Palautumisongelmia...?

(Luettu 56542 kertaa)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« : 10.01.2003, 19:51:39 »
Tulipa mieleen kysyä, onko muille käynyt reilin tai muun vastaavan pitkän matkan jälkeen samoin kuin minulle, matka ikäänkuin jatkuu alitajunnassa edelleen, vaikka on jo kotona. Eli oletteko heränneet omasta sängystänne ja luulleet olevanne edelleen jossakin hostellissa?  :D

Joskus tilanne on ollut niin todellinen, että olen melkein jo alkanut kerätä kasaan lattialla hujan hajan olevia tavaroitani peläten, että joku vie ne nukkuessani... kunnes aivot jälleen raksuttavat ja muistan olevani jo kotona... hih!
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Anonymous

• Vieras
Re: Palautumisongelmia...?
« Vastaus #1 : 10.01.2003, 20:23:08 »
Kyllä reilin jälkeen oli oli aika tyhjä olo. Kun kuukauden oli ollut liikkeellä ja sitten aamulla heräsikin omasta sängystä, eikä Dortmundin juna-asemalla omaan rinkkaan nojaten, niin jotenkin tuntui omituiselta.. :)

MaNdy

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.01.2003, 21:16:36 »
Musta ainaki kaikki tutut paikat näytti kutistuneilta. Oma huoneki, tunsin itteni ihan jättiläiseksi. Ei mulla muuta tunnetta reissun jälkeen oo ollu. ;D paitsi että äkkiä takas heti kun on päässyt kotona suihkuun ja vaihtamaan sukat!

kimble

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.huugohelmi.net
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 10.01.2003, 23:22:23 »
Musta tuntui myös, että vanhat tutut seudut olisivat olleet pienempiä ja hiljaisempia.
Muutenkin vähän tekemisen puute vaivasi.
os jotain unohtui, sitä ei tarvitse...

www.huugohelmi.net

pinnan_alla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.01.2003, 11:05:03 »
Palautumisongelmia kyllä on ollut, vaikka ei ihan kuvaamallasi tavalla ole matka pään sisällä jatkunut.. Kotona kaikki vaikuttaa niin helpolta ja yksinkertaiselta ja tylsältä. Ja viime kesän reissun jälkeen tuli ikävä matkakaveria, jonka vierestä tai ainakin läheltä oli joka aamu edellisten viikkojen ajan herännyt. Vaikka itse matkan päällä olisi joskus mieluummin ollut katselematta sitä samaa naamaa päivästä toiseen. ;)
apauta mieles anna auringon paistaa
Herätä itsesi henkiin
Ajetaan sinne missä pippuri kasvaa
Mä vien sut kauemmas kuin ikinä pääsee

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.01.2003, 11:23:31 »
Mulla ne palautumisongelmat tuntuu kestävän reippaasti kauemmin kuin matka itse - välillä kyllä tuntuu että onkohan järkeä reissata lainkaan, kun sen kustannuksella "normaalielämä" on aina tylsää eikä "mitään" koskaan mukamas tapahdu :) Kaveripiirikään ei pahemmin matkustele (jos jotain viikon lomaa joka toinen vuosi ei lasketa) eli harvan kanssa pystyy edes aiheesta jutustelemaan. Sit vielä pitää kestää sietämätöntä ilmastoa ja typeristä pikkuasioista tauotta valittavia ihmisiä (kuten itseäni, ilmeisesti :) ). Noh, mutta siihenkin olotilaan sitten sopeutuu, ja onneksi aina voi tylsimpinä hetkinä suunnitella seuraavaa ja sitä seuraavaa matkaa...

tazka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tatuv
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 12.01.2003, 19:25:30 »
Lainaus
Mulla ne palautumisongelmat tuntuu kestävän reippaasti kauemmin kuin matka itse - välillä kyllä tuntuu että onkohan järkeä reissata lainkaan, kun sen kustannuksella "normaalielämä" on aina tylsää eikä "mitään" koskaan mukamas tapahdu :) Kaveripiirikään ei pahemmin matkustele (jos jotain viikon lomaa joka toinen vuosi ei lasketa) eli harvan kanssa pystyy edes aiheesta jutustelemaan. Sit vielä pitää kestää sietämätöntä ilmastoa ja typeristä pikkuasioista tauotta valittavia ihmisiä (kuten itseäni, ilmeisesti :) ).

Itse mietin samaa edellisen(ensimmäinen) pidemmän reissun jälkeen. 1.5 kk ulkomailla ja olo oli oikeastaan aika kauhee kun takas tuli.  :( Oli vähän ikävä kavereita ja oli mukava päästä kertoon niille matkasta ym. Mutta mutta, kun niistäkään ei oikeen kukaan ole hirveesti matkustellu, muuta kuin pakettimatkoilla, niin eihän niitä tuntunut edes kiinnostavan pätkääkään. Pari päivää oli "erilaista" suhtautumista niiltä. Jotkut tutut useesti sen jälkeen kyllä kysy että missä ihmeessä sä oot ollu kun oli kuullu juttua (en kertonut kellekkään matkasta vasta kun n. 1kk ennen matkaa), mutta siihen se jäi.
Ainoot joiden kanssa matkasta pysty jutteleen oli niitä jotka ovat itekkin reissanneet vähän enemmän.

Se fiilis kotona oli aikas kumma, toisaalta hyvä olla himassa ja koti-ikäväkin oli vähän matkalla vaivannut.  ???Sää suomessa oli tietysti kylmä, mutta niin se oli ollu vähän loppureissustakin. Mikään ei oikeen tuntunut kiinnostavan kotiin päästyä, lopputyö odotti, mutta kinnostus tehdä sitä oli nolla...

...ja mikään suomessa ei ollu muuttunut, paitsi että sää oli entistä kylmempi. Yhdessä tv-sarjassa oli ihan outoja henkilöitä, oli ihan pihalla tapahtumista,  se oli ainoa muutos.

MaD

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miikamiettinen@hotmail.com
    • Profiili
    • South East Asia, Canada
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 12.01.2003, 22:54:14 »
Aina kun tulee takaisin Suomeen tai kotiin jonkun reissun jälkeen niin tuntuu, että ei täällä oo mitään tekemistä. Monikaan ei matkustele ja sen takia ne ei ymmärrä miten hauskaa se on. Täällä kotona ihmiset tuntuvat tylsiltä ja tuntuu etteivät he ymmärrä. Tuntuu välillä siltä, että on yksin. Jonkun ajan päästä huomaa taas, että on jo sopeutunut vallitseviin oloihin ja, että ihmiset ovat yhtä hyviä kuin ennenkin. Kaikista huolimatta matkailu avartaa ja antaa uutta puhtia elämään. Sääliksi käy niitä jotka eivät matkustele
Vähän sekavaa tekstiä mutta toivottavasti ymmärsitte.
8)
Surutonta nuoruusaikaa...
-Irwin Goodman

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.01.2003, 17:16:05 »
Lainaus
Mutta ainakaan mulla ei vielä toistaiseksi ole mitään alitajuntajuttuja alkanut sentään tulee ja nuokin vähäiset, täysin ymmärrettävät oireet menee nopeesti ohi...

Niin no kun en ole psykologi, en tiedä, onko tuo nyt sitten joku oire vai vaan se, että herää syvästä unesta ja on hetken pölhönä...

No, en valita, jos työterveyslääkäri tekee täällä seuraavan diagnoosin:

Tauti: Matkakuume
Oire: Reiliaiheiset unet
Hoito: Kuukausi sairaslomaa ja matkalle  :D

coppola

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 14.01.2003, 03:47:17 »
Minua on jo alkanut kaivertamaan paluu kotiin, viela on puolisen vuotta aikaa mutta jo nyt pelonsekaisin tuntein mietin sita milta tuntuu kun on taas kotona ja tietaa etta pitaisi aloittaa opinnon.. Ajatelkaa joudun jattamaan taman mukavan elamantyylin jonkun hikisen opinnon takia :( jeps kyla opinnot kiinnostaa mutta maailmassa on liian monta paikkaa jossa haluaisin kayda ja nyt taalla vajaan puoli vuotta matkanneena taytyy myontaa etta jotenkin nuo normaalit rutiinit alkaa tuntumaan aika tylsalta ja hmm tavalliselta. Kenellakaan muulla ollut mielessa panostaa muutama vuosi elamasta vain ja ainoastaan matkustamiseen?

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.01.2003, 11:07:17 »
Lainaus
 Kenellakaan muulla ollut mielessa panostaa muutama vuosi elamasta vain ja ainoastaan matkustamiseen?

Oi kyllä - ei vaan mitään mahiksia rahoittaa moista :(

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #11 : 14.01.2003, 11:47:12 »
Lainaus
Kenellakaan muulla ollut mielessa panostaa muutama vuosi elamasta vain ja ainoastaan matkustamiseen?
No joo! Ehkä ensi vuonna, jos uutta opiskelupaikkaa ei löydä, tai emmä tiiä...

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14.01.2003, 12:02:13 »
Lainaus

Kateeksi käy erästä espanjalaista kaveria, joka menee juuri nyt jossain Tahitilla... ainakin vuosi on jo takana.

Yhden vuoden käyttäminen matkusteluun on kyllä pyörinyt mielessä monta kertaa. Tai sitten tehdä töitä osa-aikaisena ensin joitakin kuukausia hulluna kerätäkseen rahaa ja sitten - viuh!

coppola

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 15.01.2003, 01:20:12 »
hiphei en sitten ole ainoa. Olenkin miettinyt pitaisiko tehda puoli vuotta toita pihistella rahaa ja menna sitten jonnekkin kiertamaan, tosin voisi ensin ainakin alotta opinnot niin ei sita opiskelu paikkaa meneta :)

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.01.2003, 23:05:07 »
Tää olikin mielenkiintoinen kysymys, sillä palattuani reililtä kolme ensimmäistä aamua omassa sängyssäni olivat yhtä helvettiä! En ensinnäkään tiennyt ollenkaan missä olin, iski paniikki, tuskanhiki nousi "minne helvettiin mä olen joutunut yöksi??". Päässä jyskytti "tyhmä tyhmä", kunnes huone alkoi näyttää tutulta omalta huoneelta ja saattoi huokaista. Parisen minuuttia siihen tappavaan paniikkiin meni joka aamu. (Tää oli varmasti stressin purkautumista tmv).

Taru

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.livejournal.com/users/pathi
« Vastaus #15 : 26.02.2004, 12:02:19 »
Lainaus käyttäjältä: "pinnan_alla"
Kotona kaikki vaikuttaa niin helpolta ja yksinkertaiselta ja tylsältä.

Sama juttu. Yleensä ahdistus iskee lähtöaamuna... mutta ei muuta kuin seuraavaa reissua suunnittelemaan ;)

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #16 : 26.02.2004, 12:08:49 »
juuh...pahinta on se jos on ollut jossai isommas porukas, eikä hetkeekään yksin, ja sit palaa himaan istuun yksin...
vaikka ois ollut matkalla puoltuttujen kans eikä matkallakaan sillei nyt niin erityisesti ystävystynyt, ni silti on ikävä sitä reissupoppoot kun takas tulee

ikävimmäst päästä tosiaan on se jos on ollut tosi kivaa, ja sit samantien arki kolahtaa kouluineen, opiskeluineen, töineen tai mikä nyt lie kenenkin arkeen kuuluu.  :?
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #17 : 26.02.2004, 15:52:13 »
Ultra Bralla on biisikin tästä "Villiviini" nimeltään... Laulavat mm.

"olen ollut pitkään poissa kotoa
enkä löydä keittiöstä katkaisijaa"

Ja tuo tuntuu niin tutultaan

Mä luulin viime syyskuussa yhtenä aamuna olevani Puolassa, kun avopuoliso herätti mut kotona normaalia aiemmin.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Radar

• Reissaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #18 : 26.02.2004, 16:34:20 »
Jep, tutulle kuulostaa...
Kun tulin ekaa kertaa pidemmältä reissulta (3,5kk) ja istuin bussissa helsinki-vantaalta keskustaan, vihmoi räntää vaakasuoraan, puut oli lehdettömän karuja, ihmiset marraskuisen hilpeitä, niin aivan valtavan raskas ja ahdistava pallo jymähti rinnan päälle. Kaiken kruunasi viereiselle penkille jätetystä iltapäivälehdestä bongattu kirkuva otsikko, jossa oltiin huolestuneita lola odusogan silikonirinnoista... Loppumatkan muksuttelin päätäni bussin ikkunaan. Seuraavana aamuna säpsähdin paniikissa tyttökaverin kämpiltä tietämättä missä olin ja rupesin selittelemään huonolla ranskalla kaikenlaista sekavaa.

Fyah

• Himoreissaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #19 : 26.02.2004, 19:07:22 »
Joo kyllä toi on tuttu juttu. Nykyään on vaa alkanu iskee toi olo, että pitäs jo päästä seuraavalle reissulle ennenku on ees kotona.Viimiset illat reissulla on aina pahimpia.
Pitäkää köyhyytenne ja rätit päässänne, tahdomme vain öljynne emme päitänne, emme vihaa teitä rakastakaa tekin meitä, tuomme vapauden ja rauhan Pax Americana