CIMOn harjoitteluohjelmat

(Luettu 70215 kertaa)

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: CIMOn harjoitteluohjelmat
« Vastaus #80 : 18.03.2013, 23:28:45 »
No niin, haku sitten loppui tällä erää. Oliko täällä muita CIMOn organisaatio-ohjelmaan hakeneita tai siellä aiemmin olleita? Itse  haluaisin Espanjan jälkeen päästä tutustumaan lattarien elämänmenoon, joten laitoin paperit Finpron Chilen toimipisteeseen.

Tiedän olevani vahvoilla haussa, mutta paikkoja ei tietääkseni ole kuin se yksi, joten onhan tuo optimistinkin mielestä varsin epätodennäköistä... mutta kai sitä saa toivoa. Kovasti kiinnostaisi tietää minkälaisilla työkokemus-kielitaito-paperit komboilla noihin on päästy, joten kertokaa ihmeessä jos tietoa on! Samaten kiinnostaa keiden kanssa kilpailen, joten Chileen hakeneiden taustat kiinnostaisi myös.  ;)

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 20.03.2013, 18:25:33 »
Itse  haluaisin Espanjan jälkeen päästä tutustumaan lattarien elämänmenoon, joten laitoin paperit Finpron Chilen toimipisteeseen.

Vaikutti mukavalta paikalta. En itse ole ollut noilla töissä, pikemminkin työllistävänä osapuolena. Järkkäilivät meille kokouksia paikallisiin firmoihin jne.

Peruun on myös juuri avattu Finpron toimisto ja heilläkin taisi olla haku päällä?
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 21.03.2013, 13:46:30 »
Vaikutti mukavalta paikalta. En itse ole ollut noilla töissä, pikemminkin työllistävänä osapuolena. Järkkäilivät meille kokouksia paikallisiin firmoihin jne.

Peruun on myös juuri avattu Finpron toimisto ja heilläkin taisi olla haku päällä?
Peruun ei ainakaan tässä kohtaa ollut hakua, ikävä kyllä. Tuo nimittäin toimisi myös erittäin hyvin vaikka omiin tarpeisiin ja osaamisiin Chile olisi varmaan teollisuuden painopisteen huomioiden parempi vaihtoehto. Täytyy katsoa josko se Peru tulisi ensi kerralla sitten ja jaksaisi uhkaavaa vauhtia kertyvistä vuosista huolimatta hakea vielä uudestaan jos ei tällä kertaa tärppää.. Hieno homma joka tapauksessa jos tuonne maailman kulmalle on saatu lisää edustusta Suomesta, kyseinen maanosa on ilmeisestä ongelmistaan huolimatta täynnä mahdollisuuksia.

Ps. Ei sun firma sattumalta tarvitse pysyvästi maahan sijoitettua edustajaa Chileen? Saa laittaa yv:tä jos paikkoja on auki.  ;)

lentoguru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #83 : 21.03.2013, 22:59:54 »
Jos muutkin kuin Finpron ja lähestystöjen paikat kiinnostaa, kannattaa harkita myös maaohjelmia ja seurata CIMOn täsmähakuja (seuraa yliopistojen rekrypalvelun sivuja). Itse olin Perun maaohjelman kautta kaupallisen alan hommissa ja olin harjoittelupaikkaan sen verran tyytyväinen että päädyin tekemään paikallisen työsopimuksen vuodeksi harjoittelun päätyttyä. Maaohjelmien kautta saadut harjoittelupaikkojen onnistuminen on välillä "hit or miss"-tyylistä, joten niitä kannattaa harkita ainoastaan jos espanjan taidot ovat riittäviä.

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #84 : 23.03.2013, 19:28:55 »
Jos muutkin kuin Finpron ja lähestystöjen paikat kiinnostaa, kannattaa harkita myös maaohjelmia ja seurata CIMOn täsmähakuja (seuraa yliopistojen rekrypalvelun sivuja). Itse olin Perun maaohjelman kautta kaupallisen alan hommissa ja olin harjoittelupaikkaan sen verran tyytyväinen että päädyin tekemään paikallisen työsopimuksen vuodeksi harjoittelun päätyttyä. Maaohjelmien kautta saadut harjoittelupaikkojen onnistuminen on välillä "hit or miss"-tyylistä, joten niitä kannattaa harkita ainoastaan jos espanjan taidot ovat riittäviä.
Tuo on harkinnassa. Hommassa kuitenkin arveluttaa se että jaksot ovat palkallisia vain 3 kk:n ajalta. Luulisin tuon riittävän kyllä tarvittavien kontaktien saamiseen, mutta olo olisi huomattavasti turvatumpi puolen vuoden taatulla oleskelulla. Ideana olisi siis jäädä asumaan maahan/maanosaan harjoittelun jälkeen.

Toiveissa olisi myös Perun ja Kolumbian vientikeskuksiin avautuvat harjoittelupaikat, niitä kun on varmaan myös tulossa uusien keskusten myötä. Täytyy katsoa josko sitä syksyllä jaksaisi hakea uudestaan mikäli nyt ei tärppää..

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #85 : 25.03.2013, 08:51:54 »
Ps. Ei sun firma sattumalta tarvitse pysyvästi maahan sijoitettua edustajaa Chileen? Saa laittaa yv:tä jos paikkoja on auki.  ;)

Ei ole varsinaisesti firma (ainakaan vielä), vaan valtion tutkimuslaitos. E-Amerikassa ei valitettavasti ole niin montaa projektia, että siellä kannattaisi pitää pysyvästi henkilöstöä paikalla, tosin tämän muuttamiseksi koitan paiskia töitä. Ja muutenkin sinne menijät ovat yleensä alan substanssiosaajia.
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

penquin

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #86 : 25.03.2013, 17:03:32 »
Hellou kaikki!

Onko paljon täällä uusia hakijoita cimo.fi:n kv-harjoitteluihin?
itse hain intiaan ja pääsin esikarsinnasta eteenpäin, jonka jälkeen minuun otettiin intiasta yhteyttä ja pidettiin skype haastattelut ja tarjottiinpa jo työharjottelu paikkakin, vaikka sanoin että aikaisintaan pääsen töihin tammikuussa 2014. Onko muita kenties intiaan lähdössä ja milloin?

mustek

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : 18.11.2013, 15:26:06 »
Laitan tähän mahdolliseksi ohjenuoraksi muille tulevaisuudessa näihin ohjelmiin hakeville vähän että kauanko tässä valintaprosessissa kestää. Hain nyt syksyllä kehitysyhteistyötä tekevät organisaatiot - ohjelmaan, jossa viimeinen hakupäivä oli 30.9. Hain kahteen paikkaan, joista vain siis toista voidaan tarjota. 17.10. tuli viesti otsikolla "CIMO: you have not been offered for: kehitysyhteistyötä tekevät etc..." Tämä ilmeisesti automaattinen viesti kertoi että toinen hakemukseni ei ollut lähtenyt jatkoon. Seuraavana päivänä eli 18.10. tuli viesti: "CIMOn harjoitteluhaku syksy 2013: *paikka*" joka oli jokseenkin personoitu ja kertoi että hakemukseni oli lähetetty työnantajalle. Tämän jälkeen oli pitkä hiljaisuus, joka ei ikinä enteile hyvää, ja sainkin nyt 18.11. viestin valinnasta Cimolta jossa kerrottiin kuka oli valittu jne. Suomen suurlähetystöissä jne. varmasti kestää vähemmän aikaa.

Se, millä perusteella hakemuksista oli valittu se mikä lähettiin eteenpäin, on minulle pienoinen mysteeri. Paikkaan, johon hakemustani ei lähetty, minulla oli huomattavasti sopivampi tausta ja työkokemusta, mutta toisaalta en ollut käynyt maassa. Siihen paikkaan johon hakemustani tarjottiin, sain jotain relevanttia raapustettua työhakemukseen, mutta tosiasiassa olisin ollut aika yllättynyt jos paikkaa olisi minulle tarjottu, koska olisi merkillistä ettei Suomesta löytyisi ketään paremmalla taustalla. Tässä maassa sen sijaan olin käynyt, tosin vain reppureissaamassa. Että ehkä hakemuksessa tosiaan kannattaa korostaa maantieteellistä yhteyttä ja niin edespäin.

edit. typot
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 30.11.2013, 19:15:14 »
Minkähän näköiset saumat noihin CIMOn harjoitteluihin on päästä? Pari kertaa olen Chileen hakenut, mutta silloin oli kyseessä vain yksi paikka, nyt olisi tarkoitus katsella kevään hakua paikallisista firmoista. Tiedä sitten painaako ikäni (30) vai mikä vaakakupissa, mutta noihin paikkoihin hakiessa en jatkanut edes esikarsinnasta vaikka mielestäni profiilini sopi erinomaisesti molempiin... Meinaa ruveta usko loppumaan, jonkun on pakko mättää pahasti jos joka suhteessa valintakriteerit täyttävä hakemukseni jumittuu kerta toisensa jälkeen lähtöruutuun.

Mahtaakohan maaohjelmaan pääseminen olla yhtä tuskaista? Chile on päällimmäisenä mielessä, mutta hakisin myös Peruun vähäisempien hakijamäärien takia jos tietäisin tuon tien toivottamaksi.

mustek

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 01.12.2013, 17:29:51 »
Alehto, sinuna lähettäisin Cimolle viestiä että avaisivat vähän syitä siihen miksi hakemuksesi ei ole lähtenyt jatkoon. Käsittääkseni heillä on tapana vastata tällaisiin pyyntöihin. Voin kertoa tuttavieni kokemuksiin perustuen että kolmekymppisyys ei esivalinnassa ole karsiva kriteeri. Toisaalta olen kuullut että työnantajan näkökulmasta iäkkäämpi hakija jolla ei ole "oikeaa työkokemusta" (ts. pelkkiä harjoitteluja, vapaaehtoistyötä ym.) saattaa vaikuttaa epäpätevältä. Saman efektin voi aiheuttaa liika työkokemus; miksi joku hakisi harjoittelijaksi kun kokemusta on riittävästi jo oikeatakin työtä varten?   

Voin sanoa että ainakin organisaatio-ohjelmien puitteissa valituilla näyttäisi yleensä olevan järjestö- ja vapaaehtoiskokemusta, 1-2 muuta relevanttia harjoittelua/työkokemusta jo takana ja joku demonstroitavissa oleva yhteys kohdemaahan. Tämä ei tietenkään päde aina kaikkiin paikkoihin.. työnantajan kriteerejä ei voi juurikaan etukäteen tietää, ja vähemmälläkin kokemuksella voi päästä jos hakemus on muuten hyvä. Mutta hakemusta kirjoittaessa kannattaa pitää mielessä että kilpailet paikasta tällaisten hakijoiden kanssa. Aiempi relevantti työ/vapaaehtoiskokemus kohdemaassa vaikuttaisi kuitenkin olevan aika varma tärppi, myös maaohjelmissa.

edit. lisäys
« Viimeksi muokattu: 06.12.2013, 02:00:12 kirjoittanut mustek »
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

noorar

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #90 : 07.12.2013, 15:46:06 »
Hei,

onko kukaan ollut Sao Paulossa tai Shanghaissa harjoittelussa? Opiskelen kauppatieteellisessä ja puhun jonkin verran kumpaakin kieltä. Minkälaisia tehtäviä teit siellä? Miten asunto ja vapaa-aika? Kumpikin maa on tuttuja vaihdon kautta.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #91 : 14.04.2014, 02:56:26 »
Hei,

minä hain IASTE haussa Ecuadoriin täydellisesti minun alaani sopivaan työpaikkaan, sekä Chileen maahaussa, ja yllätyksekseni tulin esivalituksi molempiin paikkoihin, vaikka luulin, ettei kahteen voi tulla valituksi. Itseasiassa maahaussa sain ensin viestin, että en päässyt esivalintaan, kun taas kuukauden päästä sain viestin, että olen päässyt esivalintaan. Laitoin ajankohdaksi Lokakuu 2014. Ecuadorin paikasta sain sellaista tietoa, että minua on ehdotettu ainoana ehdokkaana firmaan, josta otetaan minuun suoraan yhteyttä, j laitoin mukaan kielitodistuksia ja suosituskirjeitä, joita ei ollut ihan helppo hommata täältä Argentiinasta käsin. Olisihan se ihan kiva tietää hyvissä ajoin, että tuleeko valituksi ja kumpaan maahan, sillä olen tällä hetkellä Argentiinassa ja elokuussa olisi tarkoitus lähteä reissaamaan pohjoiseen päin.. Inhottavaa, jos saisin tietää kuukautta ennen harjoittelua, että minut valittin Chileen, ja olenkin jo Ecuadorissa. Oikeastaan Ecuador kiinnostaa enemmän, sillä Chile on jo ennestään tuttu maa.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2014, 02:58:16 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #92 : 15.04.2014, 00:29:47 »
Onnittelut! Itsellä paloi päreet noihin CIMOn hommiin kun ei niistä tunnu tulevan mitään vaikka päällään seisoisi. Joku niissä mun papereissa sitten varmaan mättää, mutta suoraanhan sitä ei kukaan sinulle sano... aion haistattaa pitkät systeemille ja painua Chileen työnhakuun sitten omaan piikkiini, saa nähdä tuleeko siitäkään mitään, mutta ainakaan epäonnistuessaan voi syyttää kuin vain itseään. Nyt jäi tosi paska maku suuhun prosessista, sillä lukemani harjoittelublogit eivät oikein anna kuvaa hakijoiden hemmetin kovasta tasosta, mistä minulle aina hylkäämisen yhteydessä on muistettu mainita.

Mihin päin Ecuadoria olisit menossa? Maata voi kyllä sinällään nykyisellään suositella vilpittömästi, kehitys on asiasta perillä olevien lähteiden mukaan ollut sangen huimaa viime vuosina. Oman visiitin perusteella Ecuador on ihan kärkipäässä tulevaisuuden asumispaikkoja pohdiskellessa, harmi vain että omat kontaktini lienevät kohta työttömiä vallan vaihtuessa maassa.

globa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #93 : 16.04.2014, 01:20:11 »
Onko kukaan tänä vuonna Kiinaan maaohjelmassa esivalittu saanut jo harjoittelupaikkatarjouksia? Kiinan toimistolta oltiin yli kk sitten yhteydessä ja kyseltiin et millasta paikkaa oisin hakemassa, mut ton jälkeen ei oo kuulunu mitään. Pikkasen rupee ahdistaan et löytyyköhän mitään paikkaa kun haluisin mielellään harjoitteluun jo tossa runsaan kuukauden päästä eli kesäksi. Tulee lentoliput yms. hiukka kalliiksi ja hankaliksi  jos pitäs jollain viikon varoitusajalla revetä Kiinaan...

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #94 : 20.04.2014, 16:04:48 »
ALehto,
inhottavaa tuommoinen. Itse kun olin Chilessä minulle sanottiin, että työn löytäminen ei pitäisi olla kovin vaikeaa, jos vain on hyvä koulutus ja työkokemusta. Itse olen melkein valmis tuotantotalouden diplomi-insinööri ja puhun sujuvaa espanjaa, jolloin minulle sanottiin, etten minä olisi työnhakuun mitään CIMOa tarvinnut. Eli sitten vain unelmia seuraamaan ja Chileen! Itse rakastuin Chileen ja sinne sydän halajaa takaisin, mutta toisaalta nyt kun Chile ja Argentiina on tuttuja, on hyvä nähdä vähän muutakin Etelä-Amerikkaa, millä perusteella sinne Ecuadoriin hain. Työ on Quitossa. Toivottavasti minun kohdallani CIMO hoitaa asiat mallikkaasti!
« Viimeksi muokattu: 20.04.2014, 16:08:28 kirjoittanut AnniinaH »

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #95 : 27.04.2014, 14:52:14 »
Chilen ja Argentiinan jälkeen Ecuador lienee tosiaan jotakin aivan muuta, mutta vähäisen tietämykseni perusteella luultavasti loistava paikka tutustua tuohon osaan Latinalaista Amerikkaa. Maan pieni koko tarjoaa loistavat saumat nähdä paljon kaikkea jännää lyhyiden välimatkojen päässä, eikä tuolla pyörähtäminen varmasti vaikeuta paluuta etelämpään myöhemmin.

Itsellä on kanssa opinnot loppusuoralla ja jonkinlaista järkevää työkokemustakin, mutta ei kuitenkaan siltä alalta mitä varsinaisesti haluaisin tehdä. Tärkeintä lienee kuitenkin saada jalka ovenväliin keinolla millä hyvänsä, sen jälkeen voi sitten keskittyä etsimään niitä paremmin sopivia hommia. Tässä mielessä nuo CIMOn harjoittelut olisivat työlupineen tarjonneet erinomaisen mahdollisuuden, mutta aina ei voi voittaa. Vuoden päästä voin sitten kirjoitella tänne ja kertoa natsaako hommat myös omin päin, siihen mennessä on joko duunipaikka hommattu tai paluun miettiminen edessä.  :)

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #96 : 04.05.2014, 16:20:51 »
Kaikki päättyi hyvin ja minulla on nyt varma paikka Quitossa IAESTE työharjoittelussa! Loppujen lopuksi olen onnellinen, että minut valittiin sinne, ja että sain tietää vielä näin hyvissä ajoin (työ alkaa vasta 10.10!). Palkka tosin ei ole verrattavissa maaohjelmien stipendiin: 300 dollaria kuussa, saa nähdä selviääkö sillä Quitossa, eikä siihen kuulu mitään. Nyt saan siis rauhallisin mielin suunnata pikkuhiljaa nokkaa pohjoiseen täältä Buenos Airesista!

JennaSuvi

• Aloittelija
  • ❀ Ent. Stuttgart-asukki, Saksa-reilit, Englanti ❀
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #97 : 25.02.2015, 23:49:11 »
Taas on hakuruletti pyörähtänyt. Hakiko joku? Oon ite jo työelämässä valmistuttuani jo yheltä alalta, mutta työ tympii ja toinen opinto-oikeus löytyy, joten hainpa sitten puolitosissani Berliiniin ja Lontooseen Suomi-instituutteihin. Tuntuis siltä, että varmaan valisin kaksi haetuinta paikkaa, mutta katellaan nyt. Kiinnostaa, mihin muut on haknu. Jos jaksatte, niin valottakaa myös niitä "valttikorttejanne", joilla perustelitte erinomaisuuttanne tehtävää ajattellen : )
❀ Ent. Stuttgart-asukki, Saksa-reilit, Englanti ❀

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #98 : 04.03.2015, 13:15:05 »
On kommentoitava nyt tuon oman työharjoitteluni päätyttyä (itseasiassa jo 3 kuukautta sitten). Minä olen taas niitä, jotka olivat työharjoitteluun erittäin pettyineitä. Ensimmäisenä päivänä minulle ilmoitettiin, että "meillä ei ole sinun alasi töitä. Seuraa mitä teemme ja yritä keksiä jotain". Olen tuotantotalouden opiskelija ja kyseessä oli ompelufirma. Kenelläkään ei juuri ollut aikaa minulle sesonkiajan puskiessa päälle. Lopulta päätiin ottaa R&D aseman itselleni ja kehitin tuotannonsuunnittelujärjestelmää. Esitin ehdotukseni toimistotyöläisille ja he tyrmäsivät sen sillä, ettei organisaatio ole valmis muutoksiin, eikä sillä ole aikaa sellaiseen. Johdolla ei ollut aikaa nähdä minua ja ehdotuksiani, vaikka alunperin tämä oli tarkoituksena. Lopulta kulutin pari kuukautta lukemassa artikkeleita ja julkaisuja ja kirjoittelemassa raportteja. Excel- koodiakin tuli ihan kivasti. Eli siis opin kyllä ihan hyvin miten lean- työkaluja sai sovellettua ompelualaan, monimutkaisempaa Excel- ohjelmointia ja tieteellistä kirjoittamista espanjaksi, mutta johdon tyly asenne minua kohtaan "emme halua, että olet täällä" jätti minut todella kylmäksi, etenkin tunne, että olin täysin turha, vaikka olisin oikeasti voinut tehostaa heidän toimintaansa huomattavasti.

Onneksi Ecuador maana oli unelmien täyttymys, sain ihania kavereita Quitossa ja nautin työn ulkopuolisesta elämästä sieluni pohjasta. Tarkoituksena onkin palata Ecuadoriin tai Kolumbiaan tekemään diplomityötä, muttei varmasti tuohon firmaan! Strategiana tällä kertaa HelpX töihin johonkin paikalliseen mestaan, kontaktien kalastaminen ja pitkäjänteinen integroituminen paikallisiin firmoihin.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2015, 13:19:19 kirjoittanut AnniinaH »

JennaSuvi

• Aloittelija
  • ❀ Ent. Stuttgart-asukki, Saksa-reilit, Englanti ❀
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #99 : 09.03.2015, 12:11:07 »
Eli siis opin kyllä ihan hyvin miten lean- työkaluja sai sovellettua ompelualaan, monimutkaisempaa Excel- ohjelmointia ja tieteellistä kirjoittamista espanjaksi, mutta johdon tyly asenne minua kohtaan "emme halua, että olet täällä" jätti minut todella kylmäksi, etenkin tunne, että olin täysin turha, vaikka olisin oikeasti voinut tehostaa heidän toimintaansa huomattavasti.

Onneksi iso osa kokemuksesta ulkomailla rakentuu myös juuri työn ulkopuoleisesta elämästä. Mutta silti tosi tympeää, ettei tuossa firmassa oltu käytännössä juuri yhtään panostettu siihen, että saadaan sinne arvokasta osaamista mukaan. Katselin, että nuo jotkut Suomi-instituutit täällä Euroopassa sen sijaan vaikuttavat sellaisilta, että harjoittelijan työalue on erittäin vakiintunut. Olisikohan tuolla Ecuadorissa sitten jonkinlainen katkeruus länsimaista koulutettua osaajaa kohtaan, tiedä häntä ... Onnea tuleviin työnhakuihisi :)
❀ Ent. Stuttgart-asukki, Saksa-reilit, Englanti ❀