Pääsykokeisiin luku

(Luettu 21178 kertaa)

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« : 23.04.2005, 20:02:36 »
Tämä ei sitten ole asian vierestä vaan todella kaukaa. Ajattelin siis kysellä josko tältä palstalta löytyisi hyviä neuvoja pääsykokeisiin lukemiseen (muuta kuin se että tietsikka kiinni :lol: ) Käyttäjäkunnasta meinaan suuri osa on nuoria, joten näin kevään kynnyksellä en varmaankaan ole ainoa, joka on vaihtamassa alaa tai lukemassa ensimmäisiin pääsykokeisiin. Itse lukeudun siis ensimmäisenä mainuttuihin.... :roll:

Eli siis, mitä tehdä kun takapuoli puutuu ja päätä kivistää? Entä kun tekisi mieli tehdä jotain aivan muuta, vaikka lähteä ulos aurinkoon? Kun urakka tuntuu mahdottomalta? Kun jokin muu asia pyörii päässä?

Oma neuvoni on aikataulutus josta sitten pidetään kiinni kynsin ja hampain. Entäpä muiden neuvot?

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #1 : 23.04.2005, 20:14:59 »
Enpä ole kovin hyvä neuvomaan tässä asiassa, kun heitin pääsykoekirjat mäkeen heti kun ensimmäistä opiskelupaikkaa tarjottiin - eli siis ennen kuin yliopistojen pääsykokeet olivat edes alkaneet, joten ehdin lukea kirjat vasta pariin kertaan.

- Hae alalle joka oikeasti kiinnostaa. Jos pääsykoekirja tuntuu tappavan tylsältä/kamalalta, ei se lupaa hyvää. Poikkeuksia toki on.
- Vähemmällä lukemisella pääsee kun sen tekee heti hyvin. Lukaisen ensin kirjan kokonaisuudessaan nopeasti läpi, jotta saan kuvan mitä siinä kerrotaan. Sitten alkaa armoton muistiinpanojen teko, lähinnä kysymyksiä joihin sitten vastailen, yhdistelen juttuja ja visuaalisena oppijana myös piirrän asioita puhtaaksi.
- Himassa en saa itse mitään tehtyä, eli suunta kirjaston nurkkaan lukemaan, tai jonnekin muualle missä voi keskittyä.
- Varaa riittävästi aikaa myös vapaa-ajalle, hulluksihan sitä tulisi jos ei muuta tekisi kuin pänttäisi! (ne kaveritkin tosin saattaa olla pänttäämässä :D)
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #2 : 23.04.2005, 20:31:21 »
Jotain vinkkejä. (Itselläni on kaksi opiskeluoikeutta yliopistossa ja kolmannen haluaisin...)

- Mieti miten opit! Opitko näkemisen, kuulemisen vai tekemisen kautta? Toimi sitten sen mukaan. Jos sinulla on näkömuisti, suosittelen ehdottomasti mind mappeja (käytä värejä ja lyhyitä sanoja ja kuvia! Muuten ne ovat aika turhia). Ylipäätänsä on tärkeää, että prosessoit jotenkin lukemaasi. Lukutahti on kuitenkin nopeampi kuin oppimisvauhti. Ihan tavallisten muistiinpanojenkin tekeminen auttaa.

- Hyvä keino on myös kirjoittaa itselleen lukemastaan kysymyksiä ja käydä ne sitten illalla läpi. Aika nopeasti huomaa, meneekö tieto myös perille ja pitäisikö lukutekniikkaa muuttaa.

-Hanki korvatulpat.

-Palkitse itseäsi.

- Pidä taukoja. Ihminen voi keskittyä kerralla vain noin 20 minuuttia. Sen jälkeen on ihan ok tuijotella seinää tai lähettää tekstiviesejä. Pidä myös oikeita taukoja usein, esim. tunnin välein.

-Muista käydä ulkona välillä. Pää hajoaa muuten.

-Yritä käyttää vapaahetket tehokkaasti ja niin, että saat niistä voimaa. Jos olet  lukematta, niin mene mielummin lenkille tai näe ystäviäsi, kuin jumita tietokoneella.

- Muista, että jos luet tänä keväänä hyvin, niin ensi keväänä ei tarvitse lukea enää.

Minne olet muuten hakemassa?
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #3 : 23.04.2005, 20:53:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
- Pidä taukoja. Ihminen voi keskittyä kerralla vain noin 20 minuuttia. Sen jälkeen on ihan ok tuijotella seinää tai lähettää tekstiviesejä. Pidä myös oikeita taukoja usein, esim. tunnin välein.
Totta, en tiennyt tätä ennen kuin viime vuonna elävän mallin kurssilla, jossa työtahti oli 20min piirtämistä 10min tauko 20min piirtämistä jne. Tietysti pääsyy oli että malli sai lepuuttaa jäseniään.
- J.R.R. Tolkien -

Mutka

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janne.mutikainen@mbnet.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #4 : 23.04.2005, 21:01:25 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"

...
- Himassa en saa itse mitään tehtyä, eli suunta kirjaston nurkkaan lukemaan, tai jonnekin muualle missä voi keskittyä.

Niin tai sitten semmoiseen paikkaan missä ei kertakaikkiaan pysty tekemään muuta kuin lukemaan.

Omalla kohdalla en ole vaan tälläiseen paikkaan vielä törmännyt. En ole tästä syystä edes hakenut pääsykokeisiin.
size=9]"Eihän apinatkaan riehu koko aika, nehän syö välillä banaania." Zibbadubbadii[/size]

Heima

• Aloittelija
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #5 : 23.04.2005, 21:06:21 »
Itselläni toimii sellainen, että käyn joka ilta kävelyllä. Teen kunnon tunnin lenkin (välillä vähän lyhyemmän), niin seuraavana päivänä on taas virkeänä. Minusta on mielekästä kävellä illalla, kun saa pudistaa päivän pölyt mielestä ja ladata akkuja. Muutenki liikunta auttaa jaksamaan, ku joutuu istumaan ja keskittymään niin paljon päivän aikana.
oka tietää olevansa tyytyväinen, on rikas.

-Laotse-

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #6 : 23.04.2005, 22:56:32 »
Vielä yksi tuli mieleen: syö hyvin. Liikunnan lisäksi pitää mielen virkeänä. Ja nuku hyvin, älä stressaa (sehän ei ihan oikeasti ole maailmanloppu jos ei pääsekään opiskelemaan, ehtiipähän tehdä töitä ja kerätä rahaa reissaamiseen ;)) yms. yleisiä neuvoja jotka pitää tasapainossa kropan ja mielen.
- J.R.R. Tolkien -

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #7 : 24.04.2005, 11:42:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"

Minne olet muuten hakemassa?

Koitan vaihtaa psykalta oikikseen... Kaikki keinot mitä tässä on sanottu, onkin jo käytössä, mutta tekee ihan hyvää kerrata. Ja olen gattinan kanssa samaa mieltä tuosta että vähällä lukemisella pääsee kun sen tekee hyvin.

Tsemppiä muillekin, jos pänttääjiä täältä löytyy!

reppuselkä sekasateessa

• Reissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #8 : 24.04.2005, 13:49:56 »
Parisen viikkoa olen puurtanut pääsykoekirjojen parissa.
Kauppakorkea päämääränä.
Itsellä ainakin on tietokone kokoajan päällä, ajattelen että jos luen tunnin niin voin sitten vartin tietokoneella nörtteillä ja kuunnella musiikkia.
Olen pyrkiny joka päivä lisäämään päivittäistä lukemista, mutta suurimpana ongelmana on ollu aikaisin herääminen. 3-4 tuntia per päivä tullu luettua.
Varmaan kaikki talon tuolit sohvat lattiat kokeiltu lukemispaikkana, keittiön kovat penkit muodostunu parhaaksi paikaksi.
Kirjasto ei itselle ainakaan sopinut 'liian' metelin takia.

Pari kertaa kirjat luettu nyt, tarkotuksena olisi seuraavilla lukukerroilla väsäilly omia muistiinpanoja, tiivistelmiä.
Mitäs muita muistiinpanoja kannattaa tehdä kuin tiivistelmiä, jotain mindmappejä vaikka?

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #9 : 24.04.2005, 17:45:48 »
Mulla oli muinoin vähä erilainen systeemi:

Olin printannu pääsykoekirjani kirjanmerkiksi työvoimatoimiston sivuilta aivan superunelmatyön työpaikkailmoituksen (kansalaisjärjestön toiminnan johtaja) ja siinä mainittiin, että vaatimuksena työhönpääsyyn täytyy olla yhteiskuntaiteiden maisteri. Joten aina kun alkoi ottaa päähän/väsyttää lukeminen avasin kirjamerkkini ja luin sen. Ja johan alkoi taas tyttö lukea! Ja sisään pääsin.  :wink:

Niin ja psyykkasin myös sillä, etten halunnut istua Siwan kassalla enää pidempään...  :twisted:
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #10 : 24.04.2005, 23:13:38 »
kaikkein hankalinta on löytää _se_ lukupaikka. kotona ei voi lukea kun on tietokone ja stereot ja jääkaappi ( :roll: ). kirjastossa ei voi lukea kun on musiikkiosasto ja kanttiini, lehtisalista puhumattakaan. mulle kaikkein tehokkain opiskelupaikka olis ehkä jokin erämaamökki, mutta sekään ei toimi paria päivää pitempään, sitten tulee jokin luovuudenpuuska ja on pakko alkaa piirtämään. tai ehkä se on vain niin että yksinkertaisesti kaikkea muuta on kivempi tehdä, etenkin kun siihen lukemiseen ei todellakaan voi keskittyä kovin pitkäksi aikaa kerrallaan. siis voihan sitä lukea, tai pikemminkin selata ne sanat läpi silmillään, mutta mitään ei jää mieleen.

lähes kaikkea on kokeiltu, ja paniikki alkaa iskeä. ib-päättökokeet alkaa viikon päästä ja lukemisen makuun pääsin vasta pari päivää sitten kun olin mummolassa peltojen keskellä. ehkä mun pitäis kokeilla tuota itsensä palkitsemista, jos saisin vaikka tuon hissan kertailtua tällä viikolla niin sitten voisin käydä ostamssa kolmen päivän lipun provinssiin, oisko se hyvä? tai sitten pitää vain jättää KAIKKI paitsi kirjat kotiin ja lukita itsensä johonkin hylättyyn varastorakennukseen johon joku tuo ruokaa aina kahdesti päivässä, ettei voi tehdä muuta kuin lukea. jaiks.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #11 : 25.04.2005, 23:47:03 »
Hyvä lukupaikka on kyllä poikaa. Itse olen kokeillut kotia, kirjaston lukusalia ja tutkijanhuoneita. Näistä vaihtoehdoista tutkijanhuone on paras. Pieni koppero jossa on vaan iso pöytä ja tuoli. Eipähän ole turhia virikkeitä niinkuin kotona. Kotona tulee helposti laitettua levy soimaan, hengailtua tupakalla parvekkeelle kun aurinkokin välillä paistaa, tsekattua näitä sivuja vähän väliä... yms yms. Tänään otin tuosta Ainuskan neuvosta vaarin ja käytin korvatulppia kun lukusalissa luin ja ah, mikä autuas hiljaisuus. Omistin hyvät korvatulpat jo omasta takaa kun bändissä soittelen ja lauleskelen.

Omia lukutekniikoitaan kannattaa kyllä tarkastaa jos luettavaa on paljon ja aika jona pääsykoevaatimukset pitäisi omaksua on lyhyt. Siitähän on tehty tutkimuksia Suomessa että heikoiten pärjäävät pääsykokeissa ne, jotka eivät tee mitään alleviivauksia, mind mappeja tai muistiinpanoja.

Ihan hyvin on lähtenyt lukeminen käyntiin, lopetin päivätyönikin että voisin keskittyä kunnolla lukemiseen. Psyykkaan itseäni joka aamu ajattelemalla vanhaa työpaikkaani (siivoustöitä Aker Finnyardsin telakalla Turussa) ja tulevaa opinahjoani, tulevia railakkaita opiskeluvuosiani ja juristin ammattiani. Pidän myöskin mielessä sen ,että muutama päivä pääsykokeiden jälkeen on varattuna matka Amsterdamiin ja kun sieltä kotiudun, on vuorossa kolme päivää Ruisrockia.
Haen oikeustieteelliseen ensimmäistä kertaa ja olen päättänyt, että se on myös viimeinen. Toisinsanoen, uhraan pääsykoeprosessille yhden kevään elämästäni ja aion myös päästä sisään.

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #12 : 26.04.2005, 01:17:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"
Haen oikeustieteelliseen ensimmäistä kertaa ja olen päättänyt, että se on myös viimeinen. Toisinsanoen, uhraan pääsykoeprosessille yhden kevään elämästäni ja aion myös päästä sisään.

Turkuunko oikeustieteelliseen haet? Samaan opinahjoon myös minä haen. Samalla asenteella ollaan siis mukana, uhraan tämän kevään ja aion päästä sisään. Ei puhettakaan muusta.

r.pete

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.tkk.fi/~proine
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #13 : 26.04.2005, 10:16:46 »
Järkevä tapa varmistella pääsy opiskelemaan on lukea lukiossa laudaturit tai eximiat. Jos YO-todistuksessa on parantamisen varaa, niin syksyllä ja keväällä käy korottamassa sopivat yo-arvosanat tappiin. Paljon helpompaa hakea, kun on kunnon lähtöpisteet.
h Yeah,
the moon - beautiful,
the sun - even more beautiful

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #14 : 26.04.2005, 11:46:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pallo"

Turkuunko oikeustieteelliseen haet? Samaan opinahjoon myös minä haen. Samalla asenteella ollaan siis mukana, uhraan tämän kevään ja aion päästä sisään. Ei puhettakaan muusta.

Turkuunpa hyvinkin. Tänä vuonna siis Turun oikeustieteelliseen pääsee ainakin kaksi pallontallaajaa  :D  Ootko jollain valmennuskurssilla? Ite oon.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #15 : 26.04.2005, 11:53:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonathan"
Pänttääminen alkaa olla auttamattomasti vanhanaikaista, valmennuskurssit ja muu asiantuntija-apu on nostanut opiskelun tehokkuuden aivan uudelle tasolle.

Eräs pinkokaverini luki nimenomaan oikiksen pääsykokeisiin yli puolivuotta kahdeksasta neljään jääden lopulta pari pistettä sisällepääsystä, mikä käytännössä tarkoitti valtavan määrän sen sisäänottorajan ja plus kahden pisteen välille päässeitä muita pinkoja. Toinen kaverini, joka edustaa itseni lailla laiskinta ääripäätä, sen sijaan hoiti homman asiantuntija-apukautta ja pääsi ensimmäisellä yrittämällä heittämällä sisään.

Voiko Helsinkiin lukea niin kauan? Turussahan tilanne on se, että oikiksen kirjat ilmestyvät tuossa huhtikuun alussa vasta, tänä vuonna ainakin 5.4, että siinä ei kyllä millään mitään puoltavuotta edes teoriassa ehdi lukemaan. Itse olen myös valmennuskurssilla, mutta ajattelen sitä lähinnä jonkunlaisena sparraajana omaan työskentelyyn. Mikään valmennuskurssi ei voi kuitenkaan korvata omaa panosta.

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #16 : 26.04.2005, 12:32:27 »
Lainaus käyttäjältä: "r.pete"
Järkevä tapa varmistella pääsy opiskelemaan on lukea lukiossa laudaturit tai eximiat. Jos YO-todistuksessa on parantamisen varaa, niin syksyllä ja keväällä käy korottamassa sopivat yo-arvosanat tappiin. Paljon helpompaa hakea, kun on kunnon lähtöpisteet.

paitsi sitten kun on tällänen vanhus (enkä edes ole) jonka yo-todistuksella on enää nimellinen arvo ja siitä ei heru pisteen pistettä kun se on vanhentunut...eli kun vasta nyt kiinnostus yliopistoa kohtaan heräsi mennään ihan ilman alkupisteitä. ja tottakai päästään silti sisään....kai :lol:
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #17 : 26.04.2005, 14:34:30 »
Lainaus käyttäjältä: "annipurna"

paitsi sitten kun on tällänen vanhus (enkä edes ole) jonka yo-todistuksella on enää nimellinen arvo ja siitä ei heru pisteen pistettä kun se on vanhentunut...eli kun vasta nyt kiinnostus yliopistoa kohtaan heräsi mennään ihan ilman alkupisteitä. ja tottakai päästään silti sisään....kai :lol:

Aika monella alallahan on nykyään yhteispistekiintiön lisäksi myös valintakoekiintiö, missä siis katsotaan vain valintakokeen pisteitä.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #18 : 26.04.2005, 14:41:32 »
Voi, mä tarviisin vinkkejä siihen, miten keskittyä gradun kirjoittamiseen...Siihen ei nyt liity niinkään tota pänttäämistä, vaikka kirjoja tartteekin lukea. Lähinnä nyt pitäis yrittää keskittyä kirjottamiseen - mutta kun aina on parempaa tekemistä(mm. hengailla täällä foorumilla :lol: ). Huono juttu on se, että tietokone on täällä kotona ja kirjoittaminen tapahtuu sillä eli ei voi lähteä mihinkään ei-virikkeiseen paikkaan. Teitteihin kun luen, niin meen aina kirjastoon, kotona en nimittäin saa luettua...Mut nyt ois täällä kotona yritettävä ottaa itteään niskasta kiinni.

Pitäis varmaan katkaista nettiyhteys, niin sais keskityttyä :roll: .
 következö buszon
Rajta leszek én is

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #19 : 26.04.2005, 14:54:26 »
Lainaus käyttäjältä: "annipurna"

Aika monella alallahan on nykyään yhteispistekiintiön lisäksi myös valintakoekiintiö, missä siis katsotaan vain valintakokeen pisteitä.

juuh. se ei auttanut tosin viime vuonna. syyhän ei siis tietenkään ollut siinä että olin 2kk reissussa ja en avannutkaan sinä aikana pääsykoekirjaa :)
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net