Äänestys

Kielitaito

vain suomi
5 (0.9%)
kaksi kieltä, joista toinen suomi
79 (14.5%)
peräti kolme kieltä, joista jokainen tosin koulussa pakollisena...
83 (15.2%)
neljä, sillä olen lukenut koulussa vapaaehtoisena jotain
179 (32.8%)
viisi tai enemmän
191 (35%)
vähemmän kuin viisi, mutta ovat sen verran eksoottisia että haluan kehuskella
9 (1.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 534

Äänestys päättynyt: 25.11.2004, 19:02:55

Tallaajien kielipää

(Luettu 85674 kertaa)

Amarie

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - keamesiaurora@hotmail.com
    • Profiili
    • http://mesiaurora.org
Tallaajien kielipää
« Vastaus #180 : 29.06.2006, 11:35:11 »
Minulla menee todella sujuvasti suomi ja englanti, mutta opiskellut olen myös saksaa ja ruotsia. Saksaa osaan kohtalaisesti ja pärjäisin hyvin, ruotsia en niinkään. Näiden lisäksi olen omatoimisesti opiskellut espanjaa ja ranskaa, joiden kanssa pärjäisin varmaan tosi pahan paikan tullen vaikka kaupassa.

EDIT: niin, ja kreikkaa osaan jonkin verran, kun siellä päin olen niin useasti matkustanut useita viikkoja.

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Tallaajien kielipää
« Vastaus #181 : 29.06.2006, 22:28:22 »
Lainaus käyttäjältä: "eela"
Suomi: kieli, jonka kaikkien sanojen vivahteet ymmärrän.

Pakko puuttua.. On aika paljon sanottu, että ymmärrät kaikkien sanojen vivahteet. Minä huomaan lähes päivittäin, että kämppikseni, joka on kotoisin samasta maakunnasta, puhuu niin erilaista suomea, että emme aina ymmärrä toisiamme.

Esimerkki:

Vosu on minulle lutka, hänelle muija. Muija taas on hänelle vain kansanomainen nimi naiselle. Minulle muija on loukkaava, alentava tapa kutsua naista.

Mutta murteet ovat vain ääretön rikkaus  :lol: Vaikka joskus hieman verenpaineet nouseekin  :wink:

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #182 : 29.06.2006, 22:58:02 »
Perussetti + bonuskieli. Eli periaatteessa oon kakskielinen, mutt en suomenruotsalainen. Ymmärrän montaa kieltä tämän johdosta myös, mutta puhuminen on sitten toissijainen juttu.

Aloin opiskelee japania viime vuonna itsenäisesti, mutta se on vielä alkutekijöissä yhä. höh.
h yes!

yarr

• Aloittelija
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #183 : 02.07.2006, 23:45:09 »
Mitenkähän se nyt menikään, otetaanpas sormet avuksi.

Suomi tietysti ensimmäisenä, sitten englanti ja ranska ja ruotsi. Näitä puhun sujuvasti. Ruotsin avulla luistaa norja ja tanskakin. Japaniksi sujuu smalltalk sekä perusjutut, merkit ovat vähän hakusessa mutta tavumerkistöillä pärjää ainakin ravintoloissa. Espanja ja saksa menevät silloin tällöin toisinaan miten kuten sattuu. Lukea osaan lisäksi viroa ja italiaa (jälkimmäinen todella helppo kun ranskaa osaa). Ai juu ja koreasta osaan nämä perinteiset annyoung hashimnikkat sunmuut, mutta syvällinen keskustelu ei kyllä suju.

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #184 : 26.07.2006, 14:05:57 »
basics: suomi, englanti ja saksa sujuu erinomaisesti puhuttuna, kuultuna, kirjoitettuna jne, ruotsiki sujuu aikalailla hyvin ja siinä sivussa ymmärrän kirjoitettua norjaa ja tanskaakin. Lääketieteellinen latina sujuu, joo, mutta haaveissa ois ihan kunnollinen joko latina tai joku muu latinokieli, jonka pohjalta muiden opettelu/ymmärrys kävis helposti. italiaa alotin opiskelemaan omatoimisesti pari vuotta sitten, mutta se jäi sillon. Rakas toi just kortin, jossa oli ranskaksi eläimiä ja tuumi, että "sinä saat sitte tilata meille ens kesänä ravintolassa" :D Suunnitteilla ois länsi- ja etelä-euroopan kierros. Yritin houkutella sitä mun kans espanjankurssille, muttei se vielä ihan oo lämmenny...yritän edelleen... Tänä vuonna opiskelen ainaki alkeet ranska-italia-espanja-akselilta - - - to be continued.

zNz

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - mari@nme.com
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #185 : 26.07.2006, 14:32:32 »
Perussetti; suomi, englanti, ruotsi, saksa. Muutama hassu sana thaita ja gambiasta on tarttunut muutamia fraaseja mukaan fulan ja wolofin kielellä. Ei paljoa mutta sen verran että sai paikallisissa aiheutettua hämminkiä kun keskenään ihmettelivät jotain  :lol:
. where i lay my head is home ..

scarlett

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sannn06@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Tallaajien kielipää
« Vastaus #186 : 27.07.2006, 01:33:12 »
Suomi, ruotsi, englanti ja saksa menee enemmän tai vähemmän sujuvasti. Lisäksi oon opiskellu pari kurssia venäjää ja jotain perusjuttuja osaan mutta niillä ei vielä pitkälle pötkitä, joten vastasin neljä.

Tulevaisuudessa aion vielä ainakin espanjaa opetella...

Garota

• Reissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #187 : 27.07.2006, 09:51:58 »
Suomeksi, englanniksi, portugaliksi ja espanjaksi höpöttely onnistuu. Passiivisten kielten saksan ja ruotsin kieliopit on kyllä porautuneena alitajuntaan, mutta puhe ei luista, ei sitten millään. Kiinaa ja ranskaa lueskelin muutaman kurssin uteliaisuudesta, seuraavaksi ajattelin katsastaa turkin kieltä.
Minun mielestä eri kieliin tutustuminen on kivaa, sekä lingvistiikan että kulttuurin kannalta, eikä tarkoituksena tarvitse edes olla kielen oppiminen.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #188 : 27.07.2006, 11:03:28 »
Suomihan se on ihan äidinkieli, mutta onpa tullut kaikenlaista muutakin ahdettua korvien väliin. Ensiksi alkoi kaikki (suomen)ruotsista (voi kyllä!!), sitten englantia, venäjää, espanjaa, ranskaa ja uusimpana puolaa. Loppujen lopuksi on tietysti käynyt niin, että pystyn kommunikoimaan suomenruotsiksi ja lukemaan ruotsiksi. Englannin osalta kirjoitettu kieli laahaa valovuosia puhutun kielen perässä. Ranskasta olen unohtanut paljon, mutta ehkä se kieli alkaa pikkuhiljaa palautua... Lukemaan pystyn, mutta ranskan puhuminen on jäänyt täysin vaille harjoitusta. Espanjalla pärjään jos tarvitsee, kovin kummoisia en kyllä kirjoittele. Venäjäni on aktivoitunut kerrassaan viehättävästi. Joskus tosin saattaa jokin puolalaisuus yrittää tunkea sinne mukaan. Sen siitä saa kielentajuntaansa, kun istuskelee kaksi vuotta yliopiston kielikeskuksen puolan tunneilla ja kirjoittaa maksimaalisia kotitehtäväaineita hilpeälle opettajalle :wink:   Mitään erityisen rakasta kieltä ylitse muiden ei silti ole, eikä mielestäni mikään kieli kuulosta toista kauniimmalta.

High mileage

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kieltä päässä
« Vastaus #189 : 28.07.2006, 11:58:26 »
Suomee
Savvoo
Hiljoo ja kovvoo
Anjalan murretta (ka osaakha kukah muu..)
Lontoo
pitkää Moskovaa
natsisikajauheliha (kieli siis kaukana poskessa)
jos olisin ruotsalainen, veljieni nimet olisivat Sven ja Håkan. Olen siis onnellinen, että ruotsalaisuuteni rajoittuu pienesti kieleen.
Sävel soi näidenkin askelien
-Let there be drums

IC

• Himoreissaaja
  • Wisła to jest potęga, Wisła najlepsza jest!
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #190 : 29.07.2006, 18:49:14 »
Suomi on rakas äidinkieleni, englannilla pärjää varsin mainiosti, ruåtsilla saa myös itsensä ymmärretyksi...ruåtsalaiset ystäväni sanoo, että puhun hyvin, mutta itse sitä silti allekirjoita...ehkä niiden 4 oluen jälkeen! :lol:

Saksan ja venäjän alkeet on luettu, mutta saksan kieleen meni kiinnostus täysin "mainion" opettajan vuoksi! ...venäjää olisi ollut kiva koittaa enemmänkin, mutta koulussani ei valitettavasti voinut lukea pari kurssia enempää! :(

Tällä hetkellä panostan tohon puolan opiskeluun jonkin verran ja parhaitenhan sitä oppii, kun asuu maassa, jossa sitä puhutaan.
On vain hieman vaikea taivuttaa suomalaista kieltä välillä 7 konsonantin zzchuhinoihin... ja toisaalta sekoitan ruotsia puhuessa puolaa joukkoon!
W Polsce zawsze mówisz "NIE MA"...

Tuulikki

• Reissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #191 : 30.07.2006, 02:36:04 »
suomi, ruotsi, englanti ja saksa sujuvat kaikki hyvin, venäjästä vasta alkeet meneillään, mutta aion ehdottomasti opiskella sitä lisää!

TG

• Reissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #192 : 02.08.2006, 14:57:34 »
Suomi ja englanti sujuvat mallikkaasti. Ruotsi on ruosteessa ja italiaa osaan muutaman säälittävän sanan, pitäisi harjoitella kiireesti lisää. Saksaksikin osaan vain tärkeimmät oluentilausfraasit. Espanjan oppiminen kiinnostaisi kovasti.

Kielipääni on huono mutta suppea :D Ja kielioppi ei tartu päähän missään kielessä sitten millään!

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #193 : 11.11.2006, 16:25:12 »
Tuli vain mieleeni...

Tässä kun ollaan muutamien sveitsiläisten vaihtareiden kanssa pyöritty niin pieni kateuspeikko on puraissut; ne puhuu liian monta kieltä!

Tunnen erään, joka vetää sujuvasti saksaa, ranskaa, italiaa, englantia ja venäjää, ja nyt opiskelee tietysti suomeakin.
Omat kielitaidot kuulostaa niin vaatimattomilta tuollaisen vieressä (sujuva suomi, englanti ja italia, sekä vähemmän sujuva ruotsi plus työnalla kiinan alkeet) että ihan meinaa itkettää.

Mutta sitten huomasin, kuinka epäreilun erilaisista lähtökohdista sveitsiläiset tulevat. Siinä missä suomalainen kuulee halutessaan joka päivä englantia ja ruotsia TV:ssä ja radiossa, sveitsiläinen kuulee saksaa, ranskaa ja italiaa (olettaisin ainakin, kun maahan on virallisesti kai nelikielinen, eikö?). Ja mikä vielä pahempaa, tämä tuntemani sveitsiläinen kävi saksankielisen kotipaikkakunnan peruskoulun, italiankielisen lukion Milanossa, ja ranskankielisen yliopiston Sveitsin ranskankielisellä alueella. Ei onnistuisi moinen suomalaiselta, ei ainakaan yhtä helposti. Lukioon Saksaan; kyllä saattaisi pian tulla ikävä äitiä kun joka viikonloppu ei pääsisikään käymään kotona, toisin kuin sveitsiläinen, joka, vaikka onkin rajan takana, on vain parinsadan kilometrin päässä kotoaan.

Tosiasiahan on se, että kielen oppii paljon nopeammin ja ehkä jopa paremmin jos pääsee sitä puhuvien keskelle. Siksipä minä päätinkin nyt että otan sivuaineen Åbo akademista, jotta pääsen puhumaan ruotsia useammin, ja menen vaihtoon Kiinaan. Sitten ollaan sveitsiläisen kanssa tasoissa, sitten minäkin osaan viittä kieltä sujuvsti. Oikeastaan voisikin vielä elvyttää saksan ja ranskan taidotkin siinä sivussa, ja miksei alkaisi opiskelemana espanjaakin......

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #194 : 11.11.2006, 18:26:51 »
Puhun enemmän tai vähemmän sujuvasti suomea, enkkua, saksaa, espanjaa ja ruotsia. Lisäksi portugalia ja venäjää alkeiden verran (molempia tekis mieli osata paremminkin, mutta just nyt ei ehdi opiskella) ja italiaa olen joskus menneisyydessä osannut, lienee tosin jo lähes kokonaan unohtunut.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #195 : 11.11.2006, 20:49:26 »
Suomi ja erittäin kehno ja epäkelpo englanti.

Mutta eipä mitään hätiä. Hyvin on toimeen tultu ja tullaan toivottavasti edelleen. Joskus tulee tunne, että voi vitsit kun osaisi kunnolla puhua pari kolmea kieltä, mutta onneki se menee ohi :wink:

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #196 : 11.11.2006, 23:25:58 »
Hitto näitä vanhoja ketjuja, ei jaksa selata taaksepäin ja katsoa, olenko jo vastannut. Ilmeisesti en.

Suomessakin tulee jo vaikeuksia murteen kanssa, ainakin länsirannikolla ja jopa Savossa, jossa sentään olen asunut aiemmin vuosia.

Englantia ymmärrän aika hyvin, mutta kummasti on sanoja hukassa, kun yritän puhua. Tekniikan ja oman ammattialan sanastoa ymmärtää yllättävän hyvin.

Ruotsin ja Saksan ruostuneesta taidosta on apua, mutta puhuminen on surkeaa.

Italian taito on ainoa joka on kehittynyt, mutta alkeissa olen vieläkin - jollain ihmeen tavalla osaan jopa auttavasti lukea sanomalehtiä, vaikka olen kieltä vain vähäisesti itseopiskellut. Olen yrittänyt muutaman tunnin kertailla ennen jokaista matkaa ja lueskella viinipullojen etikettejä - niistä on siis apua!

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #197 : 12.11.2006, 14:21:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Kyllä ne Suomi ja Englanti vahvoilla on, ruotsi menee heikosti, ei tosiaan keskustelua sillä taidolla saa aikaan.

Sama vika Rahikaisella. Suomella ja englannilla pystyy keskustelemaan jostain muustakin kun säästä ja kellonajasta, ruotsilla ei kunnolla edes noista. Saksaa haluaisin oppia ja ajattelinki ensi syksynä aloittaa opiskelut jossain kansalaisopistossa tai vastaavassa. Teknisellä alalla saksa on kuitenkin aika tärkeä kieli, olis prkl pitäny kuunnella opoja yläasteella ja aloittaa lukemaan sitä. Käsittääkseni saksalla pärjää muutenkin melko mukavasti Keski-Euroopassa. Tietty tälleen vanhemmalla iällä ja tunti-pari/viikossa opiskelulla on mahdotonta saada aikaan kovin hyvää kielitaitoa. Jos nyt jotain tarttuis kuitenkin...
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Tallaajien kielipää
« Vastaus #198 : 12.11.2006, 16:03:36 »
Suomea puhun sujuvasti
Englantikin menee käyttökielenä ilman ongelmia, mutta sanastossa on joitain puutteita. Ei kuitenkaan mitään normaalia arkea häiritsevää. Töissähän tota englantia joutuu käyttämään lähes koko ajan...

Ruotsikin menee, varsinkin luettuna ymmärtää lähes kaiken, puhuminen on sujuvaa,  tai tuntuu sujuvalta ainoastaan parin huurteisen jälkeen :)  

Ranskaa tuli lukiossa luettua 7 kurssia ja Espanjaa samaten, tosin käyttökielinä nämä eivät mene, ihan yksinkertaisimmat asiat pystyy hoitamaan, mutta ei juuri muuta.

Haaveena opiskella jotain eksoottista, tekis melkeen mieli opiskella arabiaa.. :wink:

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #199 : 12.11.2006, 19:24:44 »
Suomi, englanti, ruotsi ja ranska kohtuullisen hallussa, tai siis, kykenen keskustelemaan ja pärjään normaaleissa tilanteissa, en toki osaa esimerkiksi keskustella lepakoiden siipiluiden ominaisuuksista varmaan edes suomeksi.

Latinaa olen opiskellut kolme vuotta, eli kaikenlaisia sivulauserakenteita sun muita kummallisuuksia hallitsen jotenkin, mutta puhua en yllättäen juuri osaa.

Japani ja espanja kehittyvät kovaa vauhtia.

Kaipa tuo tekee 5+, vaikkein nyt tiedäkään mitä tässä tarkoitettiin kielten osaamisella.

Haluaisin oppia vielä saksaa ja venäjää ainakin, mutta kaikkea ei voi saada eikä aikaa ole loputtomasti.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.