Töölön matkatoimisto konkurssiin

(Luettu 4602 kertaa)

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 10.05.2005, 22:14:35 »
No onhan tän varmaan jo kaikki kuulleet... Eli otsikko kertoo asian. Aikamoinen yllätys minulle, kun mielikuvissa Töölön toimisto edusti minulle "vakavaraista vanhaa firmaa" - jonka palveluja tosin en ikinä edes ollut ajatellut käyttäväni. :D

Anyway, kummasti alkoi laatikon pohjalla polttaa matkalahjakortti, joka on toiseen suureen suomalaiseen matkatoimistoon. Mistäs näistä näköjään voi tietää... :roll:
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 10.05.2005, 22:36:58 »
Ihan yhtä ällikällä lyöty olin minäkin - ei sillä, että olisin vielä edennyt tasolle, jolla soitan omalle Töölön tytölleni ja pyydän varaamaan jonkun kivan matkan.. Firman imago oli todella laadukas ja hyvä, romahdus tuli kovaa ja korkealta.

Mehukas soppa lienee luvassa, kun selvitellään syyllistä.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.05.2005, 23:58:08 »
Meidän capoeira-ryhmän Brasilianmatkaliput oli sitten ilmeisesti tuolta, saa nähdä miten meidän Heinä-Elokuulle suunnitellun reissun nyt käy. 200e ehdin maksaa varausmaksua lentolipusta, saa nähdä jäikö meidänkin rahat sille tielleen ja jäätiinkö kokonaan ilman lippuja. Kurja juttu.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.05.2005, 01:18:20 »
Juttua asiasta:  http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id11469.html

Pari lainausta:
"Matkatoimisto on toimittanut Kuluttajavirastoon vakuudet konkurssin tai maksukyvyttömyyden varalta. Vakuus turvaa kuluttajan maksamat maksut, jos kyseessä on valmismatka."

ja

"Pelkkiä lentoja tai muita palveluita Töölön matkatoimistolta ostaneiden menetyksiä ei vakuudesta makseta, mutta niitä voi aikanaan hakea konkurssipesältä."

En tiedä miten sitten, olen ainakin itse ollut siinä käsityksessä että reittilenoissa maksaa toimisto liput heti, ja sille itselleen jää vain palvelumaksu. Lentoyhtiöiden lippujahan ne ovat, joita matkatoimisto vain myy, joten voisi olettaa että ne liput kyllä kelpaavat edelleen. Korjatkaa jos jollain on parempaa tietoa.

Eriasia sitten jos on vain lennot matkatoimiston omilla charterlennoilla, onnea vaan kaikille joilla on tuolla rahaa kiinni.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Drahia

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.05.2005, 03:38:22 »
Mä oon varannu ens jouluks lentoliput Töölön matkatoimistosta, ja ehdin maksaa parisataa euroa varausmaksua. Ystäväni oli soittanut Finnairille ja hänellä ainakin varaus on vielä olemassa, mutta nyt vaan täytyykin maksaa liput suoraan Finnairille Töölön Matkatoimiston sijaan. Ilmeisesti hoituu niin.

Ärsyttää silti jos menetän nuo 200 euroa... Iso raha mulle. :(

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.05.2005, 08:51:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
En tiedä miten sitten, olen ainakin itse ollut siinä käsityksessä että reittilenoissa maksaa toimisto liput heti, ja sille itselleen jää vain palvelumaksu. Lentoyhtiöiden lippujahan ne ovat, joita matkatoimisto vain myy, joten voisi olettaa että ne liput kyllä kelpaavat edelleen. Korjatkaa jos jollain on parempaa tietoa.

Voi kun olisikin näin. Tosi ikävää jos meidän köyhien opiskelijoiden rahat menee tuollaiseen, ja korvaavia lentolippuja koko porukalle voi olla vaikea löytää...

lisko

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.05.2005, 09:08:23 »
Jos liput on maksettu luottokortilla, voi korvausta hakea Luottokunnalta.

Drahia

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.05.2005, 15:00:46 »
Monella tuntui olevan sellainen käsitys että Töölö ei ole mikään reppumatkailijalle sopiva matkatoimisto... Mutta sieltä sai usein edullisemmat lennot kuin mistään muualta. No, syykin sitten selvisi...

Mulla oli itselläni varaus siellä, mutta onneksi olin maksanut vain varausmaksun. Ja sain varattua samat lennot Indonesiaan Estravelilta jonkin verran halvemmalla. *helpotuksen huokaus" :)

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.05.2005, 15:48:37 »
Ja mitenköhän on, jos on joku voimassa oleva matkavakuutus, niin sieltäkin niitä voisi koittaa saada takaisin?

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.05.2005, 01:31:03 »
Finnairin sivuilla olevan tiedotteen mukaan maksetut ja vahvistetut Finskin liput ainakin kelpaavat normaalisti (kuten vähän veikkailinkin), joten sellaisten omistajat voinevat huokaista helpotuksesta. Sama koskee pakettimatkaan osana kuuluvia kirjoitettuja lippuja.

Tiedote löytyy Finskin etusivulta uutisista. En viitsi linkittää kun jollen aivan väärin muista niin Finnair on tehnyt suorasta linkityksestä hieman tahmeaa.

miu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.06.2005, 13:18:06 »
Uutislehti 100 15.6.2005:

Töölön "omatoimimatkailijat" voivat hakea palautuksia:

Kuluttajaviranomaiset ihmettelevät konkurssissa olevalta Töölön matkatoimistolta muita kuin valmismatkoja ostaneiden palautushakemusten vähäistä määrää.
Lisäksi kuluttajavirastolle saapuneista korvaus- ja maksupalautushakemusksista puuttuu maksutositteita ja liitteitä matkan luonteesta.
Tarkastaja Merja Leppänen Kuluttajavirastosta muistuttaa, että myös muita kuin valmismatkoja ostaneet kuluttajat voivat hakea rahojaan viraston kautta Nordea Rahoitukselta, kun matka on maksettu rahoitusyhtiön tilille.
Nordea Rahoitus on lupautunut maksamaan sen osan toteutumatta jääneestä matkasta, johon Töölön Matkatoimiston Kuluttajavirastoon asettama vakuus ei riitä.
Kaikki korvaushakemukset on tehtävä heinäkuun puoliväliin mennessä. Tähän mennessä Kuluttajavirasto on saanut noin 3000 korvaushakemusta, mutta suuressa osassa on useampia hakijoita.
Maksun palautushakemuksia on saapunut ainoastaan 250. (STT)

Miu
Only dead fish go with the flow...

jas

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.06.2005, 17:29:45 »
Maalailen nyt vahan piruja seinille, mutta konkurssipesista on hankala tavallisen kuluttajan saada rahojaan takaisin. Itse kuulun Flying Finnin taannoisessa konkurssissa "karsineiden" joukkoon. Rahoja ei nay eika kuulu.

Sen episodin jalkeen hankin luottokortin, jolla maksan tamantyyppiset ostokset, eli lennot, jne. Jos tosi huono tuuri kay, niin onpahan joku maksamassa korvauksia.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.06.2005, 18:19:12 »
Lainaus käyttäjältä: "jas"
Maalailen nyt vahan piruja seinille, mutta konkurssipesista on hankala tavallisen kuluttajan saada rahojaan takaisin. Itse kuulun Flying Finnin taannoisessa konkurssissa "karsineiden" joukkoon. Rahoja ei nay eika kuulu.

Sen episodin jalkeen hankin luottokortin, jolla maksan tamantyyppiset ostokset, eli lennot, jne. Jos tosi huono tuuri kay, niin onpahan joku maksamassa korvauksia.

Eikös tämä jo ratkennu niin että Nordea maksaa Factoring-rahoittajana Töölön asiakkaiden saatavat.

Töölön matkatoimiston laskut olivat siis Nordea laskuja joihin oli vain laitettu Töölön logo, ja täten Nordealla on velvollisuus palauttaa rahat joita se on perinyt perusteetta asiakkailta.