Pääsykokeisiin luku

(Luettu 21184 kertaa)

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #20 : 26.04.2005, 16:49:03 »
Lainaus käyttäjältä: "r.pete"
Järkevä tapa varmistella pääsy opiskelemaan on lukea lukiossa laudaturit tai eximiat. Jos YO-todistuksessa on parantamisen varaa, niin syksyllä ja keväällä käy korottamassa sopivat yo-arvosanat tappiin. Paljon helpompaa hakea, kun on kunnon lähtöpisteet.
Toimii vain ja ainoastaan aloilla joilla paperit ylipäätään jotain merkitsee :wink: Oikikseen meinasin itsekin aluksi hakea lukion jälkeen, mutta tajusin ajoissa ettei silloin jäisi aikaa/voimia hakea niihin muihin miljoonaan paikkaan jotka kiinnosti :D
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #21 : 26.04.2005, 17:01:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"
Lainaus käyttäjältä: "Pallo"
Haen oikeustieteelliseen ensimmäistä kertaa ja olen päättänyt, että se on myös viimeinen. Toisinsanoen, uhraan pääsykoeprosessille yhden kevään elämästäni ja aion myös päästä sisään.

Turkuunko oikeustieteelliseen haet? Samaan opinahjoon myös minä haen. Samalla asenteella ollaan siis mukana, uhraan tämän kevään ja aion päästä sisään. Ei puhettakaan muusta.

Turkuunpa hyvinkin. Tänä vuonna siis Turun oikeustieteelliseen pääsee ainakin kaksi pallontallaajaa  :D  Ootko jollain valmennuskurssilla? Ite oon.

En ole valmennuskurssilla en. Kolme vuotta yliopistolla jo opiskelleena ja yhden hel**tillisen pääsykoeurakan tehneenä luotan siihen että saan itse pidettyä kuria itselleni ja selvitettyä epäselvät asiat. Hyvin menee tällä hetkellä:) Se Irtaimen kaupasta -kirja tuottaa vähän harmaita hiuksia, mutta muuten kaikki hyvin! Oikiksessa tavataan sitten, tuleva kollegani...! 8)

--> lukemaan.....

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #22 : 26.04.2005, 17:15:51 »
Kotona tulee helposti laitettua levy soimaan, hengailtua tupakalla parvekkeelle kun aurinkokin välillä paistaa, tsekattua näitä sivuja vähän väliä... yms yms.

Säkö oot yks niitä? Aijai..moikkaako naapuris vielä sua? Parvekkeella tupakointi on yks vittumaisimpia asioita mitä voi olla..ainakin kesäisin.
Ajattele järjellä, elä tunteella
-zup?-

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #23 : 26.04.2005, 23:08:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonathan"
Voiko Helsinkiin lukea niin kauan?

Itse en noista niin muista, joten voi olla että meni liioitteluksi... Joka vuosiko sitten on eri pääsykoekirjat luettavana? Ettei minkäänlaista jokavuotista luettavaa tai yleisvalmistautumista voi harjoittaa? :?

Turussa ainakin tilanne on, että pääsykoevaatimuksina ilmoitetaan etukäteen vaan Pääsykoekirja 1/2005, Pääsykoekirja 2/2005, Pääsykoekirja 3/2005 ja Pääsykoekirja 4/2005. Ja kirjoittajistakaan eivät anna mitään tietoa ennen kuin kirjat ilmestyy. Ja juu, kirjat vaihtuu joka vuosi. Samoista aiheista ei edes seuraavana vuonna ainakaan ole uutta kirjaa. Tämän vuoden kirjoista yksi tosin käsittelee prosessioikeutta, joka oli yksi kirja myös kaiketi 2003.
"Yleisvalmistautuminen" etukäteen on täten hankalaa kun kirjojen ulkopuolisista tiedoista ei saa yhtäkään pistettä pääsykokeessa.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #24 : 26.04.2005, 23:21:04 »
Lainaus käyttäjältä: "zup"
Kotona tulee helposti laitettua levy soimaan, hengailtua tupakalla parvekkeelle kun aurinkokin välillä paistaa, tsekattua näitä sivuja vähän väliä... yms yms.

Säkö oot yks niitä? Aijai..moikkaako naapuris vielä sua? Parvekkeella tupakointi on yks vittumaisimpia asioita mitä voi olla..ainakin kesäisin.

Kyllä sitä naapurit hyvien tapojen mukaan toisiaan moikkaavat. Tässä kylmässä maailmassa on lohdullista nähdä, että asiat voivat kuitenkin vielä jollain olla niin hyvin, että tupakoiva naapuri parvekkeella on vittumaisinta, "mitä voi olla"... ainakin kesäisin.  8) Melkein tuli olo, että pitäisi pyytää anteeksi yksirivisen parvekerivistön parvekkeella tupakoivilta yläkerran naapureilta, vai mennäkkö ensin parvekkeella tupakoivien alakerran naapureiden ovelle?

kirah

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #25 : 27.04.2005, 16:45:06 »
Oikiksen pääsykokeen läpäisseenä ja opintoputken toisesta päästä ulos pullahtaneena olen sitä mieltä, että kannattaa suunnitella lukemista etukäteen ja tarvittaessa myös tarkistaa suunnitelmia lukuprosessin aikana. Mieti, kuinka monta kertaa olisi tarpeen lukea alue läpi. Tee realistinen aikataulu, minkä verran luet per päivä ja pidä kiinni siitä. Ensimmäisellä lukukerralla ei kannata takertua yksityiskohtiin vaan saada yleiskäsitys aihealueista. Tämän jälkeen tehokasta lukemista x kertaa + riittävästi aikaa kertaamiseen. Alleviivaa kirjoja ja tee niihin merkintöjä. Muistiinpanoja kannattaa kirjoittaa ja piirtää sekä lueskella niitä seuraavana päivänä ja myöhemmin kertauksena. Edellisten vuosien pääsykoetehtävät vastauksineen ovat hyödyllisiä, vaikka koealue ei ihan sama olisikaan.

Pidin tarpeellisena ainakin yhtä lomapäivää viikossa, josta tosin tuli lipsuttua kun iso tentti lähestyi  :wink:  Lukeminen on hyvä jaksottaa päivän mittaan siten, että lukiessa on virkeä eikä tule vain nuokuttua kirjan ääressä, josta taas ei ole mitään hyötyä. Jos kovasti väsyttää, ulkoilu tai pienet torkut auttavat (tai kofeiinitabletit  :? ) Vuorokaudenaika, jolloin tieto "uppoaa" parhaiten päähän on aika yksilöllistä. Mulla teki aina tiukkaa lukeminen ennen puoltapäivää, vaikka kuinka sitkeästi yritin kirjan ääressä tuijottaa tekstiä.

Kirjastossa lukeminen sujuu paremmin korvatulppien kanssa. Luin sekä kotona että kirjastossa, vähän sillä mentaliteetilla että kirjastopäivät olivat "kurinpalautuspäiviä", jos kotona oli tullut lusmuiltua.

Valmennuskursseista on ainakin se hyöty, että saa valmiita muistiinpanoja ja kurssilla opetettavat asiat jäävät mieleen. Ainakin jos on sitä tyyppiä, joka oppii kuuntelemalla. Kurssi sinänsä ei opiskele asioita puolestasi, mutta tuo esiin tärkeimpiä kokonaisuuksia pääsykoealueesta ja välikokeissa näkee oman osaamisensa tasoa.

Oikiksen pääsykokeissa mitataan aikalailla nippelitiedon hallitsemista, ja kysymys voi tulla mistä tahansa kohdasta kirjaa. Ja vastauspaperin kanssa kannattaa olla tarkka: lue ohjeet kuinka pitkä vastaus saa olla. Ainakin 90-luvulla marginaaliin, toiselle puolelle paperia ja ylempi (?) rivi kahdesta samalle ruutuviivalle kirjoitetusta rivistä jätettiin arvostelussa huomioimatta.

Tsemppiä pallukkapyrkijöille  :)
The world is a book,
and those who do not travel
read only one page."
-- Saint Augustine

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #26 : 27.04.2005, 19:13:50 »
Lainaus käyttäjältä: "tiiviX"

Kiitos tuosta kirjoituksesta! Kiva kuulla joltain joka on tavoitteessa jo onnistunut  :)

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #27 : 12.05.2005, 21:02:12 »

Kiitos tuosta kirjoituksesta! Kiva kuulla joltain joka on tavoitteessa jo onnistunut  :)

Kiitoksia tältäkin suunnalta! Myö tullaan perästä:) Miten muuten Ohaio lukeminen edistyy? Onko valmennuskurssista ollut hyötyä? Täällä sujuu melko mallikkaasti tällä hetkellä. Rupesin vain pohtimaan josko sittenkin lukisin useamman kerran kirjat läpi. Saas nähdä. Laatu kuitenkin korvaa määrän...

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #28 : 14.05.2005, 18:17:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Pallo"

Kiitoksia tältäkin suunnalta! Myö tullaan perästä:) Miten muuten Ohaio lukeminen edistyy? Onko valmennuskurssista ollut hyötyä? Täällä sujuu melko mallikkaasti tällä hetkellä. Rupesin vain pohtimaan josko sittenkin lukisin useamman kerran kirjat läpi. Saas nähdä. Laatu kuitenkin korvaa määrän...

Ihan ok menee, kiitos kysymästä. Vähän vaihtelevia päiviä kyllä ollut tuon lukumenestyksen kanssa. Joinakin päivinä saan paljonkin aikaan ja joinakin taas en niin hirveästi. Ihan positiivinen fiilis kuitenkin asiasta. Sisälle kyllä päästään  :D  Ilmat ulkona paranee, mutta pitää nyt vaan keskittyä prosessiin (ja prosessioikeuteen  :wink: ) niin eiköhän tuo tulosta tuota.

Luen pääsääntöisesti viitenä päivänä viikossa ma-pe, lauantaisin on välillä ollut tuota valmennuskurssia pidempi pätkä ja sunnuntait olen pyhittänyt lepoon. Kirjat on tullut kertaalleen luettua ja syventyminen yksityiskohtiin on alkanut. Mainitsit tuolla aikaisemmin ongelmaisimmaksi kirjaksi tuon Irtaimen kaupasta -kirjan, ja yhdyn kyllä kyseiseen mielipiteeseen. Kaikki muut kirjat koen suhteellisen selkeiksi, asiat siis pitää vaan oppia muistamaan, mutta tuossa edellä mainitussa kirjassa on aika monimutkaisia ja ongelmallisia kysymyksiä ja asioita. Varsinkin kirjan lopussa erilaiset takaukset ja vakuudet+ rahoitus ovat aika hämäriä. Mutta kyllä niistäkin pitää selko ottaa.

Valmennuskurssi on toiminut ihan hyvin. Siellä on käyty jokaisen kirjan kohdalla periaatteessa kaikki asiat läpi. Olen kokenut että tämä on auttanut tiedon omaksumisessa, muistan asioita monesti juuri tuntien ympäriltä ja tunnilla käytyjen esimerkkien avulla.

Ja juu, turha tuijotella sitä, että onko lukenut kirjat kerran vai kymmenen kertaa, merkitystä on juuri siitä, että miten niitä lukee. Melkein veikkaisin, että kannattaa niitä kumminkin useammin kuin kerran työstää  :wink:

Minkäslaisia päiviä itse kirjojen parissa vietät? Jotain ongelmia kirjojen sisältöön liittyen?

reppuselkä sekasateessa

• Reissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #29 : 14.05.2005, 23:49:30 »
tullu nyt reilu 1½kuukautta kirjojen kanssa nihkeiltyä
3 kertaa luettu 4 kirjaa, matikka helppouden takia jääny vähemmälle
vielä on aikaa noin reilu kuukausi pääsykoepäivään (21.6)
tarkotus lisäillä jatkuvalla syötöllä päivittäisiä lukumääriä
tähän mennessä käyttäny vain 2-3 tuntia päivästä maanantaista perjantaihin lukemiseen, viikonloput ollu puhdasta laiskottelua
iltaisin on vielä satunnaisia päivänä tullut vietettyä valmennuskurssilla

muttamutta
onkos muilla pääsykoelukijoilla tullut mitään tuntemuksia tyyliin "ei tästä tule kissaa eikä kissankarvaa; niin paskat arvosanat yo-skaboistakin; ihan turhaa hommaa koko pänttääminen; vaikka lukenut tarkasti ja monta kertaa siltikään ei tunnu opppivan kaikkea, mahdotonta..........'
tehnyt mieli kenelläkään luovuttaa?
tai millä tavoin taas pumppaatte innostuspallon täyteen kun alkaa vituttaa?

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #30 : 15.05.2005, 03:36:04 »
Lainaus käyttäjältä: "reppuselkä sekasateessa"
niin paskat arvosanat yo-skaboistakin;

Juuri tuon ajatuksen turvin itse pääsin yliopistoon ;)! Eli koska stressasin niiiiiiin kovaa huonoja  :?:  arvosanoja, luin aivan pöllönä. Ja sitten ku tuli tieto sisäänpääsystä, ilmeni, että olen päässyt sisään molemmissa kiintiöissä - niin pelkässä pääsykoe- kuin yo-todisdistus ja pääsykoe-kiintiössäkin. Eli omalla kohdalla huonot arvosanat kannusti kovempaan lukemiseen. (paperit B, C (lyhytkieli), E ja E)

Lainaus käyttäjältä: "reppuselkä sekasateessa"
tehnyt mieli kenelläkään luovuttaa?

Älä edes anna moisen ajatuksen läpäistä päätäs!!!! Jos oot HERRANTÄHDEN lukenut jo 4 kertaa kirjat läpi niin et saa edes harkita leikin kesken jättämistä. Se on eri asia, jos pääsykokeet olis ens vkol ja olisit vielä puolivaihees ekaa kierrosta - ja sillonkin kannattaa mennä tsekkaa tilanne!

Eli lukemaan siitä!!!!

Hei ja täällä hakijat! Älkää unohtako infota meitä, miten kokeessa kävi!!!!
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #31 : 15.05.2005, 12:01:02 »
Juuh, määkin päätin vielä "vanhoilla päivillä" hakea yliopistoon lukemaan sosiaalipolitiikkaa ja nyt on luettu kolmesti aineisto läpi. Lisäksi olen tehnyt muistiinpanot kirjasta samalla kun luin sitä. Auttaa ainakin omaa muistamistani. Lisäksi käytän lippulappusia seinillä. Aloitin lukemaan reilut kolme kuukautta sitten. Pääsykoe on kymmenen päivän päästä, joten loppukiri pitäisi aloittaa huomenna. Vaikka aihe on tuttu ja teksti "helppo lukuista", tulee minulle epätoivon hetkiä, "enhän mä saa jäämään mitään päähäni"! Luen ajatuksella ja jne., mutta välillä meinaa epäilys valtaa mieleni.  :?

Kaikille innokasta lukua!  :D

henttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #32 : 15.05.2005, 15:44:51 »
Minun lukemisesta ei tule yhtään mitään. En vaan jotenkin jaksa. Pitäis lukea matikkaa, kemiaa ja solubiologiaa, mut ei tuu mitää. Ja vajaa 2 viikkoa aikaa. Matikkaa ja kemiaa en oo edes alottanu. Täytyy vaa toivoa että pääsis suoraan yo-arvosanoilla.  :roll:
Mä tahdon jotain muuta, jotain suurempaa. Tahdon nähdä kaiken ja oon valmis maksamaan. Tuntea sateen ja tuulen ja auringon."

Tiktak - Jotain muuta

bennie

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - riikalle@hotmail.com
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #33 : 15.05.2005, 22:53:29 »
Mullakin on valtsikkaan pyrkiminen käynnissä. Ajan väheneminen korreloi suoraan ahdistuksen kasvuun, varsinkin kun tuntuu siltä ettei tahdo muistaa vielä läheskään kaikkea tarvittavaa ja työtkin vie ison osan ajasta  :cry:. Ärsyttää niin paljon, sillä kirja ja ala kokonaisuudessaan on todella kiinnostava ja ehdottomasti mun juttu.
l menos una lora

Big Poppa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #34 : 19.05.2005, 14:19:03 »
Lainaus käyttäjältä: "arjuska"
Juuh, määkin päätin vielä "vanhoilla päivillä" hakea yliopistoon lukemaan sosiaalipolitiikkaa ja nyt on luettu kolmesti aineisto läpi. Lisäksi olen tehnyt muistiinpanot kirjasta samalla kun luin sitä. Auttaa ainakin omaa muistamistani. Lisäksi käytän lippulappusia seinillä. Aloitin lukemaan reilut kolme kuukautta sitten. Pääsykoe on kymmenen päivän päästä, joten loppukiri pitäisi aloittaa huomenna. Vaikka aihe on tuttu ja teksti "helppo lukuista", tulee minulle epätoivon hetkiä, "enhän mä saa jäämään mitään päähäni"! Luen ajatuksella ja jne., mutta välillä meinaa epäilys valtaa mieleni.  :?

Kaikille innokasta lukua!  :D

ei vit..saus.. :P

Maantietoo yritän tässä lukee, mutta netti vie ehkä 80% mun 'tehokkaasta' lukuajasta kun eksyn aina erinäisille foorumeille :P

Helsingin yliopistoon oon yrittämässä ( onko muuten muita jotka on hakemassa, tai jopa opiskelee sielä maantietoa? )
Valintakokeessahan oletetaan lukion maantiedon oppimäärän osaamista ja soveltamis kykyä. Tossa ny 1,2 kurssit luettu kerran ja 3 kurssi menossa. Vielä kertaalleen aattelin noi 1,2 kerrata kun oon ton kolmosen saanu valmiiks.

Antakees jotain vinkkejä pääsykokeisiin. Miten sovellan parhaiten sen tiedon minkä hallitsen :P

Big Poppa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #35 : 19.05.2005, 14:30:25 »
yks juttu noista valmennuskursseista.

millä teillä on varaa johkin oikkiksen valmennuskursseihin jotka maksaa 500-1000e ? ( köyhät matkaajat muka! )

onneks maantietoon ei edes oo tarjolla mitään valmennuskursseja, kai.. :P
ei mitään väliä vaikka oliskin, im better than anyone, matof*kas. :P

nimim. itseluottamuksella sisään.

kengurupallo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #36 : 20.05.2005, 09:07:51 »
Kyllä mantsallekin järjestetään valmennuskursseja, ainakin muutama vuosi sitten järjestettiin. Mutta uskon myös, ettei sinne pääsemiseksi kurssin käyminen ole niin tarpeellisia, lukion kirjat on kuitenkin aika yksiselitteisiä. Ne asiat kyllä ymmärtää ilman valmennuskurssiakin, ja omalla vastuullahan se opettelu ja muistaminen on myös sellaisilla, jotka kursseilla ovat. Eniten mielestäni kursseista on hyötyä, jos koealueena on muu kuin lukion kirjat tai on motivaatio-ongelmia tms. Kovasti tsemppiä kokeeseen! Koska ovat?

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #37 : 20.05.2005, 11:45:23 »
Täytyy kyllä myöntää, että kallis tuo oikiksen kurssi on. Rahoitin sen päivätyölläni, minkä lopetin kun pääsykoekirjat ilmestyivät. Mutta mutta, eihän nuo valmennuskurssit myy mitään pääsylippuja yliopistoon, niinkuin edellä todettu, oma työ, itsekuri ja panostus pääsykoeprosessiin ovat ne avaimet yliopiston ovelle.

Liazz

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #38 : 20.05.2005, 12:53:04 »
Kiva lukea täältä jotain vinkkejä lukemiseen, mulla kun urakka on vasta alkamassa. Kirjat on hankittu, ja syksyn yhteishaussa on tarkoitus päästä sisään, nyt kun vihdoinkin tiedän mitä haluan opiskella. Puoli vuotta aikaa hikoilla kirjojen parissa, jes..  :lol:
Tsemppiä kaikille!
pen to everything happy and sad
Seeing the good when it's all going bad
Seeing the sun when I can't really see
Hoping the sun will at least look at me

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pääsykokeisiin luku
« Vastaus #39 : 20.05.2005, 13:38:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Liazz"
Kiva lukea täältä jotain vinkkejä lukemiseen, mulla kun urakka on vasta alkamassa. Kirjat on hankittu, ja syksyn yhteishaussa on tarkoitus päästä sisään, nyt kun vihdoinkin tiedän mitä haluan opiskella. Puoli vuotta aikaa hikoilla kirjojen parissa, jes..  :lol:
Tsemppiä kaikille!

"Varoituksen sana": olet jo nyt luisumassa pahoille teille!  :D  Tee mitä tahansa, mutta pysy poissa tietokoneelta! Jo tämä keskustelu näyttää sen, kuinka helppoa on päätyä tallaajiin ja vaikka keskustella pääsykokeista!  :oops: No ei vaineskaan, onnea sulle lukemiseen! Itselläni tosiaan koe ensi keskiviikkona ja neljättä kertaa luen aluetta läpi...  :roll: