Rokotuksista

(Luettu 250045 kertaa)

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #120 : 28.01.2008, 11:04:36 »
Vaikka ottaisit ennaltaehkaisevan rabiesrokotteen Suomessa, joudut silti hakemaan lisapiikkeja jos sinua puree koira tai apina tai joku muu rabiesta mahdollisesti kantava elain.

Ennalta otetussa rabiesrokotteessa on se etu, etta pureman jalkeen tarvitset vain kolme jatkorokotetta viiden sijasta ja sinulla on hieman enemman aikaa hankkia jatkorokotteet. Tosin suhtautuisin varovaisuudella tuohon lisaaikaan. Kaverillani oli rabiesrokotus, mutta koiranpureman jalkeen laakari oli ihan liekeissa, etta jatkorokote on tuupatta kasivarteen mieluiten jo eilen.

Valta paijaamasta elukoita ja jata rokote ottamatta. Tai jos aiot pelehtia elainten kanssa, ota se ja ole silti yhta varuillasi.
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

miledra

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #121 : 29.01.2008, 08:09:17 »
Lainaus käyttäjältä: "tintin"
Mihin ihmeeseen teille sitä B-hepatiittirokotetta suositellaan? Leviää neulanpistojen ja suojaamattomien seksikontaktien välityksellä, joten ellei aio edellä mainittuja harrastaa, riittää mainiosti pelkkä Havrix.

Kaveri ajatteli ihan samalla tavalla ennen Intian reissua ja otti pelkän Havrixin. Reissussa sitten sandaalit hiersivät jalat niin pahasti rakoille, että oli pakko poiketa lääkärissä. Lääkäri alkoi puhkoa niitä rakkoja neulalla, kuulemma siinä vaiheessa hieman kadutti ettei ollut tullut otettua Twinrixiä. Parempi maksaa muutama kymppi lisää kuin voivotella jälkeenpäin, koskaan ei tiedä mitä voi reissussa sattua.

Alxity

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #122 : 30.01.2008, 16:36:04 »
Lainaus käyttäjältä: "miledra"
Kaveri ajatteli ihan samalla tavalla ennen Intian reissua ja otti pelkän Havrixin. Reissussa sitten sandaalit hiersivät jalat niin pahasti rakoille, että oli pakko poiketa lääkärissä. Lääkäri alkoi puhkoa niitä rakkoja neulalla, kuulemma siinä vaiheessa hieman kadutti ettei ollut tullut otettua Twinrixiä. Parempi maksaa muutama kymppi lisää kuin voivotella jälkeenpäin, koskaan ei tiedä mitä voi reissussa sattua.

Aasiassahan B-hepatiitti on muutenkin Eurooppaa huomattavasti yleisempikin. Kiinassa syyksi on joskus arveltu akupunktiota likaisilla neuloilla. B-hepatiitti on joka tapauksessa sen verran tarttuva (neulanpistossa riski n. 50-80% kun vastaavasti C-hepatiitilla noin 10% ja HIV:lla n. 1%) ettei siitä rokotteesta varmaan haittaakaan ole vaikkei neulanpistos ja suojaamaton seksi suunnitelmissa olisikaan.

LishaOnIlmiö

• Aloittelija
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #123 : 02.02.2008, 13:21:42 »
Otin semmoisen kalliin hpv-rokotteen vuoden alussa, ja viimeinen pistos olisi kesällä. Nyt kumminkin tulee ehkä suunnitelmiin muutos ja saatankin olla matkalla silloin, kun se rokote pitäisi ottaa (ja matka kestää yli kuukauden,joten vähän paha sitä rokotteen ottamista kai mihinkään siirtääkään).
Ja kysymys oli, voinko ostaa sen viimeisen piikin ulkomailta (Britanniasta) ja pistättää sen jossain siellä?

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #124 : 02.02.2008, 15:00:25 »
En toki voi panna päätäni pantiksi juuri tämän rokotteen kohdalla, mutta eipä muutaman viikon ennakko tai viive yleensä vaikuta jos vahvistusrokote on otettava vaikka 6 kk:n päästä.

ar

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #125 : 05.02.2008, 18:42:55 »
pallon kans samaa mieltä, ite kattelin vielä rokote.fi:stä lähimmän rokottaja pisteen ja käyn ensviikon alussa ottamassa tarvittavat rokotukset :)
Sanottiin ettei tarvi muutako tietää minneppäin on menossa (maat) nii ne kertoo mitkä pitää/kannattaa ottaa :)

colombiana

• Aloittelija
    • Profiili
ilman rokotuksia
« Vastaus #126 : 16.02.2008, 20:37:12 »
Mulla on frendi joka oli saanu armeijassa ollessaan ne rokotukset mitä siellä annetaan (sori en ole kauhean tietoinen, mitä nää rokotukset siellä on nykyään, mutta ainakin jäykkäkouristus, kurkkumätä ja meningokokkitautirokotukset)

Mutta! näiden rokotusten turvin hän on sitten matkustellut intiassa, nepalissa, etelä-amerikassa ja afrikassa, missä sairasti dengue-kuumeen (olivat syöttäneet sokeriruokoa parannukseksi). Mutta höpsö tyyppi kun on niin ei ole kai ajatellut asiaa sen enempiä ja vielä ihan hengissä on. Ja kun itse mietin rokotusasioita tuossa kun hän kyläili, hän vai huitaisi melkein kädellä, että melkein turhaa koko touhu...Ehkäpä hän on sitten saanut armeijassa kattavatkin rokotukset ;)...

Vaikeaselkoinen hiippari

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: ilman rokotuksia
« Vastaus #127 : 16.02.2008, 21:43:27 »
Lainaus käyttäjältä: "colombiana"
Mulla on frendi joka oli saanu armeijassa ollessaan ne rokotukset mitä siellä annetaan (sori en ole kauhean tietoinen, mitä nää rokotukset siellä on nykyään, mutta ainakin jäykkäkouristus, kurkkumätä ja meningokokkitautirokotukset)

Mutta! näiden rokotusten turvin hän on sitten matkustellut intiassa, nepalissa, etelä-amerikassa ja afrikassa, missä sairasti dengue-kuumeen (olivat syöttäneet sokeriruokoa parannukseksi). Mutta höpsö tyyppi kun on niin ei ole kai ajatellut asiaa sen enempiä ja vielä ihan hengissä on. Ja kun itse mietin rokotusasioita tuossa kun hän kyläili, hän vai huitaisi melkein kädellä, että melkein turhaa koko touhu...Ehkäpä hän on sitten saanut armeijassa kattavatkin rokotukset ;)...

Joo, noh onhan nuo armeijan rokotukset muutaman vuoden voimassa ja aika pätevän satsin sieltä saa että ainakin joiltakin pöpöiltä suojaa..  Ja eikös joku viisas sanonut että "mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma" mutta jos joku aivokalvontulehdus tai polio iskee keskellä viidakkoa niin voi siinä olla pikkasen pulassa..
Itse uskon suhteellisen ortodoksisesti tähän länsimaiseen lääketieteeseen ja koitan ottaa jonkun rokotuksen.. :?
The true traveler is he who goes on foot, and even then, he sits down a lot of the time.

Colette, Paris From My Window, 1944
    French novelist (1873 - 1954)

Naukku

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #128 : 16.02.2008, 22:09:39 »
Onko kukaan saanut allergisia reaktioita hepatiittirokotteesta?

Kävin ottamassa ton ensimmäisen Twinrixin, ja mulle puhkesi aika laaja-alainen ihottuma vatsaan ja reisiin ja älytön sekavuus sekä väsymys. Uskaltaako enää otaa toista piikkiä? Kyselen toki heti maanantain YTHS:ltä, mutta kiinnostaisi tietää onko muita kohtalotovereita... aiemmin ei mitään allergioita ole ilmennyt.

Morf

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #129 : 16.02.2008, 22:20:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Naukku"

älytön sekavuus sekä väsymys.

Mulla tuli pari päivää pistojen (otin samalla japanin aivokuume) jälkeen aamulla todella agressiivinen oksennussessio sekä kuume nousi. Päässäkin myös oli paineinen olo. Jotkut ehkä kutsuvat sitä pääkivuksi. Itse en osaa sanoa, koska ei ole ollut ikinä pääkipuja.
Älytön sekavuus ja väsymys on myös omiaan kuvaamaan tota oloa.
Ihottumaa ei mulla esiintyny.
Kesti tasan 2 päivää.

Naukku

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #130 : 18.02.2008, 12:41:09 »
Kirjottelen nyt tänne vähän tästä mun allergisesta reaktiosta, jos joku joskus tarvitsee tietoa..

Elikkä YTHS:llä täytettiin haittailmoituslappu, joka laitetaan Kansanterveyslaitokselle siltä varalta, että näitä ihottumatapauksia alkaa tippumaan enemmänkin jolloin voidaan epäillä Twinrix -erässä olleen jotain vikaa. Lisäksi mut passitettiin ihotautilääkärille, joka testaa onko rokoteallergiaa. Jos on, niin rokotesarjaa ei voida viedä loppuun asti.

Mites nyt sitten, jos olen allerginen tuolle rokotteelle, niin sulkeeko se multa automaattisetsti matkustuskohteista kaikki maat, joissa hepatiittirokotetta tarvitsisi? Tai siis omalla riskillähän varmaan voisi mennä, mutta tuskin kannattaa...
 :(

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #131 : 25.02.2008, 15:26:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Morf"
Lainaus käyttäjältä: "Naukku"

älytön sekavuus sekä väsymys.

Mulla tuli pari päivää pistojen (otin samalla japanin aivokuume) jälkeen aamulla todella agressiivinen oksennussessio sekä kuume nousi. Päässäkin myös oli paineinen olo. Jotkut ehkä kutsuvat sitä pääkivuksi. Itse en osaa sanoa, koska ei ole ollut ikinä pääkipuja.
Älytön sekavuus ja väsymys on myös omiaan kuvaamaan tota oloa.
Ihottumaa ei mulla esiintyny.
Kesti tasan 2 päivää.

Sain aika tiiviin paketin rokotteita muutamassa viikossa otettavaksi. Viime viikolla sain japanin aivotulehduksen, lavantaudin ja B-hepatiitin. Näistä joku nosti parin päivän kuumeen. Kysyessäni asiaa epäiltiin japanin aivotulehdusta. Minun pitäisi saada siihen tehoste tällä viikolla. En kuitenkaan pystyisi viettää yhtään päivää tästä viikosta sängyssä. Nyt mietiskelen, kuinka todennäköistä on saada toisesta rokotteesta vastaavia oireita. Onko täällä kenelläkään kokemuksia ensimmäisen ja toiseen rokotteen vaikutuseroista elimistölle? Tällä viikolla minun pitäisi saada myös kolera, polio ja jäykkäkouristus. Nostavatko ne tyypillisesti kuumetta?

Kaiken kaikkiaan epäilyttää näiden kaikkien rokotteiden tarpeellisuus. Vähän kinasin siitä lääkärini kanssa, mutta substanssini loppui tässä keskustelussa kovin lyhyeen :)

Morf

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #132 : 25.02.2008, 16:48:23 »
^ Mulla ei enään jatkorokotukset aiheuttanu minkäänlaisia oireita.
Vielä perjantaina viimeiset ja sit onkin jo lähtö käsillä  8)

Naukku

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Rokotuksista
« Vastaus #133 : 07.05.2008, 21:06:26 »
Kirjottelen nyt tänne vähän tästä mun allergisesta reaktiosta, jos joku joskus tarvitsee tietoa..

Eli, uutta tietoa allergiseen reaktiooni jonka sain hepatiittirokotteesta. Vastaavaa ei kuulemma Suomen tasolla ole aiemmin sattunut (!) joten minulta tullaan tutkimaan kuinka paljon vasta-ainetta tuosta ensimmäisestä rokotteesta on kehooni siirtynyt. Jos riittävästi, niin en enää tarvitse tehosterokotteita (voi sitten sanoa, että halvalla päästiin kun ei tarvinnut ottaa kaikkia). Jos vasta-ainetta ei ole, tarkemmat tutkimukset lapputestein ja rokotesarjan loppuunvieminen sairaalan tarkkailussa jossa voidaan reagoida oireisiin nopeasti.

Kaikkea sitä. Mielenkiintoista oli minusta se, että eräs rokoteallergioihin erikoistunut ihotautilääkäri sanoi, että tarvittava suoja tulee 90%:ssä tapauksista jo tuolla aivan ensimmäisellä rokotteella. Olen aina luullut, että eka rokote ei välttämättä anna suojaa vielä ollenkaan.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä vasta-ainetesti kertoo!

amelai

• Reissaaja
    • Profiili
Twinrix
« Vastaus #134 : 08.05.2008, 17:08:10 »
Otin tänään ensimmäisen twinrix rokotteen, seuraava kuukauden päästä, kolmas rokote  siirtyy 7,5kk päähän, koska olen reissussa kun tuo 6kk koittaa. Terkka sanoi, että tuommoinen heitto ei haittaa.

Luulin, että kaikki 3 rokotetta pitää olla otettu ennen reissuun lähtöä, mutta 2 ensimmäistä riittääkin. Tuli hieman hoppuiltua.  ;)

Mutta pointti oli, että Twinrixissä ei ilmeisistikään ole kovin tarkkaa tuo viimeisen rokotteen otto aika. Mietin myös, että jos on kuukauden päästä lähdössä reissuun niin sitähän ehtii ottaa nuo 1. ja 2. rokotteet ja kolmannen sitten 6 kkn päästä. Kun sitten taas tarjotaan sitä kuukaudessa 3 piikkiä ja 4 tehoste. ???

Nienna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #135 : 08.08.2008, 11:43:36 »
Suunnittelen viikon reissua syyskuussa alueelle Kroatia(Dubrovnik)-Bosnia-Montenegro. KTL:n rokotesuosituksista löytyy "riskiarvion perusteella" harkittavat lavantauti sekä Kroatiaan ja Montenegroon puutiaisaivotulehdus. Pitäisikö tämmöisiä rokotuksia siis hommata? Jos käy yhdellä reissulla jossain luonnonpuistossa, niin onko riski puutiaisaivotulehdukselle silloin niin suuri, että rokote tarvitaan? Tarkoitus on yöpyä ihan tavallisissa hostelleissa, kai niiden hygieniataso on sen verran hyvä, ettei sieltä lavantautia tartu?

peru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #136 : 08.08.2008, 12:54:48 »
Suunnittelen viikon reissua syyskuussa alueelle Kroatia(Dubrovnik)-Bosnia-Montenegro. KTL:n rokotesuosituksista löytyy "riskiarvion perusteella" harkittavat lavantauti sekä Kroatiaan ja Montenegroon puutiaisaivotulehdus. Pitäisikö tämmöisiä rokotuksia siis hommata? Jos käy yhdellä reissulla jossain luonnonpuistossa, niin onko riski puutiaisaivotulehdukselle silloin niin suuri, että rokote tarvitaan? Tarkoitus on yöpyä ihan tavallisissa hostelleissa, kai niiden hygieniataso on sen verran hyvä, ettei sieltä lavantautia tartu?

Vastasin myös Kroatia-ketjuun laittamaasi viestiin, mutta ehkä tieto on hyvä olla myös täällä:

http://punkkiklinikka.fi/flash-tbe-kartta/tbe-riskialueet.html Tuolta löytyy hyvä kartta riskialueista. Viime kesänä reissatessamme itäisessä Euroopassa ja Saksassa, oli meillä rokotteet otettuna. Otettiin ne, kun asuttiin Liettuassa ja siellä ne oli noin puolet halvempia kuin Suomessa ja paljon helpompi hankkia (käveli yksityisklinikalle ja 15 minuutin päästä piikki oli pistetty). Varmaan muuten ei olisi tullut hommattuakaan.

Pitää myös muistaa, että tuo rokotehan suojaa vain puutiasaivokuumeelta, ei borrelioosia vastaan. Huomattavaa on myös, että tautia kantavia punkkeja on vain murto-osa kaikista punkeista. Eikä kaikista tautia kantavista punkeistakaan välttämättä tautia saa, jos punkin huomaa riittävän ajoissa. Eli ei kannata panikoida tuon punkkiasian kanssa. Paras puolustuskeino tautia vastaan on tehdä matkakumppanin kanssa kokovartalotarkistus joka ilta.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #137 : 08.08.2008, 16:05:42 »
Jos lähtee patikoimaan ns.riskialueille, niin minä ainakin ottaisin puutiaisaivokuumerokotteen. Itävallassahan lähes koko kansa rokotetaan (muiden lähialueiden maiden luultavasti pitäisi, mutta ovat liian pihejä), ennen rokotuksia maassa sairastui tuhatkunta ihmistä vuodessa TBE:hen. Tautiinhan ei ole mitään hoitoa, kuolleisuus itsessään on pientä, mutta kuka sitä haluaa pysyviä aivovaurioita? Borrelian takia täytyy toki puutiaisilta suojautua joka tapauksessa, mutta sitä sentään voi hoitaa ja hoidettuna pysyviä haittoja jää harvoin (netti pursuaa kyllä kauhutarinoita, mutta tutkimusten mukaan jäännösoireet ovat harvinaisia).
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: ilman rokotuksia
« Vastaus #138 : 10.08.2008, 21:40:58 »
..näiden rokotusten turvin hän on sitten matkustellut intiassa, nepalissa, etelä-amerikassa ja afrikassa, missä sairasti dengue-kuumeen (olivat syöttäneet sokeriruokoa parannukseksi). Mutta höpsö tyyppi kun on niin ei ole kai ajatellut asiaa sen enempiä ja vielä ihan hengissä on. Ja kun itse mietin rokotusasioita tuossa kun hän kyläili, hän vai huitaisi melkein kädellä, että melkein turhaa koko touhu...

Sen verran korjaan, että Dengue-kuumeeseen ei rokotetta/ ennalta ehkäisevää lääkettä olekaan, joten sinänsä ei ollut höpsö. Itselläkin on kaikenmaailman kolerat ja muut, mutta todennäköisimmin, jos johonkin sairastun, se on dengue tai malaria.

Mutta pointti oli, että Twinrixissä ei ilmeisistikään ole kovin tarkkaa tuo viimeisen rokotteen otto aika.

Ei olekaan. Unohdin viimeisen rokotteeni, ja väliä ensimmäiseen oli melkein yhdeksän kuukautta, ja lääkäritäti vain tokaisi, ettei se sun kroppa osaa päiviä laskea  :) Tuo oli kuusi/seitsemän vuotta sitten, ja vielä toimii!
She rides rollercoasters but never screams

opium

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #139 : 12.08.2008, 01:33:06 »
Onko jolloin tallaajalla esittää faktoja rokotteiden aikatauluista(myös nopeutetuista), resepti vaateista ja hinnoista. Tai heittää linkkiä josta ko.faktat löytää. Kyseessä olisi mm. lavantauti, japanin aivotulehdus, rabies, keltakuume. Sekä ilmaisista(?) MPR, Polio. Kiitän.