Mitä voi syödä?

(Luettu 41580 kertaa)

jellyfish

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #40 : 01.02.2006, 18:25:07 »
Espanjassa jääpalat tulee tehtaalta ja ne valmistetaan ihan siitä lähdevedestä mitä pulloissakin myydään. Espanjan vesi ei ole mitenkään muuten erikoista, vaan kalkkipitoisuus on suuri ja vesi maistuu siksi vähän omituiselta/pahalta.

Majoneesia voi ottaa jos se ei ole pöydässä valmiina (auringonpaisteessa) ja salaateista ei ole mitään ongelmaa. Jäätelöä sun muuta voi syödä, mutta kyllä sen näkee kahdessa minuutissa kannattaako jostain paikasta ottaa jotain vai ei.

Muista vaan juoda jotain alkoholitonta paljon jos kesäkuukausina suuntaan etelään. Tulee muuten nestehukka.

Millii

• Aloittelija
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #41 : 07.02.2006, 16:26:31 »
Tulipahan mieleen tästä keskustelusta, että ainakin ihmiset joilla on laktoosin kanssa vaivoja täällä kotisuomessa, heidän kannattaa matkustaa maihin, joissa käytetään paljon paljon kookosta, esim. Thaimaa! Siellä  kun ainakin melkein kaikki maitotuotteet, esim. jäätelöt ym. valmistetaan kookosmaidosta jossa ei ole laktoosia! Eipähän tarvitse etsiskellä laktoosittomia tuotteita. Ja ah sitä rauhaa mahassa!  :D

jellyfish

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #42 : 13.02.2006, 17:14:55 »
Espanjassa kaikki maito /leche del dia -maitoja lukuunottamatta) on UHT -maitoja, ja suurin osa laktoosi-intolerantikoista pystyy juomaan niitä ilman ongelmia. :)

takkutukka

• Aloittelija
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #43 : 14.02.2006, 12:36:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Millii"
Tulipahan mieleen tästä keskustelusta, että ainakin ihmiset joilla on laktoosin kanssa vaivoja täällä kotisuomessa, heidän kannattaa matkustaa maihin, joissa käytetään paljon paljon kookosta, esim. Thaimaa! Siellä  kun ainakin melkein kaikki maitotuotteet, esim. jäätelöt ym. valmistetaan kookosmaidosta jossa ei ole laktoosia! Eipähän tarvitse etsiskellä laktoosittomia tuotteita. Ja ah sitä rauhaa mahassa!  :D

Laktoosi-intolerantikoille tutut mahavaivat voi ratkaista helposti apteekista saatavilla laktaasi-tabuilla. Lääkkeitä löytyy montaa eri merkkiä, itse käytän Lactrace-nimistä.
Jos ottaa tarpeeksi tabuja mukaan reissuun ja nappaa yhden aina jos vähänkin epäilee että ruuassa on käytetty maitotuotteita, niin pitäisi säästyä turhilta vessareissuilta. Tämä tietysti riippuu miten vakava intoleranssi on, sehän tuppaa vaihtelemaan eri henkilöillä  :?

nooram

• Aloittelija
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #44 : 15.02.2006, 16:05:02 »
Lainaus käyttäjältä: "pöllö"
Nyt kuitenkin jännittää tuleva Aasian reissu (Thaimaa, Kambodzha, Vietnam) ja siellä syöminen. Jos olette Euroopassa syöneet mitä tahansa, oletteko kuitenkin muualla reissatessa varoneet joitain ruoka-aineita?

Aasian reissuilla oon menestyksekkäästi noudattanut seuraavanlaista toimintatapaa: Pari ensimmäistä päivää vältetään jäitä, jätskiä, maitoa, salaattia ym. kypsentämätöntä ja kylmänä tarjottavaa jonka kylmyydestä ei kuitenkaan voi olla varma. Parin päivän jälkeen syö mitä vaan (harkintaa käyttäen) samoissa paikoissa kuin paikalliset asukkaat. Hyvin oon pärjännyt kaikkialla. Avainsana lienee totuttautuminen... toisaalta ainahan sitä voi huonolla tuurilla saada ruokamyrkytyksen tai lievemmän pöpön, kuten kotimaassakin.

indecent

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://mikkokahkonen.com
Voiko syödä
« Vastaus #45 : 01.08.2006, 14:12:43 »
Itellä oli viime reilillä Itä-euroopassa (kuukausi sitten) maha sekaisin kolme päivää ja mitkään hiilitapletit ei auttanu pätkääkään. Siinä sitten viinalla yritin sitä parannella. Vatsatauti sillä ei lähtenyt, mutta parempi mieli tuli :). Italiassa ei ollu ongelmia vatsan kanssa.. Ja itellä on ainakin periaate, että kaikkea pitää maistaa ja sitten katellaan, meneekö maha sekaisin vai ei..

AdaSxn

• Himoreissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #46 : 01.04.2007, 20:37:55 »
Matkakokemuksia on lukuisten Euroopan maiden lisäksi Pohjois-Afrikasta, ja ainoa ruokamyrkytys Joensuusta.  :roll:
Mies nappasi vatsataudin Espanjasta, eikä silloinkaan syypäänä ollut mikään epäilyttävä, vaan todennäköisesti isosta marketista ostettu kolmioleipä.

Vesijohtovettä olen juonut aina, jos vaan matkaoppaan mukaan se on juotavaa. Tosin se on yleensä muualla kuin Suomessa niin pahaa, että täytyy ostaa lisävettä että tulee juotua tarpeeksi. Irtojäätelö on mennyt alas äärimmäisen sujuvasti. (Kuulostaisi rienaukselta matkustaa Italiaan syömättä jätskiä!) Sen sijaan suosiolla jätän syömättä sellaisia ruokia, joita säilytetään lämpimässä, esimerkiksi ravintolan/baarin tiskillä. Myös majoneesi on ollut yleensä kieltolistalla, ellei sitten kyse ole jostain vähän hienommasta ruokapaikasta, jolla oletettavasti on kylmäsäilytys kohdallaan.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että on äärimmäisen vaikea jäljittää sitä ruokaa, josta on ruokamyrkytyksen/vatsataudin saanut. Itämisajat ovat kovasti vaihtelevia, ja vatsataudin voi saada varsin hyvin esimerkiksi omista käsistään tai omista keittiövälineistään. Silti ihmiset syyttävät hirveän herkästi ravintoloita...vaikka onhan se tietysti kivempi, että siellä pönttöä palvoessa saa kirota muita kuin itseään. :wink:

Me ollaan yritetty välttää vatsatautia nykyisin sekä maitohappobakteereillä (jotka on kyllä tylsän kalliita) että sellaisella desinfiointigeelillä, joka hangataan käsiin. Reissussa kun tulee tosi usein pelastauduttua kovimmalta nälältä napostelemalla jotain, eikä käsien peseminen ole aina mahdollista.

Shepherd

• Vieras
Voiko syödä
« Vastaus #47 : 04.04.2007, 17:41:31 »
Maltalla ollessa söin ihan kaikkea, mitä tarjolla oli, eikä ongelmia ollut. Söin tosin Pan Acidoa ennen lähtöä ja koko matkan. Mutta Oslon rautatieaseman kanapastasta meni vatsa sekaisin  :?

Filias Folk 80

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #48 : 06.04.2007, 18:50:51 »
Kaikkea voi posia mutta vettä ei saa juoda muuta kuin botlesta ne bakteerit ovat erillaisia kuin koto Suomessa!
ilias Folk

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #49 : 06.04.2007, 19:38:21 »
Olen juonut vetta kaivosta Siinailla ja ei mitaan ongelmia. Juonut vetta paikallisten lahteista ;)  Mutta kerran Sorrentossa sain oksennustaudin jaakuutioista, joita oli tuoremehussa. Mene ja tieda.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

Filias Folk 80

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #50 : 06.04.2007, 20:10:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Upstate girl"
Olen juonut vetta kaivosta Siinailla ja ei mitaan ongelmia. Juonut vetta paikallisten lahteista ;)  Mutta kerran Sorrentossa sain oksennustaudin jaakuutioista, joita oli tuoremehussa. Mene ja tieda.

Sanos muuta kun meil immeisil on niin erillainen tuo mako! No hälläkö väli kun itse tietää mitä tekee!
ilias Folk

annupas

• Vieras
Voiko syödä
« Vastaus #51 : 02.05.2007, 20:47:29 »
Kyllä Italiassa voi huoletta juoda hanavettä, en ole koskaan kuullut että ainakaan Roomassa kenelläkään olisi siitä tullut vatsavaivoja. Ainoa ongelma on tosiaan se kalkki, hanavettä ei suositella munuaiskivistä kärsiville. Itse ainakin mielummin juon hanavettä kuin pullovettä kun n. kerran vuodessa tulee ilmi tapauksia että joku hullu on ruiskuttanut kaupan vesipulloihin myrkkyä, hengenvaarallistakin. Tietysti se ei ole kovin todennäköistä että sattuu omalle kohdalle juuri se tietty pullo, mutta olen sen verran vainoharhainen etten ehdoin tahdon halua kokeilla. Kerran ilmeisesti salaatista saimme elokuussa kaverin kanssa ravintolassa ruokamyrkytyksen (ei mikään turistiripulijuttu kun olin itse täällä asunut vuosia), muuten ei vieraillammekaan mitään ongelmia ole ollut.
Ei myöskään tulisi mieleenkään olla syömättä jäätelöä...

anuleena

• Tosireissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #52 : 03.05.2007, 13:55:47 »
Näyttää kyllä aika lailla siltä että riippuu enemmän itse kunkin mahasta kuin itse ruoista tuleeko ongelmia vai ei.

Itsekin olen syönyt hyvin laajasti kaikkea, jätskiä reilusti ja espanjassa vaikka  minkä laisia tapaksia, majoneesisiakin. Ainoa ongelma on ollut yhtenä iltana yksi oksennus.

Ja hanavettä tosiaan ainakin tosi monissa Euroopan maissa voi juoda ihan ongelmitta, ainakin mantereella. Saaret taitaa sitten olla juttu erikseen. Kannattaa tosiaan selvittää mitä paikalliset tekee ja seurata sitten sitä.

Flunssapöpöt minä sitten näytän onnistuvan saamaan mistä tahansa, mutta se on sitten eri juttu.

Mizzoni

• Vieras
Voiko syödä
« Vastaus #53 : 03.05.2007, 18:59:42 »
Olen ihan surutta juonut ja syonyt mita on mieli tehnyt kaikissa vierailemissani Euroopan maissa. Paitsi Almerian provinssissa en juo hanavetta, koska sikalaisista raanoista syoksyva vesi kuohuu valkoisena suolaa ja maistuu aivan torkealta. Olen myos tayttanyt vesipullot kivoista pikku lahteista vai mita kaivoja lienevat Espanjassa ja Italiassa monin paikoin toreilla tai tienlaidoilla. Vesijohtovetta latkimalla paasi eteenpain myos Etela-Afrikassa, muualla Euroopan ulkopuolella en ole uskaltanut. Ainoat vatsavaivat ovat olleet itseaiheutettuja satunnaisia kamalia kapuloita, maisteltua liikaa herkullisia paikallisia alkoholijuomia. Tosin taidan olla onnekas vatsani suhteen (kop, kop), en sairastunut edes juotuani vahingossa kolmen paivan verran juomakelvotonta, bakteereja kuhisevaa vesijohtovetta irlantilaisessa tuppukylassa. Suomessa menee myoskin tarvittaessa jarvi- tai purovesi, mikali nayttaa silmamaaraisesti kivan raikkaalta.

Syominen ja juominen on yksi matkustelun suurimmista iloista. Ja elaman noin niinkuin muutenkin. Olisi saali ja itkettaisi jattaa syomatta kaikki hyvat merenelavat, majoneesisotkut, hedelmat ja salaatit, puolikypsat naudanlihapihvit ja ihanat jaatelot.

koskinen2000

• Aloittelija
    • Profiili
ruoka ja matsataudit
« Vastaus #54 : 27.03.2009, 13:37:45 »
en ole vuosiin matkannut välimeren maissa. viimeksi kun olin sain aikaan valtavan ripulin. söin kaikkea ja jostain se tuli. se jälkeen muualla matkatessani olen taas syönyt kaikkea ilman mitään ongelmia. nyt olisin lähdössä taas italiaan ja ranskaan kolmevuotiaan lapsen kanssa. onko syytä välttää joitain ruokia? en haluaisi lapselle vatsatauteja. en kyllä itsellenikään.

Viesti siirretty vanhan ketjun jatkoksi ja otsikkoa muokattu. -Milma

Jorre

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: ruoka ja matsataudit
« Vastaus #55 : 27.03.2009, 13:44:36 »
No hoidappa hepatiittirokotteet kuntoon... ja googleta niin saat selkeät ohjeet mitä ruokia välttää.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Mitä voi syödä?
« Vastaus #56 : 27.03.2009, 23:40:37 »
^ No hepa-rokotteet kannattaa tietty olla kunnossa, mutta käsittääkseni Ranskassa ja Italiassa A:n eli sen ruoan ja juoman välityksellä tarttuvan riski ei ole juuri sen suurempi kuin Suomessakaan. Ja muutenkin komppaisin muutamia muita tähän ketjuun kirjoittaneita siinä, että kokemukseni mukaan läntisen Euroopan (mukaanlukien Italia, Ranska, Espanja) hygieniataso ei ihan kauheasti poikkea esim. Pohjois-Euroopasta tai edes Suomesta. Kunhan nyt vähän kattoo, että missä ja mitä syö (siis että ei popsi mitään selkeästi pilaantunutta tahi muuten epäilyttävän oloista/hajuista).

Googlettamalla löytää aina kaikkia ihme kauhustooreja vastaukseksi, että niitä kun lukee niin ei vissiin mitään uskalla syödä. Jos on muualla Euroopassa mennyt kaikki menee -linjalla niin suosittelisin jatkamaan sillä. Kyllähän se ripuli voi tulla vaikka Pihtiputaalla jos huono mäihä on.

Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #57 : 28.03.2009, 02:41:24 »
Tarpeeksi kansainvälisellä elämällä myös suoliston bakteerikanta on sitä. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 28.03.2009, 18:38:03 »
Itse myos ottaisin hepatiittirokotteen, se on sen verran hankala ja pitka-aikainen vaiva. Ja todistettavasti sen saa esim Etela-Euroopasta. Muuten voi syoda mita vaan, vatsataudit olen ainakin itse yleensa saanut hyvin epatodennakoisista paikoista, en niista riskijutuista/ruuista.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 26.07.2009, 14:40:19 »
Olin kolme kuukautta Thaimaassa ja Laosissa ja kumma kyllä säästyin vatsavaivoilta. Matkakumppanillani oli välillä pientä vatsan sekaisuutta, mutta ei sen pahempaa.

Söimme kaikkea ja kaikkialla, yleensä halvoissa "ravintoloissa" ja kojuissa/katukeittiöissä. Niissä oli herkullisimmat ruuatkin. Emme välttäneet jääpaloja (tulevat valmiina, eli ei tehdä hanavedestä). Söimme jäätelöä, majoneesia, kaikennäköisiä salaatteja ja kaikkea mitä mieli teki. Joimme ainoastaan pullovettä (tietääksemme, joissakin ravintoloissa tästä ei ollut 100 % varmuutta  ;D ).

Joissakin paikoissa syödessämme olimme kyllä varmoja, että siitä paikasta tulisimme saamaan ruokamyrkytykset. Esim. erään ravintolan keittiön pöydällä tepasteli kanoja, toisessa ravintolassa saastainen wc aivan keittiön vieressä, kolmannessa likaiset aterimet yms. Astioiden tiskaaminen oli myös mielenkiintoisen ja hygieenisen näköistä. Esim. eräs tiskaaja ensin pestyään lasit likaisessa järvivedessä joi lasista itse ja laittoi sen huuhtelematta kuivumaan.  :D

Luulen, että meillä oli vain onnea matkassa, mutta olen onnellinen siitä, etten jättänyt mitään herkkuja syömättä. Hyvä ruoka on kuitenkin tärkeä osa reissua.  :) Kaikkein saastaisimmat paikat kiersimme kuitenkin kaukaa.