten kautta "harjottelussa" viime kesänä, 2kk kazakhstanissa. No oli enemmänkin kuin loma, koska mulla ei töitä juuri ollut, kuuntelin vain venäjänkielisiä turinoita (osin tulkattuna opiskelijoilla jotka vain sattuivat osaamaan englantia... itse en osannut sanaakaan venäjää) maan mahtavista mineraalivaroista....
Olin yksin ulkomaalaisena kaupungissa vailla tekemistä, kaikkea luvattiin, mutta mitään ei tapahtunut, myös sinne pääsemisessä oli omat viisumisotkut jotka varmasti olivat osin itse aiheutettuja sillä kyseessä oli ensimmäinen viisumihakuprosessi... Ihmiset ei puhunu englantia ja kaupunki oli aika saastunut. eli ei mikään hirveän positiivinen kokemus, varsinkaan harjoittelun ja sosiaalisen elämän puolesta..

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 26.01.2009, 09:34:38 »
Perjantaina (30.1.) ois lähtö Etelä-Amerikkaan, maaliskuussa alkaa Chilen Concepcionissa 3kk työharjoittelu. Viisumi uupuu ja apurahasta ei oo kuulunut mitään. Hyvältä näyttää..  :-\
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #48 : 27.01.2009, 21:23:06 »
joopa joo. Eilen alkoi haku ensi vuodelle ja vieläkään ei ole kuulunut mun Intiaan lähdöstä mitään. Ykköstoive oli vuoden alusta maaliskuun loppuun...toinen vaihtari oli sitten milloin  vain tammikuun ja kesäkuun välillä..

kas kummaa....huomasin myös että ensi vuoden vaihtoehdoissa ei ole enään intiaa tarjolla...
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

mustek

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 16.02.2009, 16:54:03 »
Aika paljon juttua noista maaohjelmista, mutta onko kenelläkään kokemuksia EU:n sisäisistä harjoitteluista? Erityisesti kiinnostaa tietenkin oman alan jutut eli Suomen edustustot ja/tai kulttuuri- ja tiedeinstituutit.

Ja minkäslaisilla meriiteillä olette tulleet valituiksi? Eli missä vaiheessa opiskeluja haitte, millaisella kansainvälisellä taustalla etc.

E: Ja vielä, miten hakemuksen täyttö käytännössä toimii? Millaisia liitteitä vaaditaan? (CV, suosituksia?) ja tuleeko tähän kirjoitella itsestään myyntipuhe?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2009, 19:23:18 kirjoittanut mustek »
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 25.02.2009, 20:51:22 »
Ei ole kokemusta EU:n sisäisistä harjoitteluista, mutta tapetaan nyt luppoaikaa ja vastataan.

Itse hain Chileen valmistumisen kynnyksellä (haku 2008 alkuvuodesta, valmistuin kesäkuussa). Tieto harjoitteluun pääsystä taisi tulla joskus toukokuussa. Harjoitteluaika 2.3.-31.5.2009. Olen 2006 ollut CIMOn kautta Perussa tekemässä gradua, joka ehkä auttoi pääsemään uudestaan näille nurkille. Tosin voisi luulla, että olisi vaikeampi päästä, jos on jo kerran samalta lafkalta rahaa saanut... Matkaan pääsemistä helpotti varmasti eniten se, että geologeja ei ole hakijoina montaa ja tarkoituksella hain maahan, jossa kaivosteollisuutta on paljon.

Tarvittavia liitteitä en tarkkaan muista, eiköhän ne CIMOn sivuilla mainita. Ei ne mitään ihmeellisiä olleet, sain ne kasaan päivässä (huomasin hakea viimeisenä mahdollisena päivänä, kuten minulla on yleensä tapana...). Itse en laittanut suosittelijoita, kovin vaiva taisi olla motivaatiokirjeen kirjoittamisesta espanjaksi.

Nyt venailen Limassa bussia Chileen, lippu on hankittu perjantaiksi (torstai-illalla työhaastattelu Limassa, pitäisi jotain oikeaa työtä löytää kesäkuuksi). Tulee hippusen kiirus ehtiä maanantaiksi Concepcioniin työpaikalle, mutta ei voi mitään.

Apurahaa ei ole vieläkään näkynyt, mutta päätös sen myöntämisestä sentään on. Pitää alkaa kyselemään, jos ei piakkoin kuulu.
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 21.03.2009, 03:57:28 »
Tuossa Mustek taisi kysella suunnilleen samaa asiaa, mutta kysyn viela: onko kellaan kokemusta suurlahetystoharjoitteluista? Saako niissa tehda jotain jarkevaakin vai onko tarjolla vain kahvin keittoa virallisessa ymparistossa? Saako noista suurlahetystoharjoitteluista oikeasti jotain meriittia?

Olen kuullut lahinna negatiivisia huhupuheita, mutta olisi kiva kuulla jos jollakulla on henkilokohtaista kokemusta.

karistys

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #52 : 26.04.2009, 21:44:10 »
Nope, mut en oo kyl mitään hirveen huonoakaan kuullut kavereilta, jotka on ollut. Hakemus vetämässä New Yorkin pääkonsulaattiin ja ainakin työkuvauksen perusteella ihan asiallista hommaa. Ens viikon aikana selvinnee sattuuko omalle kohdalle.

Saduli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 19.07.2009, 16:20:10 »
Itse olen lähdössä Argentiinaan maavaihtoon. Kuulin maaliskuussa että olin päässyt esivalinnassa jatkoon, Argentiinasta minuun otettiin yhteyttä jo huhtikuussa. Paikan löytämisessä oli kuitenkin säätöä, minun piti lähteä kesäkuun lopussa alkuperäisten suunnitelmien mukaan, mutta sitten Argentiinan päästä ei kuulunutkaan mitään. Kun aloitin järjestön pommittamisen, lopulta saatiin minulle järjestymään paikka elokuun alkuun. Parin viikon päästä lähtö. CIMOsta ei kuulunut tällä välillä mitään, ennen kuin lähetin sinne minun ja järjestön välisen sopimuksen, jonka jälkeen sain apurahapäätöksen. Rahat myöskin ilmeistyivät tilille oikeana päivänä. Huom: CIMOon pitää itse tajuta soittaa ja ilmoittaa tilinumero, vaikka sitä ei apurahapäätöksessä erikseen pyydetäkään. Tarkistakaa tämä, jos ei apurahaa ala kuulua! Ilmeisesti eivät itse siitä huolehdi.

Suurlähetystöharjoittelusta minulla on kokemuksia itsejärjestetyn yliopiston harjoittelutuella toteutetun harjoittelun kautta, mutta tein samoja hommia kuin CIMOn harjoittelijat aiemmin. Itse olin latinalaisessa Amerikassa, ja voin ainakin omalta kohdaltani sanoa että työtehtävät olivat mielekkäitä. Niihin pääsi itse vaikuttamaan, ja ainakin tässä lähetystössä oli mukava ilmapiiri. Sain tehdä tosi monenlaisia hommia kulttuuriasioiden, politiikan ja kehitysyhteistyön alueella. Jokainen lähetystö on tietysti oma työpaikkansa, joten mitään yleistä sääntöä ei voi sanoa. Mutta yleisesti ottaen tiedän lähetystöjen tarvitsevan harjoittelijoita, koska hommia riittää, joten pelkkää kahvinkeittoa tuskin on kenellekään tiedossa. Valintakriteereinä omalla kohdallani olivat opintoala, kansalaisjärjestökokemus ja erityisesti kielitaito. Lähetystöt toimivat monissa maissa paikallisella kielellä, joten kielitaitovaatimukset ovat kovat.

mustek

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 13.09.2009, 23:30:38 »
En hakenutkaan tuossa keväällä kun en ilmeisesti juuri sillä hetkellä intoutunut tarjonnasta, mutta nostetaan tätä koska kohtahan on taas aika pistää hakemukset tulille.

Karistys, no miten kävi? Tuliko lähtö nykkiin?

Oikeasti vähän omituista ettei tämän enempää löydy muka ensikäden tietoa, ihmettelen vain että mitähän kautta ja millaiset ihmiset oikein hakeutuvat näihin. Käsittääkseni näistä paikoista ei pidetä turhaa meteliä, ulkomaanopiskelevana tiedän näistä yksinomaan siksi että cimon sivuja ja palveluja on tullut käytettyä muissa merkeissä.
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

Suvi80

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: CIMON harjotteluohjelma/maaohjelma Kiina
« Vastaus #55 : 03.12.2009, 13:11:15 »
Heippa,

Ootko jo käynyt harjoittelussa vai vasta menossa? Itse lähden tuossa tammikuun alussa puoleksi vuodeksi Pekingiin, saman ohjelman kautta. Jos olet ehtinyt jo Kiinaan asti, niin järjestyikö asunto jne. hyvin paikallisen järjestön kautta? Viime hetken vinkit kelpaa;)

Yhdistin kaksi ketjua ja nyt alkuperäinen viesti johon tämä kysymys liityy katosi ketjun syövereihin. Eli viestin oli kirjoittanut Annitz 05.02.2008 ja se kuuluu näin: "Moikka,

Eli hain tammikuussa Cimon harjotteluohjelmaan ja ainakin esivalinnassa pääsin jatkoon. Suuntana näilläkymin olisi Kiina. Onko joku muu aikaisemmin ollut ohjelmassa mukana ja erityisesti Kiinassa? Kokemuksia olisin kiinnostunut kuulemaan Smiley"

Pahoittelen sekaannusta. -Nallis03-mode

Suvi80

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: CIMOn harjoitteluohjelmat
« Vastaus #56 : 04.12.2009, 14:52:28 »
Minä runoilin tosiaan tuon aikasemman viestin, eli olen lähdössä poikaystäväni kanssa Pekingiin ensi kuun alusta (tammikuu 2010). Olen kauhuissani lukenut näitä keskusteluja ja ihmetys on suuri, sillä itselläni asiat ovat hoituneet erittäin hyvin. NE:n puolelta olen ollut Lilyn kanssa yhteydessä ja hän on hoitanut asioitani todella hyvin ja ripeästi. Itse tein Kiinaan eri firmoihin yhteensä 5 haastattelua, 3 eri firmaan. Kaksi ekaa olisivat halunneet natiivin englannin puhujan, joten niihin en päässyt. Lopulta olisin päässyt ilman haastattelua erääseen hotelliin Pekingin ulkopuolella, mutta en heti ottanut paikkaa, sillä minulla oli vielä erääseen mainostoimistoon haastattelut kesken. Lopulta sain paikan sieltä (varmistui eilen, eli tiukille meni). Kaikenkaikkiaan itselläni on tod. hyvät kokemukset CIMOsta & NE institutesta. Ehkä se riippuu yhteyshenkilöistäkin?

Tarkoituksena on nyt asua muutama vko NE Hostellissa ja samaan aikaan etsiä kämppää. Kiinassa olijat, osaatteko vinkata ketään luotettavaa asunnonvälittäjää, joka osaisi edes hiukan englantia? Ja miltä alueelta asuntoa kannattaisi etsiä? Luuletteko, että tulee ongelmia asunnon hankkimisessa, kun poikaystävälläni on ainoastaan turistiviisumi? Ja sitten kolmanneksi: miten netti toimii Kiinassa ? Onko mahdollista päästä kaikkiin sähköposteihin jne.? Entä Facebook?

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 06.12.2009, 09:23:58 »
Onko Saduli Argentiinassa nyt vai joko loppui? Mä oon ajatellut kans hakea juurikin kansalaisjärjestöhommiin Argentiinaan tammikuussa alkavassa haussa, ja kuulisin mielelläni kokemuksia!
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Saduli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 03.05.2010, 17:57:24 »
Sori, taitaa tulla nyt aika myöhään tämä vastaus mutta vastailenpa nyt kuitenkin. Argentiinan harjoittelu on tehty, ja täytyy sanoa että oikein hyvin meni kaikin puolin ja olen kyllä tyytyväinen. Järjestö oli mahtava, ja omiin työtehtäviin pääsi vaikuttamaan. Koordinoiva järjestö Argentiinan päässä otti välillä hiukan päähän, koska vaativat satojen eurojen "koordinointimaksun" mitä muihin maihin ei tarvitse maksaa. Hintaan sisältyi kyllä viikon kestävä pikainen ns. kielikurssi, jonka kulttuuriosuus oli kyllä ihan mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Lisäksi täytyy heidän edukseen laskea, että auttoivat minua löytämään osa-aikatyön englannin opettajana. Kaiken kaikkiaan oon harjoitteluun tosi tyytyväinen, ja suosittelen ehdottomasti CIMOn kautta Argentiinaan menoa (sitä mieltä ovat kaikki muutkin CIMOn harjoittelijat, joita tapasin siellä)!

talvi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 26.10.2010, 14:12:33 »
Nostanpa nyt vanhaa ketjua.
Helmikuun haussa olisi tarkoitus hakea Etelä-Amerikkaan. Valmistun vasta toukokuussa, mutta sillä ei liene väliä?
Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia Etelä-Amerikasta. CIMOn sivuilla mainitaan vain Chile, Argentiina ja Meksiko. Eikö muihin lattarimaihin voi päästä?